Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:54
Hoi,

Als het goed is krijg ik a.s. vrijdag een mooie aanbieding bij een andere werkgever. Nu heb ik mijn huidige arbeidsovereenkomst bekeken i.v.m. de opzegtermijn en is mij niet helemaal duidelijk of ik nu na een kalendermaand weg kan, of niet.

Voorheen wisselde ik van baan na aflopen contractperiode of ten tijde van een vast contract. Nu heb ik een jaarcontract wat in Juli afloopt.

In mijn contract staat:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het gaat dan specifiek over het laatste stuk, "met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn". Een bepaalde tijd contract heeft toch geen wettelijke opzegtermijn? Moet ik nu gewoon doen of ik gek ben er vanuit gaan dat het dan een maand is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28
@De_Bastaard
Dit zegt de overheid:
Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

https://www.rijksoverheid...en-opzegtermijn-werknemer

Dus inderdaad niet super duidelijk.
Die laatste zin zou duiden dat je het moet uitzitten.

Maar het beste is gewoon even met je baas overleggen lijkt mij.

[ Voor 72% gewijzigd door chrisborst op 16-02-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Die heb ik gevonden maar daar staat niets over een opzegtermijn bij bepaalde tijd:
Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:08
De_Bastaard schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Die heb ik gevonden maar daar staat niets over een opzegtermijn bij bepaalde tijd:

[...]
Dat komt ook omdat die er niet is, je dient je contract officieel uit te zitten tenzij je met je baas in onderling overleg eerder mag opzeggen.

Overleg dus met je baas hierover. Hij zit vast niet te wachten op ongemotiveerde werknemers.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijns inziens is het ook niet helemaal lekker geformuleerd. De genoemde "wettelijke opzegtermijn" geldt in ieder geval voor "ieder der partijen", dus ik zou het gewoon even navragen. Je hebt er namelijk zelf ook baat bij.

"Inachtneming" hoort overigens één woord te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
De wettelijke opzegtermijn van een werknemer is 1 maand. Daarvan mag je in een vast contract altijd gebruik maken. In een tijdelijk contract mag je alleen van die wettelijke opzegtermijn gebruik maken als dat overeengekomen is in het contract( en in onderling overleg). En dat is bij jou het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb net gebeld met het juridisch loket, volgens hen is het wat onhandig omschreven op de website van de rijksoverheid.

Zij geven aan dat de wettelijke opzegtermijn ook geldt voor tijdelijke contracten. Mijn contract loopt bijvoorbeeld tot 1 Juli, dat wilt zeggen dat ik ook per 1 april weg zou kunnen, tenzij er natuurlijk in het contract sprake is van een langere uitwerkperiode.

De beschrijving op de site van de rijksoverheid is volgens hen specifiek bedoeld om duidelijk te maken dat wanneer je contract bijvoorbeeld tot 1 augustus loopt en je op 20 juli laat weten dat je wilt stoppen, je niet tot 1 september moet uitwerken. Het houdt dan sowieso op 1 augustus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
Hier hoef je je niet zo druk om te maken. Gewoon opzeggen met een maand opzegtermijn. Je hebt kennelijk al een nieuw bod, dus dat is ook mooi meegenomen. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je baas je ontslag niet accepteert en vervolgens kom je gewoon niet opdagen, probleem lost zich dan vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

de Peer

under peer review

Zie ook mijn topic van vorige week.
In jouw geval is het overduidelijk. Je kunt gewoon opzeggen met 1 maand opzegtermijn.

de Peer in "Opzegtermijn contract bepaalde tijd onduidelijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:10:
Zij geven aan dat de wettelijke opzegtermijn ook geldt voor tijdelijke contracten. Mijn contract loopt bijvoorbeeld tot 1 Juli, dat wilt zeggen dat ik ook per 1 april weg zou kunnen, tenzij er natuurlijk in het contract sprake is van een langere uitwerkperiode.
Je kan een contract voor bepaalde tijd in prinipe niet opzeggen, je werkgever ook niet. Tenzij:
  • Je in je proeftijd zit, let wel bij contracten met een duur van 6 maanden is er geen proeftijd. Proeftijd bij tijdelijke contracten zijn max 1 maand.
  • Er een mogelijk tot tussentijds opzeggen is opgenomen in de arbeidsvoorwaarden of de CAO
  • De werkgever via de rechter of het UWV de arbeidsovereenkomst laat ontbinden
  • Ontslag op staande voet
Nu is er in jouw overeenkomst een wat onduidelijke mogelijkheid tot tussentijds opzeggen opgenomen. Maar de wet is redelijk duidelijk:
Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 10. Arbeidsovereenkomst
Afdeling 9. Einde van de arbeidsovereenkomst
Artikel 672
1.Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen
2.De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
b. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;
c. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;
d. vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.
[..]
4. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
[..]
7. Van de termijn, bedoeld in lid 4, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.
Tenzij er nog in de CAO wat anders is afgesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Tussentijdse opzegging wettelijk 1 maand, einde contract hoef jij niets te doen, werkgever moet einde contract tegenwoordig wel tijdig aanzeggen, zo niet incasseer je een vergoeding. Hiervoor moet je wel zelf initiatief nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 16-02-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
PolarBear schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Je kan een contract voor bepaalde tijd in prinipe niet opzeggen, je werkgever ook niet. Tenzij:
  • Je in je proeftijd zit, let wel bij contracten met een duur van 6 maanden is er geen proeftijd. Proeftijd bij tijdelijke contracten zijn max 1 maand.
  • Er een mogelijk tot tussentijds opzeggen is opgenomen in de arbeidsvoorwaarden of de CAO
  • De werkgever via de rechter of het UWV de arbeidsovereenkomst laat ontbinden
  • Ontslag op staande voet
  • [l]Vaststellingsovereenkomst[/li]
Nu is er in jouw overeenkomst een wat onduidelijke mogelijkheid tot tussentijds opzeggen opgenomen. Maar de wet is redelijk duidelijk:

[...]

Tenzij er nog in de CAO wat anders is afgesproken
Oh ja over de CAO had ik nog niet eens nagedacht. Daarin staat:
Tussentijdse opzegging arbeidsovereenkomst bepaalde tijd Zowel jij, als je werkgever kan de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen. De opzegtermijn is dan voor allebei ten minste één maand.
Voor mijn situatie helder dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:12
Muismat1991 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:41:
Hier hoef je je niet zo druk om te maken. Gewoon opzeggen met een maand opzegtermijn. Je hebt kennelijk al een nieuw bod, dus dat is ook mooi meegenomen. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Dat je baas je ontslag niet accepteert en vervolgens kom je gewoon niet opdagen, probleem lost zich dan vanzelf op.
... met als gevolg dat de werkgever een schadevergoeding eist, en je en een leuk juridisch traject ingaat, en je waarschijnlijk de schade kan gaan betalen.

(Dat betekent niet dat het gebeurt, maar 'zomaar' weglopen en er dan vanuit gaan dat 'het probleem zich vanzelf oplost' is wel naief, en zeker niet het ergste dat kan gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
CubicQ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:39:
[...]

... met als gevolg dat de werkgever een schadevergoeding eist, en je en een leuk juridisch traject ingaat, en je waarschijnlijk de schade kan gaan betalen.

(Dat betekent niet dat het gebeurt, maar 'zomaar' weglopen en er dan vanuit gaan dat 'het probleem zich vanzelf oplost' is wel naief, en zeker niet het ergste dat kan gebeuren)
Als jij aangeeft bij je baas dat je ontslag neemt en hij neemt dat niet aan, hoe is dat dan een schadeclaim?
Baas, ik neem ontslag en ik ga niet meer voor je werken. Cool, nu wordt dat een schadeclaim.....
Pagina: 1