Toon posts:

Computer geeft geen beeld meer bij het starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yorkiee
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-11-2022
Mijn vraag
Goedemiddag mede-tweakers

Ik heb de 5900x nu ongeveer 1 maand en opeens bij het opstarten gisteren morgen kreeg ik geen beeld meer. De chipset fan begon veel geluid te maken en ik kreeg geen beeld. Na wat testen kwam ik er achter dat het RAM ledje op het moederbord brande. Ik heb mijn oude RAM sticks terug in de PC gestopt maar ook hierbij kreeg ik geen beeld. Na nog wat meer testen had ik ook mijn oude videokaart terug gestopt in de computer maar ook hierbij kreeg ik geen beeld. Uiteindelijk als laatste test heb ik probeerd mijn oude 3700x terug in de computer te stoppen. Hierbij kreeg ik weer beeld en starte mijn computer weer op. Kan ik hierbij ervan uitgaan dat het om mijn 5900x gaat waardoor mijn computer niet meer opstart? Enige wat ik niet heb kunnen testen is het moederbord en de voeding maar aangezien hij bij de 3700x wel boot lijkt mij dat de 5900x het probleem is. Voordat ik mijn 5900x retour wil doen zou ik nog graag een mening van jullie mede tweakers willen horen of eventueel tips wat ik zou kunnen proberen om mijn 5900x toch werkend te krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn hardware:

MOBO: Gigabyte X570 Pro
CPU: Ryzen 5900x
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G
RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
Monitor: LG ULTRAGEAR 1080p 144hz, AOC CU34G2/BK 1080p 144hz. Beide monitoren met displayport aangesloten
Storage: Samsung SSD 970 EVO 1TB (met OS) Samsung SSD 860 EVO 500GB, TOSHIBA 2TB (Voor games)
PSU: CORSAIR RM Series RM850
Waterkoeling: be quiet! Dark Rock Pro 4

Beste antwoord (via Yorkiee op 19-02-2022 18:24)

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 22:33
Graag eerst de 5900X nogmaals testen om een "reseat"oplossing uit te sluiten. Als het dan nog niet werkt lijkt het mij vrij duidelijk toch de 5900X te zijn

Alle reacties

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:28
Bios up to date ?
freaky35 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:04:
Als de pc wel opstart met de oude cpu maar niet met de 5900x waar die eerder wel mee gewerkt heeft.
Dan zou mijn conclusie ook zijn dat de 5900x defect is.
De kans dat een moderne cpu zomaar binnen een maand de geest geeft is toch echt wel zeer klein. Ik zeg niet dat het niet kan. Maar vrijwel elk ander onderdeel in de pc verwacht ik eerder te overlijden dan de cpu ( mits goed geinstalleerd en bij normale omstandigheden )

[Voor 94% gewijzigd door Skybullet op 17-02-2022 18:24]

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 3080Ti FTW3 Ultra - @4k 144hz / We are all self-made, but only the succesful will admit it.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
Als de pc wel opstart met de oude cpu maar niet met de 5900x waar die eerder wel mee gewerkt heeft.
Dan zou mijn conclusie ook zijn dat de 5900x defect is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 22:33
Graag eerst de 5900X nogmaals testen om een "reseat"oplossing uit te sluiten. Als het dan nog niet werkt lijkt het mij vrij duidelijk toch de 5900X te zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee