Dit is 'm dan: de Denon Home Bar 550. Ik heb er maar liefst drie exemplaren van gehad:
Exemplaar 1 Dead on arrival. Na het aansluiten op netvoeding brandt de statusindicator, maar deze flikkert en dooft langzaam, waarna het apparaat niet meer reageert. Gelukkig kon ik dit exemplaar in de winkel omwisselen voor exemplaar 2
Exemplaar 2 Installatie verloopt probleemloos. Maar, ook dit exemplaar is niet vlekkeloos. Het apparaat maakt een kakofonie aan bijgeluiden - ik vermoed coil whine. De soundbar is altijd waarneembaar in de ruimte, met hoofdpijn tot gevolg. Wanneer de soundbar aan staat is het helemaal bar en boos, en klinkt het alsof er aan de andere kant van de muur een stofzuiger aanstaat:
In de winkel bleek dit probleem moeilijk te reproduceren (met allerlei omgevingsgeluiden), dus aanvankelijk besloot ik dat ik er maar aan moest wennen. Maar dat ging niet, en dus ben ik toch nog eens naar de winkel gegaan met bovenstaande opname. Toen is besloten om de soundbar ter reparatie op te sturen naar de fabrikant.
Exemplaar 3 Na een ruime maand kon ik de soundbar weer in de winkel ophalen, en al snel werd duidelijk wat er was vervangen: alles behalve de doos. Goed nieuws, leek me. De installatie verliep vlekkeloos, maar.. ook dit exemplaar maakt bijgeluiden. Minder extreem dan het tweede exemplaar, maar ze zijn er wel. Ik kan de soundbar nog steeds horen zoemen/piepen vanaf de bank, ook wanneer het apparaat standby staat. En als het apparaat aan staat klinkt het nog steeds alsof er iemand aan het stofzuigen is (maar dan iets verder weg).
Inmiddels tolt mijn hoofd van de vragen, en heb ik ernstige twijfels bij de kwaliteit én kwaliteitscontrole van deze Denon soundbar. En dus ben ik benieuwd:
- Herkennen jullie de problematiek met deze, of andere (Denon) soundbars? Op internet vond ik slechts 1 recensie waarin coil whine wordt genoemd.
- Zijn jullie het met mij eens dat je een soundbar nooit zou moeten horen op het moment dat je niets afspeelt?
- Zou er een manier zijn waarop ik dit probleem zelf zou kunnen oplossen?
- ...en zo niet, hoe zouden jullie dit probleem aanpakken? Terug naar de winkel en (weer) een maand wachten op exemplaar 4? Geld terug eisen? Op Marktplaats zetten en investeren in een product van betere kwaliteit?