Als ode aan mensen die graag een systeem hebben in een klein maar fijne behuizing, stellen we dit keer een krachtig gaming systeem in een ITX kast samen. Een groot bakbeest is niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen vinden dat simpelweg niet mooi en weer anderen willen iets wat nog bij de home cinema weg te zetten valt, zodat er met een controller op de bank gegamed kan worden.
Wat het specifieke gebruiksdoel ook is, met dit systeem proberen we de balans te raken tussen klein, redelijk stil maar ook behoorlijk krachtig.
Hier mijn voorzet:
Shoot!
Wat het specifieke gebruiksdoel ook is, met dit systeem proberen we de balans te raken tussen klein, redelijk stil maar ook behoorlijk krachtig.
Hier mijn voorzet:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 269,- | € 269,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G | € 995,45 | € 995,45 |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200P Zwart | € 78,17 | € 78,17 |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 | € 59,75 | € 59,75 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/32 | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 116,98 | € 116,98 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 99,- | € 99,- |
Totaal | € 1.932,25 |
- CPU: We kiezen hier expres niet voor Intel maar voor AMD, omdat deze laatste een stuk minder stroom gebruikt en op 1440p maar beperkt minder presteert. Voor een ITX moederbord en CPU combo betaal je bij Intel >10% dan bij AMD, terwijl het performanceverschil in uncapped gaming meer richting de 5% gaat op 1080p, en minder dan 5% op 1440p.
- Mobo: We kiezen hier voor een van de voordeliger B550 ITX borden die er zijn. Onderschat dit bord echter niet. Deze heeft een VRM setup die goed genoeg ik voor een overgeclockte 5950x, en heeft alle aansluitingen die mag verwachten. Daarnaast is de socket positie op dit bord optimaal voor een van de beste koelers in de gekozen behuizing.
- Behuizing: We kiezen hier voor de Cooler Master NR200P, omdat deze niet alleen goed betaalbaar is, maar voor z'n volume het ontzettend goed doet op het gebied van koeling. Behuizingen kunnen altijd kleiner, maar niet zonder enorme offers.
- CPU Koeler: De Fuma 2 is een perfecte fit voor de NR200. Hij heeft exact de juiste hoogte, en door de socketplaatsing op dit B550 bord fungeert deze koeler ook als exhaust voor de warme lucht in de behuizing. Daarnaast is het een koeler die zwaar overbemeten is voor de 5600x, maar heeft daardoor geen problemen met de warmte die de videokaart onvermijdelijk de behuizing in blaast.
- RAM: 32GB DDR4 kost de wereld niet meer tegenwoordig, en we zien geen reden om nog voor 16GB te gaan in dit segment. Deze kit is goed op voorraad en is een van de beste geprijsde kits van dit moment.
- SSD: De Samsung 970 Evo plus is dan misschien geen PCI-e 4.0 ssd, de real-world prestaties zijn er niet minder om. Op dit moment is deze SSD goedkoper dan hij tijden lang is geweest, en dit is er eentje waar je geen spijt van zal krijgen.
- Voeding: Nog een punt van twijfel. SFX-l kan maar is niet optimaal, dus liever SFX. De vraag is alleen of 600w voldoende is. Ik denk gezien de low TDP CPU zelf van wel, maar ik wil dit even verifiëren bij jullie hier.
- GPU: Niet de goedkoopste 3070Ti van dit moment, maar wel eentje met een redelijk terughoudend fanprofiel. De koeler heeft zich bewezen als zeer efficient, en door MSI's laag gekozen toerentallen is hij stock ook erg stil. In een behuizing als dit wil je geen koeler met luidruchtige fans, want die gaan extra duidelijk aanwezig zijn door het lage kastvolume. Deze kaart gaat ook gewoon passen in deze kast, hoewel je wellicht wel zal moeten 'steken'.
Shoot!
[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 17-02-2022 12:16 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.