Voorzetramen van enkel naar dubbel glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Beste,

Ik heb een vraag over het nut van het vervangen van enkel glas met dubbel glas in voorzet ramen.

Ik woon in een monumentaal pand uit 1650. Aan de buitenkant enkel glas vervangen is bijna onbetaalbaar omdat we speciaal monumentaal glas moeten gebruiken.

Gelukkig zitten er bijna overal al voorzet ramen. Echter hebben deze enkel glas.

Is het de investering waard om daar dubbel glas van te maken?

Bedankt voor de input.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:34

pietje63

RTFM

Bijna alle voorzetramen zijn enkel glas. Paar maanden terug nog een gekocht, en bijna nergens bieden ze dubbel aan. Mijn simpele conclusie was toen “dat heeft vast een reden”

Mijn logica: De combinatie van het originele raam en het voorzetraam is dan dubbel. Als het originele raam OK is (winddicht) dan isoleert de lucht tussen het originele raam en het voorzetraam. Dubbel glas er achter is beter, maar verschil beperkt (zeker met andere zwakke schakels als oude kozijnen)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:08
Ik laat binnenkort mijn glas in lood (enkelglas) isoleren door een HR++-dubbelglas voorzetraam voor te plaatsen. Het komt aan de binnenkant, dus dan vermoed ik dat het officieel een achterzetraam is. Maar het kan dus wel.

De stap van enkel naar HR++ is erg groot qua energiebesparing. Maar geen idee hoe groot de stap is van 2x enkel naar 1x enkel en 1x dubbelglas. Misschien even contact opnemen met een aantal glaszetters? En even je licht opsteken in het HR++ topic hier op Tweakers.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

Tazzios

..

Ik zou denken 2 keer niks is nog steeds niks.
De ruimte tussen het glas bevat gewoon lucht en is zo groot dat het ook makkelijk kan circuleren.
Met soms ook nog ventilatie gaatjes i.v.m. vocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 17-02-2022 11:54 ]

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Tazzios schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:53:
Ik zou denken 2 keer niks is nog steeds niks.
De ruimte tussen het glas bevat gewoon lucht en is zo groot dat het ook makkelijk kan circuleren.
Met soms ook nog ventilatie gaatjes i.v.m. vocht.
Bedankt voor de reactie. Dat was mijn gedachte ook een beetje.

De buitenramen zijn ouderwetse schuiframen, die best tochten en lastig af te dichten zijn. Het idee was dan om de voorzetramen (binnenkant) te voorzien van dubbel glas, en goed af te dichten.

We gaan ook proberen de buitenramen zo goed mogelijk af te sluiten zodat die ruimte als extra buffer kan dienen.

Met hr++ (binnenkant) en enkel glas (buitenraam) komen we hopelijk uit op hr+++ isolatie waardes.

[ Voor 8% gewijzigd door bas_vdl op 17-02-2022 12:32 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bas_vdl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor de reactie. Dat was mijn gedachte ook een beetje.

De buitenramen zijn ouderwetse schuiframen, die best tochten en lastig af te dichten zijn. Het idee was dan om de voorzetramen (binnenkant) te voorzien van dubbel glas, en goed af te dichten. We gaan het wel zo goed mogelijk proberen af te sluiten.

En dan met hr++ (binnenkant) en enkel glas (buitenraam) toch een beetje uitkomen op hr+++ isolatie waardes.
HR+++ is jezelf rijk rekenen dat gaat nooit lukken, wat wel gebeurd is dat je de wind van het raam kan houden en dus wat minder afkoeling hebt op die manier. maar dat is iets anders dan het verschil tussen HR++ en HR+++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

Tazzios

..

We gaan ook proberen de buitenramen zo goed mogelijk af te sluiten zodat die ruimte als extra buffer kan dienen.
Daar zou ik mee oppassen i.v.m. condensatie.
Pagina: 1