Toon posts:

Verschil opbrengst zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-01 23:04
Ik heb bij mij thuis 10 canadian solar 385 285 WP panelen liggen onder 40 graden hoek.

Bij mijn familie liggen 10 panelen van JA solar 495 WP onder 5 graden hoek (plat dak).

Allebei ongeveer richting zuid.

Nu zie ik grote verschillen de afgelopen maanden vooral in watt waarden.

Bij direct zonlicht leveren onze panelen meer op, bij indirect zonlicht die van mijn familie.

De dag opbrengst is ongeveer gelijk de afgelopen maand.

Wordt de opwekking veel beter wanneer de zon hoger komt te staan? Nu valt het eigenlijk nog een beetje tegen.

Bij mijn familie zou de opbrengst 91% moeten zijn en bij ons zelf 99%.

Ik zou graag zien dat ook de waarde in watt veel hoger zou liggen maar dat zie ik nog niet echt terug, meestal is deze lager of gelijk.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:43
Zonnepanelen zijn best gevoelig voor de invalshoek van direct licht. Wanneer de zon wat hoger staat over een paar maanden zul je zien dat de panelen van je familie meer gaan opleveren.

Volgens mij zijn die percentages tov perfecte instraling, over een heel jaar bekeken. Als beide systemen er een jaar liggen kun je ze beter vergelijken. Even geduld nog :)

PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Allebei loggen naar PVoutput.org
Dan kan je ze mooi over elkaar leggen.
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=58784&dt=20220217

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2022 17:52]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08-2022

ParagonEnschede

Alles als een beer

Sinds deze week heb ik zelf 10 extra 405Wp panelen liggen. Die liggen in dezelfde richting als 10 355Wp panelen die ik al een paar jaar heb liggen. Het verschil is dat de oude set onder een hoek van 34 graden liggen, de nieuwe panelen onder een hoek van 10 graden. Dat scheelt in deze tijd van het jaar echt nog heel veel. Ik dacht eerst dat de nieuwe set niet optimaal leverde, maar ben toen gaan rekenen aan de hoeken en jouw beeld klopt precies. In de zomer is het verschil veel kleiner.

De Groningse beer

• jeroenst
Bedankt voor jullie bijdrage, ik ga het de komende maanden monitoren. 👍

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welk merk omvormer hebben jullie?
Misschien heeft er iemand al tips om te monitoren

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jeroenst
Allebei growatt die ik uitlees met een esp8266 en via nodered output naar een nodered dashboard, naar grafana via influxdb. Die van mijzelf gaan ook nog naar pvoutput.org.

https://github.com/jeroenst/espMQTT

[Voor 10% gewijzigd door jeroenst op 17-02-2022 18:59]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is een mooie tool, heb hem even voor je ingevuld: https://www.thomasberger....peakw2=4950&temp_coeff2=0

Je ziet, als je door de maanden heen klikt, dat de sets voor een groot deel van het jaar vrij gelijk op gaan.

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2022 19:16]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08-2022

ParagonEnschede

Alles als een beer

AUijtdehaag schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:53:
Welk merk omvormer hebben jullie?
Misschien heeft er iemand al tips om te monitoren
Ik heb een Steca en twee Growatt omvormers. Op papier is die Steca beter. Mijn ervaring is dat de Growatts prima hun werk doen, maar het schaduwmanagement is waardeloos. Verder presteren ze zeker net zo goed als de Steca. Alles monitor ik via Home Assistant. Best wat werk om goed te krijgen, maar heel krachtig in combinatie met warmtepomp(boiler), lampen en vaatwasser.
De Growatt monitoring is simpel en als het werkt prima (als je accepteert dat je data naar China gaan). Maar nagenoeg alle omvormers kunnen Home Assistant in. En dan is het verschil tussen omvormers op dit vlak veel minder relevant.

De Groningse beer

• jeroenst
ThinkPad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:13:
Dit is een mooie tool, heb hem even voor je ingevuld: https://www.thomasberger....peakw2=4950&temp_coeff2=0

Je ziet, als je door de maanden heen klikt, dat de sets voor een groot deel van het jaar vrij gelijk op gaan.
Dit is echt een mooie tool! Thanx!
En het bevestigd mijn observaties.

[Voor 3% gewijzigd door jeroenst op 17-02-2022 19:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee