Wifi Probleem sinds een nieuwe Macbook Pro, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Tweakers,

Wij hebben een 50 mbit glasvezel abonnement van KPN. Mijn vriendin werkt nu al twee jaar thuis, maar nu heeft zij sinds een maand vanuit haar werk een nieuwe Macbook Pro 13inch 2020. Hiervoor had zij ook een Macbook Pro, maar dan 2016. Nu klaagt zij de de laatste maand enorm over ons: 'slechte internet' thuis. Ze beheert tientallen mailboxen en het verversen van deze mailbox duurt letterlijk 5-15 minuten. Soms lijkt deze zelfs klaar met laden, dan komt er geen e-mail binnen, maar dan kijkt ze via haar telefoon en dan zijn er juist wel veel nieuwe mails binnen. Tijdens een telefoongesprek snel via Sharepoint/Dropbox meekijken met een vraag van een collega is onmogelijk omdat het laden te lang duurt. Ik heb een mobiel telefoonabonnement met 8GB internet per dag, dus ik zet wel eens mijn hotspot aan, maar dan gaat alles gewoon heel snel.

Als we de KPN Wifi test doen dan geeft die zelfs snelheden van 60-70MB aan. Ik heb zelfs geprobeerd naast haar te zitten met mijn HP laptop (nadat zij die moeilijkheden verteld) en ik kan gewoon YouTube/Netflix kijken. Dat lijkt mij toch wat zwaarder dan een e-mailprogramma en een cloudprogramma?

Ik heb met KPN gebeld en die vroegen mij wat ik allemaal aan apparaten heb en die geven aan dat mijn pakket van 50 mbit te klein is voor meerdere laptops, een tv, wifi camera's, Google Home, enkele wifi stopcontacten, enkele wifi lampen, een wifi deurbel etc.
Ik twijfel altijd een beetje aan zo'n: "Wij van WC eend.."- advies. Hij heeft natuurlijk een punt, maar ze heeft het zelfs op ochtenden als de TV uitstaat, Google Home uitstaat, de lampen uitstaan en ik wel op het werk ben. En dan lijkt mij 50 mbit meer dan voldoende. Als hun Wifi Manager Test zoiets aangeeft is de enige optie een betaalde monteur langs te laten komen.

Mij lijkt het probleem bij de nieuwe Macbook Pro te liggen, klinkt ook gek, maar wellicht iemand die dit herkent? Staan er misschien wifi-knijpende instellingen 'als beveiliging' aan waar ik naar kan kijken? Een windows pc/laptop kan ik wel doorgronden, van Apple heb ik 0,0 verstand.

Alle reacties

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

50 mbit is niet veel, maar veroorzaakt in geen geval een laadtijd van 5-15 minuten. Dan is er echt iets anders aan de hand dan je eigen internet.

Je kan eens kijken of het beter wordt als je de laptop aan een mobiele telefoon verbinding hangt. Is dan het probleem wel weg bijvoorbeeld?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• De-Hamster
Hooglander1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:41:
50 mbit is niet veel, maar veroorzaakt in geen geval een laadtijd van 5-15 minuten. Dan is er echt iets anders aan de hand dan je eigen internet.

Je kan eens kijken of het beter wordt als je de laptop aan een mobiele telefoon verbinding hangt. Is dan het probleem wel weg bijvoorbeeld?
Ja, dat bedoelde ik in mijn OP dat ik de Macbook op mijn telefoon zijn hotspot laat draaien. Dan werkt alles gewoon heel snel. En inderdaad via 4G op diezelfde plek trekt mijn mobiele telefoon via de speedtest 140 tot 160 Mbps.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ze met haar laptop ergens anders is of op het werk gaat het dan wel gewoon snel of is het dan ook traag. Kan ze wel Netflix kijken op haar laptop?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Misschien domme opmerking, maar heb je wel eens geprobeerd hoe het gaat als je de macbook bedraad aansluit?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe maakt ze dan verbinding met het werk? Zit daar misschien een VPN oid tussen die voor problemen zorgt? Of is het zo dat het op diezelfde laptop wel snel gaat als ze verbinding maakt met de hotspot van jouw telefoon? Mogelijk is er dan nog een issue met de router. Heb je die al eens opnieuw opgestart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als je de option toets indrukt en dan op het Wi-Fi symbooltje rechts bovenin klikt krijg je extra informatie over de Wi-Fi verbinding. Welke signaalwaarden zie je daar?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je zou eens kunnen proberen om 5G WiFi uit te schakelen op je router. Snelheid daarvan is hoger, maar bereik kleiner. Het zou kunnen dat de laptop van je vriendin geen stabiele verbinding kan maken met de 5G WiFi, maar het wel blijft proberen.

Daarnaast inderdaad wat @NielsFL schrijft; welke signaalwaarden zie je?

Je kan ook nog proberen om op de achtergrond een ping te laten draaien (terminal > ping 8.8.8.8) en vervolgens de handelingen te doen waarbij je vertraging merkt. Ben benieuwd wat de resultaten van je ping dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Vraag 1

Heeft alleen die MacBook er last van

Vraag 2

Welke mailclient Outlook of de Apple mail cliënt?

Vraag 3

Hoe zijn die mailbox accounts ingesteld als het überhaupt al accounts zijn.

Vraag 4

Welke dienst levert de mail, Google? Office 365? Gare imap bak ergens op de planeet? Hosted exchange?

Vraag 5

in het geval van Exchange/office365 wordt er caching gebruikt of moet dat ding letterlijk alles op de mailservers zelf blijven doen.

Vraag 6

Buiten dat de mail dan lijkt te hangen als je dan iets anders opent qua internet of whatever is dat dan ook traag?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48

MsG

Forumzwerver

Post eens je wifi instellingen.

Ook zou ik de 5 GHz en de 2.4 band op een eigen SSID zetten, zodat je altijd duidelijk kan afdwingen welk spectrum hij pakt.

De KPN wifi test doe je vanaf haar MacBook?

Wat krijg je als je op de MacBook naar speedtest.net gaat?

En hoeveel streepjes zie je bij de wifi van de MacBook? M.a.w. is het signaal ook al slecht, of enkel de doorvoer?

Kortom, veel meer info benodigd voor zinnig advies.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:01
core_dump schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:31:
Misschien domme opmerking, maar heb je wel eens geprobeerd hoe het gaat als je de macbook bedraad aansluit?
Dit. Hiermee kun je snel testen of het inderdaad in het WIFI zit, of wellicht ergens anders.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Inspired schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Dit. Hiermee kun je snel testen of het inderdaad in het WIFI zit, of wellicht ergens anders.
Moet dat wel kunnen... MacBooks hebben al enkele jaren geen Ethernet-poort meer, die moet je apart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Icephase schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Moet dat wel kunnen... MacBooks hebben al enkele jaren geen Ethernet-poort meer, die moet je apart kopen.
I know. Maar een USB-C dongle-tje kost geen drol en als je 8 uur per dag thuis werkt lijkt me dat een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Inspired schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:13:
[...]

I know. Maar een USB-C dongle-tje kost geen drol en als je 8 uur per dag thuis werkt lijkt me dat een goede investering.
Let op; ethernet gaat via thunderbolt. Dat het toevallig een USB-C connector heeft doet daar niks aan af. Een USB-C <-> Ethernet dongle gaat dus niet werken, het moet een thunderbolt <-> ethernet dongle zijn!

Daarnaast heeft een Macbook gewoon hele goede Wifi normaal gesproken, absoluut voldoende voor thuiswerken. Ik denk dat het probleem van TS eerder zit in zijn thuisnetwerk dan in de Macbook eerlijk gezegd

[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 18-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Icephase schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Let op; ethernet gaat via thunderbolt. Dat het toevallig een USB-C connector heeft doet daar niks aan af. Een USB-C <-> Ethernet dongle gaat dus niet werken, het moet een thunderbolt <-> ethernet dongle zijn!

Daarnaast heeft een Macbook gewoon hele goede Wifi normaal gesproken, absoluut voldoende voor thuiswerken. Ik denk dat het probleem van TS eerder zit in zijn thuisnetwerk dan in de Macbook eerlijk gezegd
Tja. WIFI is gewoon gevoeliger. Misschien zit ze ver van de AP? Of naast een stoorzender? Bij dit soort issues is voor mij stap 1 altijd WIFI uitsluiten. Ook zit ik (op zolder) altijd lekker op mijn USB-C dongle-tje met 1Gbps ipv op WIFI thuis. Lagere ping en veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:18
Zou best kunnen toch, onlangs kwam er hier ook een topic langs waarbij een van de poorten (bluetooth ?)van een nieuwe macbook het wifi-signaal stoorde?

Edit: google bevestigd dit (macbook bluetooth/wifi interference); blijkt vooral een issue te zijn met wifi op 2.4, zoals hier al eerder gezegd, dus even testen met kabel/dongle of andere wifi band, of simpelweg zonder bluetooth.

Het feit dat het met je hotspot wel werkt lijkt al een bevestiging te zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Bossie op 18-02-2022 09:49 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Inspired schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Tja. WIFI is gewoon gevoeliger. Misschien zit ze ver van de AP? Of naast een stoorzender? Bij dit soort issues is voor mij stap 1 altijd WIFI uitsluiten. Ook zit ik (op zolder) altijd lekker op mijn USB-C dongle-tje met 1Gbps ipv op WIFI thuis. Lagere ping en veel stabieler.
Dan is het toch logischer om het eerst dichter bij het AP of verder van de stoorzender te gaan zitten? Ben met je eens dat het wel wát zegt als het via kabel beter gaat, maar tegelijk kun je er in dit geval weinig mee; stel dat het dan wel goed werkt, is het dan de wifi van de MacBook die kapot is, staat er ergens iets dat de verbinding verstoort of is de wifi van het AP/router niet goed meer? Dat weet je dan nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11
Wat staat er als je OPT-klikt op het WIFI teken in de menubalk?

Afbeeldingslocatie: https://feek.d.pr/Nv9np8/IyiDT7US4e.jpg

overigens was @NielsFL al eerder met dezelfde suggestie zie ik.

[ Voor 21% gewijzigd door MacFeek op 18-02-2022 09:52 ]

===

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Icephase schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:18:
[...]

Ik heb een USB-C - ethernet dongle van Belkin, gehaald bij de Apple store, enige model met USB-C dat daar beschikbaar is en deze werkt prima. Dus het hoeft niet specifiek een thunderbolt dongle te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Wat ik zou doen is bij systeemvoorkeuren / netwerk
Je wifi verbinding even helemaal verwijderen/ opnieuw opstarten en weer nieuw aanmaken.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
De-Hamster schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:40:
vanuit haar werk een nieuwe Macbook Pro 13inch 2020.
Je kan nu heel je netwerk uit elkaar trekken, maar het werkte voorheen prima en niets of niemand anders heeft er op dit moment last van; dan mag de werkgever er eens werk van gaan maken lijkt me.

Uiteraard kan je wel kijken of het 2.4/5GHz ligt, instellingen, bereik en wat dan ook. Maar uiteindelijk is het een werkplek van haar werkgever (of op zijn minst gaat het om haar productiviteit), daar hoort ook support bij.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 19-02-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Archer_VC10 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Ik heb een USB-C - ethernet dongle van Belkin, gehaald bij de Apple store, enige model met USB-C dat daar beschikbaar is en deze werkt prima. Dus het hoeft niet specifiek een thunderbolt dongle te zijn.
off-topic: kijk eens in de specs van dat ding, wedden dat die het thunderbolt 3 of -4 protocol gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Bedankt voor de vele reacties. Dit weekend helaas weinig thuis geweest om het een of andere uit te sluiten.

Enige wat wij wel concluderen. Met kabel werkt het top. Met hotspot werkt het top. (allen op dezelfde plek) En via Wifi op kantoor is het ook top. Dus het lijkt of onze Wifi te zijn of de combi haar Macbook en onze wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Icephase schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:19:
[...]

off-topic: kijk eens in de specs van dat ding, wedden dat die het thunderbolt 3 of -4 protocol gebruikt?
Het zou de Belkin F2cu040 zijn... hier staat niets over de chipset maar in deze thread wordt genoemd dat het een Realtek NIC is met USB 3.1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Archer_VC10 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Het zou de Belkin F2cu040 zijn... hier staat niets over de chipset maar in deze thread wordt genoemd dat het een Realtek NIC is met USB 3.1 aansluiting.
ik kan het ook zo niet vinden... in mijn beleving was het altijd thunderbolt naar ethernet, net als de officiële adapter van Apple maar ik begin nu ook te twijfelen...
Pagina: 1