Mijn 5 jaar oude PC is nodig aan vervanging toe. Ik heb vorig jaar een Canon EOS R5 aangeschaft en merk dat hij het maar lastig trekt. Tevens wil ik Anno 1800 wat soepeler kunnen spelen. Mijn huidige systeem bestaat uit een Intel i5-4460, Radeon R9 380, 16GB werkgeheugen en een run of the mill moederboard (weet zo even niet welke). Anno spelen en foto's bewerken kan wel, maar het vraagt wel wat geduld. Videobewerking is een no-go.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto- en videobewerking (4K) in Adobe CC en gamen. Nadruk ligt op foto's en niet op video (wil ik wel wat mee gaan proberen). Qua gamen heb ik niet de allerhoogste eisen. Ik speel voornamelijk Anno 1800 en heb veel Diablo 3 gespeeld. In de toekomst wil ik naar verwachting ook Diablo 4 gaan spelen. Ook speel ik veel HoMM 3 maar dat zal het probleem niet zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief scherm ~3000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, de complete oude kast gaat als besturing dienen voor mijn modeltreinbaan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen specifieke voorkeuren qua merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua geluidsniveau wil ik geen brombeest, maar het hoeft ook niet fluisterstil te zijn. Waar voor een paar tientjes meer een beduidend stillere optie beschikbaar is, is het wel interessant. Ik ben ook niet iemand die zijn kast wil showcasen en RGB is voor mij echt totaal niet noodzakelijk. Het is ook niet erg als het er wel op zit. De kast wil ik daarentegen wel mooi hebben en intern netjes (dus een modulaire voeding). Qua formaat kast ben ik een midi tower gewend en dat mag zo blijven. Stroomverbruik is ook geen issue. Het ding moet aan het werk, en als hij daarvoor wat stroom nodig heeft hoort dat erbij. Het scherm moet zoals vermeld geschikt zijn voor fotografie (maar een Eizo is nou ook weer niet nodig) maar ook leuk (en dus niet geweldig) presteren tijdens het gamen. Audio mag via bluetooth naar een headset of externe soundbar. Ik ben absoluut geen audiofiel! Streamen met de computer is niet nodig.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. Ik ben geen tweaker (getuige deze post) en wil dus niet rotzooien met iets waar ik geen verstand van heb.
Wat verwacht je van ons?
Het zal wel te voor de hand liggend zijn, maar ik wil op basis van bovenstaande wensen de beste opties binnen het budget met als resultaat een bovengemiddelde (maar niet compleet high-end) editing/gaming no bull-shit PC met een goed scherm. Het uitgangspunt is de fotografie.
Uitleg waarom bepaalde keuzes goed/fout zijn wordt ook zeer gewaardeerd. Waar moet ik op letten? Ik heb veel artikelen gelezen over een goede editing PC maar vind ze soms wat tegenstrijdig. Van wat ik begrijp zijn voor fotografie de processor en moederboard van belang en bij video spelen de GPU en RAM een grotere rol. Maar ik neem aan dat de videokaart ook kan helpen bij fotobewerking en dat je voor video ook een flinke processor nodig hebt. En resulteert een goede editing PC automatisch niet in een degelijke gaming PC?
In onderstaande lijst met producten ben ik uitgegaan van de editing/gaming PC uit de desktop best buy guide van november met toevoeging van een scherm. Maar ik denk dat er alweer betere opties beschikbaar zijn, of dezelfde prestaties voor minder geld. Graag hoor ik het wanneer dat het geval is.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Foto- en videobewerking (4K) in Adobe CC en gamen. Nadruk ligt op foto's en niet op video (wil ik wel wat mee gaan proberen). Qua gamen heb ik niet de allerhoogste eisen. Ik speel voornamelijk Anno 1800 en heb veel Diablo 3 gespeeld. In de toekomst wil ik naar verwachting ook Diablo 4 gaan spelen. Ook speel ik veel HoMM 3 maar dat zal het probleem niet zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief scherm ~3000 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, de complete oude kast gaat als besturing dienen voor mijn modeltreinbaan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een goede processor, RAM en moederboard die meerdere taken tegelijk aan kunnen. Zeker tijdens batch opdrachten is het handig als ik ook nog wat anders kan doen.
- Omdat ik de PC af en toe meeneem naar een tweede locatie waar ik geen toegang heb tot een netwerkkabel heeft het moederboard idealiter WiFi.
- Daarnaast een degelijke videokaart die qua games even mee kan. Qua fotografie moet hij een match zijn met mijn R5. Ik verwacht niet dat ik de komende 10 jaar een andere camera koop (ik heb mijn EOS 5D MKII 15 jaar gehad) dus een videokaart die nu geschikt is zal dat voor fotografie ook blijven. Qua games heb ik niet de hoogste eisen.
- Genoeg opslag voor de foto's. Ik ben een hobbyfotograaf en na verloop van tijd zet ik de foto's toch om naar JPEG. Eindeloos alle foto's in RAW bewaren is voor mij niet nodig. 2TB lijkt mij meer dan voldoende, en ik back-up alles op een externe.
- Tevens een goed IPS scherm met goede inkijk, helderheid en contrast. Daar ik het scherm ook voor mijn werk wil gebruiken (waarvoor ik een laptop heb) moet het scherm ook als USB-C hub gaan werken.
Geen specifieke voorkeuren qua merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua geluidsniveau wil ik geen brombeest, maar het hoeft ook niet fluisterstil te zijn. Waar voor een paar tientjes meer een beduidend stillere optie beschikbaar is, is het wel interessant. Ik ben ook niet iemand die zijn kast wil showcasen en RGB is voor mij echt totaal niet noodzakelijk. Het is ook niet erg als het er wel op zit. De kast wil ik daarentegen wel mooi hebben en intern netjes (dus een modulaire voeding). Qua formaat kast ben ik een midi tower gewend en dat mag zo blijven. Stroomverbruik is ook geen issue. Het ding moet aan het werk, en als hij daarvoor wat stroom nodig heeft hoort dat erbij. Het scherm moet zoals vermeld geschikt zijn voor fotografie (maar een Eizo is nou ook weer niet nodig) maar ook leuk (en dus niet geweldig) presteren tijdens het gamen. Audio mag via bluetooth naar een headset of externe soundbar. Ik ben absoluut geen audiofiel! Streamen met de computer is niet nodig.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. Ik ben geen tweaker (getuige deze post) en wil dus niet rotzooien met iets waar ik geen verstand van heb.
Wat verwacht je van ons?
Het zal wel te voor de hand liggend zijn, maar ik wil op basis van bovenstaande wensen de beste opties binnen het budget met als resultaat een bovengemiddelde (maar niet compleet high-end) editing/gaming no bull-shit PC met een goed scherm. Het uitgangspunt is de fotografie.
Uitleg waarom bepaalde keuzes goed/fout zijn wordt ook zeer gewaardeerd. Waar moet ik op letten? Ik heb veel artikelen gelezen over een goede editing PC maar vind ze soms wat tegenstrijdig. Van wat ik begrijp zijn voor fotografie de processor en moederboard van belang en bij video spelen de GPU en RAM een grotere rol. Maar ik neem aan dat de videokaart ook kan helpen bij fotobewerking en dat je voor video ook een flinke processor nodig hebt. En resulteert een goede editing PC automatisch niet in een degelijke gaming PC?
In onderstaande lijst met producten ben ik uitgegaan van de editing/gaming PC uit de desktop best buy guide van november met toevoeging van een scherm. Maar ik denk dat er alweer betere opties beschikbaar zijn, of dezelfde prestaties voor minder geld. Graag hoor ik het wanneer dat het geval is.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 519,- | € 519,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 AORUS ELITE | € 175,90 | € 175,90 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | € 969,- | € 969,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Monitoren | Dell UltraSharp U2723QE Zilver | € 746,45 | € 746,45 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 154,90 | € 154,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 2TB | € 269,25 | € 269,25 |
Totaal | € 3.084,52 |
Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS