Toon posts:

Leiding meterkast loos of nutsvoorziening?

Pagina: 1
Acties:

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:43
Goedemorgen Tweakers,

Er komt binnenkort een EV en ben bezig met het plaatsen van een laadpaal en aan het oriënteren wat er nodig is aan materiaal en wat er geboord moet worden. De bedoeling is een grondkabel (5x6mm) naar de oprit te leggen. Vanuit de meterkast, midden in het huis, via de kruipruimte naar de oprit direct naast het huis.

Nu ben ik in de meterkast gaan kijken en kom ik een 'loze' leiding tegen (rood omcirkeld):

Deze leiding gaat in de kruipruimte samen met de leiding voor drinkwater en ADSL/kabel door de buitenmuur. Als ik er een trekveer in stop kom ik de eerste meters geen weerstand tegen, als ik er een 19 mm PVC pijp in stop dan na circa 70 cm, daar waar de buis een bocht maakt, begrijpelijk.

Kan en mag ik deze leiding in de kruipruimte doorzagen? Mijn gedachte: het is immers mijn meterkast, mijn kruipruimte, dus ook mijn leiding? Dat scheelt me weer boren door de fundering van meterkast naar kruipruimte.

Ik ben benieuwd naar jullie visie :)

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit lijkt gewoon een loze mantelbuis die je tuin in loopt.

Als daar geen kabel doorheen loopt mag je die gewoon open maken en er iets anders in leggen.

Wel kan het eventueel handig zijn deze later te kunnen gebruiken voor als er bijvoorbeeld glasvezel wordt aangelegd in je huis. Dat lijkt je nu ook niet te hebben.

Zo liggen er bij mijn huis uit 2020 al twee extra loze buizen de tuin in zodat er altijd nog een extra NUTS voorziening bij kan komen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:02

Zenix

BOE!

Ik vraag mij af of 5x6mm wel gaat passen in die buis. Hoeveel ruimte heb je nog met 19mm? Een 19mm buis is geschikt voor 5x2,5mm.

[Voor 8% gewijzigd door Zenix op 16-02-2022 10:09]

• Peutpeut
Zenix schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
Ik vraag mij af of 5x6mm wel gaat passen in die buis. Hoeveel ruimte heb je nog met 19mm? Een 19mm buis is geschikt voor 5x2,5mm.
Dat gaat passen, de binnendiameter van die buis is ongeveer 25 mm, een ymvk-as 5x6 is 17 mm.

• Peutpeut
Snow_King schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
Dit lijkt gewoon een loze mantelbuis die je tuin in loopt.

Als daar geen kabel doorheen loopt mag je die gewoon open maken en er iets anders in leggen.

Wel kan het eventueel handig zijn deze later te kunnen gebruiken voor als er bijvoorbeeld glasvezel wordt aangelegd in je huis. Dat lijkt je nu ook niet te hebben.

Zo liggen er bij mijn huis uit 2020 al twee extra loze buizen de tuin in zodat er altijd nog een extra NUTS voorziening bij kan komen.
Geen glasvezel inderdaad, die gedachte had ik inderdaad ook al dat het daarvoor ooit nog nuttig zou zijn. Huis is uit 1995, ethernet naar de zolder was al een hele uitdaging. Daar waar mogelijk leg ik bij iedere graafklus één of meerdere extra loze leidingen. Vorig jaar gegraven voor zowel PV omvormer als waterontharder dus direct wat extra gelegd.

• Peutpeut
Om het originele traject van de loze leiding intact te laten heb ik er zojuist een Y-stuk opgezet, binnenkort gaat de grondkabel via het Y-stuk naar de meterkast voor de laadpaal.

Dank voor de reacties, topic mag op slot :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Peutpeut leuk dat je even terugkoppelt. Topics gaan (in de 9 jaar dat je lid bent) doorgaans niet op slot, maar zakken vanzelf af.

Wise enough to play the fool

• Peutpeut
@teacher Nooit geweten, dank voor de feedback! :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee