Vraag

• mintik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-10-2022
Hallo,

Ik wil een nieuw systeem samenstellen maar ik heb twijfels over de CPU koeler. Normaal zou ik de Noctua NH-D15 kiezen maar de front fan zou wel eens niet kunnen passen in mijn behuizing i.c.m. mijn geheugen keuze. Dus ben ik aan het twijfelen tussen de NH-D15/NH-D15S/NH-U12A.

Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 749,-€ 749,-
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero€ 452,25€ 452,25
1VideokaartenMSI RX 6900 XT Gaming X TRIO 16G (placeholder)€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenCorsair 5000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 114,90€ 114,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair HX1000 V2€ 189,-€ 189,-
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 2TB€ 209,-€ 209,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 151,-€ 151,-
Totaal€ 3.592,15

De Corsair 5000D heeft een maximum CPU koeler hoogte van 170mm (volgens handleiding) dus dat is geen probleem voor de NH-D15. Het wordt natuurlijk wel een probleem met mijn Corsair Vengeance RGB RT geheugen die een hoogte van 45mm heeft. Met de front fan gemonteerd zou ik maar een geheugen hoogte van 32mm mogen hebben. De front fan kan wel verplaatst worden naar boven maar met de behuizing limiet kan dit maar voor een 5-10mm afhankelijk van de versie van de NH-D15. De NH-D15 heeft een hoogte van 165mm (met fans) en de NH-D15S 160mm. Daarnaast kan ik ook voor de NH-U12A kiezen maar verlies ik dan misschien wat prestatievermogen. De NH-D15 presteert natuurlijk het beste.

Kies ik voor de NH-D15 met het risico dat ik de front fan niet kan plaatsen en zodoende beter voor een NH-D15S had gekozen of ga ik voor de compactere NH-U12A die dan wat minder zal presteren en misschien wel luider zal zijn? En mijn bijkomende vraag over de NH-U12A is of de plaatsing van de achterste fan wat turbulentie kan veroorzaken als die te dicht bij de uitlaat fan komt?

Graag wat advies. Bedankt.

Beste antwoord (via mintik op 17-02-2022 22:19)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
Die corsair ram is aardig hoog,die gaat niet passen met 17cm speling met de 2de fan voor

Zijn 49mm hoog

https://ncc.noctua.at/ram...engeance-RGB-(DDR4)-42/12

Met de voorste fan zit je al op 16..5 cm met 3.2mm Ram hoogte/speling

https://noctua.at/en/nh-d15/specification

Dus je zit dan met de Corsair Ram aan 18,2cm,met de orginele fans dan,dat past dus niet.

Persoonlijk zou ik gewoon een enkele fan gebruiken of een 120mm van monteren op de voorste fan,maar dat is optisch niet zo mooi(vind ik)zeker gezien deze kast een window heeft.

Plus de voorste fan zit sowieso al over je RAM heen je zal dan nog geen RGB zien.
Als je dit dus wilt alleen de middelste fan monteren,dan heb je wel zicht op de RGB

Ik zou dus voor een D15S gaan :) ,dan heb je nergens last van

[Voor 116% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2022 13:38]

Alle reacties

• freaky35
Je kan ook een kleinere fan monteren of geen voorste fan.Scheelt een paar graden maar.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:51
3 suggesties:

* front fan aan de achterkant plaatsen (pull-pull ipv push-pull)?
* ander geheugen overwegen met RGB dat lager is?
* watercooling nemen (ook van corsair dan) en daarmee meer RGB

Ben zelf absoluut geen fan van RGB, heb zelf een D15+ 5950x maar met Gskill non-RGB geheugen op een ander asus mobo

• rhwerkman
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 22:10
Ik heb zelf die koeler ook, maar in de 4000D de tweede fan zit dichter bij het glas maar raakt het niet. Heb G.Skill trident geheugen en heb geen problemen.

Ik zit niet op te letten en lees over je RAM heen.
Die tweede koeler gaat niet boven je geheugen passen.

[Voor 27% gewijzigd door rhwerkman op 17-02-2022 13:11]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Die corsair ram is aardig hoog,die gaat niet passen met 17cm speling met de 2de fan voor

Zijn 49mm hoog

https://ncc.noctua.at/ram...engeance-RGB-(DDR4)-42/12

Met de voorste fan zit je al op 16..5 cm met 3.2mm Ram hoogte/speling

https://noctua.at/en/nh-d15/specification

Dus je zit dan met de Corsair Ram aan 18,2cm,met de orginele fans dan,dat past dus niet.

Persoonlijk zou ik gewoon een enkele fan gebruiken of een 120mm van monteren op de voorste fan,maar dat is optisch niet zo mooi(vind ik)zeker gezien deze kast een window heeft.

Plus de voorste fan zit sowieso al over je RAM heen je zal dan nog geen RGB zien.
Als je dit dus wilt alleen de middelste fan monteren,dan heb je wel zicht op de RGB

[Voor 116% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2022 13:38]

• mintik
manzonderdas schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:57:
* front fan aan de achterkant plaatsen (pull-pull ipv push-pull)?
Ik heb gelezen dat het een vervelend geluid kan maken door die oriëntatie. Het kan ook zijn omdat die fan dan te dicht bij de uitlaat fan hangt.
freaky35 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:15:
Ja misschien wel, of gewoon de D15 gebruiken met 1 fan. Ik heb dan een reserve fan die minder kost dan een afzonderlijke Noctua 140mm fan.
Ja klopt, maar wat ik voor ogen had was om een custom loop te gebruiken op termijn. Dus dan vind ik dit weggegooid geld voor de termijn. Anderzijds wilde ik ook een "future proof" koeler. Ik weet dat Noctua gratis montage kits stuurt voor nieuwe sockets op vertoon van aankoopbewijs. Zo kan ik die koeler blijven gebruiken voor nieuwe systemen of als een tijdelijke koeler.

[Voor 11% gewijzigd door mintik op 17-02-2022 16:24]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik gebruik een NH-D15 met 5900X (OC)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-02 10:27
mintik schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:19:

Ik heb gelezen dat het een vervelend geluid kan maken door die oriëntatie. Het kan ook zijn omdat die fan dan te dicht bij de uitlaat fan hangt.
Zou niet uit moeten maken anders zou de middelste fan dat vervelende geluid ook moeten maken. Zelf heb ik een NH-D15 gehad in mijn oude PC, ook in Pull-Pull configuratie vanwege hoog ram, nooit problemen gehad met geluid (die dingen van noctua zijn toch bijna fluister stil :P )

[Voor 1% gewijzigd door Thermomet3r op 17-02-2022 16:26. Reden: formatting]

• mintik
Thermomet3r schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Zou niet uit moeten maken anders zou de middelste fan dat vervelende geluid ook moeten maken. Zelf heb ik een NH-D15 gehad in mijn oude PC, ook in Pull-Pull configuratie vanwege hoog ram, nooit problemen gehad met geluid (die dingen van noctua zijn toch bijna fluister stil :P )
Ja en desnoods maar 1 fan 😄

• freaky35
Thermomet3r schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Be quiet is stiller(fijner geluid), ik kan niet het geluid wennen van die Noctua A15(zeker op wat hogere rpm) , vervangen door Be Quiet silent wings 3 .Ik heb ook een Noctua d15 :)

Ik heb er 2 op mijn d15 zitten en ook 4 als case fans, zelfs op vol rpm zijn ze bijna niet te horen, zeer stil,absolute aanrader :) en toch goede airflow :)

[Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2022 16:39]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

qua ruimte met de fan en RAM, kun je deze plaatsen pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm (als je zwarte wilt)

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 17-02-2022 17:24]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee