Koopovereenkomst recht op vervanging of reparatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkshifty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 00:00
De vraag is al meerdere malen gesteld maar uit geen kan ik expliciet vinden waar ik benieuwd naar ben. Ik heb vandaag een Lenovo laptop ontvangen na aankoop van hun webste maar de batterij was ontladen, de power button drukte scheef in en er zat een kras op de achterkant.

Nu was het een hele gunstige deal voor een nieuwe laptop van deze tijd alleen de support medewerker vertelde mij: "Als wij geen vervangend product op voorraad hebben krijgt u uw geld terug"

Maar ik wil dat niet, ik wil de laptop in zonder gebreken in nieuwstaat ontvangen. Meneer gaf mij aan dat als er geen voorraad is dit niet mogelijk is en dat zij al jaren zo werken.

Nu lees ik overal dat er een ontbinding van de koop vanuit de koper gedaan kan worden, de support medewerker was er heilig van overtuigd dat hun dat ook konden.

Vreemde zaak, resultaat moet nog blijken maar is dat zo? als er geen vervangend product beschikbaar is (wat ik betwist bij een laptop fabrikant) er over gegaan kan worden tot ontbinding van de koop overeenkomst vanuit de verkoper?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 09:53
Tsja wat wil je dan? Er is geen voorraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:19
Ook de leverancier kan de koop ontbinden, echter kan je ook aangeven dat je recht hebt op herstel. Maar je wil geen gerepareerde laptop. Wellicht kan je vragen voor een vervangend vergelijkbaar model, zonder bijbetaling van jouw zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Darkshifty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:23:

Nu was het een hele gunstige deal voor een nieuwe laptop van deze tijd
Was het een gewone reguliere aanbieding? Of iets van een tweedekansje/Outlet aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkshifty
sjtienuh schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:30:
Ook de leverancier kan de koop ontbinden, echter kan je ook aangeven dat je recht hebt op herstel. Maar je wil geen gerepareerde laptop. Wellicht kan je vragen voor een vervangend vergelijkbaar model, zonder bijbetaling van jouw zijde.
Reparatie lijkt mij ook wel okee alleen ben ik bang dat dat impact kan hebben op levensduur, maybe I'm overthinking here. In ieder geval goede suggesties! dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkshifty
President schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Was het een gewone reguliere aanbieding? Of iets van een tweedekansje/Outlet aanbieding?
Het was een reguliere prijs van een nieuw product i.c.m. de korting van een nieuwsbrief inschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Darkshifty schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Reparatie lijkt mij ook wel okee alleen ben ik bang dat dat impact kan hebben op levensduur, maybe I'm overthinking here. In ieder geval goede suggesties! dankjewel!
Het zal verder de levensduur over het algemeen niet verminderen, er zal het een en ander vervangen worden met nieuwe onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
sjtienuh schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:30:
Ontbinden door de leverancier bij een consumentenkoop? Daar wil ik wel eens een bron van zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
celshof schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Ontbinden door de leverancier bij een consumentenkoop? Daar wil ik wel eens een bron van zien.
Let op dat Lenovo aangeeft kunnen herstellen of het ontbinden van de koop, dit is uiteindelijk de keuze welke de consument maakt. Omdat diegene de keuze krijgt reparatie binnen DOA termijn of geld terug. Uiteindelijk ook hier maakt de consument de beslissing.

Mocht reparatie niet kunnen kan TS natuurlijk er ook voor kiezen om aan te dringen om vervanging door een vergelijkbaar model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:21
Een nieuwe is overigens geen garantie op een foutloos product. Toen ik een nieuwe laptop kocht zat er in de eerste week al een toets los, dus ik kreeg een andere maar die kwam met een defecte oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
[...]

Ik kan zo even geen bron vinden.(heb het wel ooit eens gelezen).

Maar als er geen voorraad meer is en ook nooit meer komt. En reparatie niet mogelijk is wat verwacht je dan?

Er bestaat nog redelijkheid en billijkheid. Het is niet redelijk om enkele jaren aan een overeenkomst vast te houden mocht er ooit nog eens voorraad komen. En enkele jaren een leen laptop heeft TS ook weinig aan. Dus ja dan is het redelijk dat ontbinding volgt.

Dit komt aardig in de buurt.
https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 16-02-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Mogelijk gelden sommige Nederlandse regels niet bij aankoop van de site van lenovo, omdat dit eigenlijk niet bij lenovo zelf is maar bij een (uit mijn hoofd) Iers bedrijf. Ik zal niet snel nog iets direct bij lenovo kopen hierdoor.

Tijdens het bestellen staat er onderin (niet op een duidelijke plek vind ik):
"Digital River Ireland Ltd is de geautoriseerde verkoper en handelaar van de producten en diensten die in deze winkel worden aangeboden."

[ Voor 32% gewijzigd door MetalfanBlackness op 16-02-2022 13:34 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
MetalfanBlackness schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:32:
Mogelijk gelden sommige Nederlandse regels niet bij aankoop van de site van lenovo, omdat dit eigenlijk niet bij lenovo zelf is maar bij een (uit mijn hoofd) Iers bedrijf. Ik zal niet snel nog iets direct bij lenovo kopen hierdoor.
Zal digital river zijn. En die richten zich overduidelijk ook op de Nederlandse Markt/EU en zullen zich daar dan ook aan moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

loki504 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Zal digital river zijn. En die richten zich overduidelijk ook op de Nederlandse Markt/EU en zullen zich daar dan ook aan moeten houden.
Je hebt helemaal gelijk, heb mij blijkbaar het bos in laten sturen door een medewerker van lenovo/digital river

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
loki504 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Maar als er geen voorraad meer is en ook nooit meer komt. En reparatie niet mogelijk is wat verwacht je dan?

Er bestaat nog redelijkheid en billijkheid. Het is niet redelijk om enkele jaren aan een overeenkomst vast te houden mocht er ooit nog eens voorraad komen. En enkele jaren een leen laptop heeft TS ook weinig aan. Dus ja dan is het redelijk dat ontbinding volgt.

Dit komt aardig in de buurt.
https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/
Er kan een vergelijkbaar product worden aangeboden. Zeker indien de specificaties beter zijn dan het niet meer verkrijgbare product lijkt mij dat redelijk. Dit kan ook later als prima alternatief gelden.

Dat koper mag ontbinden is trouwens niet de discussie. Dat de verkoper dat mag is niet het issue. Zie ook https://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
celshof schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Er kan een vergelijkbaar product worden aangeboden. Zeker indien de specificaties beter zijn dan het niet meer verkrijgbare product lijkt mij dat redelijk. Dit kan ook later als prima alternatief gelden.

Dat koper mag ontbinden is trouwens niet de discussie. Dat de verkoper dat mag is niet het issue. Zie ook https://www.wetrecht.nl/koopovereenkomst/
Uiteraard kan een product met betere specificaties als vergelijkbaar gelden. Maar dat zijn ze niet verplicht.(dat is leuk als nu voor de hoofdprijs een 3080 koopt en over 2 jaar een 4080/4070 kan geven voor een fractie van de prijs).

En in de basis is een overeenkomst inderdaad een overeenkomst waar beide zich aan moeten houden. Maar dat betekent niet dat er uitzondering zijn waarin de verkoper zich niet aan de overeenkomst kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 19:02

ITsEZ

parttime all-rounder

[...]

Zo lastig is het niet, TS heeft een laptop gekocht. Laptop voldoet niet en moet terug. Lenovo kan dezelfde laptop niet leveren, dus kan er ontbonden worden.

What you see is always what you get.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:23
ITsEZ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Zo lastig is het niet, TS heeft een laptop gekocht. Laptop voldoet niet en moet terug. Lenovo kan dezelfde laptop niet leveren, dus kan er ontbonden worden.
Ik ben het wel eens met bovenstaande.
Wereldwijd leveringsproblemen door chiptekorten daar kan Lenovo weinig aan veranderen lijkt me. Dus reparatie of ontbinding zijn de enige opties hier. Afdwingen te vervangen voor een duurder model terwijl reparatie gewoon mogelijk is zullen ze vast niet verplicht zijn.
Pagina: 1