• suntar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 23:15
Beste Tweakers,

Over een half jaar rond ik mijn WO master geschiedenis af, na een goede oriëntatie op de arbeidsmarkt ben ik tot de conclusie gekomen dat het vakgebied mij zowel baaninhoudelijk als financieel (Dat de arbeidsmarkt niet zit te wachten op historici wist ik natuurlijk in mijn eerste jaar bachelor al, maar ja de arbeidsmarkt leek toen nog zo ver weg, ik zou het tegen die tijd wel zien 8)7 ).

Nu heb ik 4 jaar geleden een korte periode van 4 maanden geprogrammeerd in C#, alle cursussen op Codecademy en Pluralsight doorlopen. Dit sprak mij toen der tijd aan en ik wil mij nu gaan richten op een carrière in de IT.

Nu is mijn vraag of ik het beste een nieuwe opleiding kan volgen. Dit houdt in WO bachelor + WO master of HBO bachelor, beide trajecten duren natuurlijk weer 4 jaar. Een pre-master is geen optie omdat mijn vooropleiding een niet bèta studie betreft. Ik ben dan 30 als ik klaar ben en heb dan 0 werk ervaring

Of kan ik beter solliciteren op traineeships die vragen om elke WO master (Zelfs de relevante pracht studie Geschiedenis :+ ) Ik ben dan 26 en heb dan 4 jaar werk ervaring waar ik anders op 0 zou staan, maar heb dan geen relevante opleiding gedaan.

tldr:; 30 jaar oud, WO master of HBO bachelor CS met 0 werk ervaring of op mijn 30ste ~4 jaar werkervaring hebben in de branche zonder relevant diploma.

Ik hoor graag van jullie _/-\o_
Tim

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:42
Platgeslagen zou ik zeggen: traineeship. Waarom zou je 4 jaar een nieuwe studie doen en vanaf 0 beginnen (met ook nog eens minimaal inkomen), terwijl je ook kan (werken/)leren via een werkgever. Let er wel op dat traineeships je nog wel eens willen plaatsen voor jobs waar je relatief weinig mee kan. Probeer dus wel een focus gebied te zoeken (1 taal, 1 rol, etc). Probeer wellicht via een werkgever nog een studie erbij te doen. Aan de andere kant: je bent jong en je moet nog heel wat jaartjes werken. Wat extra studie-jaartjes kan geen kwaad.

Een aantal jaar geleden had ik (tot op zekere hoogte) een soortgelijke situatie. Ik heb toen gekozen voor een tweede master die wat dichter tegen de techniek/ICT aanlag en daarmee betere baankansen bood. Naast dat ik dit fijn vond om 'dichter bij m'n kern' te komen (lees: werk te doen wat ik leuk vind), kon ik makkelijker doorstromen naar andere functies.

[ Voor 10% gewijzigd door Docslik op 17-02-2022 12:56 ]

• suntar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 23:15
Docslik schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:54:
Platgeslagen zou ik zeggen: traineeship. Waarom zou je 4 jaar een nieuwe studie doen en vanaf 0 beginnen (met ook nog eens minimaal inkomen), terwijl je ook kan (werken/)leren via een werkgever.
Dankjewel, ik neig ook meer richting de traineeships toe, als ik alleen een master hoefde te doen( 1-2 jaar) was dit een ander verhaal. Ik ga mij nu in de laatste maanden van mijn master voorbereiden met het leren van Javascript en React, wellicht een toegevoegde waarde met het solliciteren.
Docslik schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:54:
Let er wel op dat traineeships je nog wel eens willen plaatsen voor jobs waar je relatief weinig mee kan. Probeer dus wel een focus gebied te zoeken (1 taal, 1 rol, etc).
Bedankt voor de tip, ik zie vooral veel 'low-code' vacatures voorbij komen. Ik denk dat ik die dan beter voorbij kan laten gaan.

Dan maar inzetten op een opleiding via mijn toekomstige werkgever, of wellicht een part-time studie naast de job.