Vrijstaand of 2-onder-1 kap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:05
Dag allemaal,

Ik zit momenteel in de situatie dat ik ingeschreven sta voor een nieuwbouwproject. Een aantal vrijstaande en 2-onder-1 kap woningen. Beide kunnen we betalen, dus we hebben (mits gegund) iets te kiezen. Leuke voor een discussie dacht hier. Hier is het scenario:

Het betreft een vrijstaande woning met 5-600m2 grond OF een twee-onder-1 kapper met 350-420m2 grond. Verschil tussen de twee is ruim een ton. M2 inhoud is 170 om 200. We komen van 200m2 met 140m2 inhoud.

Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar een twee onder 1 kapper: isolatievoordeel, uit te bouwen naar 200m2, alle tuin achter in plaats van rondom het huis en de maandlasten zijn lager dan nu. Daar staat ‘vrijstaand wonen’ tegenover.

Optie 3 is even pas op de plaats maken en de markt laten afkoelen. Over 2 jaar komen er vrije bouwkavels vrij rond de 800m2, daar zouden we dan een 200m2 bungalow op bouwen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 16-02-2022 22:32 ]

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou altijd vrijstaand kopen, dan heb je veel minder geluidsoverlast van buren en dan hebben je buren ook minder last van jou als je eens een flink feest geeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ernemmer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:34:
Ik zou altijd vrijstaand kopen, dan heb je veel minder geluidsoverlast van buren en dan hebben je buren ook minder last van jou als je eens een flink feest geeft.
Ik snap die gedachte, maar er staan hier tig vrijstaande woningen op 4-600m2 grond in de wijk. Dat is niet echt vrijstaand wonen. Je zit nog steeds hutje mutje op elkaar met een meter of 3 tussen de woningen in. Daarbij verlies je links en rechts 150m2 aan ‘zijtuin’ waar je niks mee kunt. De twee onder 1 kapper waar we nu zitten horen we de buren ook niet, die zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 16-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als het verschil 100k is en je wilt die 2kapper voor 30k uitbouwen wat het verschil nog maar 70k maakt dan is het m.i. financieel veel slimmer om voor de vrijstaande te kiezen. Die kavel is al 100k meer waard.

Dus rationeel gezien zou ik vrijstaand kiezen.

En als je niet 'hutje op mutje' wil zitten kun je beter een jaren 80 woning in een buitengebied kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2022 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

Bedenk ook dat die zijtuin wel meetelt voor je perceel en je dus een stuk meer mag bijbouwen als je een uitbouw of bijgebouw wilt plaatsen. Dat kan ook significant schelen. Verder inderdaad burengeluid, hoewel dat tegenwoordig ook wel minder een issue zal zijn met nieuwbouw gok ik.

Als ik het kon betalen wist ik het iig wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
Geluid van de buren zou niet echt verschil moeten maken. Meeste herrie komt waarschijnlijk van buren die in de tuin zitten en dat heb je net zo goed bij de vrijstaande.
Verder is het een afweging van wat heb je nodig en wat wil je. Kan me moeilijk voorstellen dat je in de twee onder een kap ongelukkig gaat worden. Als het vervolgens betekend dat je door het geld dat je overhoudt een dag minder kan werken dan zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn.
Sport_Life schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:39:
Als het verschil 100k is en je wilt die 2kapper voor 30k uitbouwen wat het verschil nog maar 70k maakt dan is het m.i. financieel veel slimmer om voor de vrijstaande te kiezen. Die kavel is al 100k meer waard.

Dus rationeel gezien zou ik vrijstaand kiezen.

En als je niet 'hutje op mutje' wil zitten kun je beter een jaren 80 woning in een buitengebied kopen.
Die jaren 80 woning moet wel goed geïsoleerd zijn. Of je moet met deze gasprijzen zin hebben in een energierekening van €500 per maand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moeilijk. Bij nieuwbouw kan je goed geisoleerd zitten tegen burengeluid maar het is projectbouw dus je kan zelf de bouwmethode niet kiezen. Ik zie op GoT toch wel eens klachten verschijnen hier over, zelfs bij nieuwbouw.

Als jij of je partner erg gevoelig bent aan lawaai: vrijstaand. Het lost niet alles op want je zit nog vrij dicht op elkaar maar wel geen kans op contactgeluid binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je toch de keuze hebt, vrijstaand. Niet alleen vanwege buren, want die kies je niet uit (je weet niet wat naast je komt te wonen) maar waarde woning is sowieso hoger, de ruimte, mogelijkheden in de toekomst qua uitbouwen en/of verbouwen.
Dan mag het nadeel van isolatie zijn maar je hebt het over één muur. Als je een garage aan de zijkant bij vrijstaand hebt, dan is de muur ook beter geïsoleerd.
We wonen al aardig op elkaars lip in Nederland en respect tegenover elkaar is vaak ver te zoeken, ook als het om parkeren qua auto/auto's gaat.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MagniArtistique schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:38:
[...]
De twee onder 1 kapper waar we nu zitten horen we de buren ook niet, die zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd.
Dan heb je geluk met de buren, ook in nieuwbouwwoningen kan je zeer veel overlast hebben van je buren.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

MagniArtistique schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:38:
Ik snap die gedachte, maar er staan hier tig vrijstaande woningen op 4-600m2 grond in de wijk. Dat is niet echt vrijstaand wonen. Je zit nog steeds hutje mutje op elkaar met een meter of 3 tussen de woningen in. Daarbij verlies je links en rechts 150m2 aan ‘zijtuin’ waar je niks mee kunt. De twee onder 1 kapper waar we nu zitten horen we de buren ook niet, die zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd.
Dat dachten wij ook... Totdat we zo'n "vrijstaand maar 3 meter van de buren" kochten. Het verschil is hemel en aarde.

In ons oude huis hoorden we ook nauwelijks iets van de buren. In ons huidige huis horen we *niets*. Pas dan merk je hoeveel je "vroeger" wel niet hoorde.

Ik zou zonder meer voor vrijstaand gaan. Niet alleen omdat het nu al meer waarde heeft en dat verschil zal groeien maar ook omdat je meer controle over je eigen huis hebt, minder hoort van de buren en je minder zorgen hoeft te maken over wat de buren van jou horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56

_Arthur

blub

Ik zou altijd vrijstaand boven iets anders verkiezen. Gelukkig heb ik dat in 2019 ook kunnen doen en echt nog geen seconde spijt. Hooguit spijt dat ik dat niet jaren eerder heb gedaan 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ernemmer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:46:
[...]

Dan heb je geluk met de buren, ook in nieuwbouwwoningen kan je zeer veel overlast hebben van je buren.
Ik heb van 2010 tot 2020 in een nieuwbouw tussenwoning gewoond en ze zijn tegenwoordig goed geïsoleerd. Toen de buurman op vakantie was en wij oppasten op het huis heb ik de stereo eens flink open gezet en bij de buren gaan luisteren. Dit was als je goed je best deed in de verte waar te nemen.

Als kind woonde ik in een tussenwoning van de 70er jaren. Daar kon je letterlijk horen dat de buurman op de WC een flinke scheet liet. De nagels van de honden op de vloer hoorde je 2 huizen verder nog doorklinken.

Moet er wel bij zeggen, ook met nieuwbouw kan het misgaan. Daar is op tweakers ook ergens een topic over. Bij de bouw van ons huis destijds liep speciaal een mannetje die bij de bouw controleerde of er geen puin of ander contactmateriaal tussen de spouwmuren terecht kwam en als dit wel zo was, werd dit meteen opgelost. Ik denk dat dit ook een hoop scheelt, want een klein contactpunt kan voor geluidsoverdracht zorgen, als een pickupnaald die over een LP gaat.

Wat betreft de voorkeur. Ik zou als je de luxepositie hebt zeker voor vrijstaand gaan. Die gaat ook nog flink meer in waarde stijgen. Ik wilde ook altijd vrijstaand, maar dat was niet haalbaar (tenzij je een bouwval kocht).

Het is een vrij grote 2 onder 1 kap geworden en de buren die aan ons vast zitten zijn fantastisch, dus zeker geen spijt van. Met 175m² woonoppervlak en 325m² grond zijn we heel tevreden. Hoe dan ook als ik de keus had en die ton extra kon hebben, zou ik zeker voor vrijstaand gaan. Hoef je nergens meer rekening mee te houden en kan je net lawaai maken in huis wat je wil. Gewoon na 22.00 muziek luisteren zonder je bezwaard te hoeven voelen.

En een gunstig dak voor PV, zit al op ruim 13kW en heb nog dakoppervlak over :)

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 17-02-2022 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dr. Ap schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:03:
Geluid van de buren zou niet echt verschil moeten maken. Meeste herrie komt waarschijnlijk van buren die in de tuin zitten en dat heb je net zo goed bij de vrijstaande.
Verder is het een afweging van wat heb je nodig en wat wil je. Kan me moeilijk voorstellen dat je in de twee onder een kap ongelukkig gaat worden. Als het vervolgens betekend dat je door het geld dat je overhoudt een dag minder kan werken dan zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn.

[...]

Die jaren 80 woning moet wel goed geïsoleerd zijn. Of je moet met deze gasprijzen zin hebben in een energierekening van €500 per maand
Maar die jaren 80 woning kost ook 150k minder, dus daar kun je goed van isoleren ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:13
Ik bekijk het even vanuit een andere kant en ik weet dat er genoeg ruimte is voor meningen en speculatie.

Ik woon op dit moment in een ruitjeswoning. Aan de achterkant van onze tuinen staan 12 villa's. Het contact met de buren in de rijtjes is goed tot fantastisch. Het contact met de achterburen is minimaal en men lijkt vooral niet in contact te willen komen met ons als "paupervolk".

Ik zou in dat opzicht naar 2 onder 1 kap gaan, om nog een beetje contact te houden met de buurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Altijd voor vrijstaand gaan wanneer dat kan. Lees hier maar eens op het forum rond; bijna iedereen die last heeft van z'n buren die zit aan die buren vast (ze wonen naast/boven/onder). Burenoverlast in een vrijstaand huis ga je bijna niet meemaken.

Het geeft je ook vrijheid. In een rijwoning moet je altijd rekening houden met elkaar. Je kan niet op 7 uur 's ochtends gaan stofzuigen, niet om 22:00 uur een schilderijtje ophangen en als je ergens luid mee wil zijn (bijv muziek) moet je rekening houden met...

Ik ben opgegroeid in een vrijstaande woning, en ik woon momenteel ook vrijstaand. Ik moet er absoluut niet aan denken om een woning te hebben waar je de muren moet delen, waar je niet om het huis kan lopen en er enkel 20 cm aan steen zit tussen mijn bed en keukentafel en die van de buren...

7400 Wp op het dak

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:06
Als je erachter kan komen hoe er geïsoleerd is dan kun je misschien nog een goede afweging maken. Als de bepaalde constructie onderdelen gewoon van de ene naar de andere woning doorlopen dan hoor je het toch wanneer iemand over de vloer loopt, wasmachine aan staat of bepaalde andere geluiden.
Tot vijf jaar geleden in diverse rijtjeshuizen en appartement gewoond en er was altijd wel wat te horen. Zolang je nette buren hebt geen probleem. Maar ik ben toch blij dat ik nu vrijstaand woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

BvZwolle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:15:
Ik bekijk het even vanuit een andere kant en ik weet dat er genoeg ruimte is voor meningen en speculatie.

Ik woon op dit moment in een ruitjeswoning. Aan de achterkant van onze tuinen staan 12 villa's. Het contact met de buren in de rijtjes is goed tot fantastisch. Het contact met de achterburen is minimaal en men lijkt vooral niet in contact te willen komen met ons als "paupervolk".

Ik zou in dat opzicht naar 2 onder 1 kap gaan, om nog een beetje contact te houden met de buurt.
Het huis bepaalt niet direct het karakter van de mensen, maar ik snap je punt.

De rijtjeswoning waar wij kwamen zat iedereen in hetzelfde schuitje, allemaal tegelijkertijd de opelevering en je had hierdoor veel met elkaar te maken, gelijktijdig het huis woonklaar maken, tegelijkertijd de klusjesman nodig hebben voor een gat voor de afzuigkap e.d.. Dit geeft meteen in het begin veel hechter en laagdrempeliger contact en we hebben hier ook goede vrienden aan overgehouden.

Wij wonen nu in een buurt met voornamelijk oudere mensen, maar ik moet zeggen het contact met de meeste buren om ons heen is heel erg goed. Vaak worden contacten ook hechter zodra er raakvlakken zijn of situaties waar je met elkaar te maken krijgt.

Toch moet je er ook voorzichtig mee zijn, want het kan ook zo omslaan.

Toen wij de sleutel van ons nieuwe huis kregen kwam direct de andere buurman aangestormd om ruzie te maken over de erfgrens (ja echt 8)7 ). Ik sta niet snel met de bek vol tanden, maar toen wel. Bleek een dingetje te zijn tussen hem en de vorige bewoner en dat moest meteen met ons uitgevochten worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 17-02-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Ik heb net een twee onder een kap gekocht, ankerloze spouw, vrij nieuw, maar toch hoor ik contactgeluiden. Ik voel me toch wat bezwaard om mijn soundbar eens flink te laten werken, omdat achter die muur de tv van de buren staat. Mogelijk horen ze het niet eens, maar je houdt er toch rekening mee. Tevens willen we de dakbedekking laten vervangen, maar we delen het dak met de buren, dus die moeten we eerst raadplegen. Omdat we de woning in exact dezelfde kleuren hebben voel ik me ook geremd om net een mooiere tint blauw te gebruiken, je houdt er toch rekening mee. Prima mensen hoor, geen probleem verder, maar je kan niet alleen beslissen. De oprit is behoorlijk slecht door wortels van bomen, moeten we met de andere buurman waar we de oprit mee delen gaan bespreken. Ik zou voor vrijstaand kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door coazter op 17-02-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 13:24

mmniet

De beetje weter

ik zeg altijd maar dat een 2 onder 1 kap eigenlijk een klein rijtje is, maar dan zonder tussenwoningen. Vinden mensen met een dergelijk huis nooit zo leuk, maar dat is het feitelijk wel.

Puur financieel gezien is een vrijstaande woning het gunstigst. Verder blijf je in beide gevallen last hebben van mensen in de tuin, maar met een vrijstaande woning heb je wel helemaal zelf regie over het onderhoud van je huis. Bij een 2-onder-1 moet je bij sommige dingen wel actief rekening houden met de buren omdat je een gedeelde buitenkant hebt. Dus wil je dingen verven, heb je lekkage op het dak, iets met de dakgoot, je hebt dan veel meer met de buren te maken. Kan je goed met de buren en geven die niet zoveel om geld is het nooit een issue, maar heb je een zeur en heeft die een totaal andere smaak dan jij of zit die financieel op een gegeven moment aan de grond en moet er iets met de dakgoot gebeuren, heb je een grotere uitdaging.

It's me Mario

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb recent voor dezelfde keuze gestaan. Hebben gekozen voor de halfopen bebouwing en tot nu toe nog geen spijt van. Moet er wel bij vertellen dat het geen projectbouw is, dus we hebben alles zelf gedaan en ook de beste materialen gebruikt. Zo hebben we gekozen om de tussenmuur 2 thermoblocken dik te maken van 14cm elk met ertussen 10cm rockwool geluidsisolatie, en ook liggen de ruimtes waar geluid niet uitmaakt tegen de gedeelde muur (inkomhal/nachthal/berging) en liggen alle andere ruimtes tegen de buitenmuur (woonkamer/eetkamer/slaapkamers).

Ook qua kosten ben ik blij dat we niet voor de open bebouwing gekozen hebben, ons project is (dankzij covid) zo'n 60k duurder uitgevallen als voorzien, en dan hadden we enkele grote kosten al ruim vooraf vastgelegd zoals keuken en badkamer.

Aan de open kant hebben we tussen het huis en scheiding wel nog 5 meter over, dit maakt het ook nog best ruim. Dus tussen ons huis en het huis van de buren is er 10 meter plaats. De achtertuin is ongeveer 15x25 meter.

Trouwens als je een open bebouwing hebt, en je hebt vervelende luide buren heb je er nog steeds last van ;)

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:44
coazter schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:41:
Ik heb net een twee onder een kap gekocht, ankerloze spouw, vrij nieuw, maar toch hoor ik contactgeluiden. Ik voel me toch wat bezwaard om mijn soundbar eens flink te laten werken, omdat achter die muur de tv van de buren staat. Mogelijk horen ze het niet eens, maar je houdt er toch rekening mee. Tevens willen we de dakbedekking laten vervangen, maar we delen het dak met de buren, dus die moeten we eerst raadplegen. Omdat we de woning in exact dezelfde kleuren hebben voel ik me ook geremd om net een mooiere tint blauw te gebruiken, je houdt er toch rekening mee. Prima mensen hoor, geen probleem verder, maar je kan niet alleen beslissen. De oprit is behoorlijk slecht door wortels van bomen, moeten we met de andere buurman waar we de oprit mee delen gaan bespreken. Ik zou voor vrijstaand kiezen.
Vooral dat stukje niet alles zelf kunnen beslissen vind ik een punt om vrijstaand te willen.
We wonen in een twee-onder-een-kap boerderij in het buitengebied. De dakpannen gaan richting een leeftijd van 50 jaar en moeten vervangen worden op een gegeven moment. Ik zou dan meteen isolatiepanelen er op willen leggen en het dak een aantal cm hoger laten worden. Alleen de buren hebben het geld niet, dus dat feest gaat niet door.
En nu hoorde ik dat de buurman de kozijnen blauw wil, ipv groen zoals ze nu zijn...

Maar goed, dat zijn problemen die heb je niet bij nieuwbouw.

Los van de kosten, dan toch zou ik voor vrijstaand kiezen. Net iets minder kans dat je last hebt van je buren, plus die anderhalve meter tuin naast je huis is ideaal om de aanhanger neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vrijstaand. En wel om een reden: contactgeluid.

Simpel voorbeeld uit de praktijk: buren verbouwen keuken en sindsdien is het hoorbaar als er op het nieuwe aanrecht gemixt wordt. Ander voorbeeld: buren verbouwen badkamer en daarna weet je dat ze geen softclose toilet hebben. En dat zijn dan voorbeelden die absoluut onschuldig zijn. Met wat pech tref je een film/muziek 'liefhebber' met dito apparatuur, of iemand die het psychisch niet helemaal meer op een rijtje heeft.

Ik heb anderhalf jaar geleden gekeken naar een vrijstaande woning. Dat was een superwoning qua volume en afwerking, maar heb ik laten schieten omdat er 5 (!) achterburen (geschakelde tussenwoningen) grensden aan de tuin plus twee naastgelegen woningen (vrijstaand). Risico op overlast was mij te groot om daarvoor mijn tussenwoning te verlaten.
achteraf gezien financieel een kostbare beslissing gezien de prijs waarvoor de woning uiteindelijk is verkocht
Die generalisatie kun je niet maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 17-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-04 16:30
Ik zou voor vrijstaand gaan. Wij wonen nu vrijstaand, met de buren welliswaar dichtbij, maar wat een genot! Zeker met kinderen. Wij horen niks van de buren, maar veel belangrijker: Wij hoeven (binnen) geen rekening te houden met buren. Kinderen stampen nog wel eens op de trap, of slaan deuren te hard dicht. Onze thuisbioscoop is voorzien van een dikke 5.1 installatie, waar nu niemand last van heeft. Met feestjes hoeven we nergens rekening mee te houden. Dit is echt het geld waard!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:55
Theo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:22:
Altijd voor vrijstaand gaan wanneer dat kan. Lees hier maar eens op het forum rond; bijna iedereen die last heeft van z'n buren die zit aan die buren vast (ze wonen naast/boven/onder). Burenoverlast in een vrijstaand huis ga je bijna niet meemaken.
Binnen niet, maar je kunt het altijd treffen met buren die van "buitenleven" houden, en dat alleen kunnen onder hun gigantische overkapping met dito geluidsinstallatie. Of een buurjongen die een hobby met brommers heeft. Dan probeer je op een rustiige zomerse dag buiten een boek te lezen, word je nog naar binnen gejaagd.

De enige échte oplossing is om die knop in je hoofd om te zetten: je kunt niet kiezen of je iets hóórt, maar je kunt wel kiezen of je je ergens aan ergert.

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 17-02-2022 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Wij wonen zelf vrijstaand in een woonwijk, dus ja, we hebben ook wel buren die we in de zomer horen als ze in de tuin zitten (en zij ons natuurlijk :) ). Meestal heb je in een wat duurdere wijk ook wel mensen die rekening met elkaar kunnen houden.

Het verschil tussen nieuwbouw en 2-onder-1-kap is eigenlijk dat je pure vrijheid hebt wat je doet in je huis, ongeacht het tijdstip. Als ik 's nachts nog op m'n loopband wil gaan lopen kan ik dat doen. Als we tot 's avonds laat een film willen kijken met het surroundsysteem op volume 10, dan kunnen we dat doen.

Als je de keuze kan maken, dan denk ik dat je spijt krijgt als je nu kiest voor de 2-onder-1-kapper.
rogru schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:07:
Ik zou voor vrijstaand gaan. Wij wonen nu vrijstaand, met de buren welliswaar dichtbij, maar wat een genot! Zeker met kinderen. Wij horen niks van de buren, maar veel belangrijker: Wij hoeven (binnen) geen rekening te houden met buren. Kinderen stampen nog wel eens op de trap, of slaan deuren te hard dicht. Onze thuisbioscoop is voorzien van een dikke 5.1 installatie, waar nu niemand last van heeft. Met feestjes hoeven we nergens rekening mee te houden. Dit is echt het geld waard!
Precies dit! Telkens als we in een geschakeld huis zitten (op vakantie bijvoorbeeld) moeten we weer enorm wennen aan het rekening moeten houden met de buren. Dat speelt helemaal niet als je in een vrijstaand huis zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Dennahz op 17-02-2022 09:14 ]

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Contact met de buurt/buren is meer afhankelij kvan de buurt/buren dan wat voor woning ze hebben :)

Mijn vorige woning was vrijstaand. (140m2 uit 1927). De buren naast ons waren ook vrijstaand.(150 m2) Tegenover ons was een twee-onder-een-kap (elk 110 m2 uit 1960) met daarnaast een piepkleine vrijstaande woning (halfsteens, net geen bouwval, 80 m2, 1910). Ondanks het grote verschil in woningen bleken we allemaal mens te zijn en hadden we goed contact met elkaar. De bewoners de kleine vrijstaande woning hadden het niet breed, mijn buren hadden beide een hoge managmentfunctie. En ondanks dat verschil was er goed contact.

Je woning bepaalt niet het contact met de buren; het zijn jij en de buren (en de buurt) die het contact bepalen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:09:
[...]

Binnen niet, maar je kunt het altijd treffen met buren die van "buitenleven" houden, en dat alleen kunnen onder hun gigantische overkapping met dito geluidsinstallatie. Of een buurjongen die een hobby met brommers heeft. Dan probeer je op een rustiige zomerse dag buiten een boek te lezen, word je nog naar binnen gejaagd.

De enige échte oplossing is om die knop in je hoofd om te zetten: je kunt niet kiezen of je iets hóórt, maar je kunt wel kiezen of je je ergens aan ergert.
Dat soort buurtoverlast blijf je altijd houden en staat los van de woning. Als het aankomt op overlast in de woning dan biedt vrijstaand veel meer voordeel dan een deelwoning.

7400 Wp op het dak

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

Als die 100k niet uitmaakt qua financiering, dan heb je het financieel aardig voor elkaar zou ik zeggen. Dan zou ik mij niet druk maken om de 'besparing' die je krijgt je een 2-onder-1-kap koopt (je hebt het over isolatievoordeel).
Ik zou dan altijd voor vrijstaand gaan, omdat het ook gewoon meer waard is. Wij wonen nu ook vrijstaand, en sinds dat we er wonen merk ik pas hoeveel geluid je eigenlijk altijd mee krijgt van geschakelde woningen. Zeker met kleine kinderen (ik heb een zoontje van 2) vind ik het eigenlijk wel relaxed dat we nergens rekening mee hoeven te houden. Als hij weer eens een peuter meltdown/driftbui heeft, hoef ik mij niet schuldig te voelen :P

M.b.t. het contact met de buren, ook met vrijstaande woningen kan je prima contact hebben. Ik schat dat 75% van de woningen bij ons in het dorp (klein dorpje in de Achterhoek) vrijstaand is (onze kant van de straat is allemaal vrijstaand), en het contact is juist super (wellicht dat dat ook aan de mentaliteit van de mensen ligt 8))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dennahz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:13:

Als je de keuze kan maken, dan denk ik dat je spijt krijgt als je nu kiest voor de 2-onder-1-kapper.
Dat denk ik ook.. Voor 70k meer zou het een no-brainer moeten zijn. Desnoods leen je dit aflossingsvrij tegen 1,5% rente 20jaar vast, dan verdient het zichzelf letterlijk terug waarschijnlijk.

Toen wij nieuwbouw kochten konden we kiezen tussen 2kap met garage of hoekwoning (verschil 100k VON). We hebben toen voor de hoekwoning gekozen want lagere lasten, maar achteraf heb ik die garage/grote berging wel gemist.. Maar het is ook weer geen reden om te verhuizen van hoekwoning naar 2kap.. Datzelfde krijg je mogelijk als je nu voor 2kap kiest, terwijl je vrijstaand kunt betalen. Gaat toch knagen op den duur , maar verhuizen voor relatief weinig meerwaarde is weer een heel gedoe.

Recent hebben we een vrijstaande woning gekocht, daarmee hebben we meerdere wensen kunnen afvinken.

We gaan de nieuwe woning gasloos maken met 52 pv panelen op het dak, moet er niet aan denken dat we dit zouden moeten overleggen met buren. Gezien de investering wat in feite niets oplevert aan het uiterlijk zal ook niet iedereen dit willen. (mensen kopen liever een nieuwe auto of dure keuken dan een WP met isolatie e.d.). Zelfde met onderhoud e.d. iedere keer weer overleggen en hopen dat de buren er zin in hebben. Of andersom: buren die willen/moeten schilderen terwijl jij het liever nog een jaartje uitstelt.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 17-02-2022 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Voordeel van dat stukje zijtuin die je zelf nutteloos vindt is ook nog eens dat er in de regel meer ruimte tussen ieders terras zit, waardoor je ook nog eens een stuk minder last van elkaar hebt wanneer je in de tuin zit.

Vrienden van ons hebben een tweekapper maar de tuinen zijn niet zo breed waardoor je alsnog dicht op elkaar zit wanneer je buiten zit te eten.

Daarnaast zijn eerder genoemde voordelen (burengeluid, nergens rekening mee houden in huis) wat mij betreft altijd een reden om voor vrijstaand te gaan mits financieel haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-04 22:02
Als je een vrijstaande woning kan betalen, zou ik dat zeker doen. Grote voordeel daarvan is dat je qua onderhoud niet van de buren afhankelijk bent. Is er iets aan vervanging toe aan de buitenzijde? Je hoeft niet te overleggen, gesteggel over kosten, maar kan het gewoon zelf (uit laten) uitvoeren.

Nu is er ook veel mogelijk zonder de buren, maar aan plat dak kan je niet even voor de helft gaan vervangen, terwijl dat met een pannendak wel weer kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-04 10:36

jeka

Support your local club.

Ik heb destijds voor een 2-1 gekozen maar heb er spijt van.
Ik hoor mijn buren te vaak.

FCG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vrijstaand boven alles.

Wij zijn van buren waarmee we in de tuin zaten (ok, er zat een schutting tussen) naar vrijstaand gegaan. Heerlijk. Als ik muziek op standje 'wat zeg je?!!?!!' wil zetten, dan kan dat.

Isolatie is niet zo relevant: je betaald daar toch al voor bij de bouw, dus dat zit dan meteen goed.

Buren hoor je in de tuin, maar dat is zover weg..

De zijtuin is geen probleem, dat is namelijk ook onze tuin, en dat is dus ook van ons en kunnen we lekker mee doen wat we willen. Zet een paar flinke bomen in je tuin en je ziet je buren nooit meer. Dat kan, want het is jouw tuin!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Sjefke32 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:25:
Voordeel van dat stukje zijtuin die je zelf nutteloos vindt is ook nog eens dat er in de regel meer ruimte tussen ieders terras zit, waardoor je ook nog eens een stuk minder last van elkaar hebt wanneer je in de tuin zit.

Vrienden van ons hebben een tweekapper maar de tuinen zijn niet zo breed waardoor je alsnog dicht op elkaar zit wanneer je buiten zit te eten.

Daarnaast zijn eerder genoemde voordelen (burengeluid, nergens rekening mee houden in huis) wat mij betreft altijd een reden om voor vrijstaand te gaan mits financieel haalbaar.
Het voordeel van een zijtuin is dat het tevens een garantie is dat anderen het niet gaan volbouwen. En het creëert een barrière tussen jouw en je buren zodat je ook buiten wat vrijstaander kunt leven. Met een bbq heb je minder last van de buren (of zij van jou) . Je kan de gesprekken van de buren niet meer woord voor woord horen. (en andersom)

Dat je niet elke vierkante centimeter van de grond kan gebruiken voor een terras, opslag of gazon houdt niet in dat het nutteloze grond is; grond kan ook gebruikt worden voor het geven van ruimte en een natuurlijke barrière..

7400 Wp op het dak

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:31

Punkrocker

Mostly harmless

Theo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:05:
[...]

Het voordeel van een zijtuin is dat het tevens een garantie is dat anderen het niet gaan volbouwen. En het creëert een barrière tussen jouw en je buren zodat je ook buiten wat vrijstaander kunt leven. Met een bbq heb je minder last van de buren (of zij van jou) . Je kan de gesprekken van de buren niet meer woord voor woord horen. (en andersom)

Dat je niet elke vierkante centimeter van de grond kan gebruiken voor een terras, opslag of gazon houdt niet in dat het nutteloze grond is; grond kan ook gebruikt worden voor het geven van ruimte en een natuurlijke barrière..
Dit dus ^

Wij hebben de afvalcontainers naast het huis gezet. Uit het zicht en in de schaduw.
Heeft de zijtuin toch nog nut.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Anoniem: 36835

Hier twee keer een nieuwbouw 2-onder-1 kap gehad. Contact geluid is er altijd wel.
Ik zou dus altijd voor vrijstaand kiezen, mocht ik die keuze hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
betreft keuze 2-1 kap en vrijstaand, vrijstaand heeft financieel en gemakshalve ruimschoots voordeel.

betreft zelfbouw:

ik zou zelf nooit meer projectbouw willen, niet alleen in verband met de keuze vrijheid, indien je beetje handig bent is het financieel ook erg intressant. Daarbij adviseer ik wel, woonoppervlak vs. kavel goed in balans te houden. dus niet een te groot/klein huis op je kavel plaatsen. Indien je bungelow wilt, adviseer ik om evt. opties van kelder wel te onderzoeken, dit zijn relatief goedkope vierkante meters.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 15:41
Zodra je het kunt doen dan zou ik zeker voor vrijstaand gaan.
Wij hebben een jaren 80 woning die nogal gehorig is.
Wanneer de hond van de buren blaft kun je dat duidelijk horen.
Ze hebben een balletje waarmee de hond speelt en het is net dat die hond er bij ons mee aan het spelen is.
Buurvrouw kun je verder horen zingen en als iemand hard praat dan kun je het ook haast verstaan.
Ze blijken ons ook goed te kunnen horen.

Mooie woning maar ik vind het toch wel een erg nadeel.
De buren hebben zelf al aangegeven dat ze er wat aan willen gaan doen dus ik ben benieuwd.
In de tussentijd leven we gewoon ons leven maar je houd er toch wel wat rekening mee.
Achteraf snap ik nu waarom de radio aanstond toen wij de woning gingen bezichtigen.

In ieder geval hebben wij het er met elkaar overgehad en zijn we het er gewoon over eens dat de woning gehorig is en dat het meestal vooral leefgeluiden zijn die je altijd weleens hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door thespeed op 17-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alles is gewenning en een persoonlijke keuze ik woon in een appartement in de binnenstad. Pan uit 1900 met houten vloeren. Ik hoor dus alles van de bovenbuurvrouw en wat er gezegd wordt in de winkel onder mij. Toch wil ik niet met je ruilen. Persoonlijk zou ik ook kosten in overweging nemen, liever een afbetaald huis en alle financiele ruimte dan een duur huis en op iedere cent moeten letten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
Makkelijke keuze: vrijstaand.

Ook nieuwbouwwoningen kunnen flink gehorig zijn en als je pech hebt met het soort buren dat je krijgt, kan dit flink je woongenot aantasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 12:24
Ik denk dat het logisch is dat de algehele voorkeur is: Vrijstaand. Dat is ook niet zo gek.

De vraag is, kies je voor vrijstaand of 1 ton goedkoper voor 2 onder 1 kap. Die keuze is geheel persoonlijk en zal dus vooral van iemand zijn portomonee afhangen.
Wij kunnen dus eigenlijk alleen zeggen of 2 onder 1 kap of vrijstaand een voorkeur heeft, de ton is niet niet ons geld dus dan krijg je al snel: vrijstaand!

Dat gezegd hebbende:
Hier in een nieuwbouw woning met een mega druk gezin naast mij (hoor ze vaak buiten).
Binnenhuis? Niets, nog nooit een kind gehoord, nog nooit een tv gehoord, nog nooit muziek. Het enige is heel soms het verschuiven van stoelen. OF ze op vakantie zijn of niet, ik merk het niet.
En ik ben vrij gevoelig voor geluid.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:07
Vrijstaand! Over 10 jaar lach je om dat ton verschil, dat is dan niks meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:43
Ik zou de vrijstaande kiezen. Kan wel zijn dat de buren nog kort naast je wonen. Maar het feit dat er geen huis / buren aan je vast zitten en er dus geen overlast is door contactgeluid zou voor mij een no-brainer zijn.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
No brainer, vrijstaand.

"heb hem thuis ook"

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
100% vrijstaand, nooit contactgeluiden van de buren en andersom, je hoeft ook niet bang te zijn dat ze last hebben van jouw knikkerfetish op je keramisch parket :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Red devil schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:02:
Vrijstaand! Over 10 jaar lach je om dat ton verschil, dat is dan niks meer.
Zeker met de huidige bijna dubbelcijferige inflatie. Die ton is over een paar jaar nog maar 50k :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:19

EiT

Leuk dat de meeste voor vrijstaand kiezen zonder de ligging van de huizen te kennen.

Wij hebben bewust voor 2^1 gekozen. Dit huis had de beste ligging, grotere parkeer vak, geen buren voor en onze tuin grens maar aan 3 buren (links, rechts, achter).

Hier de nadelen van de toen beschikbare vrijstaande huizen:
1. Kleine tuin achter die ook nog schuin weg loopt, te kleine parkeer ruimte, ruimte achterom zat aan de andere kant van het huis ipv naast garage. Achtertuin grenst aan 7 verschillende buren. Tuin van buren rechts staan haaks op de tuin van dit huis.
2. Huis staat pal op kruising om wijk in te rijden. Al het verkeer schijnt ‘s avonds de woonkamer binnen om de wijk in te rijden. Ook te weinig parkeer ruimte voor 2 autos (1,5 plek) en garage te ver van huis. Drempel pal naast het huis.
3. Huis staat haaks op huis nr 1. Je kijkt tegen de zijkant van dit huis aan waardoor tuin minder diep lijkt en een ingebouwd gevoel geeft. Tuin zat ook naast de straatkant.
4. Vreemde tuin, minder diep en 8 buren. Meeste tuin zat rond het huis waardoor je er weinig aan had. Deze was ook veel te duur, minder m2 voor 120k meer.

Enig nadeel van een 2^1 vind ik dat je lange muur zonder ramen hebt. Qua geluid zou je niets moeten horen als het fatsoenlijk gebouwd is.

Mijn conclusie: staar je niet blind op vrijstaande of 2 onder een kap. Check vooral de ligging van de huizen en tuin, indeling, omgeving etc.

Nog een punt wat mij hier vaak opvalt: “je krijgt er meer voor terug bij verkoop”. Dat is grootste kul argument ooit. Tenzij je van plan bent om ergens 2 jaar te wonen: je koopt een huis om er zelf gelukkig van te worden, niet zodat je mogelijk iets meer kan beuren in 10-20 jaar omdat een ander er mogelijk iets gelukkiger van wordt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:36
EiT schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:28:
Enig nadeel van een 2^1 vind ik dat je lange muur zonder ramen hebt. Qua geluid zou je niets moeten horen als het fatsoenlijk gebouwd is.
En dat is een hele grote "als", zeker bij projectbouw. Het is niet bepaald een uitzondering dat bouwers de kantjes eraf lopen en je - op papier - goed geïsoleerde huis in de praktijk toch niet zo geluiddicht blijkt te zijn.

Bij gelijke geschiktheid (daar heb je wel een punt), en als de portemonnee het toelaat, zou ik ook zonder meer voor de vrijstaande versie gaan, zelfs als die wat minder woonoppervlak heeft. Contact- en luchtgeluiden van de buren kunnen je woongenot flink bederven en de kans daarop is bij een vrijstaand huis gewoon nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Leuk dat de meeste voor vrijstaand kiezen zonder de ligging van de huizen te kennen.

Wij hebben bewust voor 2^1 gekozen. Dit huis had de beste ligging, grotere parkeer vak, geen buren voor en onze tuin grens maar aan 3 buren (links, rechts, achter).

Hier de nadelen van de toen beschikbare vrijstaande huizen:
1. Kleine tuin achter die ook nog schuin weg loopt, te kleine parkeer ruimte, ruimte achterom zat aan de andere kant van het huis ipv naast garage. Achtertuin grenst aan 7 verschillende buren. Tuin van buren rechts staan haaks op de tuin van dit huis.
2. Huis staat pal op kruising om wijk in te rijden. Al het verkeer schijnt ‘s avonds de woonkamer binnen om de wijk in te rijden. Ook te weinig parkeer ruimte voor 2 autos (1,5 plek) en garage te ver van huis. Drempel pal naast het huis.
3. Huis staat haaks op huis nr 1. Je kijkt tegen de zijkant van dit huis aan waardoor tuin minder diep lijkt en een ingebouwd gevoel geeft. Tuin zat ook naast de straatkant.
4. Vreemde tuin, minder diep en 8 buren. Meeste tuin zat rond het huis waardoor je er weinig aan had. Deze was ook veel te duur, minder m2 voor 120k meer.

Mijn conclusie: staar je niet blind op vrijstaande of 2 onder een kap. Check vooral de ligging van de huizen en tuin, indeling, omgeving etc.

Nog een punt wat mij hier vaak opvalt: “je krijgt er meer voor terug bij verkoop”. Dat is grootste kul argument ooit. Tenzij je van plan bent om ergens 2 jaar te wonen: je koopt een huis om er zelf gelukkig van te worden, niet zodat je mogelijk iets meer kan beuren in 10-20 jaar omdat een ander er mogelijk iets gelukkiger van wordt.
toon volledige bericht
Als je een keer een stel mafklappers als buren hebt gehad in een rijwoning is de keuze echt easy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:30
Dit. Ik zou in eerste instantie ook voor vrijstaand kiezen, maar ik zou zeker ook de directe omgeving van de percelen met elkaar vergelijken. Hoeveel buren heb je aangrenzend, zit je aan een doorgaand pad of splitsing van de weg, komt er een school tegenover, hoe ligt het huis ten opzichte van zon, hoe is lichtinval etc etc. Hoewel 375 of 600 een fors verschil in oppervlakte is, kan die omgeving toch ook 2/1 als winnaar uit de bus laten komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56

_Arthur

blub

Je hele verhaal gaat natuurlijk ook precies "anders om" op. Is die 2-1-kapper kwa ligging poep, kies je daar ook niet voor. Etc etc.

Ik denk dat 'wij' voor het gemak zijn uitgegaan dat de omgeving/omstandigheden vergelijkbaar met elkaar zijn, behalve dat vrijstaand 1-ton euro extra kost tov de 2-1 kapper.

• MagniArtistique
_Arthur schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Je hele verhaal gaat natuurlijk ook precies "anders om" op. Is die 2-1-kapper kwa ligging poep, kies je daar ook niet voor. Etc etc.

Ik denk dat 'wij' voor het gemak zijn uitgegaan dat de omgeving/omstandigheden vergelijkbaar met elkaar zijn, behalve dat vrijstaand 1-ton euro extra kost tov de 2-1 kapper.
Ja dat vermoeden heb ik ook ;) de overweldigende meerderheid is wat dat betreft wel duidelijk voor een vrijstaande woning.

Wij hebben voor onszelf beredeneerd dat 200m2 woonoppervlak en 600m2 tuin ons eigenlijk alles geeft wat we willen hebben qua ruimte. Dan moet je denken aan een stukje moestuin, een sauna pleintje met jacuzzi, een overkapte buitenkeuken, een ruime woonkeuken met kamer ensuite. Een master bedroom met inloopkast die doorloopt naar de badkamer, een werkruimte en 2 grote kinderkamers.

En dan het liefst zo goedkoop mogelijk 😉 een andere wens is dat het volledig zelfredzaam is, dus gasloos, met bodemwarmtepomp en genoeg panelen.

De omgeving is ons bekend, we wonen op een steenworp afstand en weten dus ook wel waar we wel en niet willen zitten en waar de zon op komt.

Voor ons was de redenatie dat de binnenruimtes bij vrijstaand en 2-1 praktisch hetzelfde (kunnen) zijn. We hebben dan vervolgens liever 300m2 achter dan 250 achter, 200 voor en 150 aan de zijkant. Maar het is duidelijk dat vrijstaand de voorkeur geniet. Op de nieuwe intekeningen wordt ook duidelijk dat de woningen ten opzicht van het kavel zo geplaatst worden dat je er in een L tuin omheen krijgt. Dus optimaal benut.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 18-02-2022 09:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:26

Cybje

First Post!

Ik zou ook voor vrijstaand gaan. Ik heb in een heel aantal verschillende soorten woningen gewoond, maar contactgeluid is verreweg mijn grootste ergernis. Als buren het op zondagmiddag in de tuin gezellig hebben met de familie is lang niet zo irritant als het geluid van lopen op hakken door het huis, met de deuren slaan, een centrifuge in onbalans, het achtergrondgedreun van de bas van een film of muziek, stofzuigen, kinderen die op de trappen rennen, et cetera. Los zijn die dingen niet zo erg, maar thuiswerken met de hele dag door continu leef-geluiden van buren werd ik echt zat.

Ook bij een vrijstaande woning moeten buren natuurlijk niet om 2 uur 's nachts keihard feesten in de tuin, dat is nooit leefbaar, maar contactgeluiden kunnen ook al een grote ergernis worden als buren 'normaal' leven.

Ik woon sinds een krap jaartje vrijstaand, kleine woning (want betaalbaar) en ik denk 2 meter van m'n buren. Maar het is echt de beste keus ooit.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MagniArtistique schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:18:
En dan het liefst zo goedkoop mogelijk 😉 een andere wens is dat het volledig zelfredzaam is, dus gasloos, met grondwater pomp en genoeg panelen.
Even voor mijn nieuwsgierigheid, waarvoor die grondwaterpomp? Voor het zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Gok dat hij een L/W warmtepomp bedoelt..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Bodemwarmtepomp 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
We hebben al sinds 2018 de verplichting om gasloos te bouwen tenzij dat echt niet anders mogelijk is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:30
De meeste reacties geven aan vrijstaand. Contactgeluid is daarbij de belangrijkste reden. Mocht je daar geen waarde aan hechten, dan kan je zelf de conclusie trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 08:21
Bij slechts een ton verschil is die keuze een no-brainer, altijd vrijstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:40
Vrijstaand :Y zeker voor dat prijsverschil...

5 jaar geleden zelf van een rijtjeshuis naar vrijstaand in de wijk gegaan waarbij we eerst ook getwijfeld hebben over 2-onder-1 kap, beste beslissing ooit.

Eerste wat opviel was de stilte 's avonds, het ontbreken van contact of leefgeluid om je heen is ontzettend prettig. Hooguit in de zomer hoor je in de tuin de buren praten of kinderen spelen.

Verder een eigen oprit dus geen gedonder met parkeren in de wijk en verder met niemand iets te maken. Op zondagochtend de boormachine erin? No problem, alleen eigen vrouw en kinderen klagen dan ;)

Keerzijde zijn vooral onderhoud en stookkosten, je hebt alle zijdes van het huis om te onderhouden incl tuin etc en je moet ook alle kanten verwarmen, de kosten liggen voor ons beduidend hoger dan voorheen maar we hebben het er graag voor over. Mocht het mogelijk zijn om meteen te isoleren, doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:58
In jouw geval: vrijstaand.
We zitten nu in een tweekapper en dat is qua ruimte al een forse vooruitgang tov wat we voorheen hadden, ook de tuin is ruimer. Echter, hebben we nog steeds wat contactgeluid van de buren en hebben die puberkinderen en een geluidsinstallatie met dikke subwoofer... -O- Dat is een gespreksonderwerp, maar geen gespreksonderwerp dat ik zou willen hebben.

Gezien de huizenmarkt zie ik ons niet meer verhuizen en toen we dit kochten waren a) de vrijstaande huizen niet meer beschikbaar en b) niet betaalbaar, dus wat dat betreft kan ik geen spijt hebben. Maar dat zou ik in jouw positie wel hebben gehad. Terwijl ik eerder nog riep dat vrijstaand in zo'n woonwijk geen meerwaarde is, denk ik daar na een korte tijd hier wonen al anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Ik zou ook voor vrijstaand gaan voor dit prijsverschil.

Als ik dit topic lees ben ik ontzettend blij met mijn huis en/of buren. Heb een hoekhuis uit 2016 en dus maar aan één zijde contact en die hoor ik echt zelden. Zelfs nooit stofzuigen of muziek oid. Alleen als ze aan het boren zijn ofzo.

Bij mijn vorige tussenwoning (2009) hoorde ik de buren de trap op lopen. En dat deed het dochtertje vaaak. Zo irritant!

Zoals sommigen dan zeggen: als je dan eenmaal die rust hebt merk je pas echt hoeveel geluid je voorheen hoorde.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
Zelf zou ik voor 2 onder 1 kap gaan omdat een tuin naast je huis vrijwel niks aan hebt of je mag graag tuinieren.

Buren herrie maakt weinig uit, als je aso,s naast je krijgt zul je ze hoe dan ook horen of het vrijstaand of 2 onder 1 kap is, zelf woon ik in een tussenwoning (jaren 80) en beide buren zijn niet te horen behalve soms de standaard leefgeluiden hoorbaar zijn als het absoluut stil in huis is en een spelt kan horen vallen.

Deze tussenwoning kan ik ook aan huis parkeren.
Kortom het ligt sterk aan de buren die naast je komt te wonen en/of je graag van tuinieren houdt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 19-02-2022 08:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met deze prijzen en specs zou ik voor vrijstaand gaan. Ja tuurlijk hoor je buren altijd tenzij je een hertog bent met een groot landgoed, maar contactgeluiden heb je dan in elk geval niet.

Toen we vier jaar geleden voor een huis keken stond er tegenover het appartement waar we woonden een leuk huisje te koop wat we net niet konden kopen. Ik was eigenlijk een beetje verbaasd over de prijs. Tuurlijk heb je dan wat meer koude muren, maar als je nu aan twee onder een kap denkt scheelt dat ook maar een muur (als je een aanbouw of serre maakt aan je huiskamer ooit heb je hetzelfde dan grenst die muur ook niet meer aan buiten).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:47:
Zelf zou ik voor 2 onder 1 kap gaan omdat een tuin naast je huis vrijwel niks aan hebt of je mag graag tuinieren.
Is dat niet een beetje het punt van een tuin? Bovendien heeft die tuin naast je huis natuurlijk de functie om geluid (waar mensen in dit topic heel bang voor zijn) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Die ene muur en de extra stookkosten mogen wmb het verschil niet maken, als je toch al vrijstaand kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:34:
Ook met vrijstaand wonen hebben je buren vrijwel even veel last van geluidsoverlast. Ik zou dat niet als argument voor je keuze nemen. Los van het gegeven dat je buren geen prijzige woning kopen om de hele dag naast feest gangers te wonen. Je hebt gewoon rekening met elkaar te houden. Er zijn zat feest locaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

No brainer, altijd vrijstaand als je het kan betalen. Nadeel je wil dan nooit meer terug naar een geschakelde situatie :F

[ Voor 39% gewijzigd door pizzacabonara op 19-02-2022 11:27 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Seth_Chaos schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Ook met vrijstaand wonen hebben je buren vrijwel even veel last van geluidsoverlast. Ik zou dat niet als argument voor je keuze nemen. Los van het gegeven dat je buren geen prijzige woning kopen om de hele dag naast feest gangers te wonen. Je hebt gewoon rekening met elkaar te houden. Er zijn zat feest locaties.
Dat is niet mijn ervaring bovendien heb je met een vrijstaand huis vaak en buffer om je huis heen. Je weet niet wat je mist als je het nooit hebt gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door pizzacabonara op 19-02-2022 11:30 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Geluidsoverlast heb je in een woonwijk altijd, maar je mist het contactgeluid. Dat lijkt me al prettig. Anderzijds is 70k minder hypotheek ook prettig.

[ Voor 18% gewijzigd door Pannencouque op 20-02-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

pjottum schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:49:
Vrijstaand boven alles.

Wij zijn van buren waarmee we in de tuin zaten (ok, er zat een schutting tussen) naar vrijstaand gegaan. Heerlijk. Als ik muziek op standje 'wat zeg je?!!?!!' wil zetten, dan kan dat.

Isolatie is niet zo relevant: je betaald daar toch al voor bij de bouw, dus dat zit dan meteen goed.

Buren hoor je in de tuin, maar dat is zover weg..

De zijtuin is geen probleem, dat is namelijk ook onze tuin, en dat is dus ook van ons en kunnen we lekker mee doen wat we willen. Zet een paar flinke bomen in je tuin en je ziet je buren nooit meer. Dat kan, want het is jouw tuin!
dat kan strikt gezien helemaal niet want een boom dient 2 meter uit de erfgrens geplant te worden ;)

Overigens eens verder hoor, wij hebben grofweg 2,5 meter zijstrook naast een 2/1 kap en vind dat stukje heerlijk om toch langs de garage te kunnen lopen. Zo'n geschakelde twee onder één kap waar de garages aan elkaar gekoppeld zijn lijkt niets :/

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij heeft TS de keuze al gemaakt dat de tweekapper prima is, maar ik denk dat daar over een aantal jaren wel spijt bij ontstaat ;)

Ons vorige huis was een zeer degelijk gebouwd rijtjeshuis waar we erg weinig van buren hoorden. Ons huidige huis is geschakeld en ik vind het een verademing, totale rust. Natuurlijk is zo'n huis ook veel lichter wegens de hoeveelheid ramen enzo en dat leeft ook heel fijn maar de stilte doet mij het meest, heerlijk.

In ons geval grenst de garage aan de woonkamer van het huis hiernaast maar er is geen gedeelde muur, het is woonkamer-binnenmuur-isolatie-spouw-binnenmuur-garageruimte-binnenmuur-isolatie-spouw-binnenmuur-keuken. Ik zal altijd pleiten voor vrijstaand maar de constructie van de 2 onder 1 kap maakt natuurlijk voor het geluid wel uit. Is dat een gedeelde muur of zijn het 2 losse muren met daartussen nog isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Jheroun schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:19:
Volgens mij heeft TS de keuze al gemaakt dat de tweekapper prima is, maar ik denk dat daar over een aantal jaren wel spijt bij ontstaat ;)

Ons vorige huis was een zeer degelijk gebouwd rijtjeshuis waar we erg weinig van buren hoorden. Ons huidige huis is geschakeld en ik vind het een verademing, totale rust. Natuurlijk is zo'n huis ook veel lichter wegens de hoeveelheid ramen enzo en dat leeft ook heel fijn maar de stilte doet mij het meest, heerlijk.

In ons geval grenst de garage aan de woonkamer van het huis hiernaast maar er is geen gedeelde muur, het is woonkamer-binnenmuur-isolatie-spouw-binnenmuur-garageruimte-binnenmuur-isolatie-spouw-binnenmuur-keuken. Ik zal altijd pleiten voor vrijstaand maar de constructie van de 2 onder 1 kap maakt natuurlijk voor het geluid wel uit. Is dat een gedeelde muur of zijn het 2 losse muren met daartussen nog isolatie?
Een gedeelde muur? Wordt dat nog gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Shadow_Agent schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:50:
[...]
dat kan strikt gezien helemaal niet want een boom dient 2 meter uit de erfgrens geplant te worden ;)

Overigens eens verder hoor, wij hebben grofweg 2,5 meter zijstrook naast een 2/1 kap en vind dat stukje heerlijk om toch langs de garage te kunnen lopen. Zo'n geschakelde twee onder één kap waar de garages aan elkaar gekoppeld zijn lijkt niets :/
Dat was voor ons ook een reden om het huidige huis te kopen. Veel huizen in de buurt hebben geschakelde garages en dus nog een poort aan een gemeenschappelijk pad achter. Wij hebben de eigen achterom naast de garage. Ideaal, hoef je ook geen stuk tuin op te offeren voor een pad en het voelt nog meer 'van jou' ipv gedeeld. En belangrijk: de oprit is breder. Indien nodig kun je er met twee auto's staan maar als zowel wij als de buren de auto er hebben, is er nog een zee van ruimte om te sjouwen, fietsen etc.

Onze verkoopmakelaar kwam nog even buurten voor de afwikkeling rond het oude huis en die gaf ook aan dat zo'n eigen achterom bij verkoop doorgaans 20-30k extra oplevert, deels door het grotere perceel maar deels door het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
praliwi schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Een gedeelde muur? Wordt dat nog gedaan?
Geen idee. Was 10 jaar geleden voor een nieuwbouw tussenwoning niet uitzonderlijk. Wel een flinke plak beton dus je hoorde elkaar zelden, geen idee of het standaard anders is bij 2-1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
Hier is vrij weinig over te zeggen als je de situatie tekeningen niet kent. Voor mij zou de ligging of een tuin op het westen of zuiden dan bijvoorbeeld meer de doorslag even.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Jheroun schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Geen idee. Was 10 jaar geleden voor een nieuwbouw tussenwoning niet uitzonderlijk. Wel een flinke plak beton dus je hoorde elkaar zelden, geen idee of het standaard anders is bij 2-1 kap.
Twee jaar geleden is (spreekwoordelijk) in mijn achtertuin een complete woonwijk uit de grond gestampt met enkel koopwoningen.
De goedkoopste woningen zijn 75 vierkante meter en zijn rijwoningen waarbij ook de ruggen aan elkaar zitten. Je hebt dus enkel ramen (en tuin) aan de voorkant, en link/rechts en achter zit je vast aan je buren. Die zijn allemaal gebouwd met massieve tussenmuren. Enkel de buitenmuren zijn spouw.

De iets duurdere rijwoningen (100 vierkante meter) hebben ook enkel een massieve muur tussen de woningen. Alleen de duurste rijwoningen (140 vierkante meter) hebben elk een eigen fundering en daar zit een spouw tussen de scheidingsmuur met de buren. Sterker nog, een rijtje woningen dat vorig jaar 'erbij' geplaatst is dat zijn grote rijwoningen van 150 vierkante meter. De fundering is één geheel en de tussenmuren zijn massief...

De flatwoningen (50 tot 100 vierkante meter, ook koop) daarbij weet ik het niet, maar gezien de snelheid waarmee die neergezet is kan dat bijna niet met een spouw geplaatst zijn.

Dus ja, het is nog steeds zeker gebruikelijk (of bijna de standaard) dat je bij een rijwoning zowel de fundering als de binnenmuren deelt met je buren.

7400 Wp op het dak

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
Ik heb zelf niet voor die keus gestaan want vrijstaand was niet haalbaar maar we wonen nu in een zelfbouw 2-kapper (2016).

Geluid van de buren is gelukkig minimaal (alleen contactgeluid in de woonkamer op de bank hoorbaar als de kids van de buren door het huis rennen en vice versa. Dit een tijd geleden getest. Beiden hebben we een tegelvloer wat ook ook mede de oorzaak kan zijn). We hebben geen gedeelde fundering en ook een spouw (5cm).

Maargoed om dus 0 geluid van de buren te hebben zou ik zeker voor vrijstaand gaan :), aan de andere kant is het ook wel lekker om lagere maandlasten te hebben en zoals al gezegd zou bij mij ook ligging tuin/huis van invloed zijn.

Succes ermee :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

En wat is het uiteindelijk geworden? ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:41:
En wat is het uiteindelijk geworden? ;).
Vertel ik je als ze ooit in de verkoop gaan. Aantal rechtzaken geweest omtrent het bestemmingsplan. Inmiddels zijn we een jaar en 4% rente verder en staat het vooralsnog voor q2 op de planning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MagniArtistique schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:23:
[...]

Vertel ik je als ze ooit in de verkoop gaan. Aantal rechtzaken geweest omtrent het bestemmingsplan. Inmiddels zijn we een jaar en 4% rente verder en staat het vooralsnog voor q2 op de planning..
Ah oke dan gaat het dus niks worden want met 4% rente gaat nooit 70% van die woningen verkocht raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:24:
[...]

Ah oke dan gaat het dus niks worden want met 4% rente gaat nooit 70% van die woningen verkocht raken.
Nee dat vermoeden heb ik ook. Hoewel ze de vrijstaande kavels hebben afgesplitst van het project die zijn inmiddels allemaal onder optie.

Ik hoop stiekem dat de projectbouw in prijs zakt om de rente te compenseren. Maar wellicht is dat wishfull thinking. We gaan t zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Met de huidige prijzen van bouwmaterialen zou ik daar niet op rekenen. Genoeg aannemers die daar al een stelpost van maken. Dan kun je als koper helemaal je lol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Vrijstaand. Woningwaarde en kabel waarde is hoger.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Pagina: 1