Toon posts:

Kleur instelling voor adobe Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-01 14:11
Hoi, er zijn verschillende meningen over kleuren instellingen (color settings) Met name work spaces (Kleuren ruimtes)

Welke instellingen gebruiken jullie. We wonen niet in Amerika, dus moet het naar Europese kleurinstellingen aangepast worden. Adobe komt met standaard instellingen aan zoals hieronder.

Hier in deze video (Amerikaanse) wordt SRGB workspaces niet aanbevolen omdat je dan kleuren kwijt raakt.

En met welke kleurenruimte sla jij je foto op.

Dan de volgende vraag:
Met welke kleuren ruimte heb je ingesteld op je camera?

[Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 18-02-2022 12:23]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10
Mijn camera staat op sRGB. Deze instelling heeft alleen invloed op de jpg afbeelding die opgeslagen wordt op de SD-kaart.

Als ik iets met Photoshop, of Lightroom doe, sla ik m'n afbeeldingen ook meestal op in sRGB jpg. Zowel voor afdrukken als voor digitale weergave.

Hoewel sRGB een kleinere kleurruimte is, betekent dat volgens mij niet dat een jpg in sRGB minder kleuren bevat dan in Adobe RGB. Afhankelijk van de software waarmee iemand de afbeeldingen bekijkt, zal een Adobe RGB jpg er exact hetzelfde uitzien als sRGB jpg, of juist minder verzadigde kleuren bevatten. sRGB is de standaard, iig voor digitale weergaven, zodat je vrijwel zeker weet dat iedereen de afbeelding ziet, zoals jij het ongeveer bedoeld hebt. Met Adobe RGB moet je zeker weten dat de andere partij geschikte software gebruikt en/of een geschikte monitor heeft. Factoren waar je zelf geen invloed op hebt.

Voor zelf afdrukken wordt het volgens mij wel geadviseerd.

De meeste vrijheid heb je nog altijd door gebruik te maken van RAW bestanden. Die bevatten veel meer kleurinformatie (10-14 bit tov 8bit bij jpg, oftewel 1024-16384 gradaties per primaire kleur tov 256 gradaties) èn gebruiken een veel grotere kleurruimte (gelijk aan prophoto-RGB dacht ik).

• Snake_Eye
Mij is wel opgevallen als je camera foto's maakt in adobe RGB, en het gaat bewerken in srgb workspace dat het invloed kan hebben op zwart.

Maar inderdaad in de meeste gevallen is SRGB aanbevolen voor consumenten.

[Voor 39% gewijzigd door Snake_Eye op 18-02-2022 15:07]

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:12
LA-384 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:01:
Mijn camera staat op sRGB. Deze instelling heeft alleen invloed op de jpg afbeelding die opgeslagen wordt op de SD-kaart.

Als ik iets met Photoshop, of Lightroom doe, sla ik m'n afbeeldingen ook meestal op in sRGB jpg. Zowel voor afdrukken als voor digitale weergave.

Hoewel sRGB een kleinere kleurruimte is, betekent dat volgens mij niet dat een jpg in sRGB minder kleuren bevat dan in Adobe RGB. Afhankelijk van de software waarmee iemand de afbeeldingen bekijkt, zal een Adobe RGB jpg er exact hetzelfde uitzien als sRGB jpg, of juist minder verzadigde kleuren bevatten. sRGB is de standaard, iig voor digitale weergaven, zodat je vrijwel zeker weet dat iedereen de afbeelding ziet, zoals jij het ongeveer bedoeld hebt. Met Adobe RGB moet je zeker weten dat de andere partij geschikte software gebruikt en/of een geschikte monitor heeft. Factoren waar je zelf geen invloed op hebt.

Voor zelf afdrukken wordt het volgens mij wel geadviseerd.

De meeste vrijheid heb je nog altijd door gebruik te maken van RAW bestanden. Die bevatten veel meer kleurinformatie (10-14 bit tov 8bit bij jpg, oftewel 1024-16384 gradaties per primaire kleur tov 256 gradaties) èn gebruiken een veel grotere kleurruimte (gelijk aan prophoto-RGB dacht ik).
Camera's staan meestal gewoon op sRGB, maar als je in RAW foto's neemt, maakt het ook niet veel uit omdat de camera gewoon de rauwe informatie van de sensof opslaagt, zelfs al heb je je camera ingesteld om zwart-wit foto's te maken, dan nog ga je de foto in kleur terugvinden in RAW (de bijhorende jpg dan weer niet).

• LA-384
Runaque schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Camera's staan meestal gewoon op sRGB, maar als je in RAW foto's neemt, maakt het ook niet veel uit omdat de camera gewoon de rauwe informatie van de sensof opslaagt, zelfs al heb je je camera ingesteld om zwart-wit foto's te maken, dan nog ga je de foto in kleur terugvinden in RAW (de bijhorende jpg dan weer niet).
Dat is idd wat ik schrijf.

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:12
LA-384 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:31:
[...]

Dat is idd wat ik schrijf.
Klopt, maar ik heb het geprobeert om het zo simpel mogelijk te schetsen, want kleurinstellingen is iets waarmee je als beginner ook niet echt mee bezig moet zijn en ook dat bijvoorbeeld als je een printer hebt, dat je daar ook de foto die je gemaakt hebt in de juiste kleur wil zien uitrollen. Het is een standaard sinds 1996 en is ondertussen wel redelijk verouderd nu schermen en printers enorm zijn geëvolueerd en ondertussen zijn er andere kleurprofielen bestaande, maar voor de leek is het nog altijd het beste om bij sRGB te blijven.

Misschien ook bijkomend interessant is dat als je in sRGB werkt, dat de meeste browsers de kleur wel correct weergeven, met AdobeRGB en ProPhotoRGB kan je foto er gelijk ook helemaal anders uitzien, de reden is dan dat je browser geen kleurruimtes inleest.

• Snake_Eye
Mijn camera stond standaard op Adobe RGB, maar had het ingesteld op SRGB. Want anders moet je steeds je workspace kleur instelling aanpassen. Het is wel handig als je gebruik wil maken van SRGB dat je de foto dan opslaat met het profiel SRGB.

is er niet een programmatje waarmee je de foto profiel mee in kan lezen, en andere gegevens kan weergeven, en eventueel kan exporteren naar tekst?

[Voor 24% gewijzigd door Snake_Eye op 18-02-2022 12:26]

• LA-384
Snake_Eye schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:21:
is er niet een programmatje waarmee je de foto profiel mee in kan lezen, en andere gegevens kan weergeven, en eventueel kan exporteren naar tekst?
EXIF-tool? Maar kan ook met rechtermuisknop->eigenschappen, bij Windows dan. Maar wat wil je er mee gaan doen dan?

• Snake_Eye
LA-384 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:27:
[...]

EXIF-tool? Maar kan ook met rechtermuisknop->eigenschappen, bij Windows dan. Maar wat wil je er mee gaan doen dan?
Klopt met windows kan het ook, maar daarvan kan je de gegevens niet kopiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snake_Eye
Wat hebben jullie in AP bij corlor settings > settings ingesteld?
Want je hebt daar verschillende keuzes

[Voor 56% gewijzigd door Snake_Eye op 01-05-2022 15:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee