• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01 11:36

Dit is 'm dan: de Denon Home Bar 550. Ik heb er maar liefst drie exemplaren van gehad:

Exemplaar 1 Dead on arrival. Na het aansluiten op netvoeding brandt de statusindicator, maar deze flikkert en dooft langzaam, waarna het apparaat niet meer reageert. Gelukkig kon ik dit exemplaar in de winkel omwisselen voor exemplaar 2

Exemplaar 2 Installatie verloopt probleemloos. Maar, ook dit exemplaar is niet vlekkeloos. Het apparaat maakt een kakofonie aan bijgeluiden - ik vermoed coil whine. De soundbar is altijd waarneembaar in de ruimte, met hoofdpijn tot gevolg. Wanneer de soundbar aan staat is het helemaal bar en boos, en klinkt het alsof er aan de andere kant van de muur een stofzuiger aanstaat:

In de winkel bleek dit probleem moeilijk te reproduceren (met allerlei omgevingsgeluiden), dus aanvankelijk besloot ik dat ik er maar aan moest wennen. Maar dat ging niet, en dus ben ik toch nog eens naar de winkel gegaan met bovenstaande opname. Toen is besloten om de soundbar ter reparatie op te sturen naar de fabrikant.

Exemplaar 3 Na een ruime maand kon ik de soundbar weer in de winkel ophalen, en al snel werd duidelijk wat er was vervangen: alles behalve de doos. Goed nieuws, leek me. De installatie verliep vlekkeloos, maar.. ook dit exemplaar maakt bijgeluiden. Minder extreem dan het tweede exemplaar, maar ze zijn er wel. Ik kan de soundbar nog steeds horen zoemen/piepen vanaf de bank, ook wanneer het apparaat standby staat. En als het apparaat aan staat klinkt het nog steeds alsof er iemand aan het stofzuigen is (maar dan iets verder weg).

Inmiddels tolt mijn hoofd van de vragen, en heb ik ernstige twijfels bij de kwaliteit én kwaliteitscontrole van deze Denon soundbar. En dus ben ik benieuwd:
  • Herkennen jullie de problematiek met deze, of andere (Denon) soundbars? Op internet vond ik slechts 1 recensie waarin coil whine wordt genoemd.
  • Zijn jullie het met mij eens dat je een soundbar nooit zou moeten horen op het moment dat je niets afspeelt?
  • Zou er een manier zijn waarop ik dit probleem zelf zou kunnen oplossen?
  • ...en zo niet, hoe zouden jullie dit probleem aanpakken? Terug naar de winkel en (weer) een maand wachten op exemplaar 4? Geld terug eisen? Op Marktplaats zetten en investeren in een product van betere kwaliteit?
Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie advies!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Maakt hij de bijgeluiden ook wanneer er niks is aangesloten, behalve de stroomkabel?

Zo te zien ben je niet de enige met dit probleem. Hier noemt iemand dat het schoonmaken van de printplaat werkt: https://www.bestbuy.com/s...09-38a9-ba5e-54a0e54eff17
Zelf zou ik ermee terug gaan naar de winkel, uitleggen wat er aan de hand is en de winkel een voorstel laten doen.
Coil whine is wat anders, dan komt het geluid uit de spoelen zelf. Bij jou lijkt het uit de luidsprekers te komen.
Pindasmeer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:52:
Zijn jullie het met mij eens dat je een soundbar nooit zou moeten horen op het moment dat je niets afspeelt?
Op de bank zou ik een lichte ruis acceptabel vinden voor elektronica in deze prijsklasse, maar geen gepiep.

[Voor 118% gewijzigd door TBTL op 16-02-2022 11:45]

• Pindasmeer
Dank voor je snelle reactie!
TBTL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:39:
Maakt hij de bijgeluiden ook wanneer er niks is aangesloten, behalve de stroomkabel?
Voor de zekerheid ook even getest met dit nieuwe exemplaar (heb de HDMI-kabels losgetrokken). Sowieso maakt de soundbar al een lichte piep in standby, maar als je 'm daaruit haalt (bijv. via Spotify Connect, en dan pauzeren) is het geluid net zo hard als wanneer 'ie door de tv wordt aangestuurd.
Zo te zien ben je niet de enige met dit probleem. Hier noemt iemand dat het schoonmaken van de printplaat werkt: https://www.bestbuy.com/s...09-38a9-ba5e-54a0e54eff17
Zelf zou ik ermee terug gaan naar de winkel, uitleggen wat er aan de hand is en de winkel een voorstel laten doen.
Dank! Is weliswaar een ander model, maar vergelijkbare problematiek. Lijkt dus wel 'een dingetje' te zijn bij Denon.
Coil whine is wat anders, dan komt het geluid uit de spoelen zelf. Bij jou lijkt het uit de luidsprekers te komen.
Dat durf ik niet te zeggen, eigenlijk! Ik denk eigenlijk dat het niet over de luidsprekers komt, maar dat een van de chips of transistoren zelf meezingt.
Op de bank zou ik een lichte ruis acceptabel vinden voor elektronica in deze prijsklasse, maar geen gepiep.
Dank! Ik heb twee HEOS luidsprekers die je absoluut nooit hoort, dus ik had er geen rekening mee gehouden dat bijgeluiden überhaupt een ding konden zijn. Ben vooral ook benieuwd naar meningen/ervaringen zoals deze. Als dit iets is wat blijkbaar bij een soundbar hoort, dan is dit niet de productcategorie voor mij.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11
Pindasmeer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:53:
Dank voor je snelle reactie!

[...]

Voor de zekerheid ook even getest met dit nieuwe exemplaar (heb de HDMI-kabels losgetrokken). Sowieso maakt de soundbar al een lichte piep in standby, maar als je 'm daaruit haalt (bijv. via Spotify Connect, en dan pauzeren) is het geluid net zo hard als wanneer 'ie door de tv wordt aangestuurd.

[...]

Dank! Is weliswaar een ander model, maar vergelijkbare problematiek. Lijkt dus wel 'een dingetje' te zijn bij Denon.

[...]

Dat durf ik niet te zeggen, eigenlijk! Ik denk eigenlijk dat het niet over de luidsprekers komt, maar dat een van de chips of transistoren zelf meezingt.

[...]

Dank! Ik heb twee HEOS luidsprekers die je absoluut nooit hoort, dus ik had er geen rekening mee gehouden dat bijgeluiden überhaupt een ding konden zijn. Ben vooral ook benieuwd naar meningen/ervaringen zoals deze. Als dit iets is wat blijkbaar bij een soundbar hoort, dan is dit niet de productcategorie voor mij.
Dit klinkt voor mij meer als een apparaat wat gewoon niet goed geshield is voor velden van buitenaf. Daar is volgens mij niets tegen te doen, behalve je geld terug vragen.

Gigabyte Aorus B550 Pro / Ryzen 5 3600 / 6800 XT / 1 TB NVME / 16 GB 3600 C15

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:48
Het beste is denk ik om de koop te ontbinden en voor een andere soundbar te gaan, na 3 niet goed werkende exemplaren.

[Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-02-2022 17:42]

• Mike1996
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik heb sinds november 2021 de home 550 met de denon dsw1h. Ik ervaar al sinds die tijd dat de soundbar dagelijks een audio drop out heeft van een seconde wat heel storend is. Zijn er meer mensen met dit probleem? Vandaag denon gebeld en zij zeggen dat het vaker voorkomt maar ik lees het nergens. Volgens de medewerker ga ik een update krijgen 1 deze dagen. Iemand hier bekend mee?

• Pindasmeer
Mike1996 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:03:
Ik heb sinds november 2021 de home 550 met de denon dsw1h. Ik ervaar al sinds die tijd dat de soundbar dagelijks een audio drop out heeft van een seconde wat heel storend is. Zijn er meer mensen met dit probleem? Vandaag denon gebeld en zij zeggen dat het vaker voorkomt maar ik lees het nergens. Volgens de medewerker ga ik een update krijgen 1 deze dagen. Iemand hier bekend mee?
Dit herken ik gelukkig niet! Het lijkt mij aannemelijk dat dit probleem wordt veroorzaakt door de communicatie met de subwoofer (en het klinkt ook als een firmwareprobleem, dus hopelijk lost de aanstaande update dit probleem op).

Zelf heb ik nog een ontdekking gedaan: het tweede exemplaar dat ik had gaf soms problemen bij het opstarten (bij het aanzetten van de Apple TV sprong de soundbar wel aan, de TV ook, maar die gaf dan 'no signal' weer). Dit heb ik nooit onderzocht, omdat ik niet hard kon maken waar dit probleem zat (het kon namelijk ook een probleem met de Apple TV of de TV zijn). Maar, dit derde exemplaar heeft dit probleem nog nooit vertoond O-) . Vermoedelijk dus ook een van de (vele) firmwareproblemen met dit kwaliteitsproduct.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee