Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie van de volgende stelling uit 'De revolutie van de mieren' geschreven door Bernard Werber.
Omdat alles al ontdekt en ontgonnen is, is er in een rijk land nog maar één manier om rijkdom te vergaren: chantage. Dat gaat van de winkelier die liegt: 'Het is de laatste die ik heb en voor u tien anderen, 'tot en met het hoogste niveau, zoals een regering die verkondigt: 'Zonder die vieze olie is het onmogelijk om deze winter het hele land te verwarmen.' Dan kopen de mensen dingen die ze niet nodig hebben, uit angst iets te missen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wat is daar nieuw aan? De hele maatschappij werkt zo.

Je werkgever chanteert je, als je niet werkt krijg je geen salaris. Maar ja, als je geen salaris krijgt stop je met werken. Wie chanteert hier wie?

De bakker chanteert me, als ik niet betaal krijg ik geen brood. Maar ja als hij me geen brood levert krijgt hij geen geld van me. Wie chanteert hier wie?

Zo kan ik nog wel een tijdje door gaan hoor

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Dit lijkt me niet echt een W&L topic die aan de eisen voldoet, maar ik ben geen moderator :z

Verwijderd

ortep; Wat jij hier chantage noemt, is dat niet gewoon eerlijke handel?

Ik bedoel.. je werkgever betaalt je voor je diensten die jij aanbiedt. als jij meer diensten kan aanbieden (studie, ervaring), dan kan je daarmee gaan handelen en meer verdienen. Natuurlijk zijn er ook meer werkgevers, en meer werknemers. Idem voor de bakker, maar dan natuurlijk iets anders.

Chantage is volgens mij meer iets als mensen (vaak op een gemene manier, of door middel van een leugen) voor het blok te zetten, dus als je geen keuze meer hebt (of lijkt te hebben). in de eerlijke handel heb je normaal gesproken genoeg keuze, tenmiste zo zie ik het.

Waarom chantage? Tsja.. mensen-eigen denk ik. Veel mensen houden van rijkdom, rijk worden. In sommige gevallen telt fatsoen en eerlijkheid niet meer, helaas.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07
Op donderdag 23 augustus 2001 12:39 schreef Ortep het volgende:
Wat is daar nieuw aan? De hele maatschappij werkt zo.

Je werkgever chanteert je, als je niet werkt krijg je geen salaris. Maar ja, als je geen salaris krijgt stop je met werken. Wie chanteert hier wie?

De bakker chanteert me, als ik niet betaal krijg ik geen brood. Maar ja als hij me geen brood levert krijgt hij geen geld van me. Wie chanteert hier wie?

Zo kan ik nog wel een tijdje door gaan hoor
dat is geen chantage man. dat is handel. Idd kan je werkgever zeggen: 'pijp me anders krijg je geen salaris' DAN is het chantage, maar ik ga ervanuit dat dat soort dingen niet gebeuren. :)

en de bakker chanteert je ook niet, je hebt immers geen contract met hem dat ie elke ochtend gratis brood aan jou geeft toch? dus jij betaald hem en hij geeft jou een brood waarvoor ie om 4 uur 's ochtends is opgestaan om te bakken. Jullie worden er beide beter van, want de bakker wil geld en jij wilt brood. Dus geen sprake van chantage in jou voorbeelden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 augustus 2001 13:15 schreef chromisX het volgende:
ortep; Wat jij hier chantage noemt, is dat niet gewoon eerlijke handel?
Ja hoor, ik wilde alleen aantonen dat wat de topic starter als voorbeelden gaf bij mij niet als chantage overkomen. En als dat wel chatage genoemd kan worden, dan kan je mijn voorbeelden ook wel chantage noemen.

Ik ben blij dat jullie het belachelijke van mijn voorbeelden inzien. Dat was precies de bedoeling :)

Verwijderd

Topicstarter
Ortep: bedankt voor je voorbeelden, ik zal de reden van dit topicje wat duidelijker proberen te maken.

Dit topicje heb ik gestart met de reden dat ik er achter wil komen waarom bepaalde vormen van chantage goedgekeurd worden onder het mom van slimheid.

Onze maatschappij rust volgens mij voor een groot gedeelte op de evolutie beginselen. Het recht van de sterkste zegevierd. Dus chantage kan goed zijn.

Volgens mij zit er echter één probleem aan dit denken.
Een kankercel lijkt een beetje op mensen die voortdurend praten zonder naar anderen te luisteren. De kankercel is volledig egocentrisch en daarom is hij gevaarlijk. Hij vermenigvuldigt zich onophoudelijk zonder rekenening te houden met anderen. Tijdens zijn dwaze jacht op onsterfelijkheid doodt hij uiteindelijk alles in zijn omgeving.
Volgens mij gaat hier het spreekwoord 'hardlopers zijn doodlopers' op.
Als dat zo is dan kunnen we ons volgens mij het beste zo min mogelijk aanpassen; alleen als het noodzakelijk is voor overleven.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Volgens mij gaat hier het spreekwoord 'hardlopers zijn doodlopers' op.
Als dat zo is dan kunnen we ons volgens mij het beste zo min mogelijk aanpassen; alleen als het noodzakelijk is voor overleven.
quote:
Een kankercel lijkt een beetje op mensen die voortdurend praten zonder naar anderen te luisteren. De kankercel is volledig egocentrisch en daarom is hij gevaarlijk. Hij vermenigvuldigt zich onophoudelijk zonder rekenening te houden met anderen. Tijdens zijn dwaze jacht op onsterfelijkheid doodt hij uiteindelijk alles in zijn omgeving.
/quote
Ik snap niet wat dit met chantage te maken heeft?

Alhoewel ik vind dat deze maatschappij je een beetje verplicht om je aan hun regels en hun gebruiken aan te passen, anders wordt je dus echt verneukt (gevangenis, geen vrienden, geen rechten, geen geld).

Dit zou je chantage kunnen noemen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volgens mij wordt hier een wat andere definitie van chantage gebruikt dan wat ik gewend ben. Chantage houdt in dat het dreigmiddel te maken heeft met iets wat de gechanteerde persoon gedaan heeft wat niet in de haak is. Zo van, jij doet dat, anders vertel ik aan je vrouw dat je vreemd bent gegaan. Het principe van jij doet dat anders krijg je niets van mij, is geen chantage maar afpersing. Nuanceverschil.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 19:18 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Ik snap niet wat dit met chantage te maken heeft?
Een kankercel misbruikt grondstoffen uit zijn leefomgeving.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 23 augustus 2001 19:30 schreef JCisBack het volgende:
Een kankercel misbruikt grondstoffen uit zijn leefomgeving.
Ik zeg niet dat het een goede daad is, maar chantage is dat niet. Netzogoed als roofbouw plegen op een stuk oerbos geen chantage is.

Een ambtenaar die een ander aan een verblijfsvergunning helpt omdat die ander weet dat die ambtenaar regelmatig zijn vrouw belazerd wordt wel gechantanteerd.

Dat zou hij trouwens makkelijk kunnen voorkomen door gewoon tegen zijn vrouw te zeggen dat hij een vriend of een vriendin heeft :)

Pagina: 1