Wat is het verschil in kleurenfoto-prints inkjet en laser?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik wil graag weten of er significant kwaliteitsverschil bestaat tussen kleuren (foto) prints uit een hoome-office laserprinter of inkjet. Is het een goede investering om een laser-printer aan te schaffen als je fotos print?
Ik kan hier nergens een antwoord op krijgen wat het verchil in kwaliteit is.

Over budget kan ik pas nadenken als ik weet of het verschil echt waard is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat ik uit ervaring weet dat een inkjet mooiere foto's print als je goed papier gebruikt én een goede printer. Mooiere kleuren en kleur-overgang. Nadeel is dat t.o.v. laser de kleuren onder invloed van licht snel vervagen en flets worden. Maar daar zal ook nog wel een verschil in zitten bij printers en kwaliteit inkt.
Ik heb zelf een laser van inmiddels 15 jaar oud. En die print foto's best goed. Alleen ligt de toner meer op het papier dan bij inkjet waar de inkt meer in het papier zit. Als ik de afdruk inlijst zie je daar verder niks van. Je hebt wel iets hardere overgangen in de kleuren. Voordeel van laser is de vastheid van de kleur. Vond pas een foto van een jaar of 10 geleden en nog steeds kleur. Niet verkleurd of flets geworden.
Belangrijke vraag is denk ik wat voor soort foto's ga je printen en wat wil je er mee doen?

Verder is een goede laser uiteindelijk goedkoper (die van mij draait al 15 jaar) en blijft de kwaliteit van het printen in de loop der jaren gewoon goed t.o.v. inkjet waar van alles verstopt raakt en je weer tig schoonmaak-routines mag gaan uitvoeren om weer een normaal printje er uit te krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-02-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt natuurlijk helemaal af wat voor printer dat je pakt. Een high-end laser zal het wellicht beter doen dan een low-end inkjetje. En andersom geldt precies hetzelfde.

Ik heb niet het idee dat laserprinters beter zijn dan inkjets of andersom.