Verlies internet verbinding na aansluiten switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 20:30
Sinds gisteren heb ik problemen met internet in mijn netwerk. Ik heb wel netwerkverbindingen van de devices, maar die geven aan geen verbinding te kunnen maken met internet. De router die ik gebruik is de ASUS RT-AC68U met original firmware. De router geeft aan aan "your isp'd dhcp not function properly".

Ik heb een glasverbining van Caiway (DeltaFiber) en die komt binnen via een Genexis Platinum modem/router. Deze modem/router staat aangesloten aan mijn ASUS router.
Helaas is de Genexis Platinum modem niet in bridgemode te zetten, dus de Genexis modem/router doet niets meer dan het signaal doorgeven aan de ASUS en de SSID is uitgezet.

Na veel inzet gisteravond uiteindelijk gebeld met Caiway. Caiway heeft gemeend een andere modem te moeten toezenden (Genexis Titanium). Deze modem zou geen router functionaliteit hebben. Dat komt voort uit het meermalen (factory) resetten van de ASUS RT-AC68U en de Genexis Platinum modem/router.

Uiteindelijk ben ik gestopt gisteravond en heb ik het gehele netwerk down gebracht. Vanmorgen alles gestart en alles werkte weer. Er was weer een netwerk en het netwerk had toegang tot internet. Dat was heel fijn. Tot ik de switch connecteerde met de ASUS. Het netwerk bleef, maar de internet verbinding viel weg.

Ik heb nu maar nieuwe switches besteld, maar ik ben toch erg benieuwd of iemand hier weet wat een defecte switch (althans dat denk ik) kan doen tot het verliezen van de WAN verbinding met de modem/router.

Ik hoop van jullie wat suggesties te ontvangen. Ik zal mijn bevindingen na omzetten switches iig delen hier.

Alvast bedankt.

[ Voor 48% gewijzigd door Carlo Adan op 17-02-2022 20:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skwydor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2022

Skwydor

I use Fedora btw

Ligt misschien aan mij, maar ik snap niets van dit verhaal
Bovendien lijkt het mij stug dat er sprake is van een modem.

Als reacties uitblijven, overweeg dan de tekst te herschrijven en niet-relevante informatie achterwege te laten.

Kan het zijn dat je een netwerkloop creeert ?
Is ook mogelijk zoals je schrijft dat de switch defect is.

[ Voor 18% gewijzigd door Skwydor op 17-02-2022 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
Een wilde gok, de Asus heeft lan IP 192.168.1.1 en de Netgear switch heeft om de een of andere reden ook dat IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 20:30
Dank voor de reacties. Ik ga eens na of ik het IP van de switch kan achterhalen.

@Skwydor ik heb de tekst aangepast. Hoop dat het beter begrijpbaar is.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 17:51
jadjong schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:20:
Een wilde gok, de Asus heeft lan IP 192.168.1.1 en de Netgear switch heeft om de een of andere reden ook dat IP.
Netgear's hebben factory default 192.168.0.239 (mijn oude GS748 toch)..

ik gok eerder iets met IGMP en VLAN..

Teken je netwerk is uit als je wil ?

• Skwydor
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2022

Skwydor

I use Fedora btw

Tekst (OP) vind ik een stuk leesbaarder zo inderdaad :)

Vat ik het zo goed samen?

De router geeft aan aan "your isp'd dhcp not function properly".
(een modem heb je niet bij glasvezel, dat signaal hoef niet ge(de)moduleert te worden)

Dus alles erachter, switch computer et cetera, is niet relevant

"WAN" van je router gaat naar iets van het merk Genexis
Ik dacht dat dit enkel NTU zou zijn, maar zoek er net op en Genexis Platinum is wel degelijk een router.

Begin met alles eruit, behalve Genexis router
Prik laptop op router, en kijk wat voor IP informatie je daar krijgt.

Die informatie evt hier delen , en van daar uit verder.

Ik denk dat je het beste afbent als je die Genexis eruit haalt.
Of gaat de glasvezelkabel daar rechtstreeks in, en heb je deze Genexis dus nodig om de glas om te zetten naar koper?
Je wil namelijk niet een router achter een router zetten, nergens voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Skwydor op 17-02-2022 20:44 ]

Pagina: 1