Hoftronic schemerschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Ik heb recentelijk Hoftronic inbouwspots geïnstalleerd en hierbij een schemerschakelaar aangeschaft. De schemersensor zit netjes achterop de gevel, en de schakelaar zit binnen. Nu ben ik een leek qua elektra, dus ik heb mijn hoofd een tijdje gebroken over het aansluiten van de schemerschakelaar. Nu dacht ik dat ik het correct geïnterpreteerd had, maar dat blijkt niet zo te zijn want de lampen gaan niet aan terwijl het toch echt al vrij donker is.

Dit is wat er in de handleiding (en op de schakelaar zelf) staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifGCoG1jJiMsrsCGW94k2eZ9Rbs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNNZRyl73SuBPFnW9gUnd3po.jpg?f=user_large

Ik heb dit als volgt aangesloten (vlnr):
  1. Nuldraad vanaf meterkast
  2. Nuldraad vanaf lamp
  3. Fasedraad vanaf meterkast
  4. Nuldraad vanaf schemersensor
  5. Fasedraad vanaf schemersensor
En er loopt nog een fasedraad vanaf de meterkast naar de lampen. Zo zou de kring toch gesloten moeten zijn met een weerstand ertussen?

Ik hoor graag hoe ik dit schemaatje had moeten interpreteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Volgens mij links naar. rechts N dan middencontact schakel, Fase in. andere 2 instelling licht donker.
Met midden contact schakel je je lamp.

[ Voor 16% gewijzigd door pletter op 16-02-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 21:23
Wat de schakelaar waarschijnlijk doet: hij verbind klem 2 en 3 door wanneer het donker is.
Indien ik TS goed begrijp, dan zou nu de lamp op beide draden een fase krijgen. Maar de lamp heeft een fase en nul nodig om te werken.
Dus je zult het moeten aansluiten zoals op schema. Ofwel zoals @pletter zegt:
1. Nul
2. Fase v.d lamp
3. Fase vanaf de meterkast
En een nul naar de lamp. Dit mag vanaf aansluiting 1, maar ook vanuit de meterkast of centraaldoos. Zolang je de fase en nul maar van dezelfde groep haalt.

Mocht dat niet werken, dan zou je nog kunnen controleren:
-Is de lamp niet defect.
-past de schemersensor bij deze schakelaar. ( misschien kun je aangeven welke merken/types je hebt)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-01 13:44
Bedankt! Gisteravond alles opnieuw aangesloten zoals @pletter en @ydderf omschreven hebben, en nu werken de lampen.

Voor de volledigheid: het ging om deze schakelaar icm deze lampen.