Toon posts:

Geldigheid paspoort reizen binnen EU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Zo'n moeilijke vraag is deze niet zou je denken. Helaas kan ik het antwoord niet vinden op een officiële website. Wel veel antwoorden (die elkaar vervolgens weer tegenspreken) op niet-officiële-rijksoverheid-websites-achtigs :)

"Hoe lang moet je paspoort nog geldig zijn bij reizen (met vliegtuig) naar Italië?"

Je zou denken dat deze 'gewoon' geldig moet zijn. Hier en daar lees ik dat deze bij terugkomst nog 2 of 3 maanden geldig moet zijn.
Maar aangezien wij gewoon een vliegticket hebben en het paspoort ook geldig is bij de terugreis, lijken mij geen aanvullende eisen aan de geldigheid van een paspoort te zijn.

Voor buiten de EU vaak wel (6 maanden). En voor binnen de EU lijkt het 90 dagen te zijn, als je geen terugreis hebt (dus bv bij een enkele reis?).

Maar goed... eigenlijk zoek ik het antwoord op deze vraag met een officiële overheidsbron-achtig iets.

Iemand?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:37
Als het paspoort gewoon nog geldig is om terug te reizen dan is er geen probleem toch?

Heb ik Amerika meegemaakt dat iemand werd geweigerd bij het inchecken op het vliegtuig naar Nederland omdat zijn paspoort niet meer geldig zou zijn voor de terugvlucht. Was ook niet heel slim natuurlijk ;)

Heb zelf ook in Amerika meegemaakt dat ik niet kon inchecken via de computer bij de douane omdat mijn paspoort binnen 3 maanden verliep. Aan de balie was het echter geen probleem.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 22:03
Mocht je twijfelen, je kan ook met je ID kaart reizen (mocht die natuurlijk langer geldig zijn)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:05
Je hebt sowieso geen paspoort nodig alleen een geldig ID bewijs, net als in NL. Dat kan een paspoort zijn.

• Galois
wodkabuikje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:42:
Als het paspoort gewoon nog geldig is om terug te reizen dan is er geen probleem toch?
Dat lijkt mij dus ook! :)
Alleen ik zou zo graag een bron willen zien... dat zou mij wat geruster stellen.

Ik kan mij namelijk voorstellen, dat als je een enkele reis hebt, dat je bv. een paspoort moet hebben die 3 maanden geldig is. Omdat het niet duidelijk is of deze geldig is bij de terugreis. Bij mij is hij gewoon geldig bij de terugreis (die dus bekend is, een week later).
Heb ik Amerika meegemaakt dat iemand werd geweigerd bij het inchecken op het vliegtuig naar Nederland omdat zijn paspoort niet meer geldig zou zijn voor de terugvlucht. Was ook niet heel slim natuurlijk ;)

Heb zelf ook in Amerika meegemaakt dat ik niet kon inchecken via de computer bij de douane omdat mijn paspoort binnen 3 maanden verliep. Aan de balie was het echter geen probleem.
Voor sommige (exotische) landen is er wel een 6 maanden geldigheideis (bron: rijjksoverheid).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• dutch_mentor
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:06
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die EU-burger is die niet binnen de EU kon reizen omdat z’n paspoort bijna verlopen is. Als je binnen de EU reist moet het geen probleem zijn om met een identiteitskaart/paspoort te reizen die bijna verlopen is, de enige voorwaarde is dat hij nog geldig is. Als je nog twijfelt zou je misschien nog bij je luchtvaartmaatschappij kunnen checken, meestal hebben ze dit soort eisen ook op hun website staan.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:29
Volgens mij is het heel simpel; voor het reizen (binnen de EU/Schengen) op zich heb je géén paspoort of id-kaart direct nodig (geen controle op). Alleen moet je je wel altijd kunnen identificeren.

Dus die geldigheidsduur maakt weinig uit, zolang die maar geldig is tijdens je verblijf.

Edit; al heb ik ook wel eens met een verlopen paspoort binnen de EU met het vliegtuig gereisd.

[Voor 18% gewijzigd door eric.1 op 17-02-2022 19:04]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

eric.1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:55:
Volgens mij is het heel simpel; voor het reizen op zich heb je géén paspoort of id-kaart direct nodig (geen controle op). Alleen moet je je wel altijd kunnen identificeren.

Dus die geldigheidsduur maakt weinig uit, zolang die maar geldig is tijdens je verblijf.
Maar voor vliegen is identificatie meer dan alleen voor het reizen tussen landen. Bel/vraag gewoon de luchtvaartmaatschappij.

Ik ben een keer naar Canada gegaan met nog maar 3 maanden geldigheid, en dat was een groot kermis.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Volgens mij is het heel simpel; voor het reizen op zich heb je géén paspoort of id-kaart direct nodig (geen controle op).
jij wilt zeggen dat je zo in het vliegtuig naar italie kunt stappen zonder dat er om een paspoort/id gevraagd word ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• eric.1
heuveltje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:59:
[...]

jij wilt zeggen dat je zo in het vliegtuig naar italie kunt stappen zonder dat er om een paspoort/id gevraagd word ?
Ja. (Of ze moeten nu de QR code willen controleren, maar anders kan het zonder).

[Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 17-02-2022 19:06]

• dutch_mentor
heuveltje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Ik heb binnen het Schengengebied meerdere keren meegemaakt dat mijn ID helemaal niet gecheckt is als ik ga vliegen, dus het is vreemd genoeg wel mogelijk. Maar officieel moet je jezelf kunnen identificeren, en hoort dat ook op het vliegveld gecheckt te worden.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22
Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:37:
Zo'n moeilijke vraag is deze niet zou je denken. Helaas kan ik het antwoord niet vinden op een officiële website. Wel veel antwoorden (die elkaar vervolgens weer tegenspreken) op niet-officiële-rijksoverheid-websites-achtigs :)
Klopt: https://www.rijksoverheid...eizen-naar-het-buitenland

Je hebt een geldig id bewijs nodig binnen Europa.

Dat is de regel, meer is er niet (voor binnen europa).

Nog meer leesvoer https://europa.eu/youreur...t/eu-citizen/index_en.htm

[Voor 7% gewijzigd door Rmg op 17-02-2022 19:08]

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
6 maanden? Maar dit is meestal enkel buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld als je naar Thailand ofzo reist. In Europa zelf zijn geen grenzen, dus de geldigheid van je paspoort maakt niet zoveel uit. Zolang je paspoort nog maar geldig is....

Vraag mij dan wel af, of je bij de Nederlandse ambassade een nieuwe paspoort kunt krijgen als je toch langer in Italië blijft.

• Galois
Dank allen...

Het lijkt allemaal zo logisch. Maar dan lees ik dit soort dingen:

Bij Vueling:
*Belangrijk: Het paspoort dient nog minstens drie maanden na de voorziene vertrekdatum van het grondgebied van de lidstaten geldig te zijn en in de voorgaande tien jaar afgegeven te zijn.

Bij Cheaptickets:
Zo moet je paspoort voor de meeste landen binnen Europa nog twee maanden na terugkomst in Nederland geldig zijn en voor veel landen buiten europa moet je paspoort minimaal zes maanden na terugkomst geldig zijn.

Bij reisverzekering-direct.nl:
Wanneer je binnen Europa reist moet je paspoort nog twee maanden na terugkomst in Nederland geldig zijn.

En meer van dit soort beweringen. Nergens overigens van een 'officiële overheids-website'.

• dutch_mentor
Kun je niet gewoon een mailtje sturen naar je luchtvaartmaatschappij om te vragen wat hun beleid is qua de verloopdatum?

• eric.1
Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:31:
Dank allen...

Het lijkt allemaal zo logisch. Maar dan lees ik dit soort dingen:

Bij Vueling:
*Belangrijk: Het paspoort dient nog minstens drie maanden na de voorziene vertrekdatum van het grondgebied van de lidstaten geldig te zijn en in de voorgaande tien jaar afgegeven te zijn.

Bij Cheaptickets:
Zo moet je paspoort voor de meeste landen binnen Europa nog twee maanden na terugkomst in Nederland geldig zijn en voor veel landen buiten europa moet je paspoort minimaal zes maanden na terugkomst geldig zijn.

Bij reisverzekering-direct.nl:
Wanneer je binnen Europa reist moet je paspoort nog twee maanden na terugkomst in Nederland geldig zijn.

En meer van dit soort beweringen. Nergens overigens van een 'officiële overheids-website'.
https://www.nederlandwere...nker-reischecklist-italie
Reisdocumenten & visa

Als u naar het buitenland reist, moet u altijd een geldig reisdocument meenemen waarmee u zich kunt identificeren (paspoort of ID-kaart). Dit geldt ook voor meereizende kinderen.

Voor Italië is een identiteitskaart voldoende om mee te reizen.

Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf.

Voor Italië heeft u geen visum nodig.

Reist u alleen met minderjarige kinderen? Check dan welke documenten u nodig heeft en neem die mee. Zo voorkomt u lange wachttijden bij grenscontroles.

Check of u met uw Nederlandse rijbewijs een motorvoertuig mag huren en besturen, en of u ook een internationaal rijbewijs nodig heeft.
Hier staat anders normaliter de noodzaak tot een bepaalde geldigheidsduur.

Maar goed, ergens navragen zoals anderen suggereren kan nooit kwaad.

• Galois
Dank @eric.1, dat lijkt mij ook...

Ik had alleen gehoopt dat het ergens expliciet zou staan.

Ik lees bijvoorbeeld wel op corendon.nl:
Voor Italië heb je een geldig(e) Nederlands(e) of Belgisch(e) paspoort/identiteitskaart nodig dat nog geldig moet zijn tot na je verblijf.

Dat spreekt mijn linkjes van zojuist weer tegen...
(ik vlieg overigens met ita airways)

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Die reiswebsites hebben geen zin om dat voor elk land op te zoeken en dan ook nog eens steeds bij te houden wanneer er iets verandert. Dus zetten ze een termijn neer waarvan ze zeker weten dat het voor alle landen meer dan voldoende is.

Ik zou de maatschappij waar je mee vliegt bellen, hun mening is de enige relevante.

• Galois
NielsFL schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:49:
Die reiswebsites hebben geen zin om dat voor elk land op te zoeken en dan ook nog eens steeds bij te houden wanneer er iets verandert. Dus zetten ze een termijn neer waarvan ze zeker weten dat het voor alle landen meer dan voldoende is.

Ik zou de maatschappij waar je mee vliegt bellen, hun mening is de enige relevante.
Klopt. Ben ik met je eens. Daarom hoopte ik op een overheidslinkje.

Maar waar @eric.1 naar verwijst (Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf. bron: rijksoverheid) lijkt mij duidelijk. Mijn paspoort is nog een maand geldig en ik ben maar een week in Italië. Dus ik heb 3 weken speling! ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rmg schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Klopt: https://www.rijksoverheid...eizen-naar-het-buitenland

Je hebt een geldig id bewijs nodig binnen Europa.

Dat is de regel, meer is er niet (voor binnen europa).

Nog meer leesvoer https://europa.eu/youreur...t/eu-citizen/index_en.htm
Aanvulling daarbij: er staat dat je voor specifieke info bij de ambassades van het betreffende land terecht kunt.
https://amblaja.esteri.it...l/informazioni_e_servizi/
Dus even bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Galois
En dan is het natuurlijk ook netjes om verslag te doen van hoe het gegaan is :)

Nou... niemand op het vliegveld was echt geïnteresseerd in mijn paspoort. Als er naar gevraagd werd, werd er een hele korte blik op geworpen die zeker onvoldoende was om er ook maar iets op te lezen (zoals wanneer deze verloopt).

Het is dus allemaal goed gegaan! (maar ik zorg de volgende keer wel voor een paspoort die niet 'bijna verloopt' ;))

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Naar welke landen kan ik reizen met de Nederlandse identiteitskaart?
Met de Nederlandse identiteitskaart kunt u reizen naar de volgende landen:

Andorra
Albanië
België
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Georgië
Griekenland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Noord-Macedonië
Malta
Monaco
Montenegro
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal (inclusief Madeira en de Azoren)
Roemenië
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje (inclusief de Canarische Eilanden)
Tsjechië
Turkije
Zweden
Zwitserland.

Reist u naar Engeland, Schotland of Noord-Ierland? Vanaf 1 oktober 2021 moet u een paspoort gebruiken om naar het VK te reizen. Dit geldt ook voor de Caribische delen van Nederland.
beide documenten moeten geldig zijn tot op de dag van aankomst in Nederland

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Galois
Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:16:
Naar welke landen kan ik reizen met de Nederlandse identiteitskaart?
Met de Nederlandse identiteitskaart kunt u reizen naar de volgende landen:

Andorra
Albanië
België
Bosnië en Herzegovina
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Georgië
Griekenland
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Noord-Macedonië
Malta
Monaco
Montenegro
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal (inclusief Madeira en de Azoren)
Roemenië
San Marino
Servië
Slovenië
Slowakije
Spanje (inclusief de Canarische Eilanden)
Tsjechië
Turkije
Zweden
Zwitserland.

Reist u naar Engeland, Schotland of Noord-Ierland? Vanaf 1 oktober 2021 moet u een paspoort gebruiken om naar het VK te reizen. Dit geldt ook voor de Caribische delen van Nederland.
beide documenten moeten geldig zijn tot op de dag van aankomst in Nederland
Bron?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een verlopen reisdocument/id mag je niet mee reizen, alleen binnenlands jezelf identificeren.
bijv. bij het stemmen.

Men kan evt. wel een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. oa:
Schiphol, Vertrekhal 1, Bureau Nooddocumenten
Brigade Limburg Zuid, Maastricht, Aachen Airport

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 25-02-2022 20:25]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Galois
Hackus schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Een verlopen reisdocument/id mag je niet mee reizen, alleen binnenlands jezelf identificeren.
bijv. bij het stemmen.

Men kan evt. wel een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. oa:
Schiphol, Vertrekhal 1, Bureau Nooddocumenten
Brigade Limburg Zuid, Maastricht, Aachen Airport
Maar dat was de initiële vraag toch helemaal niet?

De vraag was om een officiële bron (van ambassade, overheid, oid). Er zijn vele bronnen te vinden (van bv reisorganisaties, reisblogs, oid) die of het een of het ander beweren.
Maar (mij niet gelukt, en hier ook nog niet gezien) nog geen enkele ‘officiële’ bron.

Jouw copy-paste is inderdaad op meerdere plekken te vinden, maar niet bij een overheid oid. (Toch?)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In beginsel is een paspoort geldig tot de dag die op het paspoort staat vermeld. Sommige landen of regio's hebben een regel dat een paspoort een bepaalde resterende geldigheidsduur moeten hebben om het betreffende land of regio binnen te komen. Zonder zo'n extra regel is het paspoort dus gewoon geldig. En daar zit het praktische probleem: een regel kun je opzoeken en nalezen, maar als je geen regel kunt vinden, komt dat dan omdat je niet goed hebt gezocht of omdat die regel er niet is? In dit geval is het gelukkig makkelijk omdat zo'n regel wel bestaat.

Italië is een land binnen de Schengenzone en binnen de Europese Unie.

In de Schengengrenscode staat in artikel 6 (Toegangsvoorwaarden voor onderdanen van derde landen) dat een onderdaan van een derde land bij toegang tot het Schengengebied over een paspoort moet beschikken dat nog drie maanden geldig is na de voorgenomen vertrekdatum. In artikel 2 staat dat onder een onderdaan van een derde land wordt begrepen iemand die geen inwoner is van een land van de Europese Unie. Met andere woorden: de Schengengrenscode heeft geen reisbeperkingen voor EU-onderdanen op basis van de resterende geldigheidsduur van een paspoort.

Richtlijn 2004/38/EG regelt het vrij verkeer van personen binnen de Europese Unie. In artikel 6 staat:
Burgers van de Unie hebben het recht gedurende maximaal drie maanden op het grondgebied van een andere lidstaat te verblijven zonder andere voorwaarden of formaliteiten dan de verplichting in het bezit te zijn van een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort.
De richtlijn moet (ondanks de naam) door elke lidstaat van de Europese Unie worden geïmplementeerd in nationale wetgeving en is dus bindend in de hele Europese Unie. Als een lidstaat verzaakt om een richtlijn tijdig te implementeren kun je ook een rechtstreeks beroep doen op de richtlijn.

beschermheer van het consumentenrecht

• Galois
Dat is erg duidelijk @fopjurist! :)

Wel vreemd dat er zoveel 'bronnen' (als in reisblogs, reisbureau's, enz) zijn die anders beweren. Erg slecht voor bv. een vliegtuigmaatschappij als Vueling die dan echt iets anders beweert:
En dan staat er echt expliciet bij:
Paspoort* + Residentiekaart afgegeven door een van kracht zijnde Schengen lidstaat.
Dus dat als je als Nederlander naar (bv) Madrid vliegt, dat je paspoort op dag van terugkomst naar huis, nog 3 maanden geldig moet zijn.

De bronnen die jij aanhaalt, zijn duidelijk en doet Vueling het dus niet goed (?)
...maar goed, deze discussie wil je nooit aan hoeven en het is dus handiger om gewoon een paspoort te hebben die nog langer dan 3 maanden geldig is.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Galois schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:21:
Erg slecht voor bv. een vliegtuigmaatschappij als Vueling die dan echt iets anders beweert:

[...]

En dan staat er echt expliciet bij:

[...]

Dus dat als je als Nederlander naar (bv) Madrid vliegt, dat je paspoort op dag van terugkomst naar huis, nog 3 maanden geldig moet zijn.
Onder kopje 3 staat toch de juiste informatie? Er wordt ook gelinkt naar IATA, waar je op deze pagina kunt controleren of je paspoort toereikend is voor je reis. De pagina van IATA is heel accuraat, hij kent zelfs de uitzondering dat je paspoort voor sommige landen 5 jaar verlopen mag zijn.

• Galois
fopjurist schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Onder kopje 3 staat toch de juiste informatie? Er wordt ook gelinkt naar IATA, waar je op deze pagina kunt controleren of je paspoort toereikend is voor je reis. De pagina van IATA is heel accuraat, hij kent zelfs de uitzondering dat je paspoort voor sommige landen 5 jaar verlopen mag zijn.
Je hebt helemaal gelijk! Ik las alleen kopje 4.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij is het heel simpel; voor het reizen (binnen de EU/Schengen) op zich heb je géén paspoort of id-kaart direct nodig (geen controle op). Alleen moet je je wel altijd kunnen identificeren.

Toch wel. Je dient bij vertrek naar het andere EU-land een geldig identiteisbewijs te hebben. Met een vervallen bewijs raak je het vliegtuig niet op.
Edit; al heb ik ook wel eens met een verlopen paspoort binnen de EU met het vliegtuig gereisd.
Als dat naar het buitenland was, dan heb je gewoon enorm veel geluk gehad, niks meer of minder. Dat wil nog niet zeggen dat dat 'de regel' is. Ik heb een vriend van me geweigerd zien worden op een vlucht van België naar Italië omdat zijn reispas een week vervallen was.

Voor een terugvlucht binnen Schengen naar je thuisland mag je identiteitsbewijs in principe vervallen zijn. Daar zijn ze soepeler in.
Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:31:
Ik begrijp niet waarom je niet gewoon bij BuZa polst? Die gaan je daar een sluitend antwoord op kunnen geven.

Veel maatschappijen of toko's zoals Cheaptickets (boek daar aub niet...) willen zich vooral indekken tegen potentieel gedoe.

[Voor 17% gewijzigd door Borromini op 26-02-2022 20:11]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Wij vertrekken van maandag op dinsdag naar Turkije. De reisorganisatie heeft ruim maand geleden een mail gestuurd dat je id geldig moet zijn tijdens verblijf. Die van mijn dochter verloopt ergens in juni dus geen probleem dachten wij. Maar nu ging ik vandaag de papieren verzamelen en zag ik op site van de reisorganisatie dat id 6 maanden geldig moet zijn vertrek uit Turkije. Verder gaan zoeken maar hele tegenstrijdige reacties. Koninklijke Marechaussee ook gebeld die gaven aan dat id geldig moest tijdens verblijf.

Maar door de tegenstrijdige info voelt het niet goed. Maandag Turkse Ambassade bellen maar nu best een klote gevoel door de onzekerheid. Iemand misschien ervaring mee

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
brro38 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:37:
Wij vertrekken van maandag op dinsdag naar Turkije. De reisorganisatie heeft ruim maand geleden een mail gestuurd dat je id geldig moet zijn tijdens verblijf. Die van mijn dochter verloopt ergens in juni dus geen probleem dachten wij. Maar nu ging ik vandaag de papieren verzamelen en zag ik op site van de reisorganisatie dat id 6 maanden geldig moet zijn vertrek uit Turkije. Verder gaan zoeken maar hele tegenstrijdige reacties. Koninklijke Marechaussee ook gebeld die gaven aan dat id geldig moest tijdens verblijf.

Maar door de tegenstrijdige info voelt het niet goed. Maandag Turkse Ambassade bellen maar nu best een klote gevoel door de onzekerheid. Iemand misschien ervaring mee
Een ID kaart is blijkbaar geldig:
https://www.mfa.gov.tr/co...heir-national-id_s.en.mfa

Een paspoort moet nog 60 dagen geldig zijn op de dag dat je visum afloopt. En het standaard gratis visum voor Nederlanders is 90 dagen geldig. Dus je paspoort moet 150 dagen geldig zijn bij aankomst. En ze adviseren 6 maanden geldigheid. Wat eigenlijk voor ieder land een goede richtlijn is.
https://www.mfa.gov.tr/pa...ational-protection.en.mfa

edit: spoedpaspoort gaat je niet meer lukken op tijd. Maar misschien heb je nog een kans met een noodpaspoort. Dat kan met een paar uur geregeld zijn. Al is morgen wel een uitzonderlijk drukke dag voor de marchaussee.

[Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 23-04-2022 22:01]

TheS4ndm4n#1919

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:03
https://www.rijksoverheid...-een-noodpaspoort-krijgen

Lees dit even door, dan weet je wat je nodig hebt

• brro38
Benieuwd of de gemeente wil meewerken. Tegenwoordig moet je afspraak maken ben je zes weken later aan de beurt.

• jack zomer
Ik hoop het ook,. Vaak genoeg mensen gehad die op die basis idd niet mee konden met hun vlucht.

2de probleem is vind maar een vlucht 1 of 2 dagen later. Misschien voor 1 persoon nog te doen, maar een heel gezin dat achterblijft omdat 1 persoon niet mag boarden dan is het vrij lastig.

Dus mijn advies, begin met de documenten scoren voor een noodpaspoort, en ga die regelen op de luchthaven. Ja maandag morgen. Rij maar een keer extra.
Want je kan die maar beter hebben, dan op advies van de ambassade gewoon naar de luchthaven gaan.
En tijdens het instappen door de afhandeling geweigerd worden omdat ze de regel net iets anders lezen of de laatste update niet hebben gekregen.

Suc6

• brro38
Marchaussee 2 keer gebeld die zeggen dat id geldig moet zijn tijdens verblijf.

Maar ben gewoon bang dat wij straks op de luchthaven geweigerd worden. In Duistland of in Turkije. Ter info wij vliegen vanaf Keulen. Dacht morgen de Turkse ambassade te bellen maar als ik jouw reactie lees dan is dat ook niet betrouwbaar.
jack zomer schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:41:
Ik hoop het ook,. Vaak genoeg mensen gehad die op die basis idd niet mee konden met hun vlucht.

2de probleem is vind maar een vlucht 1 of 2 dagen later. Misschien voor 1 persoon nog te doen, maar een heel gezin dat achterblijft omdat 1 persoon niet mag boarden dan is het vrij lastig.

Dus mijn advies, begin met de documenten scoren voor een noodpaspoort, en ga die regelen op de luchthaven. Ja maandag morgen. Rij maar een keer extra.
Want je kan die maar beter hebben, dan op advies van de ambassade gewoon naar de luchthaven gaan.
En tijdens het instappen door de afhandeling geweigerd worden omdat ze de regel net iets anders lezen of de laatste update niet hebben gekregen.

Suc6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

RocketKoen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:47:
[...]

Een paspoort moet nog 60 dagen geldig zijn op de dag dat je visum afloopt. En het standaard gratis visum voor Nederlanders is 90 dagen geldig. Dus je paspoort moet 150 dagen geldig zijn bij aankomst. En ze adviseren 6 maanden geldigheid. Wat eigenlijk voor ieder land een goede richtlijn is.
Een Nederlander heeft geen visum nodig om naar Turkije te reizen.
Op die pagina staat dat die regel niet voor ons geldt:
In accordance with international agreements and special legal provisions, the following categories are exempted from this provision:

- Citizens of countries who are allowed to enter Turkey with their national ID cards in accordance with “European Agreement on Regulations governing the Movement of Persons between Member States of the Council of Europe”
Er is dus niets aan de hand zolang je maar een paspoort of id-kaart hebt die geldig is gedurende je verblijf (aannemende dat je de Nederlandse nationaliteit hebt).

• jack zomer
https://www.anvr.nl/turkije

Ik zie nog steeds een 6 maanden geldigheid staan op de ANVR
Uw paspoort of ID-kaart moet minimaal 6 maanden geldig zijn bij aankomst in Turkije. Houd er rekening mee dat wanneer uw paspoort bij aankomst in Turkije korter dan 6 maanden geldig is, u niet toegelaten wordt tot Turkije.
Als u met het vliegtuig bent gekomen, wordt u teruggestuurd naar het land waar u vandaan kwam. Als u met de auto reist, moet u terugkeren om een nieuw reisdocument aan te vragen.
En om die kosten te verkopen controleren de maatschappijen op Schiphol (tenminste dat is mijn ervaring zowel professioneel als zelf op vakantie)

[Voor 73% gewijzigd door jack zomer op 24-04-2022 15:56]

• brro38
Ook hier tegenstrijdige reacties helaas. Denk toch maar kijken of wij een noodpaspoort kunnen regelen.

• brro38
Net contact opgenomen met ministerie van Buitenlandse zaken. Er is een tool/site waar airports kunnen kijken voor regels etc. Daar stond id moet geldig zijn. Stuurde mij een url van de KLM waar je allerlei gegevens moet invoeren ook de datum wanneer id verloopt. Daar ook geen probleem. Weer marchaussee gebeld deze keer wel een aardig man. Die heeft nogmaals bevestigd id tijdens verblijf moet geldig zijn. Noodpaspoort kan niet want je mag Turkije gewoon in van id is niet verlopen.

• jack zomer
meer kan je niet doen in dit tijds bestek.

hopelijk goede reis morgen avond, laat maar weten of alles zonder problemen in verlopen na aankomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brro38
Alles is goed gegaan alleen bij inchecken in Keulen moesten ze even bellen hoe de regels waren. Toch best wel even spannend.
jack zomer schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:07:
meer kan je niet doen in dit tijds bestek.

hopelijk goede reis morgen avond, laat maar weten of alles zonder problemen in verlopen na aankomst.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lijkt me ook logisch. Maar waarom staat dat dan verkeerd op die ANVR site?

Btw, als elk land dit soort regeltjes zou hebben is de effectieve geldigheid van je paspoort dus 9.5 jaar :+

Het slaat dus nergens op dat je buiten de EU vaak een paspoort moet hebben dan nog 6 maanden+ geldig is.

• jack zomer
Toppie. Goede vakantie

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
FreakNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 05:22:
Dat lijkt me ook logisch. Maar waarom staat dat dan verkeerd op die ANVR site?

Btw, als elk land dit soort regeltjes zou hebben is de effectieve geldigheid van je paspoort dus 9.5 jaar :+

Het slaat dus nergens op dat je buiten de EU vaak een paspoort moet hebben dan nog 6 maanden+ geldig is.
reizen verlopen niet altijd volgens plan. Ze schiphol afgelopen zaterdag. Maar je kan ook in een ziekenhuis belanden en maanden lang niet kunnen reizen.

En als ze zeggen dat je op de dag van het verlopen van je paspoort nog mag reizen, dan krijg je gegarandeerd mensen die dat ook doen. En dan bij het minste of geringste een groot probleem hebben. En als je die mensen dan op hun verlopen paspoort terug laat vliegen komt straks iedereen met een paspoort dat alleen op de heenreis geldig is.

Daarnaast dekt 6 maanden mooi alle korte visums plus mogelijke verlenging.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee