Vraag

• jvanvliet
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01-2024
Beste Tweaker,

Ik heb een Medion P6677 laptop uit 2017 met een SSD en HDD, op de SSD staat windows 10 geïnstalleerd. Gisteren liep opeens de laptop vast, niets reageerde meer terwijl ik de browser open had en schoolwerk aan het doen was. vervolgens heb ik meermaals ctrl+alt+del geprobeerd geen reactie en na zo'n 10 min heb ik de laptop uit gedaan dmv de aan/uit knop.

Daarna heb ik de laptop geprobeerd op te starten en dan verschijnt het medion logo met het ronddraaiende bolletje dit blijft maar draaien tot op een gegeven moment het scherm zwart wordt en het weer van voor af aan begint. Daar kom ik dus niet verder.

Ik heb de media creation tool gebruikt op een andere pc om een booteable USB te maken, als ik deze erin stop en de boot volgorde aanpas werkt het wel. na enige tijd krijg ik dan het scherm om de keuze te maken voor nu installeren of Uw computer herstellen. beide heb ik geprobeerd maar het blijft leeg. (nu installeren geeft wel een nieuwe window (setup wordt gestart) maar duurt lang.

Uw computer herstellen komt niet naar het volgende scherm. Als ik dan na lang wachten op de spatie balk druk komt hij weer terug op het begin scherm (nu installeren/ uw computer herstellen) en kan ik vervolgens niets aanklikken!

Wat moet ik nu doen, wat kan de oorzaak zijn?

Ik hoor het graag, mochten er onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag!

Mvg Jordy

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 472287

Geen van die opties werken, hij komt niet in Windows EN niet in het restore gedeelte van de versgemaakt installatiemedia.

Klinkt als een corrupte SSD. Alternatief zijn de 940MX videokaarten die in die Medion's gebruikt zijn ook kwetsbaar voor overlijden, maar dan zouden de symptomen anders zijn.

Ik zou om te beginnen de SSD eens uit de laptop halen, en dan nog een keer opstarten vanaf de installatiemedia die je gemaakt hebt.

Je kan dan natuurlijk niet installeren, maar je zou wel verder moeten komen tot het scherm waar de Windows installer je verteld dat je geen schijven hebt om windows op te installeren. Ook het repair scherm zou je nu wel moeten kunnen bereiken, je kan er alleen niets "repairen"

Als dat zo is, weet je dat het probleem bij je SSD ligt. Je zou dan eventueel met een andere disk-utility kunnen opstarten (Acronis bootable usb of alternatieven) en daarmee de SSD formatteren, maar de kans dat het te herstellen is, is klein, en je wilt natuurlijk bij voorkeur een betrouwbare SSD hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 17-02-2022 10:50 ]

• jvanvliet
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Geen van die opties werken, hij komt niet in Windows EN niet in het restore gedeelte van de versgemaakt installatiemedia.

Klinkt als een corrupte SSD. Alternatief zijn de 940MX videokaarten die in die Medion's gebruikt zijn ook kwetsbaar voor overlijden, maar dan zouden de symptomen anders zijn.

Ik zou om te beginnen de SSD eens uit de laptop halen, en dan nog een keer opstarten vanaf de installatiemedia die je gemaakt hebt.

Je kan dan natuurlijk niet installeren, maar je zou wel verder moeten komen tot het scherm waar de Windows installer je verteld dat je geen schijven hebt om windows op te installeren. Ook het repair scherm zou je nu wel moeten kunnen bereiken, je kan er alleen niets "repairen"

Als dat zo is, weet je dat het probleem bij je SSD ligt. Je zou dan eventueel met een andere disk-utility kunnen opstarten (Acronis bootable usb of alternatieven) en daarmee de SSD formatteren, maar de kans dat het te herstellen is, is klein, en je wilt natuurlijk bij voorkeur een betrouwbare SSD hebben.
Bedankt voor je reactie, ik heb de ssd en hdd eruit gehaald nu werkt het repair scherm wel meteen!
Wat is de volgende stap? is het mogelijk om de data van de ssd(zie bijgevoegde afbeelding) nog te recoveren oid ? ik heb wel een vriend die wat van computers weet en wellicht kan helpen. Welke software is hiervoor het beste?

Mvg Jordy

Anoniem: 472287

jvanvliet schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb de ssd en hdd eruit gehaald nu werkt het repair scherm wel meteen!
Wat is de volgende stap? is het mogelijk om de data van de ssd(zie bijgevoegde afbeelding) nog te recoveren oid ? ik heb wel een vriend die wat van computers weet en wellicht kan helpen. Welke software is hiervoor het beste?

Mvg Jordy
Je afbeelding zie ik helaas niet, maar als je zowel een SSD als een HDD in de laptop had, zal er maar 1 daarvan de boosdoener zijn denk ik. Maar, inderdaad heel verstandig, voor dat je verder gaat eerst een backup maken van alles dat op beide schijven staat.

Je kan met bijvoorbeeld Acronis True Image een kopie naar een nieuwe schijf, of een "image" van de schijf maken. Mits hij nog voldoende werkt om er data vanaf te kunnen halen, natuurlijk.

Je kan dat dan het beste doen door de schijf aan de computer van die vriend aan te sluiten (als hij een desktop heeft), dat is wat makkelijker dan in je laptop werken.

Afhankelijk van hoe belangrijk je data is, kan je het ook bij een lokale computerspeciaalzaak vragen. Dat zal niet gratis zijn, maar soms is betalen voor je data goedkoper/beter dan het verliezen.

• jvanvliet
Bedankt voor uw hulp, dan gaan we dat is proberen en kijken of we de data kunnen redden.
Is de SSD dan definitief afgeschreven, of kan dat nog worden 'gemaakt' als je hem format en weer een clean install van win10 erop doet?

mvg Jordy

• jvanvliet
Hierbij een update, vriend bleek toch niet de mogelijkheid te hebben om de m.2 te kunnen herbergen.

Nu hebben we een extra hdd geformat en Windows op geïnstalleerd deze werkt goed. Dus ssd weer terug en de boot volgorde veranderd met de hdd boven en de ssd als 2e. Dan werkt het nog niet goed omdat hij dan "Automatisch herstel voorbereiden" start. Vervolgens gebeurt er niets gewoon een zwart scherm.

Ik ben ondertussen radeloos wat moet ik doen?

Mvg jordy
Pagina: 1