Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-04 22:14
Ha forumleden,

Wij hebben sinds een jaar vloerverwarming in de woonkamer. Deze komt prima op temperatuur met een aanvoertemp van 50c.

De pomp (Wilo para) kan op drie manieren ingesteld worden: variabel, verschildruk constant en constant toerental.

De installateur geeft aan dat de huidige instelling (verschildruk constant) de beste instelling is. Echter kon hij niet helder uitleggen waarom.

Het lijkt mij juist efficiënt dat hij ingesteld wordt op variabel, en harder gaat draaien wanneer er debietverschil ontstaat.

Maar ook in de handleiding staat dat bij vvw verschildruk constant aangeraden wordt.

Kunnen jullie mij uitleggen waarom, en/of waarom ik hem niet op lineair moet zetten.

Thanks!

Nick

Beste antwoord (via Moksel op 17-02-2022 11:52)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Een pomp heeft twee functies:
  1. Een hoeveelheid debiet(flow) verplaatsen.
  2. Voldoende druk genereren om het debiet door leidingen te duwen.
De eerste is niet zo moeilijk te begrijpen en behoeft geen uitleg.
Wat de tweede betreft: vloerverwarmingsbuizen zijn niet recht, maar liggen in bochten. Elke keer dat een vloeistof door zo’n bocht moet ondervindt zij wrijving en gaat daardoor steeds langzamer stromen. Als er niks gebeurt staat het vloeistof halverwege de leiding stil. Een pomp moet voldoende druk genereren om de drukverliezen tengevolge van de wrijving te overwinnen zodat het vloeistof blijft stromen. Dat heet in vakjargon ‘restopvoerhoogte’.

De reden dat je voor vloerverwarming de instelling ‘verschildruk constant’ moet kiezen is dit:
De regeling(verschildruk constant) houdt de ingestelde opvoerhoogte constant, onafhankelijk van het getransporteerde debiet.
Dus ongeacht hoeveel water er door de leidingen heen wordt gepompt, de pomp zorgt ervoor dat het water altijd door de leidingen heen wordt gepompt.

Kies je ‘verschildruk variabel’ dan gebeurt er dit:
De pomp reduceert de opvoerhoogte tot de helft bij een dalend debiet in het leidingnet.
Als je de pompsnelheid verlaagt(minder debiet), dan wordt de opvoerhoogte ook verlaagd. Je hebt dan een verhoogde kans dat het hete water maar tot halverwege de leidingen komt. Gevolg: je vloer blijft koud, en leidt tot minder warmteafgifte.

Bron:
handleiding Wilo pomp

PS Ik zou van installateur veranderen als hij dat niet uit kan leggen, wat een leek als ik wel kan. Geef hem dan als aanbeveling een basiscursus pomptechniek te volgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Wat de tweede betreft: vloerverwarmingsbuizen zijn niet recht, maar liggen in bochten. Elke keer dat een vloeistof door zo’n bocht moet ondervindt zij wrijving en gaat daardoor steeds langzamer stromen. Als er niks gebeurt staat het vloeistof halverwege de leiding stil. Een pomp moet voldoende druk genereren om de drukverliezen tengevolge van de wrijving te overwinnen zodat het vloeistof blijft stromen. Dat heet in vakjargon ‘restopvoerhoogte’.

De reden dat je voor vloerverwarming de instelling ‘verschildruk constant’ moet kiezen is dit:
De regeling(verschildruk constant) houdt de ingestelde opvoerhoogte constant, onafhankelijk van het getransporteerde debiet.
Dus ongeacht hoeveel water er door de leidingen heen wordt gepompt, de pomp zorgt ervoor dat het water altijd door de leidingen heen wordt gepompt.

De pomp reduceert de opvoerhoogte tot de helft bij een dalend debiet in het leidingnet.
Als je de pompsnelheid verlaagt(minder debiet), dan wordt de opvoerhoogte ook verlaagd. Je hebt dan een verhoogde kans dat het hete water maar tot halverwege de leidingen komt. Gevolg: je vloer blijft koud, en leidt tot minder warmteafgifte.

Bron:
handleiding Wilo pomp

PS Ik zou van installateur veranderen als hij dat niet uit kan leggen, wat een leek als ik wel kan. Geef hem dan als aanbeveling een basiscursus pomptechniek te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er zijn voldoende artikelen op internet die dit beschrijven. Maar ander puntje: gooi je water van 50 graden je vloer in? Dat is voor een vloerverwarming wel erg hoog. Meestal zit het rond de 40 graden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moksel
Microkid schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:26:
Er zijn voldoende artikelen op internet die dit beschrijven. Maar ander puntje: gooi je water van 50 graden je vloer in? Dat is voor een vloerverwarming wel erg hoog. Meestal zit het rond de 40 graden.
Nee, CV ketel staat op 50c, vvw thermostaat staat op 35c.

Ik heb inderdaad gezocht, maar kon niet het antwoord vinden dat mijn vraag volledig beantwoord. Ik snapte de terminologie niet, vandaar dat ik het hier vraag. Dat jij deze info begrijpt, betekent niet dat ik dat doe.

@Superbeagle ok, Mijn aanname bij variabel, was dat de pomp zachter gaat draaien wanneer dit niet nodig is, bv als er geen warmtevraag is. Dit klopt dus niet?

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Moksel Nee, dat doet de pomp niet automatisch. Tenzij hij PWM wordt aangestuurd via de ketel, wat ik betwijfel.
Je kunt zelf handmatig de pompstand instellen op drie snelheden (I, II en III) op basis van de drie regeltypen(constant, toerental en variabel).

Waar jij naar op zoek bent, vermoed ik, is een pompschakelaar. Als er geen warmtevraag is stopt de pomp. Naast dat dit energie bespaart zorgt dit er ook voor dat er voldoende heet water wordt gemengd met de retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:26
Superbeagle schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:11:

[...]

[...]

Bron:
handleiding Wilo pomp

toon volledige bericht
Heldere uitleg. Nu heb ik in mijn afgiftesysteem naast vloerverwarming nog 1 radiator zitten. Zou dat nog een merkbaar verschil opleveren tussen constante verschildruk of de variabele stand, in jouw optiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 12:42
Volgens mij zolang je geen groepen van je vv soms dicht gaat draaien (of automatisch) kun je het beste constante druk aanhouden.
Ik heb een UMP3 pomp ofzoiets, ik heb constante druk en dan stand 1 of 2.

Begin bij de laagste stand en kijk of je op de flowmeters de nodige hoeveelheid L/min erdoor krijgt. Haalt ie t niet, dan moet je een stand hoger. De flow per groep staat in het design (of is vast wel te berekenen).

Zo heb ik het, hier zijn ook geen groepen afsluitbaar (zoals bij per-kamer-instelbare-vv).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Gramser Je kaapt wel het topic van @Moksel :)

Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat de radiator in dezelfde ruimte zich bevindt als je vvw. Je radiator zit in het primaire circuit waar de pomp van de ketel de ‘baas’ is.

De pomp van de vvw zit in het secundaire circuit. Voor de pomp van de vvw maakt het niet zoveel uit wat er allemaal gebeurt in het primaire circuit zolang hij maar genoeg flow krijgt. Daarom op verschildruk constant laten.

Dat is ook de reden dat je in het geval van de combi radiatoren plus vvw de pomp van de ketel niet te laag moet zetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:26
Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:41:
@Gramser Je kaapt wel het topic van @Moksel :)

Ik ga ervan uit dat je bedoelt dat de radiator in dezelfde ruimte zich bevindt als je vvw. Je radiator zit in het primaire circuit waar de pomp van de ketel de ‘baas’ is.

De pomp van de vvw zit in het secundaire circuit. Voor de pomp van de vvw maakt het niet zoveel uit wat er allemaal gebeurt in het primaire circuit zolang hij maar genoeg flow krijgt. Daarom op verschildruk constant laten.

Dat is ook de reden dat je in het geval van de combi radiatoren plus vvw de pomp van de ketel niet te laag moet zetten.
Excuus voor de topicjack en dank voor je antwoord, is me helder!

-gaat pompvermogen nog eens checken-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moksel
Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:17:
@Moksel Nee, dat doet de pomp niet automatisch.

Waar jij naar op zoek bent, vermoed ik, is een pompschakelaar. Als er geen warmtevraag is stopt de pomp. Naast dat dit energie bespaart zorgt dit er ook voor dat er voldoende heet water wordt gemengd met de retour.
Nee ik ben niet opzoek naar een schakelaar. Ik hoopte alleen dat de variabele toeren betekende dat hij zachter draait bij geen warmtevraag. Dat is dus niet het geval. Maar voor mij is het nu een stuk duidelijker, dank!

@Gramser geen probleem van de kaap, mijn vraag is beantwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door Moksel op 17-02-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Th0rsten
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 12:21

[...]

[...]

Bron:
handleiding Wilo pomp

toon volledige bericht
Beste antwoord die ik kan vinden op internet :)
thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matster1979
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10-2024
@Superbeagle, als ik mijn vloerverwarmingsverdeler hydraulisch actief wil maken moet ik de pomp dan wel anders instellen? (en hoe?)
Het vloerverwarmingssyteem is dan immers niet meer gesloten.

Het hydraulisch actief maken kan ik overigens eenvoudig op de verdeler doen.

Groeten Mathieu

[ Voor 15% gewijzigd door Matster1979 op 20-01-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Matster1979 In principe niet. Wat wel kan zijn is dat de cv-ketel dat niet leuk vindt. Of dat zo is staat als het goed is in de handleiding van jouw ketel. Mogelijk moet je dan een terugslagklep (laten) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 22:12

[...]
Ik vraag mij wel af of de instelling niet alsnog anders wordt als je dmv een zoneregeling groepen open en dicht gaat gooien. Klopt dat? Dan wel variabel pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:20
Zeker bij zoneregeling moet je constante druk draaien om debiet over de open groepen altijd gelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
In welke stand moet de WILO-pomp bij een vloerverwarmingsverdeler met 8 groepen met sensorrmotoren (EVOhome)
Pagina: 1