Ervaring met zeer diepe scheuren in betonnen gietbouwmuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybris132
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-12-2024
Hoi iedereen,

Ik heb een nieuwbouwwoning, tussenwoning (opgeleverd eind 2018). En nu heb ik last van zeer diepe scheuren in de woningdragende muren met de buren.

Na ongeveer anderhalf jaar in dit huis gewoond te hebben, viel het ons op dat er best wel veel geluid van de buren te horen was. Toen de buren een keer een feestje hadden viel mij op dat het geluid door een scheur in de muur kwam. Onze eettafel staat op de plek van die scheur en het viel ons later ook op dat we letterlijk de buren konden horen praten. Ditzelfde probleem hadden wij ook aan de andere kant.

Dit is aangegeven bij de bouwer, die heeft ons eerst afgescheept en na aandringen is er een geluidsmeting geweest, uit die geluidsmeting kwam (godzijdank) dat de muren te veel geluid doorlieten en vandeweek zijn de scheuren geinjecteerd met een soort epoxy/hars spulletje. Wat bleek, de scheuren waren door en door, dus helemaal in het beton van onze muur door en door naar de woning van de buren.

Dit is nu keurig opgelost, maar ik heb nog een aantal keer aangedrongen bij de bouwer om een bouwkundige te laten langskomen. Ik heb namelijk een heleboel mensen gehad (zowel van de bouwer, de geluidsmeting meneer, als de bedrijven die het zijn komen fixen) die opmerkingen maakten als 'dit is echt bizar', 'dit heb ik nog nooit gezien'. De bouwer heeft mij vandaag meedegedeeld dat ze geen bouwkundige keuring laten doen omdat dit 'normaal' is. Terwijl ze zelf eerst ook met een verbaasd gezicht stonden te kijken naar hoe heftig deze scheuren zijn.

Het is dus een blok met rijtjes woningen, de tussenmuren zijn enkele betonnen muren die zijn gegoten. Ik geloof dat de correcte term 'gietbouw' is. Naar mijn weten zijn de muren 20 CM dik. Nu is mij ook verteld door de aannemer dat deze woningscheidende wanden dus niet zijn voorzien van bewapening.

Mijn vraag is eigenlijk aan andere die ook een soortgelijke constructie hebben of dit vaker voorkomt, dat de kans groot is dat er een constructief probleem is (bijvoorbeeld in de fundering) of dat er soms iets fout gaat bij het neerzetten van de gietmuren?

Na veel rond Googlen kwam ik eigenlijk nergens soortgelijke verhalen tegen, dus ik ben erg benieuwd of hier anderen zijn met vergelijkbare ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Heb je foto’s gemaakt? Zowel voor het dichtplakken als erna?
Voor je eigen dossiervorming van belang, maar misschien ook om hier (in mo tags?) te delen?

Vragen:
- Liep de scheur horizontaal of verticaal?
- Hoe breed was ie? Een paar mm of hebben we het over centimeters?
- Heb je ook bouwtekeningen?

Voor mij klinkt dit als een behoorlijke rode vlag qua constructieve stabiliteit. Ik zou eens contact opnemen met een onafhankelijk bouwkundig adviseur oid, die jullie kan adviseren over de staat van je woning. Aangezien het hier over potentieel grote bedragen gaat, zou ik me hier niet mee laten afschepen. Hoe zitten de buren er overigens in? En hebben de andere bewoners van het blok ook soortgelijke ervaringen?

Ik zou 2 sporen uitzetten:
- druk naar de aannemer (samen met de buren) voor een onafhankelijke bouwkundige keuring. Evt via rechtsbijstand als je die hebt.
- informeren in het rijtje waar je woont naar soortgelijke ervaringen / klachten / constructieve twijfels.

En verder: dossieropbouw!. Het belangrijkste wat er in dit soort zaken is. Fotografeer letterlijk alles, communiceer bij voorkeur zaken per mail, en vraag om bevestigingen.

Succes.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
caspervc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:53:
Heb je foto’s gemaakt? Zowel voor het dichtplakken als erna?
Voor je eigen dossiervorming van belang, maar misschien ook om hier (in mo tags?) te delen?

Vragen:
- Liep de scheur horizontaal of verticaal?
- Hoe breed was ie? Een paar mm of hebben we het over centimeters?
- Heb je ook bouwtekeningen?

Voor mij klinkt dit als een behoorlijke rode vlag qua constructieve stabiliteit. Ik zou eens contact opnemen met een onafhankelijk bouwkundig adviseur oid, die jullie kan adviseren over de staat van je woning. Aangezien het hier over potentieel grote bedragen gaat, zou ik me hier niet mee laten afschepen. Hoe zitten de buren er overigens in? En hebben de andere bewoners van het blok ook soortgelijke ervaringen?

Ik zou 2 sporen uitzetten:
- druk naar de aannemer (samen met de buren) voor een onafhankelijke bouwkundige keuring. Evt via rechtsbijstand als je die hebt.
- informeren in het rijtje waar je woont naar soortgelijke ervaringen / klachten / constructieve twijfels.

En verder: dossieropbouw!. Het belangrijkste wat er in dit soort zaken is. Fotografeer letterlijk alles, communiceer bij voorkeur zaken per mail, en vraag om bevestigingen.

Succes.
Dank voor je antwoord! Om gelijk even je vragen te beantwoorden:
- De scheuren lopen verticaal, en dus echt helemaal van de onderkant van de muur tot en met de bovenkant (waar het plafond begint).
- Het is milimeterwerk, ik voeg wat foto's toe!
- Hier ga ik even naar op zoek, of er wat zinnigs staat over de muren en de precieze bouw er van.

Wat dus heel jammer is, is dat de buren er heel erg weinig mee doen. Het vervelende is dat de buren dit zien als een 'geluids' dingetje, en zij hebben kinderen en wij niet waardoor ze er dus geen 'last' van ervaren. Ik maak mij daarentegen veel meer zorgen over eventuele constructie/bouwfouten. Zeer hinderlijk dat de rest zich er niet om bekommerd.

Goed idee van de foto's en dergelijke, heb gelijk even de boel van mijn telefoon gehaald en georganiseerd in een map. Ben ook erg blij met het officiele rapport van Woningborg waarin blijkt dat de geluidsnorm niet werd gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-977fgzatpZzSjkeLXyhkHDe08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URx9V1ln0DqzbHcCvmkD2DOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oPdV0PSS9AKx_6mJPZCcfnB7pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UPn4I4TzBGGTmvORgSsTR3N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFoSaQbXV2ruqo9x8n5b_w6TyLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktfdZFYpsIYgjUcXT2cpqU5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCq8k5TqRlIUtxENcO4EApJSEUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYRP7URLHiRBEfVHwwpXY6EE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suxSPng1nMF6gYOk25fDe_rLjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78fOQAKgcg9rBoFZlPYkallV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCjASTLmh8y9DiME4xAQeDcgh_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMQH3DwitibIPtdC5hJ8bmF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs-rO4IhPkh22ZVgxwFOpEN_a00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6mTRXbeupqOC6pasytGA2W4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwzjLd88hRBsjrGoXXKLSVwlUnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6EkJ1sTntyScu68ASBXmwUw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q41ZJa0KFVJm8QPT3ZR3eUak9bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDliI8skYaWpXFjxAHEMsTc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T4q6xfqAhdglHK10WsvrgM0ceA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TidLP1KrrkMvqS6rTAKaRQpj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFixY7RsOo_P-9dARzA-RehUbL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMVdyRX2fdeKK2CbRYwberMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMyVhez2eHl6aEY2Aa7ZiHIToDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddWGVQHAOn8IUphMhu61J4Al.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54hXqiwyR0AQLYLY-1XL8s6gNFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3t3Qoy4QiFQN86cLVPlmMt67.jpg?f=fotoalbum_large

1 van de scheuren bevind zich in de trapkast, loopt door achter de trap en stopt dan net boven de trapleuning. Eigenlijk ter hoogte van waar de eerste verdieping begint.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 20:53
Als mijn woning van ruim 3 jaar oud zulke scheuren zou hebben zou ik me toch serieus zorgen maken :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:01
Waarop is je huis gebouwd? Lijkt erop dat ie in 2 aan t scheuren is /doordat voor of achterkant iets meer verzakt oid?

Kan dit kwaad: ik zou er niet vrolijk van worden, dit is veel meer dan klein scheurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybris132
zeezuiper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
Als mijn woning van ruim 3 jaar oud zulke scheuren zou hebben zou ik me toch serieus zorgen maken :X.
Dit is de letterlijke quote van de bouwer: "De woning is gaan zetten en er zit nauwelijks wapening in de wanden (is ook niet nodig). Daarom scheurt het en dit is nu dichtgezet. Ik verwacht niet dat het nu nog een keer scheurt." :'( :'( :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik zou dit goed laten onderzoeken.

Enerzijds: funderingsproblemen (verzakking oid) laten zich vaak zien door horizontale scheuren. Maar dit is ook wel fors. Die bouwer zal ik niet geloven. Die is bezig zijn straatje schoon te vegen.

Ik zie dat op je eerste foto ter plekke van de scheur er ook meer wijking lijkt te zijn in je vloerplanken. Klopt dat? Of lijkt het zo?

En hoe ligt je vloer? kliklaminaat of iets permanents? Als het makkelijk te verwijderen is, zou ik dat van het weekend even deels doen. Kan je gelijk zien wat de status van je vloer is.

Zegmaar hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xbLEJ6h_07mPK4GfnR3Iah5kT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jtg2oMGTQCTmnnpTWaQqA35t.jpg?f=user_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 20:53
Ik weet niet om hoeveel scheuren het totaal gaat maar deze mogen zich niet voordoen in dragende muren van 20cm dik.

Je zeker niet laten afschepen. Ga kijken en vergelijken bij andere huizen uit de buurt (of is het huis uniek?). Er wordt genoeg in de bouw geblunderd, denk aan parkeergarages die instorten en balkons die naar beneden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybris132
caspervc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:18:
Ik zou dit goed laten onderzoeken.

Enerzijds: funderingsproblemen (verzakking oid) laten zich vaak zien door horizontale scheuren. Maar dit is ook wel fors. Die bouwer zal ik niet geloven. Die is bezig zijn straatje schoon te vegen.

Ik zie dat op je eerste foto ter plekke van de scheur er ook meer wijking lijkt te zijn in je vloerplanken. Klopt dat? Of lijkt het zo?

En hoe ligt je vloer? kliklaminaat of iets permanents? Als het makkelijk te verwijderen is, zou ik dat van het weekend even deels doen. Kan je gelijk zien wat de status van je vloer is.

Zegmaar hier:

[Afbeelding]
Nou, de vloer is een laminaatvloer en we merken dat deze echt extreem veel werkt, dus echt centimeters langer en korter wordt in de lengte, daardoor zie je nu ook dat sommige planken een beetje uit elkaar zijn gelopen. Wellicht dat het gewoon pauper laminaat is, gelegd is met de verkeerde ondervloer.

Ik heb net in de trapkast wat laminaat weggetrokken maar de scheur loopt dus niet door in de vloer, voor zover ik kon zien ook niet bij de andere 4 scheuren.

(het lijkt misschien op de foto alsof die iets doorloopt, maar dat is niet zo. dat is wat epoxy dat onder uit die scheur is gelekt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSqa07R3l8F3i1ZNmphKr6vAM4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY20cLJ6hJBIGUivhQVTD8wS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hybris132
zeezuiper schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:21:
denk aan parkeergarages die instorten
:'( :'( :'( zelfde bouwer...... (geen grap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
Heb je een kruipruimte? Wellicht eens kijken hoe het er daar uit ziet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hybris132
Freeaqingme schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:35:
Heb je een kruipruimte? Wellicht eens kijken hoe het er daar uit ziet.
Er is inderdaad een kruipruimte, ik denk dat ik van het weekend maar eens er onder kruip en ter hoogte van de diverse scheuren kijk hoe het er daar uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:37

Wokschotel

Op 6 wielen

Als je lid bent van de Vereniging Eigen Huis (aanrader), dan daar advies inwinnen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Waar staat het huis? (Zandgrond, klei, polder, etc) Wat voor fundering heb je? (Geheid, op staal etc).
Als ik het zo zie zou het 2 dingen kunnen zijn; zetting van van je huis of verkeerd betonmengsel wat door droging is gaan scheuren en nu door restzetting en werking van je huis trekt het open op de haarscheurtjes die er al in zaten. Beide oorzaken hoeft niet problematisch te zijn, hoewel de opmerking over weinig wapening + grote scheuren bij mij wel alarmerend is qua constructieve veiligheid. Bij berekeningen zit een hele grote veiligheidsfactor ingebouwd dus zal echt niet snel fout gaan, maar voor de lange termijn is het wel vervelend omdat je nu weet hebt van een mogelijk constructief probleem wat je dus verplicht bent te melden bij verkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:58:
Waar staat het huis? (Zandgrond, klei, polder, etc) Wat voor fundering heb je? (Geheid, op staal etc).
Als ik het zo zie zou het 2 dingen kunnen zijn; zetting van van je huis of verkeerd betonmengsel wat door droging is gaan scheuren en nu door restzetting en werking van je huis trekt het open op de haarscheurtjes die er al in zaten. Beide oorzaken hoeft niet problematisch te zijn, hoewel de opmerking over weinig wapening + grote scheuren bij mij wel alarmerend is qua constructieve veiligheid. Bij berekeningen zit een hele grote veiligheidsfactor ingebouwd dus zal echt niet snel fout gaan, maar voor de lange termijn is het wel vervelend omdat je nu weet hebt van een mogelijk constructief probleem wat je dus verplicht bent te melden bij verkoop
Het is een geheide fundering, huis staat in regio Zaanstad. Ik vermoed dat het veengrond is.Vind het wel interessant dat je het betonmengsel noemt. Het viel mij vandeweek ook op dat de (toen het stuc was verwijderd bij de scheuren) er al gaasjes op een aantal van de scheuren zaten. Blijkbaar heeft de stucadoor toen dus al wat scheurvorming gezien, nog geen twee weken na de oplevering. Wat verder trouwens ook nog wel opvalt is dat deze scheuren bij bijna alle plekken bij stopcontacten zitten waar elektrapijpjes omhoog lopen. Vraag mij af daar misschien bij het storten iets fout is gegaan.

Wat betreft je laatste opmerking, daarom vind ik het ook des te belangrijker om de oorzaak te achterhalen. Dus ookal wilt de bouwer niet meewerken aan een bouwkundig onderzoek, dat gaan we dus zelf maar in gang zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 15:25
Volgens de scheurenwijzer is het onvoldoende dilatatie en heeft het geen constructief probleem.Geen idee hoe betrouwbaar zo'n webtooltje is maar bij deze toch de beschrijving:

Onvoldoende dilatatie
Dit gebrek ontstaat door een combinatie van droogkrimp en een te lange wand. De wand krimpt maar wordt tegengehouden door de constructies rondom de wand. Doordat de wand toch krimpt, ontstaat er ergens op de muur een scheur, meestal op de zwakste plek. De aannemer had dit kunnen voorkomen door de wand te voorzien van een dilatatie (een naad). Door het aanbrengen van deze naad wordt de muur onderbroken.

Herstel
Dit gebrek ontstaat door een combinatie van droogkrimp en een te lange wand. De wand krimpt maar wordt tegengehouden door de constructies rondom de wand. Doordat de wand toch krimpt, ontstaat er ergens op de muur een scheur, meestal op de zwakste plek. De aannemer had dit kunnen voorkomen door de wand te voorzien van een dilatatie (een naad). Door het aanbrengen van deze naad wordt de muur onderbroken.

Prioriteit

Laag
Houd het gebrek goed in de gaten. Waarschijnlijk moet je binnen een aantal jaren actie ondernemen.

Wil je meer zekerheid over de oorzaak of wil je weten hoe je het probleem het beste kunt aanpakken? Schakel dan een deskundige in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn deze scheuren later zichtbaar geworden, wanneer was dat?

Zijn ze groter geworden in de loop van de tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30
hybris132 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:10:
[...]

Het is een geheide fundering, huis staat in regio Zaanstad. Ik vermoed dat het veengrond is.Vind het wel interessant dat je het betonmengsel noemt. Het viel mij vandeweek ook op dat de (toen het stuc was verwijderd bij de scheuren) er al gaasjes op een aantal van de scheuren zaten. Blijkbaar heeft de stucadoor toen dus al wat scheurvorming gezien, nog geen twee weken na de oplevering. Wat verder trouwens ook nog wel opvalt is dat deze scheuren bij bijna alle plekken bij stopcontacten zitten waar elektrapijpjes omhoog lopen. Vraag mij af daar misschien bij het storten iets fout is gegaan.

Wat betreft je laatste opmerking, daarom vind ik het ook des te belangrijker om de oorzaak te achterhalen. Dus ookal wilt de bouwer niet meewerken aan een bouwkundig onderzoek, dat gaan we dus zelf maar in gang zetten.
Een (goede) stukadoor weet over het algemeen vrij goed waar potentieel scheuren kunnen ontstaan en zal dit middels gaasjes zo goed mogelijk proberen te voorkomen. Zeker bij nieuwbouw is een huis in de eerste jaren vrij onderhevig aan werking en is scheurvorming in het stucwerk zo goed als onvermijdelijk. Zo gaf onze stukadoor tijdens de werkzaamheden al aan dat bijvoorbeeld de grens van de uitbouw waarschijnlijk op termijn wel ging scheuren vanwege de temperatuursverschillen (onze buren hebben optioneel geen uitbouw genomen). En zo geschiedde ook een aantal jaren later ook.

Onze (haar)scheurtjes komen overigens bij lange na niet in de buurt van die van jouw woning :X we moeten echt ons best doen om het te zien. Het is alleen om aan te geven dat de stukadoor wellicht nog geen scheuren gezien hoeft te hebben tijdens zijn werkzaamheden.

Verder eens met de meesten hierboven: wat ik op de foto's zie is totaal onacceptabel en hier lijkt me (dringend) actie noodzakelijk om dit op te lossen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
Wolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:19:
Zijn deze scheuren later zichtbaar geworden, wanneer was dat?

Zijn ze groter geworden in de loop van de tijd?
Nou.. ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar ik vermoed dat ze al vrij snel zichtbaar waren. Ze zijn met de tijd inderdaad wel breder geworden, ze zijn van nauwelijks zichtbaar naar vrij zichtbaar gegaan. Overigens had ik de afgelopen maanden niet het idee dat de scheuren nog groter/breder zijn geworden.

Nu ik er goed over nadenk, mijn broer (die hier eerst ook woonde) heeft wel al vanaf week 2 geklaagd dat hij veel hoorde van de huilende baby van de buren. Hij begon echt gelijk na het bewonen over dat het best wel gehorig was. Nu de scheuren geinjecteerd zijn, horen we nagenoeg niks meer van onze buren (die nog steeds een kindje hebben die vaak huilt). Dus met andere woorden, het zou mij niks verbazen als die door-en-door scheuren er al sinds het begin in zaten (alleen zijn ze met de loop van de jaren wel zichtbaarder geworden).

[ Voor 33% gewijzigd door hybris132 op 16-02-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De topicstart heeft het over geluid dat door de muur komt. Voor stemgeluid betekent dat transmissie via lucht. Maar met een spouw tussen de woningscheidende muur zou er dus een scheur in twee muren nodig zijn.enkele muur blijkbaar

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

hybris132 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:32:
Nou, de vloer is een laminaatvloer en we merken dat deze echt extreem veel werkt, dus echt centimeters langer en korter wordt in de lengte, daardoor zie je nu ook dat sommige planken een beetje uit elkaar zijn gelopen. Wellicht dat het gewoon pauper laminaat is, gelegd is met de verkeerde ondervloer.
Hij is ook niet goed gelegd, het verband is niet goed. Ik zie een "trappetje" van telkens 20 centimeter diagonaal verloop van de planken. Dit is te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

hybris132 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:10:
[...]

Met geheide fundering is verzakking uitgesloten. En je opmerking over de ingestorte buizen en gaasjes van stukadoors versterkt mijn vermoeden van verkeerd mengsel; teveel krimp (waarschijnlijk te nat mengsel, of gestort tijdens een hoosbui, of daadwerkelijk een fout in de samenstelling van het mengsel) opgetreden tijdens het uitharden, waardoor het op de punten met onderbrekingen opengetrokken is. Zag hierboven ook dilataties genoemd en dat is inderdaad een manier om scheuren te voorkomen, maar bij dit soort wanden zou je zonder dilataties nog steeds niet zulke grote scheuren moeten hebben.

Eigenlijk zou je het oplever dossier en keurings resultaten van de bouw willen zien. Als het goed is kan je dan terugvinden welk betonmengsel is toegepast en zou je dmv een kern boring in de muur kunnen controleren of dat matcht met wat er daadwerkelijk in de muur zit. Maar dat zijn geen goedkope onderzoekjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex

lex

Rukapul schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:34:
De topicstart heeft het over geluid dat door de muur komt. Voor stemgeluid betekent dat transmissie via lucht. Maar met een spouw tussen de woningscheidende muur zou er dus een scheur in twee muren nodig zijn.enkele muur blijkbaar
Tussenmuur tussen woningen is eigenlijk nooit met een spouw, is eigenlijk altijd een dikkere massieve muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:43:
[...]

Tussenmuur tussen woningen is eigenlijk nooit met een spouw, is eigenlijk altijd een dikkere massieve muur.
Weet je dit zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Yup, iig tot 4 a 5 jaar geleden. Als er sindsdien iets veranderd is qua bouwbesluit dan is me dat ontgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 01:06
Ik heb ook een gietbouw woning. Door middel van tunnelgietbouw. Mijn woning is door de BAM gebouwd en ondanks dat de woning gehoriger is dan mijn vorige woning met ankerloze spouw heb ik dit nog nooit gezien. Wij merken vooral meer contactgeluid wat ook irritant is, maar stemmen hoor je niet. De woning is overigens meer betonijzer dan beton.

Betonbouw zonder betonijzer kan in principe er zijn allerhande toevoegingen mogelijk met staalvezel etc, maar ik zou me toch wel zorgen maken. Ik denk dat het tijd wordt voor een externe bouwkundige keuring. Heb je ook een SWK Waarborgcertificaat? Daarmee heb je ook dekking tegen ondeugdelijke bouw en ze kunnen ook bemiddelen.

Voorbeeldje van de tunnelgietbouw van mijn woning. Je ziet betonijzer met de leidingen. De verdiepingsvloer en muren worden in 1 keer gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJrj6TqV4SKoiO60fxGRv123rEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PLNVFyPWZfgQ27Xbsv4H67X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Met geheide fundering is verzakking uitgesloten. En je opmerking over de ingestorte buizen en gaasjes van stukadoors versterkt mijn vermoeden van verkeerd mengsel; teveel krimp (waarschijnlijk te nat mengsel, of gestort tijdens een hoosbui, of daadwerkelijk een fout in de samenstelling van het mengsel) opgetreden tijdens het uitharden, waardoor het op de punten met onderbrekingen opengetrokken is. Zag hierboven ook dilataties genoemd en dat is inderdaad een manier om scheuren te voorkomen, maar bij dit soort wanden zou je zonder dilataties nog steeds niet zulke grote scheuren moeten hebben.

Eigenlijk zou je het oplever dossier en keurings resultaten van de bouw willen zien. Als het goed is kan je dan terugvinden welk betonmengsel is toegepast en zou je dmv een kern boring in de muur kunnen controleren of dat matcht met wat er daadwerkelijk in de muur zit. Maar dat zijn geen goedkope onderzoekjes.
Uitgesloten? Want? Als de palen niet op de correcte diepte zijn aangezet of als de grond op de aanzetdiepte niet overeen komt met de sonderingen kan er net zo goed een zetting optreden.
[...]

Onjuist. Wordt vaak genoeg als spouwmuur (zonder spouwankers) uitgevoerd.

Betreft de casus, melden bij de verzekering, betrokken instanties en vooral druk op de aannemer blijven uitvoeren. Dit is niet normaal en dient door een deskundige beoordeeld te worden. De aannemer is geen deskundige hierin en zal altijd in zijn eigen voordeel spreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32
lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:29:
Yup, iig tot 4 a 5 jaar geleden. Als er sindsdien iets veranderd is qua bouwbesluit dan is me dat ontgaan.
Erm,, massieve tussenmuren in rijen bouwen wij eigenlijk nooit, meestal alleen bij appartementen.

Bij de eerste foto zie je dat de scheur de leiding van de wcd volgt, daar zit minder beton door de elektrapijp en dat is daar de verzwakking.

Je kan alijtd Woningborg of SWK om een second opinion vragen. Vrijwel elk huis is onder garantie van één van de twee gebruikt en constructieve gebreken aan de hoofddraagconstructie hebben 10 jaar garantie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Krijnemans schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:59:
[...]

Uitgesloten? Want? Als de palen niet op de correcte diepte zijn aangezet of als de grond op de aanzetdiepte niet overeen komt met de sonderingen kan er net zo goed een zetting optreden.
Dan had je een ander beeld gehad qua verzakking, en ook sneller. Uitgesloten is misschien te sterk, zeer onwaarschijnlijk is het iig wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex

lex

Señor Sjon schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:02:
[...]

Erm,, massieve tussenmuren in rijen bouwen wij eigenlijk nooit, meestal alleen bij appartementen.
Sinds wanneer zit er een spouw in tussenmuren bij beton skelet bouw dan? 🧐 ik heb die ervaring iig niet (maar mogelijk achterhaald dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat de oorzaak ergens zit in wat jij beschrijft. Het zou mij niks verbazen als de bouwer dit weet en toendertijd zoiets had van 'we zien het wel'. Misschien dat ze daarom al vrij snel aan kwamen met een vrij prijzig bedrijf die de muren 'constructief heeft verlijmd'.

Ik ga in ieder geval even schakelen met een bouwkundige, is wel fijn als iemand toch even naar de constructie kan kijken.

Verder wordt bijna een groot deel van de benedenverdieping nu opnieuw gestuct en geschilderd, dus qua wegwerken van de scheuren is de bouwer best rigoreus, gelukkig!

Ik heb zeer duidelijk gemaakt aan de bouwer dat als ik ook maar 1 nieuw scheurtje zie verschijnen of ergens geluid doorheen hoor komen dat ik gelijk weer aanklop bij ze..

• hybris132
Señor Sjon schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:02:
[...]

Bij de eerste foto zie je dat de scheur de leiding van de wcd volgt, daar zit minder beton door de elektrapijp en dat is daar de verzwakking.

Je kan alijtd Woningborg of SWK om een second opinion vragen. Vrijwel elk huis is onder garantie van één van de twee gebruikt en constructieve gebreken aan de hoofddraagconstructie hebben 10 jaar garantie.
Ons huis is onder garantie bij Woningborg inderdaad, zij hebben een aantal maanden geleden ook de geluidsmeting uitgevoerd in de woning. Zij doen ook bouwkundige onderzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
mace schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:37:
[...]

Hij is ook niet goed gelegd, het verband is niet goed. Ik zie een "trappetje" van telkens 20 centimeter diagonaal verloop van de planken. Dit is te weinig.
Goed om te weten! Vloer gaat er overigens binnenkort uit, komt een PVC vloer voor in de plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 12:38
Ik wist niet dat er vandaag de dag nog woningen gebouwd werden zonder ankerloze spouwmuur naar de buren toe. Dat zouden ze eigenlijk in het bouwbesluit moeten opnemen. Niets zo irritant als leefgeluiden van je buren horen...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32
hybris132 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Ons huis is onder garantie bij Woningborg inderdaad, zij hebben een aantal maanden geleden ook de geluidsmeting uitgevoerd in de woning. Zij doen ook bouwkundige onderzoeken?
Ja, ze zijn de garantiepartij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 01:06
ppassie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:20:
Ik wist niet dat er vandaag de dag nog woningen gebouwd werden zonder ankerloze spouwmuur naar de buren toe. Dat zouden ze eigenlijk in het bouwbesluit moeten opnemen. Niets zo irritant als leefgeluiden van je buren horen...
Heb de getallen niet, maar alle huizen van de BAM. Alles is tunnelbouw, dus van binnen zijn alle woningen hetzelfde qua omvang omdat de tunnels hergebruikt worden, maar elk project heeft andere frontjes en daken. Daardoor lijkt geen project op elkaar.

• lex

lex

Vipertje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Heb de getallen niet, maar alle huizen van de BAM. Alles is tunnelbouw, dus van binnen zijn alle woningen hetzelfde qua omvang omdat de tunnels hergebruikt worden, maar elk project heeft andere frontjes en daken. Daardoor lijkt geen project op elkaar.
Bij Dura Vermeer of Heymans niet anders (de partijen waar ik dus ervaring mee heb vanuit mn werk)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
ppassie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:20:
Daar zijn regels voor wat betreft de dikte. Hoe dikker hoe beter

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54

reaL_G

G

lex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:29:
woningscheidende wanden van 200mm??

enigste massieve wanden die ik altijd zie als woningscheidend is in appartementengebouwen.
die zijn altijd wel dikker dan 200mm ivm massa, ook zijn de dekvloeren dan zwevend uitgevoerd/ontkoppeld.

bij geschakelde woningblokken zijn de woningscheidende wanden meestal ankerloze spouwmuren, steenachtig of beton.
ik ben eigenlijk laatste 20 jaar niet veel anders tegengekomen.

GiTS

• lex

lex

reaL_G schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:27:
[...]

enigste massieve wanden die ik altijd zie als woningscheidend is in appartementengebouwen.
die zijn altijd wel dikker dan 200mm ivm massa, ook zijn de dekvloeren dan zwevend uitgevoerd/ontkoppeld.

bij geschakelde woningblokken zijn de woningscheidende wanden meestal ankerloze spouwmuren, steenachtig of beton.
ik ben eigenlijk laatste 20 jaar niet veel anders tegengekomen.
Mijn ervaring is vooral met betonbouw, en een gestorte wand is niet uit te voeren als spouwmuur. Zoals hierboven ook al beschreven; met een tunnel bekisting stort je de wand en vloer in 1 keer. Omdat in de ts al stond dat het ging om betonwanden leek het me evident dat dit een enkele massieve muur was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

[...]

Sorry .. bij mij, huis is 28 jaar oud, is de tussenmuur toch echt een ankerloze spouwmuur. En dat geldt uiteraard voor de hele straat (zelfde type huizen). dus dat 'eigenlijk nooit' valt hier wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 18:11
In dit soort gevallen zou ik sterk adviseren om zelf initiatief te nemen en een bouwkundige met spoed te laten komen voor een externe keuring. Het gaat mogelijk om jullie veiligheid.

Ik had al de telefoon gepakt én een mail verzonden naar de bouwer. Dat je twijfels hebt in hun beoordeling dat dit ‘normaal’ is. Dat je een externe partij zo snel mogelijk laat beoordelen of de scheuren ‘normaal’ zijn. Dat als de conclusie van de externe partij hetzelfde als zij, je de kosten voor deze keuring op je zal nemen maar als de conclusie afwijkt, je de kosten voor deze beoordeling op hun zult verhalen.

Na een mogelijke afwijkende beoordeling kun je het vermogen en het vertrouwen tot het oplossen van het probleem in twijfel trekken aan de hand van eerder gemaakte beoordeling. Ik zou daarom daarna mededelen dat je het met spoed extern laat herstellen en alle kosten (facturen) zult doorsturen alsmede alle bijkomende schade.

Dan zullen zij zeer waarschijnlijk zeggen dat ze het liever zelf de kans krijgen het te komen herstellen. Je kunt dan zelf beslissen door wie je dat laat doen.

Heb je meer vaste buren? Anders die erbij betrekken. Ook al is er geen zichtbare schade.

[ Voor 12% gewijzigd door talkatoo op 18-02-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
reaL_G schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Ik heb de tabel niet voor me maar in mijn beleving is de eis dan 300mm voor kalkzandsteen en 250mm voor beton. Ik zie niet waarom je voor een tussenwoning dan minder zou pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54

reaL_G

G

D-e-n schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb de tabel niet voor me maar in mijn beleving is de eis dan 300mm voor kalkzandsteen en 250mm voor beton. Ik zie niet waarom je voor een tussenwoning dan minder zou pakken.
dat is dus ook wat ik mij afvraag, ik kan niet voorstellen dat zoiets bouwbesluit-technisch akkoord is bevonden door de gemeente.
Kan ook zijn dat de uitvoerende partij niet conform tekening uitvoerde, of dat men onder het mom van kostenbesparing iets doet.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
hebben alleen jij en je buren er last van of ook andere buren met dezefde bouwer/ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hybris132
talkatoo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:06:
In dit soort gevallen zou ik sterk adviseren om zelf initiatief te nemen en een bouwkundige met spoed te laten komen voor een externe keuring. Het gaat mogelijk om jullie veiligheid.

Ik had al de telefoon gepakt én een mail verzonden naar de bouwer. Dat je twijfels hebt in hun beoordeling dat dit ‘normaal’ is. Dat je een externe partij zo snel mogelijk laat beoordelen of de scheuren ‘normaal’ zijn. Dat als de conclusie van de externe partij hetzelfde als zij, je de kosten voor deze keuring op je zal nemen maar als de conclusie afwijkt, je de kosten voor deze beoordeling op hun zult verhalen.

Na een mogelijke afwijkende beoordeling kun je het vermogen en het vertrouwen tot het oplossen van het probleem in twijfel trekken aan de hand van eerder gemaakte beoordeling. Ik zou daarom daarna mededelen dat je het met spoed extern laat herstellen en alle kosten (facturen) zult doorsturen alsmede alle bijkomende schade.

Dan zullen zij zeer waarschijnlijk zeggen dat ze het liever zelf de kans krijgen het te komen herstellen. Je kunt dan zelf beslissen door wie je dat laat doen.

Heb je meer vaste buren? Anders die erbij betrekken. Ook al is er geen zichtbare schade.
Helaas zien onze buren geen enkel probleem met de scheuren.. wat ik dus echt bi-zar vind. Anyways, ik ga een externe partij laten komen om dit verder te onderzoeken en morgen even in de kruipruimte kijken hoe het er daar uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybris132
Rofdof schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:24:
hebben alleen jij en je buren er last van of ook andere buren met dezefde bouwer/ontwerp?
Heb even rondgevraagd, niemand anders had het. Dus voor zo ver ik weet alleen dit rijtje van 4 huizen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Met dit soort problemen, zou ik ook even alle vloeren en muren met een waterpas aflopen, of alles goed horizontaal en verticaal vlak is.
En je hebt toch ook iets als bouwgarantie ?

[ Voor 14% gewijzigd door Dixie op 20-02-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Loopt het het precies gelijk met evt ingefreesde sleuven voor de electrabuizen? Op de eerste foto komt hij precies uit bij een WCD. Daar is de muur natuurlijk wel wat zwakker, zeker als er voor de rest geen wapening in zou zitten. Het kan zijn dat de scheur het stuc/gips opvulmiddel is die de electrabuis op zijn plek houdt, en dan hoeft het niet per se structureel te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
hybris132 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Helaas zien onze buren geen enkel probleem met de scheuren.. wat ik dus echt bi-zar vind. Anyways, ik ga een externe partij laten komen om dit verder te onderzoeken en morgen even in de kruipruimte kijken hoe het er daar uit ziet.
Heb je al een update? Ben benieuwd hoe het er nu voorstaat!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hybris132
Pepppie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Heb je al een update? Ben benieuwd hoe het er nu voorstaat!
Hele late reactie (sorry), maar:

Nou ik heb wel een update, maar niet echt een spannende.

De schuren zijn dus opgevuld met een soort epoxy (constructief verlijmen heet het). Daarna is alles weer gestuct en geschilderd. Ze zijn meer dan twee weken bezig geweest met 3 huizen. Uiteindelijk zijn er bij ons in huis 5 scheuren opgevuld (3 aan de ene kant, 2 aan de andere).

Ik heb ook nog rondgekropen in de kruipruimte en ter hoogte van de scheuren gekeken maar zag niks doorlopen in de kruipruimte/fundering.

Ook heb ik nog iemand langs laten komen om naar de constructie te kijken, maar die kon niks ontdekken en omdat alle scheuren al gedicht zijn was er volgende de desbetreffende persoon weinig meer aan te zien. Mocht het terugkomen dan komt hij ook weer terug om te kijken.

We zijn nu dus een maandje of 6 verder en het ziet er nog helemaal netjes uit, geen nieuwe scheuren, en tot op heden ook geen geluid meer van de buren ;).

Interessant is wel dat, nu blijkt na nog wat extra rondvragen dat er dus wel delijk nog meer huizen in dit nieuwbouwproject zijn die geluidslekken hebben door scheuren (staan niet in hetzelfde rijtje maar er schuin tegenover). Maar gek genoeg waren wij de enige die er werk van hebben gemaakt.

Verder ben ik vrij duidelijk geweest naar de bouwer dat als ik ook maar een miniscuul scheurtje zie verschijnen of een geluidje hoor dat ik er dan gelijk weer ben bij de bouwer.

Mega dank aan iedereen voor het meedenken en alle tips. Hopelijk is dit voor ééns en altijd afgedaan..
Pagina: 1