Toon posts:

Isoleren berging/garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 13:13
Ik heb een huis met een aangebouwde ongeïsoleerde berging. De ruimte word gebruikt als opslag voor tuin spullen, fietsen, klusspullen en een extra koelkast. Bij bepaalde weersomstandigheden is het wat vochtig is de schuur, en het is als het lang koud (onder 0)is buiten in de garage ook wel eens onder het vriespunt gekomen.

Wat ik graag wil bereiken is dat het een stuk minder vochtig word in de schuur, en dat de temperatuur mogelijk niet meer onder 0 komt.

Het is een garage met een stalen kiep/garage deur, en er zijn 3 zijdes half steens. De 4e zijde zit tegen het huis aan, die muur is wel geïsoleerd. Het betreft een ongeïsoleerd plat dak. Wel is heeft de garage een kruipruimte en is de vloer geïsoleerd (zelfde vloerplaten als de hoofdwoning gekregen). Deur van woning naar garage is een buitendeur, en er is nog een geïsoleerde deur van garage naar tuin.

Wat zijn stappen die ik kan nemen om het geheel beter geïsoleerd te maken. Kan bijvoorbeeld het vervangen van de garage deur alleen al veel effect hebben. Of moeten alle 3 (dak/muur/deur) geïsoleerd zijn voor het effect heeft?

Hoe kun de muren en dak het beste isoleren? Gebruiksdoel van de ruimte blijft garage/opslag. Maar wilde daar bijvoorbeeld veilig zonder vocht issues mijn motor kunnen stallen.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Alle reacties

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:01
Het hangt ook een beetje van je budget af. Gipsplaat met steenwol er achter werkt goed, maar dan kun je geen zware dingen meer aan de muur bevestigen. Je zou ook i.p.v. gipsplaat OSB-plaat kunnen gebruiken, maar dat is een stuk duurder (en brandbaarder!)

Verder denk ik dat je garage deur misschien wel de grootste boosdoener is qua warmteverlies. Voel je daar veel tocht langs komen?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51
Alleen isoleren als je vervolgens ook wilt verwarmen. Wat heb je nu voor een plafond en dakbedekking? Is het platte dak van buitenaf isoleren een optie? Omgekeerd dak? Muren hangt van budget af en hoeveel tijd je er in wilt steken. Ik heb PIR platen met verlijmd OSB besteld en tegen ventilatielatten geschroefd op mijn wanden, makkelijk maar niet bepaald de goedkoopste oplossing.

[Voor 39% gewijzigd door Makkelijk op 17-02-2022 11:23]

• The_Cube
@delphium Ja je voelt zeker koud en wind bij de garage deur langs komen. De deur heeft een standaard "golf" patroon, en deze zijn aan de onderkant gewoon open dus je kan daar tussen door naar buiten kijken. Verder is er ook geen afsluiting aan de zijkanten met schuim/rubbers

Zelf denk ik dat dat ook nr1 is. Maar heeft het zin om enkel een deur te vervangen en dan eens weer te kijken hoe het zich houd? Zelf zag ik OSB+PIR platen wat het verwerken vrij makkelijk maakt. Maar moet je daar nog folie tussen plaatsen en houtwerk tussen steen en PIR ?

@Makkelijk De garage blijft denk ik wel onverwarmd, de verwachting was dat het neerslaande vocht door het isoleren ook minder word. Als het bij wat warmer vochtig weer ineens koud word slaat het vocht neer op de fietsen en vloer. Dat heb ik liever niet op mijn motor straks.

Het dak is een balken dak met underlayment verder onafgewerkt aan de binnenkant. buiten ligt dakleer.

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:01
De garage blijft denk ik wel onverwarmd, de verwachting was dat het neerslaande vocht door het isoleren ook minder word.
Als je niet gaat verwarmen, kun je beter de ventilatie proberen te verbeteren. Dat zorgt voor minder condensatie.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48
Isolatie heeft heel weinig zin, als er tocht is. Als je de tocht nu voelt, kan het geen kwaad om de garagedeur te vervangen en even aan te zien wat het effect is.
Een goeie vraag is ook waar het vocht vandaan komt, dat kan bijvoorbeeld van buiten komen als 's ochtends de garage in de schaduw staat en dus het koudste punt is (constant aanvoer van vochtige lucht, condenseren maar) en dan lost een nieuwe tochtvrije deur al heel wat op. Heb je daarentegen optrekkend vocht in de muren, zal dit enkel slechter worden als je ventilatie kwijt bent (maar kan je dit wel oplossen door van binnenuit te isoleren met een goed dampscherm).
Let ook op dat je houtwerk niet begint te rotten als je isoleert, een omgekeerd dak is een optie om zeker te overwegen (is de dakbedekking al aan vervanging toe is het een no-brainer: gooi wat goedkope 2e keus PIR/PUR isolatieplaten bovenop het dak, en verse dakbedekking bovenop).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The_Cube
@naftebakje

Zoals ik het zie is het echt aanvoer vochtige lucht van buiten de garage, en dat het daar condenseert. Geen last van optrekkend vocht. Helpt denk ik ook dat de vloer van de garage een kruipruimte heeft en geïsoleerd is op dit moment.

Zelf dacht ik ook aan eerst de deur te vervangen door een Horrman o.i.d.

Ivm met het houtwerk aan de binnekant dacht ik al dat een omgekeerd dak een betere keuze zou zijn.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Ik denk zeker dat isoleren kan helpen, ook zonder verwarmen. Mijn garage is vanaf de bouw prima geisoleerd en kurkdroog, geen spoor van condens. De opwarming van de zon is meer dan genoeg om de binnentemperaturen boven de buitentemperaturen te houden en daarmee heb ik een kurkdroge garage.

Ik zou gewoon is starten met de deur en vandaaruit verder werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee