Toon posts:

ITX Moederbord keuze

Pagina: 1
Acties:

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-12-2022
Beste,

Momenteel heb ik een ATX build met een ryzen 9 5900x en een asus rog 3080.
echter wil ik mijn case gaan vervangen voor een ITX build.

Hierbij hoort natuurlijk een nieuw moederbord, echter vindt ik de keuze erg lastig.
B550 borden hebben namelijk niet veel USB aansluitingen en X570 borden hebben geen USB-C header voor de front panel van de case.

Nu is het laatste niet perse nodig aangezien er ook nog USB-C op het moederbord vaak zit en ik USB-C over het algemeen niet gebruik. Kwa prijs maakt het me niet uit, ik wil graag het beste spul hebben.

Daarom twijfel ik tussen:
pricewatch: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
of de:
pricewatch: ASUS ROG Strix X570-I Gaming

Welke zoude jullie adviseren omtrent beste performance of zoude jullie dan toch voor een ander merk gaan? Kortom wat is het beste mini ITX moederbord 8)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
X570 op dit formaat is het imho net niet. Zelf de B550 van ASUS, MSI en Gigabyte gehad en persoonlijk vond ik het MSI bord het prettigst. Om een of andere reden kom ik zelf altijd wel rare bugs tegen met Gigabyte bordjes, maar voor andere werkt het vaak uitstekend.

Als ik je een ITX bordje zou moeten aanraden zou ik of de MSI of de Gigabyte, al dan niet op basis van mijn ervaringen, aanraden. X570 is overpriced op dit formaat en in alle gevallen gaat er zeker geen prestaties verschil tussen de borden zijn.

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:16
Twee jaar geleden heb ik voor een X570 Gigabyte moederbord gekozen i.c.m. een Ryzen 3600, er was toen nog geen B550 en het alternatief was de B450 chipset. Op zich was dat een heel mooi bordje, maar inmiddels ben ik overgestapt op een m-ATX B550 bord van Gigabyte. Op ITX formaat heeft de X570 weinig voordelen ten opzichte van de B550 en de prijs scheelt wel behoorlijk.

Op zich bevallen beide borden goed en zijn ze qua prestaties en features redelijke vergelijkbaar. Ik heb inderdaad ook ervaren dat de Gigabyte borden wel eens wat rare quirks vertonen, maar het zijn wel hele degelijke producten.

Weet je zeker dat je beslist naar ITX wil? Ik heb nu een m-ATX bord in een compacte kast en daardoor veel meer uitbreidingsmogelijkheden in een geheel dat niet veel groter is dan mijn ITX build.

• jokko
dsibma schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:20:
Twee jaar geleden heb ik voor een X570 Gigabyte moederbord gekozen i.c.m. een Ryzen 3600, er was toen nog geen B550 en het alternatief was de B450 chipset. Op zich was dat een heel mooi bordje, maar inmiddels ben ik overgestapt op een m-ATX B550 bord van Gigabyte. Op ITX formaat heeft de X570 weinig voordelen ten opzichte van de B550 en de prijs scheelt wel behoorlijk.

Op zich bevallen beide borden goed en zijn ze qua prestaties en features redelijke vergelijkbaar. Ik heb inderdaad ook ervaren dat de Gigabyte borden wel eens wat rare quirks vertonen, maar het zijn wel hele degelijke producten.

Weet je zeker dat je beslist naar ITX wil? Ik heb nu een m-ATX bord in een compacte kast en daardoor veel meer uitbreidingsmogelijkheden in een geheel dat niet veel groter is dan mijn ITX build.
Yess ik heb een case gekocht waar enkel mini ITX inpast anders had ik bijvoorbeeld ook nog naar de impact gekeken van Asus. Echter gaat deze natuurlijk niet passen. Wel heb ik nog 2 M.2 sloten nodig, als ik het zo bekijk wordt de keuze eigenlijk erg klein en kom ik automatisch op de x570-i van Asus uit. Is dit verder ook een prima board of kan is toch echt beter voor de MSI variant gaan?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
De B550 borden hebben ook allemaal 2 M.2 Sloten :) Ik denk dat je even moet nadenken of je per se op beide sloten PCIE gen 4 nodig hebt.

De X570 heeft 2x M.2 Gen4 en de B550 heeft 1x M.2 Gen4 en M.2 1x Gen3.

Laten we voorop stellen dat je met geen een bord echt een miskoop doet en, ondanks dat je het "beste" wilt, je echt moet nadenken of je 75€ meer wilt uitgeven aan een 2e M.2 gen4 slot.

[Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 17-02-2022 11:46]

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:16
jokko schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Yess ik heb een case gekocht waar enkel mini ITX inpast anders had ik bijvoorbeeld ook nog naar de impact gekeken van Asus. Echter gaat deze natuurlijk niet passen. Wel heb ik nog 2 M.2 sloten nodig, als ik het zo bekijk wordt de keuze eigenlijk erg klein en kom ik automatisch op de x570-i van Asus uit. Is dit verder ook een prima board of kan is toch echt beter voor de MSI variant gaan?
De Gigabyte heeft ook twee M2 sloten, maar ik denk dat er uiteindelijk weinig verschil zit tussen de verschillende merken.

Als tweedehands ook een optie is zou ik Vraag & Aanbod de komende dagen even in de gaten houden ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:18

br00ky

Moderator Harde Waren

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Ik zou ook zeker meenemen in je keuze hoe bepaalde aansluitingen geplaatst zijn. Soms zit de USB3.0 echt røk, kun je bepaalde hoeken niet maken met je kabels en ik heb ook ITX bordjes gehad waarbij de 24-pin of 8-pin echt onhandig zat.

Dat gezegd hebbende, voor Asus Strix betaal je vaak wat meer, terwijl Gigabyte of MSI (of ASRock) het ook prima doen. Momenteel is veel slecht leverbaar dus kijk wat je tegenkomt en wat je minimale eisen zijn. Ik sla vaak door in features terwijl ik (achteraf) echt helemaal niks gebruik. Oh, en ik werd echt helemaal kriegel van die futuristische antenne hub dingen, geef mij maar gewoon twee stengels ;)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56
Welke kast heb je gekocht? Er zijn namelijk maar heel weinig mini-ITX kasten met een USB-C front port.

• jokko
Djarune schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:47:
Welke kast heb je gekocht? Er zijn namelijk maar heel weinig mini-ITX kasten met een USB-C front port.
Ik heb de LIAN LI - A4 H2O, deze had ik besteld in duitsland bij caseking en hij is al binnen. Als moederbord had ik gekozen voor de X570-i van asus rog. Echter moet deze weer terug omdat de chipset idle 80 graden wordt en de chipset fan dan op 7000 rpm gaat draaien. Hoppelijk bij de volgende dus minder last van 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee