Toon posts:

2013 Computer upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xaleah
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-12-2022
Goedenavond!

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. mijn huidige Mrs Frankenstein. Het is een redelijk oud bessie met de volgende specificaties:

Systeemmodel: MS-7738
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 3.20 GHz (12 CPUs), ~3,2GHz
Geheugen: 16384MB RAM
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

Het moederboard en processor zijn van 2014. Het geheugen gok ik van 2016, de videokaart is nu denk ik 3 jaar oud. Opslag ook uit 2014 en SSD uit 2020.

Ik ben een concept artist/illustrator, en ik merk dat ik de huidige setup toch aardig op zijn donder geef. Ik kan niet groot genoeg tekenen zonder haperen (denk aan 1m+ x 80cm op 300 DPI, das toch echt wel de max). En ik wil eigenlijk aan de slag met Zbrush, maar daar kan ik denk ik wel naar fluiten met deze setup.

Nu ben ik klaar om de overstap te maken van parttime freelancer tot fulltime freelancer/werknemer bij een studio, maar daar wordt eigenlijk altijd wel kennis gevraagd van 3D programmas. En daar tegenwoordig dit soort banen vanuit huis gedaan worden is het tijd voor een opgrade.

De doelstelling is om binnen nu en 2 jaar een hele nieuwe computer aan te schaffen, maar daar is gewoon het geld niet voor nu, vandaar deze tussenstap.

- Wat kan in deze computer? (Er moeten 3 beeldschermen op kunnen).
- Op welk termijn kan ik verwachten dat GPU's weer een beetje betaalbaar worden?
- Het is een overweging om voor onderdelen te kiezen die ik in een nieuwe computer kan gebruiken.

Er is geen sprake van een budget omdat ik niet precies weet wat er nog in deze computer kan en hoeveel dat dan mag gaan kosten. Het is mijn inkomen, het moet dus niet onnodig veel kosten maar het moet wel goed functioneren.

Ik heb geen voorkeuren voor merk, al begreep ik wel dat AMD beter is voor mijn werk. Ik word hier graag over geinformeerd!

Nou, hopelijk kunnen jullie mij wat verder informeren, bedankt!

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 18:00
Welke software gebruik je nu dan, Adobe Illustrator? Wat ik daarover vind is dat die niet echt multithreaded is, en je dus vooral snelle cores nodig hebt. Je kunt met dat moederbord je CPU nog iets upgraden, op V&A zijn deze redelijk goedkoop te vinden https://tweakers.net/proc...IQVlijpJVtJKpiZmBUmxtbS0A

Je moet wel een BIOS update doen voor die CPU's werken, als je dat nog niet gedaan hebt. Let wel dat dat geen enorm verschil zal maken, het is een iets snellere architectuur en de kloksnelheid gaat wat omhoog. Het zou handig zijn als je bijhoudt wat er nu volledig belast wordt op het moment dat je systeem het moeilijk krijgt bij het werken. Ik denk niet dat het de GPU zal zijn, misschien loopt je geheugen vol. Doe ook al je werk vanop SSD's, grote SSD's zijn goedkoop genoeg om HDD's alleen voor je backups te gebruiken, het is mij niet duidelijk of je dat al doet als je het hebt over opslag uit 2014.

Voor Zbrush voldoet je systeem eigenlijk gewoon aan de vereisten, ik zou het eens proberen. Bij de systeemvereisten staat specifiek dat de software vooral op de CPU leunt en niet de GPU.

Termijn voordat GPU's betaalbaar worden, volgend jaar misschien? Voor jouw software is een upgrade daarvan nog niet zo noodzakelijk denk ik.

Betreft je vraag om componenten over te kunnen zetten naar een nieuw systeem, dat zou alleen met een GPU of SSD kunnen. Je zou een snellere M.2 NVMe SSD kunnen kopen die je nu aansluit met een adapter zoals deze pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter. In een nieuw systeem schroef je die rechtstreeks op het moederbord. Een PCIe 4.0 SSD zou je niet helemaal kunnen benutten, je moederbord doet maximaal PCIe 3.0.

Edit: Vanop een NVMe SSD ga je waarschijnlijk niet kunnen booten, niet zeker of dat aan het BIOS van jouw moederbord is toegevoegd. Op zich niet zo erg, je zou er wel op kunnen werken en hebt al een SSD.

[Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 17-02-2022 12:08]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee