Toon posts:

Offertecheck Zonnepanelen Vogeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vogeler
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-03-2022
Beste medetweakers,

Ook ik wil graag meegenieten van gratis stroom via zonnepanelen en aangezien ik er zeer weinig verstand van heb heb ik jullie hulp hierbij nodig.
Foto's
Ons huis staat op het west-oosten (zie ook foto's bij de offertes).
Beschikbare (dak)ruimte
Er is niet heel veel ruimte op het dak van onze simpele rijtjeswoning, dit komt ook door het dakraam en een ongelukkig geplaatst luchtpijpje van de cv ketel.
Schaduw
Schaduw hebben we hier niet, behalve van dat ene pijpje.
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt rond 2000 kWh, ik heb iets meer doorgegeven voor de offertes (2200 kWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 25A aansluiting.

Budget en doel
Het doel is vooral rendement halen aangezien de spaarrekening tegenwoordig alleen maar geld kost.
Wie gaat het project uitvoeren
De partij waarbij ik offertes heb opgevraagd.
Bijhouden van data
Zou leuk zijn als ik dit zelf kan bijhouden met Home Assistant, ik hoef geen app van de leverancier.
Reeds verkregen offertes
Zie de screenshot:
Regio
Emmen, Drenthe.
Mijn observaties
Aanbieder #1 komt het meest betrouwbaar over, maar is ook het duurste met 1,31 euro per Wp. Verder vind ik ze alle 3 dicht bij elkaar liggen qua vermogen. Aanbieder nummer 2 legt panelen aan beide kanten van het dak, zodat we 's ochtends en 's avonds zonlicht hebben. Dit zou gunstig zijn wanneer de salderingsregels er niet meer zijn. Geeft echter zeer weinig informatie over het type paneel en omvormer?
Aanbieder #3 is het meest gunstig geprijsd. Verder regelen ze alle 3 de btw teruggave en zijn de kosten all in.

Hebben jullie nog input welke mij kan helpen een juiste keuze te maken? Thx!

[Voor 19% gewijzigd door Vogeler op 21-02-2022 16:47]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Je geeft al aan dat spaargeld op de rekening niet werkt... Maar je laat dakruimte onbenut, terwijl je er goed aan kan verdienen... Zie gaslicht.com.

Zonneplan heeft technisch de beste optie gemaakt met panelen aan beide zijden. Dat is slim op lange duur.

De andere 2 denken echter dat er 8 op het westen kunnen. Dan lijkt 10 op het oosten mogelijk.

Dat kost meer ja, maar de marginale kosten per paneel dalen. Met de huidige tarieven verdien je met de verkoop van stroom je toekomstige warmtepomp vrij vlot. En daarna loopt die warmtepomp op heel goedkope stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Vogeler
De verkoper had het over 4 cent per kwh (op wat wij terugleveren boven ons verbruik), op gaslicht zie ik tot wel 30 cent (?) voor teruglevering. Dit is een heel verschil en dan zouden er indd meer panelen op kunnen.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:27

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou ik wel even uitzoeken als ik jouw was. Zeker omdat voor veel partijen de meterkastanpassing maar "onbelangrijke" bijzaak lijkt.

Daarnaast het moment om te kijken of je meterkast überhaupt nog mee kan. Hoe oud is de boel? Netjes alle groepen voorzien van aardlek type A? Genoeg groepen? Genoeg ruimte voor uitbreiding? Lang niet zo sexy als PV neerleggen maar de meterkast zit er voor je veiligheid. En als je het nu ook laat doen mag je daarvan de BTW ook terug vragen :)

• Vogeler
Meterkast is 2 jaar geleden vervangen, er is nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Ik weet dat we geen 3 fase hebben maar ik ben onzeker hoe veel Ampere erdoor kan.

• Ronald
@Vogeler 4ct? Onder welke berg stenen ligt die verkoper?
Beetje marktkennis is echt wel een te verwachten iets bij een PV verkoper .... (if only...)

Fotos van meter, meterkast, hoofdautomaten (indien het geen smeltzekeringen in verborgen zwarte kast zijn) kunnen helpen.
Wat jouw aansluiting zou moeten zijn kun je vinden via mijnaansluiting.nl

[Voor 13% gewijzigd door Ronald op 18-02-2022 10:57]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:01

de Peer

under peer review

Vogeler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:28:
De verkoper had het over 4 cent per kwh (op wat wij terugleveren boven ons verbruik), op gaslicht zie ik tot wel 30 cent (?) voor teruglevering. Dit is een heel verschil en dan zouden er indd meer panelen op kunnen.
Sterker nog. Bij Eneco modelcontract krijg je zelfs 56 cent per kWh momenteel.
Oftewel de (mogelijke) opbrengst per kWh is 1400% hoger dan die verkoper aangeeft, en dat verandert de terugverdientijd en businesscase natuurlijk totaal.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Vogeler
Ik denk dat ik indd even nieuwe offertes moet opvragen, en dan mogen ze ook rekening houden met panelen aan de andere kant.
Zitten er ook nadelen aan als ik nu maar 2000 kWh verbruik en straks bijvoorbeeld 4000 kWh opwek?

Ik zal vanavond even een foto van de meterkast maken en uitzoeken wat voor aansluiting ik nou precies heb.

[Voor 19% gewijzigd door Vogeler op 18-02-2022 11:15]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:01

de Peer

under peer review

Vogeler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:15:
Ik denk dat ik indd even nieuwe offertes moet opvragen, en dan mogen ze ook rekening houden met panelen aan de andere kant.
Zitten er ook nadelen aan als ik nu maar 2000 kWh verbruik en straks bijvoorbeeld 4000 kWh opwek?

Ik zal vanavond even een foto van de meterkast maken en uitzoeken wat voor aansluiting ik nou precies heb.
Ik kan geen nadelen bedenken. Behalve dat het in theorie zou kunnen dat vanaf volgend jaar de terugleververgoeding wel opeens 4 cent per kWh is, en dat je tvt dan alsnog lang is. Maar die kans lijkt me klein.
ohja en je initiele investering is hoger natuurlijk, dat kan een nadeel zijn als het budget beperkt is.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-02-2022 11:20]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Ronald
Lijkt me heel klein, want er zijn al vele jaren leveranciers die veel meer betalen.

Ik zal 3500-4000kWh netto terugleveren en dat heb ik besloten op basis van de 11ct die ik van powerpeers vang... Maar mijn kWh prijs bij afschrijving in 20 jaar is < 5ct dus het gaat heel lang goed.

• Vogeler
Ik heb een 1x 25A aansluiting.
Foto's van de meterkast en meter:

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Sterker nog. Bij Eneco modelcontract krijg je zelfs 56 cent per kWh momenteel.
Oftewel de (mogelijke) opbrengst per kWh is 1400% hoger dan die verkoper aangeeft, en dat verandert de terugverdientijd en businesscase natuurlijk totaal.
€0,58556 is het exacte teruglevertarief tot 1 juli 2022.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Vogeler
Ik heb een nieuwe offerte gekregen voor meerdere panelen, ook aan de voorkant van de woning. Met een teruglevertarief van €0,30 heb ik de meerprijs er in 3 jaar uit, dit vind ik wel acceptabel. (Meer is natuurlijk beter, ik zal het teruglever topic in de gaten houden!)
Ik denk dat ik voor deze aanbieder wil gaan, met 12 panelen. Volgens mij zijn dit wel goede componenten als ik zo de tests bekijk.

Wellicht weten jullie nog een goede aanbieder hier in de omgeving waar ik evt. een offerte zou kunnen opvragen?

[Voor 24% gewijzigd door Vogeler op 21-02-2022 16:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee