Toon posts:

Advies upgraden systeem 1440p@144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ibasss
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10-2022
Hallo allemaal,

Na 9 jaar trouwe dienst lijkt het dan toch eindelijk tijd om mijn systeem te upgraden (lees: vervangen). Recentelijk heb ik mijn antieke 7970ghz vervangen met een RTX 2060, maar mijn i5-3570 lijkt het allemaal niet meer te kunnen bijbenen, niet vreemd natuurlijk. Hoogste tijd om dus de CPU etc. te vervangen. Ik wil het systeem in stappen upgraden. Stap een is alles behalve de GPU. Later een snellere GPU als de prijzen wat gezakt zijn, voor nu voldoet de 2060.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen: 1440p@144hz "high" en mogelijk ooit 4k@120 (op LG OLED :+ ). Voornamelijk MMO's en PC exclusives (strategy games, moba's etc.).

Voor nu houd ik de 2060. Ik realiseer me dat die bij lange na niet krachtig genoeg is voor wat ik wil, maar op het moment kan ik, gezien de prijzen, genoegen nemen met een paar settings lager.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max +- €1000,- maar minder mag natuurlijk altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een case, GPU, SSD en twee voedingen, zie mijn vraag later. Oude SSD gaat alleen nog gebruikt worden voor het overzetten van gegevens. Verdere randapparatuur is ook niet nodig.

Specifiek:
Case: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
GPU: pricewatch: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 6GB Gaming Advanced
PSU1: 9 jaar oud pricewatch: XFX 550W Pro.
PSU2: nieuw (nog niet in gebruik en retourneerbaar) pricewatch: Corsair RM750x (2018) Wit

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, CPU koeler, MOBO, RAM, SSD, andere PSU? Nieuwe windows key?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, 12th gen intel lijkt meest voordehandliggend.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Looks maken geen bal uit en vooral geen RGB. Verder wil ik de mogelijkheid hebben om een direct storage drive toe te voegen in de toekomst (lijkt nu overbodig). DDR4 voor nu, meerpijs DDR5 is het me niet waard. Tenslotte heb ik het liefst een zo stil mogelijk systeem.

Ga je overklokken?
De CPU denk ik niet, van wat ik begrepen heb levert die haast niets op in games.
Mogelijk het RAM geheugen wel, maar daar moet ik me nog verder in verdiepen. Heeft dit meerwaarde?

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals gezegd ben ik opzoek naar de "basis" voor een 1440p@144hz/4k@120hz systeem. Hieronder heb ik al het een en ander geselecteerd (zonder 750W PSU om het totaal correct te houden):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 371,-€ 371,-
1MoederbordenGigabyte B660 GAMING X DDR4€ 159,90€ 159,90
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 6GB Gaming Advanced€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 119,90€ 119,90
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,60

Mijn vraag aan jullie is om te kijken waar er nog verbeteringen/alternatieven mogelijk zijn.

Verder:
1) Ik heb windows nog op mijn huidige SSD. Kan ik deze install migreren naar de nieuwe SSD of moet ik een nieuwe key kopen?

2) Ik heb in principe al 2 PSU's. Wat ik tot dusver heb gezien is dat een 550w genoeg voor een 12700 + 2060 systeem. In de toekomst wil ik naar een 3080-achtige kaart. Is het wijsheid om de 750w te behouden, of tzt eventueel een nieuwe PSU te kopen. Ook gezien de leeftijd van de 550w, al werkt deze nog prima.
.
3) Is overklokken van CPU zinloos voor games?

4) Is de i7 echte overkill of gaan de extra cores toch meerwaarde opleveren (glazenbol kijken, I know :9 )

5) Ik zie dat de 'K' versies een snellere basisfrequentie hebben dan de 'non-K'. Maakt dit een K mogelijk toch interessant als je niet overklokt, of zijn deze verschillen te verwaarlozen.

6) Heeft overklokken van RAM meerwaarde (in games)?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:30
ibasss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:59:
1) Ik heb windows nog op mijn huidige SSD. Kan ik deze install migreren naar de nieuwe SSD of moet ik een nieuwe key kopen?
Als je een zgn. OEM versie van Windows hebt - degene die meegeleverd worden met PC's - kan hij niet overgezet worden, een retail versie kan wel overgezet
2) Ik heb in principe al 2 PSU's. Wat ik tot dusver heb gezien is dat een 550w genoeg voor een 12700 + 2060 systeem. In de toekomst wil ik naar een 3080-achtige kaart. Is het wijsheid om de 750w te behouden, of tzt eventueel een nieuwe PSU te kopen. Ook gezien de leeftijd van de 550w, al werkt deze nog prima.
Die XFX is niet de allerbeste (zie bv hier), en ook al behoorlijk oud. Doe hem weg, en bouw de Corsair in - die is uitstekend
3) Is overklokken van CPU zinloos voor games?
Op 1080p is de CPU van meer invloed op de fps dan op hogere resoluties. Dus als je hoge fps op 1080p wilt halen kan het zinvol zijn. In jouw geval is het dus minder zinvol, op 1440p en hoger is de GPU de bepalende factor.
4) Is de i7 echte overkill of gaan de extra cores toch meerwaarde opleveren (glazenbol kijken, I know :9 )
Nee, het is geen overkill. Zie Cpu-corescaling in games - Hoeveel cores heb je in 2021 nodig?
5) Ik zie dat de 'K' versies een snellere basisfrequentie hebben dan de 'non-K'. Maakt dit een K mogelijk toch interessant als je niet overklokt, of zijn deze verschillen te verwaarlozen.
Zie antwoord op vraag 3.
6) Heeft overklokken van RAM meerwaarde (in games)?
Zie antwoord op vraag 3.

• ibasss
@martyw ,

Bedankt voor je snelle antwoord.

1: Betreft (voor zover ik me kan herinneren...) een losse key. Dus dat is fijn :) .

2: Oké, goed om te weten. De XFX gaat met pensioen. Is de 750W doorgaans genoeg, of raad je een 850W aan (stel er komt een 3080 bij in de toekomst).

3, 4, 5: Interessant artikel, dank! Ik heb de conclusie even snel doorgenomen: ik laat het overklokken dan achterwegen, en neem het eventueel kleine verschil in frames voor lief. Lijkt mij dat tegen de tijd dat een overklok echt zinvol is je beter een nieuwe CPU etc. kunt aanschaffen. Ik ga wel door met de i7.

6: Als ik het goed begrijp is snelheid van RAM belangrijker op 1080p dan op 1440p?

Verder, eens met mijn lijstje of zie je nog ruimte voor verbetering?

• freaky35
  • Laatst online: 00:04
ibasss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:45:
@martyw ,

Bedankt voor je snelle antwoord.

1: Betreft (voor zover ik me kan herinneren...) een losse key. Dus dat is fijn :) .

2: Oké, goed om te weten. De XFX gaat met pensioen. Is de 750W doorgaans genoeg, of raad je een 850W aan (stel er komt een 3080 bij in de toekomst).

3, 4, 5: Interessant artikel, dank! Ik heb de conclusie even snel doorgenomen: ik laat het overklokken dan achterwegen, en neem het eventueel kleine verschil in frames voor lief. Lijkt mij dat tegen de tijd dat een overklok echt zinvol is je beter een nieuwe CPU etc. kunt aanschaffen. Ik ga wel door met de i7.

6: Als ik het goed begrijp is snelheid van RAM belangrijker op 1080p dan op 1440p?

Zou sowieso 3600mhz nemen bij deze cpu,ook op 1440p kan het zeker nut hebben.

Maar ligt er sterk aan welke games je speelt.

• martyw
Zie deze clip, ik zou me er niet al te druk over maken
Je zou een wat snellere PCIe 4 SSD kunnen overwegen ivm DirectStorage: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink).
Dit ASUS Prime H670-Plus D4 moederbord is goedkoper en is gebaseerd op een chipset met meer opties, vanwaar de keuze voor de Gigabyte?

• freaky35
  • Laatst online: 00:04
martyw schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Zie deze clip, ik zou me er niet al te druk over maken
[YouTube: RAM Frequency vs Latency | 2666 vs 3200 vs 3600 vs 3733 MHz | 1080P, 1440P and 4K Benchmarks]

[...]

Je zou een wat snellere PCIe 4 SSD kunnen overwegen ivm DirectStorage: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink).
Dit ASUS Prime H670-Plus D4 moederbord is goedkoper en is gebaseerd op een chipset met meer opties, vanwaar de keuze voor de Gigabyte?
Die bewijst dus dat het bij bepaalde games zeker nut heeft,zeker voor de laagste fps.

[Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 16-02-2022 18:22]

• ibasss
Heb jullie opmerkingen verwerkt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 371,-€ 371,-
1MoederbordenASUS Prime H670-Plus D4€ 150,90€ 150,90
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 6GB Gaming Advanced€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 129,-€ 129,-
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,43

Heb na jullie opmerkingen voor het RAM geheugen uit de BBG gekozen. Lijkt mij dat dit RAM geschikt is voor mijn doeleinde.

Ook heb ik het moederbord aangepast, weet eigenlijk niet meer hoe ik op het Gigabyte bord ben gekomen. Daarnaast ook de koeler vervangen, deze werd redelijk vaak aanbevolen en is niet veel duurder.

Wat betreft direct storage, als ik het goed begrijp is dit vooral toekomstmuziek. Vandaar dat ik daar nu nog niet investeer, kan later altijd nog.

Toch nog even over de PSU, is het slim om de 750W te houden, of omruilen voor een 850W? Heb het gevoel dat een 550W volstaat voor het huidige systeem, maar 750W niet genoeg is voor een GPU upgrade die ik later voor ogen heb (+- 3080, al is het afwachten wat de volgende generatie brengt).

• martyw
ibasss schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:01:
Toch nog even over de PSU, is het slim om de 750W te houden, of omruilen voor een 850W? Heb het gevoel dat een 550W volstaat voor het huidige systeem, maar 750W niet genoeg is voor een GPU upgrade die ik later voor ogen heb (+- 3080, al is het afwachten wat de volgende generatie brengt).
De volgende generatie Nvidia kaarten gaan veel stroom gebruiken volgens de geruchten, maar worden ook flink krachtiger ....

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:15
Je kunt natuurlijk ook de XFX gebruiken en de nieuwe voeding kopen wanneer dat aan de orde is. De eerste tweaker die zijn systeem opblaast met een oude voeding moet zich hier nog melden.

Verder zou ik de crucial m4 even een secure erase geven, die willen nog wel eens last hebben van performance degradatie aan de write kant.

Mbt je vraag over overclocking;

Zoals te zien is een overgeclockte 12600K sneller dan de stock 12700K en 12900K. Of dit haast niets is blijft een subjectief verhaal. Ik vind dat zelf wel de moeite... Verder zijn de 1080p resultaten van nu zijn de 1440p resultaten van morgen (met een 4000 series). Of je dat de extra investering waard vind blijft een persoonlijke overweging.

[Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 17-02-2022 14:31]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee