Glasvezel naar de schuur, SC/LC etc... advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Misschien dat ik hele domme vragen stel maar ik kom er gewoon even niet uit. Volgende maand worden hier op de schuur zonnepanelen geïnstalleerd. Er gaat dan ook een mantelbuis door de grond van de meterkast naar de schuur. Nu is de installateur zo vriendelijk dat hij daar naast de krachtstroomkabel ook nog wat andere kabels doorheen wilt trekken. Nu lijkt UTP of (S)FTP me niet handig naast een krachtstroomkabel dus leek me het verstandiger om voor glasvezel te gaan. Nu is glasvezel vrij nieuw voor me dus ik zag al snel door de vezels het bos niet meer.

Ik kwam uit op https://www.tp-link.com/u...cessory/mc210cs/#overview
Daar gaat singlemode SC in. Als ik het goed begrijp gaat daar een duplex kabel in. Omdat de kabel ook nog door een stuk PVC moet lijkt me dat wat krap. Kan ik dan niet beter 2 simplex kabels kopen zodat dat wat makkelijker door een PVC buis is te trekken? Of past dat dan niet?

Een andere optie waar ik op uit kwam was: https://www.tp-link.com/u...working/accessory/mc220l/ en daar gaat gewoon een sfp module in. Samen met een sfp module is die eigenlijk net zo duur. Ik kan er dan een module in doen die single mode LC over een duplex kabel doet. Dat lijkt me wat makkelijker door een PVC buis te gaan.

Zie ik nu dingen over het hoofd?

Beste antwoord (via Chatslet op 21-02-2022 11:58)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 14:38
Ik heb paar jaar terug een simplex LC door een PVC buis "getrokken" die op een halve meter naast het pad ligt. Beide eindes gezorgd dat de bocht niet te scherp is, 2x een BX SFP (let op dat je niet 2 dezelfde besteld maar 2 die RX/TX gematched zijn) met een mediaconverter aan de eindjes.

Prima verbinding en kan ook nog naar 10Gbit als ik zou willen.

Dit was een loze buis die al tussen huis en schuur was ongeveer 100m uit elkaar.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Als de afstand minder dan 100m is gewoon UTP cat 6 nemen die heeft echt geen last van die krachtstroom kabel.
De twist in de aderparen zorgt ervoor dat elke storing van buiten, door een gelijk storing met omgekeerde polariteit gecompenseerd wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Glasvezel trek je niet net als Cat6. Dat blaas je.

Nu weet ik niet wat er precies door de buizen naar je schuur loopt (hoeveel ruimte er nog is) maar een glasvezel kabel kan niet veel hebben. Dat beetje data dat de omvormer af en toe doorgeeft kan gewoon over de cat6 kabel tenzij je schuur meer dan 100 meter verderop staat :).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
Die 2e link die je hebt gebruiken we op het werk ook. Glasvezel kan echt veel meer hebben dan je denkt. De vezels zelf kunnen niet veel hebben maar er zit een dikke mantel omheen. Volgens mij zijn beide niet duur en kan je eventueel beide erin leggen. Utp is natuurlijk een stuk gangbaarder maar 100m is de max.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je hebt het maar over krachtstroom. Maar het gaat toch gewoon om 230V? Krachtstroom is 400V.

En waarom niet gewoon UTP? Is de afstand meer dan 100m?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

downtime schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Je hebt het maar over krachtstroom. Maar het gaat toch gewoon om 230V? Krachtstroom is 400V.
TS kan toch gewoon krachtstroom in de schuur hebben?

Heb hier ook z'n mooi rood 'stopcontact' :). De EK 9002 elektrische kachel past er perfect op.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 17-02-2022 16:36 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
Glas wordt vaak geblazen in ducts (HDPE buizen) maar in dit soort gevallen is een simpele DB (direct-burried) kabel veel makkelijker.

Is ook goedkoper en robuster dan een koperkabel. Dat is dezelfde kabelsoort die bv Reggefiber/KPN ook in de grond gooit. Kan direct in de grond, geen gedoe met blazen en buizen.

Alleen het aflassen is lastiger, want itt een UTP tang is dat wat duurder (je hebt een lasapparaat nodig)

Prefab kabels kan, maar de bekende gele kabeltjes zijn niet ideaal. Knaagdieren bv lusten dat ook. Dus tenzij je dat in een goed beschermde dichte buis krijgt zou dat niet de voorkeur zijn persoonlijk.

Maar, zeker op korte afstand, is een UTP kabeltje veruit het makkelijkst en goedkoopste.

Storing van een krachstroomkabel heb je geen last van. Als je 100kW aan motoren met frequentieregelaars hebt staan is het een ander verhaal maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk ;)

• Chatslet
downtime schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:19:
[...]

En waarom niet gewoon UTP? Is de afstand meer dan 100m?
Omvormer levert over 3 fasen terug. 400v heb je dan al tussen 2 fasen. Er komt daarnaast ook nog een krachtstroomaansluiting in de schuur. In het verleden eens 20 meter UTP naast een stroomkabel gehad en toen stond er aan beide kanten 15 volt op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 16-05 14:38
Ik heb paar jaar terug een simplex LC door een PVC buis "getrokken" die op een halve meter naast het pad ligt. Beide eindes gezorgd dat de bocht niet te scherp is, 2x een BX SFP (let op dat je niet 2 dezelfde besteld maar 2 die RX/TX gematched zijn) met een mediaconverter aan de eindjes.

Prima verbinding en kan ook nog naar 10Gbit als ik zou willen.

Dit was een loze buis die al tussen huis en schuur was ongeveer 100m uit elkaar.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Chatslet
DJSmiley schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:46:
Glas wordt vaak geblazen in ducts (HDPE buizen) maar in dit soort gevallen is een simpele DB (direct-burried) kabel veel makkelijker.

Is ook goedkoper en robuster dan een koperkabel. Dat is dezelfde kabelsoort die bv Reggefiber/KPN ook in de grond gooit. Kan direct in de grond, geen gedoe met blazen en buizen.

Alleen het aflassen is lastiger, want itt een UTP tang is dat wat duurder (je hebt een lasapparaat nodig)

Prefab kabels kan, maar de bekende gele kabeltjes zijn niet ideaal. Knaagdieren bv lusten dat ook. Dus tenzij je dat in een goed beschermde dichte buis krijgt zou dat niet de voorkeur zijn persoonlijk.

Maar, zeker op korte afstand, is een UTP kabeltje veruit het makkelijkst en goedkoopste.

Storing van een krachstroomkabel heb je geen last van. Als je 100kW aan motoren met frequentieregelaars hebt staan is het een ander verhaal maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk ;)
Direct burried of "armored" kabel heb ik inderdaad ook langs zien komen. Het Idee was eigenlijk om de glasvezelkabel op meerdere punten aan de stroom kabel te tapen zodat die er samen doorheen getrokken worden maar rechtstreeks de grond in zou ook een optie kunnen zijn.
Wat bedoel je precies met aflassen? Van wat ik gezien heb worden de connectoren er met epoxy op gelijmd, gekrimpt of een combinatie van beide?

• Chatslet
martijnr17 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:12:
Die 2e link die je hebt gebruiken we op het werk ook. Glasvezel kan echt veel meer hebben dan je denkt. De vezels zelf kunnen niet veel hebben maar er zit een dikke mantel omheen. Volgens mij zijn beide niet duur en kan je eventueel beide erin leggen. Utp is natuurlijk een stuk gangbaarder maar 100m is de max.
Zijn inderdaad super goedkoop. 19 euro per stuk op Amazon en SFP modules gaan voor rond de 15 euro. Is er nog een reden om bijvoorbeeld SC connectors ipv LC connectors te gebruiken oid?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Chatslet geen idee als je al op fs.com hebt gekeken zijn ook schappelijke prijzen.

Verschil van LC en SC mooi tabelletje

[ Voor 91% gewijzigd door RobbyTown op 17-02-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:19
RobbyTown schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:03:
Glasvezel trek je niet net als Cat6. Dat blaas je.

Nu weet ik niet wat er precies door de buizen naar je schuur loopt (hoeveel ruimte er nog is) maar een glasvezel kabel kan niet veel hebben. Dat beetje data dat de omvormer af en toe doorgeeft kan gewoon over de cat6 kabel tenzij je schuur meer dan 100 meter verderop staat :).
Glasvezel kan je gewoon trekken. Hoe moet ik anders mijn patches hier in het datacenter afleveren? Zoiezo kan je best wat trekkracht op een glasvezel patchkabel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
UTP kan je echt zonder problemen ook naast een krachtstroom kabel leggen geen enkel probleem gebeurt op heel veel plekken eventueel sftp gebruiken en netjes aarden. Daarentegen glas is niet kwetsbaar in test is wel gebleken dat utp zelfs eerder begeeft bij knikken en scherpen bochten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik denk dat ik er uit ben. De BX of BiDi transceiver die @Uberprutser noemde had ik nog niet eerder gezien. Dat lijkt me inderdaad veel makkelijker omdat je dan gewoon een enkele kabel voor 2 richtingen hebt. Nu blijkt de switch in de meterkast ook nog een SFP poort te hebben en is een simpel POE switchje met een SFP poort ook niet noemenswaardig duurder dan eentje zonder.
UTP naast krachtstroom ben ik echt niet van overtuigt. Heb dat eerder gezien met 4000 watt aan zonnepanelen die dan terug gaan leveren. Toen stond er aan weerskanten 14 a 15 volt op de UTP kabel. Hier hebben we het over 6000 watt aan zonnepanelen over 3 fasen. En ja natuurlijk kan dat met (s)FTP maar als ik dan 20 meter kwalitatieve cat7 SFTP kabel ga kopen ben ik gewoon duurder uit dan 20 meter glas plus 2 transceivers.
In de schuur komen een unifi accesspoint, 2 ip camera's, de omvormer en een mini pctje die de CNC machine gaat aansturen. Bandbreedte zat dus.
Pagina: 1