Hoe mijn oude MacBook met OS X 10.7.5 updaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-01 19:10
Sinds gisteren ben ik bezig om mijn zeer oude macbook een nieuw leven te geven, nadat het enorm traag was geworden. Ik heb hier gisteren ook al een topic op dit forum over geplaatst, omdat ik er niet uit kwam. Het is me wel gelukt om de macbook te wissen, en opnieuw OS te installeren. Het eerste doel is nu bereikt: de macbook is weer redelijk snel.

Echter loop ik er nu tegenaan dat alle apps, browsers en software zwaar verouderd is. Ik heb alle updates die beschikbaar waren geinstalleerd dus hij zegt dat hij bij is. Echter 'Safari' werkt niet goed, de Appstore werkt niet goed, als ik google chrome download krijg ik een oude versie. Dus ik heb even gegoogled en kwam een uitleg tegen waarbij ik via Blukap.com een file kan downloaden en zo stapsgewijs van de ene OS naar de volgende OS en uiteindelijk naar de nieuwste OS kan upgraden. Echter als ik naar de site van Blukap ga geeft hij aan dat mijn browser niet ondersteund wordt. Wanneer ik de browser (Chrome) probeer the updaten zegt de site dat 'the computer will nog longer receive updates because MAC OS x 10.6 -10.10 are no longer supported'. Ik zit dus een beetje in een vicieuze cirkel, en heb geen idee OF en HOE ik er uit kan komen.

Heeft iemand een idee?

Ik zit nu met mijn macbook in OS 10.7.5.

Current OS is version 10.7.5.

[ Voor 17% gewijzigd door Nixtie op 16-02-2022 09:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:17
Welke macbook is het. kan je via system info even aangeven om welk model en type het gaat? anders wordt het erg lastig om te raden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Het gaat om een macbook pro 9.2 13 inch, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klik even linksboven op het appeltje en kies voor "Over deze Mac". Het schermpje wat je dan krijgt kun je als afbeelding maken (CMD+Shift +4).Als je die hier plaatst weten we genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hygPdiD8k-ul_Ocf1mE08Vu-LpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxhGKIzD7T72oSYBj1JSonQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat lijkt op een mid 2012 model. (https://everymac.com/syst...2-unibody-usb3-specs.html) Die kwam met 10.7.3 en kun je maximaal nog op 10.15 krijgen.

Wat je dan moet doen is 10.15 (Catalina) downloaden en installeren. Dat kan via deze App Store link: https://apps.apple.com/nl...talina/id1466841314?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Ja volgens mij heb ik dat ook al eerder geprobeerd vanmorgen. Ik kom wel op de pagina met de link die je stuurt, maar zie nergens een button om 'm te downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Voor zekerheid nog even foto'tje toegevoegd. VOlgens mij zou je normaal gesproken onder het ronde foto'tje een 'download' knop moeten hebben toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGa6D0KnwClzKEhGptiRcksUseo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdD7HfUy0oZH3kLwwhumxEx5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je in dit venster al eens geprobeerd op "Software Update" te klikken? :) Lijkt mij dat deze een check doet welke versie het nieuwste is voor jouw Mac en jou dan dus eventueel verder helpt.

Mijn ervaringen met het updaten van oude Mac's naar (redelijk) nieuwe versies van Mac OS is eigenlijk slecht. Zeker de snelheid wordt er niet echt beter op.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Jazeker, dan geeft hij aan dat er geen updates meer zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als ik https://support.apple.com/en-us/HT210222 en https://support.apple.com/en-us/HT201260 bekijk, zou ik zeggen dat je eerst naar OSX Mavericks moet, daarna kan je upgraden naar Catalina, je kunt dus niet in 1 keer naar Catalina.

Je moet eerst op (minimaal) Mavericks (10.9) zitten voordat je naar Catalina kan (10.15.7). Bron: https://support.apple.com/en-us/HT211683

Mavericks download: https://support.apple.com/kb/dl1760?locale=en_US daarna kun je via https://apps.apple.com/us...talina/id1466841314?mt=12 Catalina installeren.

Vergeet niet om een backup te maken!

EDIT:
Wellicht is een nieuwe installatie en dan direct Catalina installeren een snellere en logischere oplossing, maar ik weet niet of dat mogelijk is op een Mac.

[ Voor 65% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Poeh, het lijkt wel alsof ik van het ene probleem tegen het andere probleem aanloop. Het is natuurlijk een oud ding, maar het leek me wel leuk om 'm weer tot leven te krijgen. Ik heb je tip opgevolgd om te kijken of ik 'm als tussenstap naar OSX maverick kan krijgen, maar ook dit lukt niet.

Als ik de link naar OS mavericks volg, zegt ie: 'verbinden met app store'. Het scherm blijft vervolgens hangen met het logo van appstore en 'verbinden'.

Ik heb nog geen andere link gevonden naar OS maverick download die werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ga direct naar Catalina, ik heb eenzelfde macbook pro en gebruik deze nog steeds als daily driver...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hw8lUR5F9vk33Cc3zPX22lMWm7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tdvLLUjQF6DrOsWyRIFr9K2B.jpg?f=user_large

[ Voor 100% gewijzigd door Icephase op 16-02-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Oke, maar kan je me vertellen hoe ik dan direct naar Catalina kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:21:
@CH4OS heeft de juiste linkjes daarvoor gegeven. Eerst naar Mavericks en dan door naar Catalina. Ik wilde alleen maar even zeggen dat het 'oude beestje' dit nog prima aan kan!

Kun je met de linkjes die daar staan niet rechtstreeks Mavericks en Catalina downloaden? Ik weet nog dat dit op een gegeven moment buiten de App Store om kon.

[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 16-02-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:21:
http://dosdude1.com/catalina/

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

In plaats van te hannessen met al die tussenstappen, volg ik altijd gewoon deze: https://support.apple.com/en-us/HT201372

Dan kan je eenvoudig een installer maken van een random USB-stick. Daarvan booten en meteen de nieuwste installeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nog even over het browserprobleem; Chrome en Safari werken niet goed om de rootcertificaten uit het besturingssysteem die gebruikt worden verlopen zijn. Firefox levert zijn eigen certificaten mee.

Als standaard Firefox niet werkt dan is er is ook een ESR versie (Extended Support Release) die voor langere tijd veiligheidsupdates krijgt en op oudere besturingssystemen werkt.

Dus als je vast zit op een oud besturingssysteem en niet meer kan upgraden is Firefox vaak de beste browser.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
@CH4OS en @Icephase Ik zie nu pas door de opmerking van Icephase dat CH4OS zijn bericht later heeft ge-edit met directe linkjes. Helaas kom ik met het linkje naar de maverick download op een pagina waar ik een update van maverick kan downloaden, namelijk 10.9.5. Echter moet ik eerst naar 10.9 om 10.9.5 te kunnen installeren. Dus ik ben op zoek naar een link naar 10.9. En dan daarna naar catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Goeie tip van Firefox, die ga ik ook meteen even downloaden alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 17:10
Was het niet zo dat als je opstartte met Command + Option + R dat je automatisch in de nieuwst mogelijke recovery uit kwam? Wellicht is dat al nieuwer dan de Lion die je nu hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Helaas lukt het ook niet om firefox te downloaden. 'U kunt deze versie van het programma Firefox niet gebruiken met deze versie van Mac OS X'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Ik heb de recovery gister gedaan, en ik kwam bij LION uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:32:
@CH4OS en @Icephase Ik zie nu pas door de opmerking van Icephase dat CH4OS zijn bericht later heeft ge-edit met directe linkjes. Helaas kom ik met het linkje naar de maverick download op een pagina waar ik een update van maverick kan downloaden, namelijk 10.9.5. Echter moet ik eerst naar 10.9 om 10.9.5 te kunnen installeren. Dus ik ben op zoek naar een link naar 10.9. En dan daarna naar catalina.
Zie de posts van @Hubert en @MsG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Ja had ik al geprobeerd @Icephase.

Link van @Hubert geeft de volgende resultaten:
via Safari kom ik op de pagina maar als ik op 'download latest version' klik krijg ik 'Safari kan de pagina niet open'.
via Chrome: kom ik ook op de pagina maar als ik daar op de download klik krijg ik een pagina te zien met een foutmelding dat 'je klok loopt voor'.

Idee van @MsG heb ik nog niet geprobeerd, maar als ik daar op klik kom ik eigenlijk uiteindelijk weer op de download page van MacOS Catalina zonder een download knop, en is het cirkeltje weer rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:45:

via Safari kom ik op de pagina maar als ik op 'download latest version' klik krijg ik 'Safari kan de pagina niet open'.
via Chrome: kom ik ook op de pagina maar als ik daar op de download klik krijg ik een pagina te zien met een foutmelding dat 'je klok loopt voor'.

Idee van @MsG heb ik nog niet geprobeerd, maar als ik daar op klik kom ik eigenlijk uiteindelijk weer op de download page van MacOS Catalina zonder een download knop, en is het cirkeltje weer rond...
Dat heeft volgens mij niks te maken met een te oude Safari versie, want hij gaat direct een .dmg downloaden als ik daar op klik. Je zult even moeten gaan troubleshooten waarom dat bestand niet downloadt, het lijkt me dat elke Safari versie nog gewoon bestanden kan downloaden. En anders kun je het even op een andere pc downloaden, kopieren via een usb stick en dan kun je er ook mee uit de voeten dunkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:12
Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:46:
Voor zekerheid nog even foto'tje toegevoegd. VOlgens mij zou je normaal gesproken onder het ronde foto'tje een 'download' knop moeten hebben toch?

[Afbeelding]
Kan je proberen 'nl' te veranderen in 'en'.. misschien dat dat wél werkt?

Ik heb laatst hetzelfde gehad en toen een directe link gevonden die de mac app store opent, die kan ik nu niet meer vinden :(.

macappstore://apps.apple.com/us/app/macos-catalina/id1466841314?mt=12

[ Voor 5% gewijzigd door StarC op 16-02-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:45:

download link werkt hier gewoon. kan je wel even dmg mailen als je dat wilt. het is ook wel aan te raden op een huidige mac een installer te maken.
edit: ik heb een iso gemaakt voor je die je naar usb kan schrijven dan heb je de Catalina installer op stick om je mac te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Hubert op 16-02-2022 14:27 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als de MacBook (dagelijks) wilt gebruiken met courante software dan zou je er nog voor kunnen kiezen om Windows 10 te installeren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
@Hubert Thanks, maar ik heb de tip van @Icephase opgevolgd en het dmg bestand op mijn werk laptop gedownload, op usb gezet, en die in mijn macbook gestopt. We lijken dus weer een stapje dichterbij. Na het downloaden van het OS bestand, vraagt hij nu welke methode ik wil kiezen om de kopie van Mac OS Catalina op te installeren:
install to this machine (deze opties uitgegrijst)
create a bootable installer
create an iso image

Wat raden jullie aan om te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:42:
@Hubert Thanks, maar ik heb de tip van @Icephase opgevolgd en het dmg bestand op mijn werk laptop gedownload, op usb gezet, en die in mijn macbook gestopt. We lijken dus weer een stapje dichterbij. Na het downloaden van het OS bestand, vraagt hij nu welke methode ik wil kiezen om de kopie van Mac OS Catalina op te installeren:
install to this machine (deze opties uitgegrijst)
create a bootable installer
create an iso image

Wat raden jullie aan om te kiezen?
bootable installer! wel een stick van minimaal 8gb. heb zelf een 16gb gedaan. dacht dat 8gb net te weinig was. ligt ook aan de stick soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Hubert schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:57:
[...]

bootable installer! wel een stick van minimaal 8gb. heb zelf een 16gb gedaan. dacht dat 8gb net te weinig was. ligt ook aan de stick soms.
Hm... dat is een uitdaging. Denk dat de grootste USB die ik heb 4 GB is. Is er nog een alternatief voor een USB?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Toch installeren vanuit de mac app store; dan geen USB nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij is die software versie te oud om zaken nog te installeren van uit de Appstore. Je zit volgens mij ook met verlopen certificaten en dergelijke. Zou toch maar gewoon een grotere usb-stick/externe hard-disk zoeken/kopen of je moet een double-layer dvd willen gaan branden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Satch op 16-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Ik liep met El Capitan nog tegen het probleem aan dat ik via de Terminal de datum moest aanpassen naar medio 2017 om hem nog te kunnen installeren..De Internet Recovery is wel prettig, maar jammer dat je dan alleen het OS krijgt dat bij je mac zat, en niet de (keuze) voor de meest recente voor dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 06:39
Zoek eens op catalina patcher, hiermee zou je ook moeten kunnen upgraden. Weet even alleen niet of je ook daadwerkelijk hiervoor een USB stick nodig hebt of dat je vanuit die tool ook direct kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Ja, ik ga even op zoek naar een groot genoege USB. Heb er nu 1 van 8 GB, maar die kan ik weer niet formatteren, omdat ie zegt dat ie beveiligd is tegen schrijven. Echt, er gaat niks vanzelf helaas vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixtie
Ja ik heb dus de Catalina patcher al. Als ik die wil openen dan krijg ik dus de vraag of ik een bootable installer wil aanmaken of een iso image. Ik kies dan voor bootable installer en dan krijg ik dit te zien:

Echter ik krijg die 8GB usb niet geformatteerd. Dus is een van deze 4 opties een idee? Of nou ja 2 eigenlijk. Want chrome is geen optie, en no name is een usb van 4GB die ik heb gebruikt om het PMG bestand op te zetten. Dus de 2e en 3e, dat zijn volgens mij gewoon hard disks op de macbook?

Als het echt alleen via USB kan, dan zal ik daar naar op zoek moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ettv0zfCYLLd4jXK4JFXld9FfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln8zEohYMPdSdk7oL0cMfMnH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Je kan nog een aparte partitie maken op je HD, en de installer daarop zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Hm... dat is een uitdaging. Denk dat de grootste USB die ik heb 4 GB is. Is er nog een alternatief voor een USB?!
externe schijf? anders ff naar de action en een16gb stickje halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
RadioAir schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:34:
Was het niet zo dat als je opstartte met Command + Option + R dat je automatisch in de nieuwst mogelijke recovery uit kwam? Wellicht is dat al nieuwer dan de Lion die je nu hebt..
Dat is alleen wanneer een Mac ooit 10.13 gehad heeft

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Nixtie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:06:
Ja ik heb dus de Catalina patcher al. Als ik die wil openen dan krijg ik dus de vraag of ik een bootable installer wil aanmaken of een iso image. Ik kies dan voor bootable installer en dan krijg ik dit te zien:

Echter ik krijg die 8GB usb niet geformatteerd. Dus is een van deze 4 opties een idee? Of nou ja 2 eigenlijk. Want chrome is geen optie, en no name is een usb van 4GB die ik heb gebruikt om het PMG bestand op te zetten. Dus de 2e en 3e, dat zijn volgens mij gewoon hard disks op de macbook?

Als het echt alleen via USB kan, dan zal ik daar naar op zoek moeten.
Hoezo Catalina patcher? Dit ding draait gewoon native Catalina dus zonder rare truukjes. Ik zou idd een 16 GB usb stick halen.

Als ik nog wat advies mee mag geven, als er geen SSD in zit en je het geheugen niet gaat uitbreiden gaat Catalina fors langzamer zijn dan Lion. macOS is vanaf 10.12 Sierra echt niet meer vooruit te fikken zonder SSD en vanaf Mojave wil je 8GB geheugen of meer voor de beste ervaring. SSD is ‘t belangrijkst.

I reject your reality and substitute my own

• Nixtie
Hoi allen,

Ik wilde nog even laten weten dat het gelukt is met een USB stickie. Mijn laptop heeft nu Catalina er op staan. Iedereen enorm bedankt voor de hulp en geduld!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:22
Leuke laptops nog steeds. Ik zou inderdaad de tip van de SSD opvolgen. Dan heb je voor pak 'm beet 30/40 euro een prima laptop waarmee je nog steeds uit de voeten kunt.

Ik heb hier nog een 2010 witte macbook liggen met 10.15 erop. Gebruik inderdaad ook Firefox, maar werkt nog als een tierelier met een SSD'tje erin (al sinds aanschaf in 2011 trouwens) Wij gebruiken de laptop voor op de camping (seizoensplaats, dus is soms wel lekker voor een filmpje of wat surfen bij minder weer)

Wel grappig trouwens, deze zijn origineel met 10.7.x geleverd. Hij heeft dus behalve punt-updates nooit een upgrade gekregen naar een nieuwer OS.

[ Voor 13% gewijzigd door TheIbex op 17-02-2022 12:20 ]

Interpolis, glashelder!

• Nixtie
Ik ga inderdaad even kijken of ik 'm wat kan uitbreiden met geheugen, want ik merk inderdaad dat hij iets trager is geworden nu met Catalina.

En heb nog een vraag. Als ik nu naar software update ga, dan geeft ie aan dat er een macOS Catalina-beveiligingsupdate 2022-002 10.15.7 is. Ik heb die nu al twee keer geprobeerd bij te werken, maar hij loopt telkens vast in een scherm waarbij staat '1 minuut resterend'. Gaat deze update 'm gewoon niet worden op mijn macbook??

Gr.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
Je gaat het meeste nut hebben van een SSD er in. Ik heb tot twee maanden terug dagelijks op een Mid 2012 Pro gewerkt, maar ik heb daar een paar jaar terug al 16Gb geheugen (max wat er in kan) en een 1Tb SSD (Samsung) in gezet.
Pagina: 1