• ricplastic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02-2022
Als startende monteur ZONDER elektrische ervaring moest ik een ventilatie opstarten gewoon zekering inleggen en knop aan.

Zo vlot is het niet gelopen

Zit ik met het volgende probleem
-zekeringen smeltpatroon 40a branden door
-ik zie in de kast en het schema dat het de bedoeling is om met ster-driehoek te Werken echter valt de motor steeds stil

Nu vroeg ik me af wat ik zelf al kan doen om te zoeken? Misschien wat tips van mensen die ervaring hebben met elektrisch storing zoeken. Alvast bedankt

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Met deze summiere informatie ben ik bang dat je de hulp die je zoekt, niet gaat krijgen.

Wat is het probleem & over wat soort motor we het hebben lijkt me toch wel de MINIMALE informatie.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 20:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het kan aan mij liggen maar is dit dan niet iets wat je terug moet koppelen naar je baas/team?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ricplastic
@Anoniem: 472287 zekeringen smeltpatroon 40a branden door:motor drijft een riem aan die verbonden is met de waaier alsnog de riem eraf haal zakt het ampere onder de 40a
-ik zie in de kast en het schema dat het de bedoeling is om met ster-driehoek te Werken echter valt de motor steeds stil:ik zal straks kijken naar het motor plaatje en wat er toekomt in de elektronische kast

@memphis normaal wel maar ben zekeringen smeltpatroon 40a branden door
-ik zie in de kast en het schema dat het de bedoeling is om met ster-driehoek te Werken echter valt de motor steeds stil @memphis de verantwoordelijke is een bureau man die het veel te druk heeft met papier en geen tijd heeft de mentaliteit hier is trek je plan

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:05:

Wat is het probleem & over wat soort motor we het hebben lijkt me toch wel de MINIMALE informatie.
@ricplastic waar sta je? Op het dak van een particulier huis? Op een olietanker? Lig je te sleutelen onder de Leopard-tank?

Ik snap dat je "startende monteur zonder ervaring" bent maar realiseer je je dat als je ons niet vertelt wat je doet en je komt zometeen in aanraking met een 40A-contactpunt, dat het mogelijk heel lastig hier terugkomen is om te posten hoe het met je gaat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je topic is meer op z'n plek in Duurzame energie en installaties MME is voor electronica, niet voor installatietechniek en krachtstroom.

Echter, afgaande op de info die je geeft weet ik niet of het verstandig is om zelf hier aan te gaan "lopen hannessen".
Als je al niet weet hoe je fouten kunt opsporen of een motor door kunt meten die 40A is afgezekerd, dan breng je jezelf in gevaar, en dan kan ik alleen maar adviseren om een professional in te schakelen. Of die nou bezig is met papierwerk of niet.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 09:09

paularts

Paulux !!!!!!

ricplastic schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:30:
@Anoniem: 472287 zekeringen smeltpatroon 40a branden door:motor drijft een riem aan die verbonden is met de waaier alsnog de riem eraf haal zakt het ampere onder de 40a
-ik zie in de kast en het schema dat het de bedoeling is om met ster-driehoek te Werken echter valt de motor steeds stil:ik zal straks kijken naar het motor plaatje en wat er toekomt in de elektronische kast

-ik zie in de kast en het schema dat het de bedoeling is om met ster-driehoek te Werken echter valt de motor steeds stil @memphis de verantwoordelijke is een bureau man die het veel te druk heeft met papier en geen tijd heeft de mentaliteit hier is trek je plan
het plan dat jij moet trekken is, ik kan dit niet alleen
stuur iemand met ervaring

Kijk en leer dan van die persoon, stel vragen en dan zal je later zelf zulksoort problemen op kunnen lossen.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 20:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

ricplastic schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:30:
VCA technisch ben je dus al heel verkeerd bezig te sleutelen aan gevaarlijke zaken waar je geen verstand van hebt.
Maar de motor zal waarschijnlijk in ster moeten opstarten om vervolgens iets later in diehoek om te schakelen om zo de aanloopstroom in beperking te houden.

Mijn advies is om dit toch terug te koppelen naar je baas want hij is degene die gekwalificeerd personeel moet gaan sturen.
_ferry_ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:35:
Echter, afgaande op de info die je geeft weet ik niet of het verstandig is om zelf hier aan te gaan "lopen hannessen".
Piccobello BV?

[Voor 12% gewijzigd door memphis op 16-02-2022 11:40]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 10:07
Tjah als je hier geen ervaring mee hebt denk ik niet dat je hier zelf uit gaat komen.
Normaal begin je met de motorwikkelingen doormeten of deze alle 3 gelijk zijn, eventueel meggeren naar aarde(met losgenomen motorkabel)
Dan de ster/driehoek eens nakijken, zonder motor aangesloten laten schakelen en meten of alles klopt zowel tijdens ster als driehoek.

Maar zonder ervaring of enige kennis van ster/driehoek afblijven, gaat je niet lukken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• ricplastic
@MAX3400 dit is in de technische ruimte van een ventilatie unit de 40 A is in de elektrische kast, heb de gewoonte om nooit onder spanning te werken als ik iets moet monteren leg ik de zekering af en meet ik dit na met de multimeter of dit werkelijk zo is

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-02 19:25
Maak de installatie spanningsvrij en controleer of de relais nog werken, je kunt ze meestal met de schroevendraaier indrukken en met de multimeter controleren.

Ontkoppel dan de motor en controleer of je ster driehoek schakeling nog "droog" functioneert.

Meet direct even met je megger de motor, en controleer met de hand of deze nog soepel draait.

[Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 16-02-2022 11:48]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ricplastic schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:43:
@MAX3400 dit is in de technische ruimte van een ventilatie unit...
Allicht dat het wat kort overkomt maar als je gewoon "weigert" te noemen waar je exact mee bezig ben (zeg maar, de letterlijke namen & rugnummers van de apparatuur), hoe verwacht je dat iemand (ook je baas of collega) jou kan helpen?

Ik post toch ook niet op autoweek.nl "Ik sta hier met pech, hebben jullie tips"? Daar moet ik dan toch een voertuig noemen? En een uitvoering? En een bouwjaar? Etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ricplastic
Gevonden

Probleem 1 de lagers aan de waaier waren kapot
Probleem 2 motor starte in verkeerde richting

Dank je voor de tips
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee