Vraag

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-12-2022
Hi allemaal,

Korte vraag eingelijk:
Ik ben niet geheel zeker maar werkt dit geheugen op dit Moederbord ?

Geheugen:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Moederbord:
pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Waarom dit geheugen ?
Ik zit met vreemde problemen dat vermoedelijk hardware gerelateerd is.
Ik ben stelsel matig bepaalde onderdelen aan het vervangen in de hoop dat deze mijn probleem verhelpen.
Mocht het niet zo zijn moet ik overschakelen op een nieuw systeem. Dit geheugen zal passen in de nieuw systeem indien nodig.
Ik focus me vooral op de BBG van januari voor het eventuele nieuwe systeem.

Alvast bedankt voor de reacties

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Passen: ja.
Compatible: geen idee; zie https://www.msi.com/Mothe...rt#support-main-block-qvl
Passend bij je CPU: helemaal geen idee; welke CPU heb/wil je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B
dit werkt zeker. Bij Corsair LPX is het afwachten met Ryzen, je moet ook specifiek de versie hebben 'Optimized for Ryzen'
Corsair levert per type verschillende versies, met verschillende chips/dies

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Matanza
Hi,

Ik heb momenteel de AMD Ryzen 7 3700X .

Mvg,

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:20
https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory

en anders in deze lijst kijken,dit is compatible met Ryzen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:14
Matanza schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:21:

Waarom dit geheugen ?
Ik zit met vreemde problemen dat vermoedelijk hardware gerelateerd is.
Ik ben stelsel matig bepaalde onderdelen aan het vervangen in de hoop dat deze mijn probleem verhelpen.
Dan moet je zeker geen Corsair RAM nemen. De kans dat je een compatibel kit treft is uiterst klein. Het RAM dat @Hackus voorstelt werkt altijd met Ryzen. Heb je na installatie daarvan nog steeds problemen dan ligt de oorzaak elders.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

• Matanza
Uszka schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Dan moet je zeker geen Corsair RAM nemen. De kans dat je een compatibel kit treft is uiterst klein. Het RAM dat @Hackus voorstelt werkt altijd met Ryzen. Heb je na installatie daarvan nog steeds problemen dan ligt de oorzaak elders.

Is het BIOS van het moederbord up to date?
Dat is de RAM dat er momenteel in zit en waar ik nu mogelijk problemen mee heb.

Volgens de MSI en Ryzen compability zou de aangegeven ram moeten werken. In de reviews lees ik ook B450 en Ryzen etc..

De problemen dat ik heb hou ik hier bij:
https://forums.flightsimu...deon-rx-5700-xt/487077/19

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
De 3700X heeft wel een betere geheugencontroller dan eerdere modellen maar niet ideaal.
Met Ryzen DRAM calculator kan je de exacte instellingen opzoeken. Geen XMP gebruiken.

• freaky35
je hebt toch Corsair geheugen?

Wat in de link staat is van Hackus is Crucial geheugen.

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 16-02-2022 16:50]

• Matanza
freaky35 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:48:
je hebt toch Corsair geheugen?

Wat in de link staat is van Hackus is Crucial geheugen.
Nee, ik heb momenteel de Crucial Ballistix 32GB
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

Deze is mogelijk defect en zou deze willen vrangen met de Corsair Vengeance

Mvg,

• Matanza
D-dark schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:47:
De 3700X heeft wel een betere geheugencontroller dan eerdere modellen maar niet ideaal.
Met Ryzen DRAM calculator kan je de exacte instellingen opzoeken. Geen XMP gebruiken.
Die calculator is nieuw voor me. Zal ik vanavond even bekijken. Bedankt voor de tip. (y)

• freaky35
Matanza schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Nee, ik heb momenteel de Crucial Ballistix 32GB
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

Deze is mogelijk defect en zou deze willen vrangen met de Corsair Vengeance

Mvg,
Ook dat is een ander setje als wat Hackus aangeeft. Kies echt geheugen wat bedoelt is voor Ryzen, zoals bv die in de link van Hackus.

Of wat in de link staat die ik er heb neergezet

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:14
Dat werkt ook perfect met Ryzen is mijn ervaring. Als het defect is heb je garantie maar ik zou het zeker niet vervangen voor Corsair.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Matanza schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Die calculator is nieuw voor me. Zal ik vanavond even bekijken. Bedankt voor de tip. (y)
Als je het crucial setje hebt dan is het misschien genoeg om alleen soc voltage iets optehogen.
Dat kan je in Ryzen Master aanpassen. Dram calculator geeft je de voorzet.

• Hackus
  • Niet online
Wat zijn je problemen dan ?
Zitten de modules wel in bankje 2en4 en xmp actief ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Matanza
Hackus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:31:
Wat zijn je problemen dan ?
Zitten de modules wel in bankje 2en4 en xmp actief ?
Lang verhaal kort: Sinds een update van Microsoft flightsimulator (Nov 2021) Crashed de PC volledig in het menu. Of maximum 2-3 min na inladen.

Al 101 verschillende tests gedaan en daar komt de PC vlekkeloos door.
Gisteren nog de Prime95 waarbij de CPU en RAM op 100% draaid. Na 4u geen errors.

Mn ganse verhaal kan je vinden op https://forums.flightsimu...deon-rx-5700-xt/487077/19

Mvg,

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:09
Gebeurt hetzelfde probleem bij andere spellen of is dit alleen bij flightsimulator het geval?

• Matanza
Enkel bij MSFS

Het nog op geen andere manier kunnen repliceren.

Speel ondertussen Warzone op Max specs.
Hell Let Loose
4K video rendering.

Heb ook contact met de helpdesk van MSFS. Daar wijzen ze altijd naar hardware issue's ... :?

[Voor 57% gewijzigd door Matanza op 17-02-2022 11:48. Reden: Extra info]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:53
Heb je al de hele reeks van stresstesten gedaan:

HCI memtest pro/ Karhu voor geheugen (een nacht), of memtest x86 variant (veel langer laten lopen)
prime/OCCT
furmark?

Welke voeding heb je? Ik weet niet hoe het met flightsimulator zit, maar het is daarbij niet zoals bij sommige andere spelen dat de FPS in het menu te hoog wordt, dat geheugen van graka/voeding dat niet aankan?

Ook al een keer Flight simulator volledig verwijderd (dus ook na uninstall manueel in program files en in app data) en geherinstalleerd? Als het maar aan 1 spel ligt, eventueel daaraan?

Welke radeon drivers gebruik je?

• Matanza
manzonderdas schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:01:
Heb je al de hele reeks van stresstesten gedaan:

HCI memtest pro/ Karhu voor geheugen (een nacht), of memtest x86 variant (veel langer laten lopen)
prime/OCCT
furmark?

Welke voeding heb je? Ik weet niet hoe het met flightsimulator zit, maar het is daarbij niet zoals bij sommige andere spelen dat de FPS in het menu te hoog wordt, dat geheugen van graka/voeding dat niet aankan?

Ook al een keer Flight simulator volledig verwijderd (dus ook na uninstall manueel in program files en in app data) en geherinstalleerd? Als het maar aan 1 spel ligt, eventueel daaraan?

Welke radeon drivers gebruik je?
- Ik gebruik de meest recente drivers van Radeon, Heb er ook als eens oudere getest. Zou wel graag nog eens met die van Augustus/november testen.
- Ik heb al meermaals mijn volledig systeem opnieuw geïnstalleerd. Zodat ik van 0 kan beginnen.
- Voeding is vervangen geweest door een 850W exemplaar. Kwam van een 550W voeding.
- Memtest X86 heeft al een uurtje of 10 gedraaid. Nooit error's gevonden. Zelfde als de Prime95.
- Als GPU test heb ik de https://benchmark.unigine.com/heaven gebruikt. Een uurtje of 8 laten draaien zonder problemen. Performance was gelijk gedurende de gans test.

• Hackus
  • Niet online
Lijkt me eerder in je spel te zitten.

opties: met DDU de drivers verwijderen, en opnieuw installeren. Gebruik je een 5700XT ?
Wat zie je qua verbruik als dit gebeurt ?
Welke voeding had je en heb je nu, merk en type.
Heb plenty 5700XT builds gebouwd met 550W. zonder problemen
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 18-02-2022 17:12. Reden: link]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee