|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Lijkt me dat grootschalig meningmodden een groter probleem is dan een sporadische gebruiker die zich op z'n pik getrapt voelt en een foute score geeft. En bovendien kan de verkeerd gemodereerde gebruiker dit gewoon in het moderatie topic aangeven.
Ik vind dat je de gebruikers best wat meer krediet mag geven.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Klopt, als meerdere gebruikers toch die reacties in de draad gaan modereren is de invloed van jouw moderaties uiteindelijk meestal gering. Maar doorgaans zal je wel één van de eersten zijn die een moderatie uitvoert; wat wel nadelig kan zijn als die moderatie meteen onjuist is omdat je het er niet mee eens bent. Zeker in verhitte discussies is het niet makkelijk om dan ineens heel onpartijdig die reacties te gaan modereren. Je kunt je eigen reacties immers ook niet modereren en dat is om precies dezelfde reden. Ook daarvan zou je kunnen zeggen dat ook die moderaties gewoon goed uitgevoerd moeten worden uiteraard.
Los daarvan kun je het ook omdraaien: als we het wél zouden toestaan zou het systeem daar vrij weinig voordeel van hebben, zelfs al zouden het correcte moderaties zijn. Doorgaans komen we namelijk geen moderaties te kort. Als het toch weinig verschil maakt in positieve zin, is het dus niet echt nodig/handig om die deur open te zetten
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
En zoals je zelf zegt komen jullie geen moderaties te kort, dus heeft die ene moderatie weinig invloed.
En bij afwijking is er nog altijd het mismoderatie topic. Lijkt Grosso Modo dus wel te werken.
Ik plaats wel eens een reactie waarop ik een reactie krijg die mij van gedachten veranderd, of nieuw of extra inzicht oplevert. Moderatie is een middel dat te uiten.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Select * from fish
Ik vind het oprecht jammer dat je er zo in staat.Dirk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:45:
...
Misschien dat jij het kunt, maar de bulk van de gebruikers vertrouw ik er niet mee.
Anyway, het is voor mij verder geen hill to die on. En blijkbaar leeft onder users verder ook niet zo gezien de reacties dus ik ga weer lekker verder met m'n leven

Edit
Het lijkt me best een leuk experiment om zowel je eigen reactie als de reacties daarop te kunnen modereren.
Maar goed, hill, die, ik ga weer andere dingen doen, bedankt voor de reacties.
[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 19-02-2022 18:44 ]
Mm, dat is dan wel in tegenspraak met het beleid. Mods zijn ook maar mensen.rhwerkman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:08:
Waarom mogen mods hun eigen post wel modden?
Ik heb overigens ook wel eens gezien dat een mod z'n eigen sluitpost als beste antwoord markeerde.
@Dirk & @Cloud & @Zeehond ?
Hier lopen een paar zaken door elkaarevilution schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:01:
[...]
Mm, dat is dan wel in tegenspraak met het beleid. Mods zijn ook maar mensen.
Ik heb overigens ook wel eens gezien dat een mod z'n eigen sluitpost als beste antwoord markeerde.
@Dirk & @Cloud & @Zeehond ?
- Dit betreft de forum moderatie en niet het FP moderatie systeem wat nu wordt aangehaald.
- Het betreft over algemeen moderatie op ongewenst zaken (spam, vervelende reacties) i.p.v. een score voor waarde bepaling. Dat is dus niet vergelijkbaar.
- Daar komt bij dat mods over het algemeen uit de actieve gebruikers groep in een subforum worden aangesteld. Een mod moet zijn subforum kennen en in de gaten houden. Wel ben je als mod normaal terughouden met het modereren in discussies (let op het verschil tussen topic en discussie) waar je zelf in betrokken bent. Dan laat je het bij voorkeur aan een collega mod over.
- Wat betreft het beste antwoord hangt het nogal af van de situatie en waar de vraag staat.
Select * from fish
Dan ga je ervan uit dat er foutloos gemodereerd wordt. Gezien het aantal meldingen in het kleine mismoderatie topic, kan ik je vertellen dat dit niet zo is. Meningmodden komt best vaak voor.evilution schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:57:
Maar het mod systeem bestaat toch bij de gratie dat er onpartijdig en volgens de FAQ word gemodereerd?
Ik mis wel de meerwaarde, als jouw moderatie toch in het niet valt tov 'de rest', mis ik ook even wat het verdere nut is. Je praat over 1 moderatie, op soms een veelvoud aan andere moderaties die er tegenover staan. Een druppel op de gloeiende plaat en de poster kan (gelukkig) niet zien wie welke moderatiescore gegeven heeft. Een reactie erop dat je door zijn reactie van gedachten bent veranderd lijkt mij dan veel effectiever.En zoals je zelf zegt komen jullie geen moderaties te kort, dus heeft die ene moderatie weinig invloed.
En bij afwijking is er nog altijd het mismoderatie topic. Lijkt Grosso Modo dus wel te werken.
Ik plaats wel eens een reactie waarop ik een reactie krijg die mij van gedachten veranderd, of nieuw of extra inzicht oplevert. Moderatie is een middel dat te uiten.
Misschien tijd om het hele systeem eens onder de loep te nemen want eigenlijk zeg je dat je de community niet vertrouwd, en ik snap waarom je dat zegt. Het systeem is best wel kapot. En als je er wat van zegt wordt je weg gemod. of als je probeerd een mening bij te stellen dan rapporteerd het systeem je omdat je niet -1 hebt gemod zoals de knuppel voor je. ik ben er wel klaar meeDirk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:45:
In een ideale wereld zou je gelijk hebben, in de praktijk is het een van de moeilijkste situaties om objectief in te modereren. Misschien dat jij het kunt, maar de bulk van de gebruikers vertrouw ik er niet mee.
Ach, dat is al zo vaak geprobeerd...WeeDzi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:25:
Misschien tijd om het hele systeem eens onder de loep te nemen want eigenlijk zeg je dat je de community niet vertrouwd, en ik snap waarom je dat zegt. Het systeem is best wel kapot. En als je er wat van zegt wordt je weg gemod. of als je probeerd een mening bij te stellen dan rapporteerd het systeem je omdat je niet -1 hebt gemod zoals de knuppel voor je. ik ben er wel klaar mee
Het is volgens mij ook juist enorm onwenselijk als mensen gaan modden op een discussie waraan ze actief gelijktijdig ook deelnemen.
Modden dient zo objectief mogelijk te gebeuren, maar het is wel zo realistisch te stellen dat het praktisch onmogelijk dat geheel te doen en dat neemt nog een flink end toe als je zelf actief met je eigen mening je in een discussie gaat melden...
Wat mij betreft is het juist zeer wenselijk dat mensen op wie gereageerd wordt niet vervolgens reacties op hun eigen post een score zouden moeten kunnen geven.
Verder is het FP moderatiesysteem niet perfect en zal dat ook nooit (kunnen) worden....
imho is het slimste ook te realiseren dat het hooguit een 'kleine meespeel factor' heeft maar geen einddoel is
[ Voor 30% gewijzigd door RM-rf op 22-02-2022 13:02 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Wat ik met deze opmerking bedoel is, dat het modding systeem nooit voor iedereen zo werkt als hij/zij zou willen. Ik mis bijvoorbeeld de mod mogelijkheden van vroeger. Nu worden grappige opmerkingen op "0" gezet, terwijl die van mij best "punten" mogen krijgen. Ach ja, je kunt niet alles in het leven zo krijgen als je zou willen.
Modden op reacties van een eigen posting staat uit en in mijn beleving is dat maar goed ook.
Make music, not war
Kijk eens bij de reacties op willekeurige nieuwsberichten. Ik durf te stellen dat 90% van de moderaties daar in de categorie "meningmodden" valt!Dirk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:03:
Ondanks dat je het zelf uitsluit, is het toch echt de reden: er is een te grote kans op vooringenomenheid en dus meningmodden. Door het gewoon niet toe te staan, is er ook geen risico dat het de discussie beïnvloed, waarbij het niet uitmaakt of het nu om daadwerkelijk meningmodden gaat of vermeend meningmodden.
Alleen moderaties op het forum (waar "thumbs up" de enige optie is) en reviews hebben IMHO echt betekenis.
Iedereen vind hun reactie het beste aansluitend op een artikel, die wil je dan standaard +3 geven.
Alleen gaat het niet om de eigen reacties, maar de reacties op de eigen reacties.Vegazz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:17:
In mijn opzicht zou het dan aanvoelen als een slager die zijn eigen vlees keurt.
Iedereen vind hun reactie het beste aansluitend op een artikel, die wil je dan standaard +3 geven.
Maar ik begrijp dat argument van weg modereren van onbevallige reacties onder je eigen ook niet zo.
Het is leuk dat je dan niet in je eigen comment tree mensen kan minnen die je niet zo lief vind maar op alles waar je niet hebt gereageerd kan wel je wel los gaan.
Ik heb uiteraard de harde data niet maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat in de grote cijfers relevante verschillen oplevert in mismoderaties.
En als dat wel zo is zou je die data ook kunnen gebruiken om juist sneller die meningmodders te detecteren en moderatierechten af te nemen.
Sowieso zou je denk ik dat hele systeem wel kunnen dumpen en gewoon vervangen door mechanisme waarin posts van uitzonderlijke waarde "uitgelicht/gepinned" worden door een select groepje mensen en de rest "gewoon" reacties zijn.
yup precies mijn punt, systeem is of was al kapot en het systeem werkt herstellen door users tegen. En contact opnemen met mods neemt gewoon te veel tijd en moeite dus dat doen maar weinigen. Gewoon maar afschaffen....Gadget Freak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Kijk eens bij de reacties op willekeurige nieuwsberichten. Ik durf te stellen dat 90% van de moderaties daar in de categorie "meningmodden" valt!
Alleen moderaties op het forum (waar "thumbs up" de enige optie is) en reviews hebben IMHO echt betekenis.
Als er iets is wat geen waarde heeft zijn het wel de thumbs up op het forum imho. Dat is veelal echt niet meer dan een populariteitswedstrijd, iets wat we op de FP juist niet willen.Gadget Freak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Hier is wel wat duiding nodig volgens mij. Opmerkingen over het moderatiesysteem of verkregen moderatie hoort niet thuis op de frontpage. Doorgaans wordt daar een punt aftrek voor gegeven (afhankelijk van hoe het e.e.a. is gebracht).WeeDzi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:25:
[...] En als je er wat van zegt wordt je weg gemod. of als je probeerd een mening bij te stellen dan rapporteerd het systeem je omdat je niet -1 hebt gemod zoals de knuppel voor je. ik ben er wel klaar mee
Van rapporteren wanneer je een afwijkende moderatie hebt gedaan dan de persoon voor je is geen sprake. Automatische consequenties zijn er ook niet. Wanneer moderatierechten worden gedeactiveerd of wanneer er een waarschuwing wordt gegeven heeft er altijd iemand naar gekeken en is er doorgaans echt meer aan de hand dan een "verdwaalde" minder goede moderatie.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Er is vanuit Tweakers geen enkele interesse om deze stelling (waar van het onderzoeken minstens de moeite waard is) van enige onderbouwing ten voor of nadele te voorzien. Bespaar je de moeite, er is blindvertrouwen dat het huidige systeem werkt en slechts enige aanscherping behoeft en dat er geen sprake is van overmatig meningmodden.Gadget Freak schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Kijk eens bij de reacties op willekeurige nieuwsberichten. Ik durf te stellen dat 90% van de moderaties daar in de categorie "meningmodden" valt!
De enige basis voor deze verstrekkende conclusie, is dat het gros van de reacties op de juiste score staat volgens de moderatiefaq. Dat je scores en mening in een wellicht grotendeels overkoepelend Venn-diagram kwijt kunt wordt niet interessant gevonden. Nogmaals, bespaar je de moeite. Het systeem is heilig, ook al is de werking niet aantoonbaar.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Meer omdat men ideeën voor andere/betere implementaties bij voorbaat afschiet. Genoeg topics erover geweest de afgelopen jaren (in dit subforum) waarin iemand het probeert om eea weer aan te zwengelen, maar elk idee is nooit goed genoeg.FirePuma142 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:12:
Er is vanuit Tweakers geen enkele interesse om deze stelling (waar van het onderzoeken minstens de moeite waard is) van enige onderbouwing ten voor of nadele te voorzien. Bespaar je de moeite, er is blindvertrouwen dat het huidige systeem werkt en slechts enige aanscherping behoeft en dat er geen sprake is van overmatig meningmodden.
Recent nog hier, daaruit volgen mijn opmerkingen. We denken er hetzelfde over volgens mijCH4OS schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:46:
[...]
Meer omdat men ideeën voor andere/betere implementaties bij voorbaat afschiet. Genoeg topics erover geweest de afgelopen jaren (in dit subforum) waarin iemand het probeert om eea weer aan te zwengelen, maar elk idee is nooit goed genoeg.
Het heeft vrij weinig uit te staan met de vraag van de TS
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Er bestaat geen discussie over, noch hier, noch daar, gezien de status quo vanuit Tweakers-perspectiefCloud schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:32:
Zullen we die discussie dan ook daar laten/voeren?
Het heeft vrij weinig uit te staan met de vraag van de TS
Waarom een punt aftrek, want modjes vinden het niet fijn als er in een bericht wordt geduid op een slecht werkend systeem?, en door het modden ziet de buitenwereld ook niet wat er aan de hand is. En nog erger dus dat een modje het zelf ook nog eens verder down mod?Bor schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:37:
[...]
Hier is wel wat duiding nodig volgens mij. Opmerkingen over het moderatiesysteem of verkregen moderatie hoort niet thuis op de frontpage. Doorgaans wordt daar een punt aftrek voor gegeven (afhankelijk van hoe het e.e.a. is gebracht).
Van rapporteren wanneer je een afwijkende moderatie hebt gedaan dan de persoon voor je is geen sprake. Automatische consequenties zijn er ook niet. Wanneer moderatierechten worden gedeactiveerd of wanneer er een waarschuwing wordt gegeven heeft er altijd iemand naar gekeken en is er doorgaans echt meer aan de hand dan een "verdwaalde" minder goede moderatie.
En als dit ook nog niet een geautomatiseerd systeem is geeft me dit nog minder vertrouwen in de modjes. Dan geef ik de pijp aan Maarten en mogen andere de input doen, ik ga niets meer toevoegen in ieder geval.
Iedereen is modje die zich aan de FAQ houdt. Als je de rechten ooit bent verloren kun je ze terug vragen mits je je aan de regels houdt.WeeDzi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
[...]
Waarom een punt aftrek, want modjes vinden het niet fijn als er in een bericht wordt geduid op een slecht werkend systeem?
Die punt aftrek staat letterlijk in de FAQ:
Klachten over moderaties
Het is niet gewenst dat er in de reacties wordt gediscussieerd over de juistheid van de moderaties. Dergelijke discussies kunnen gevoerd worden in het Frontpagemoderatie-forum. Reacties waarin geklaagd wordt over de moderaties van reacties, dienen een punt aftrek te krijgen. Ook hier geldt dat altijd gekeken moet worden naar de rest van de inhoud, om tot een moderatie te komen.
Er ís een topic dat daarover gaat; je linkt er nota bene zelf naar. Dat topic is niet gesloten dus er is een plaats waar de betreffende discussie gewoon verder kan gaan.FirePuma142 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:07:
[...]
Er bestaat geen discussie over, noch hier, noch daar, gezien de status quo vanuit Tweakers-perspectiefIk vind het prima in het verlengde van passen overigens, maar soit, het gaat toch nergens heen.
Dit topic heeft een behoorlijk concrete vraag en in 'het verlengde' daarvan zou iemand zich af kunnen vragen of die specifieke beperking misschien geschrapt moet worden maar daar houdt het dan ook echt op. Alles omtrent geheel andere moderatiesystemen willen kan dus prima in dat andere topic blijven en hoeven we niet hier weer te gaan herhalen.
Dit topic is gesloten.