Moet ik optimizers, panelen op NO en over-dimensioneren? :D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:43
Ik ben begonnen met project "zonnepanelen op eigen dak" aangezien onze energieprijzen gaan verdubbelen :o
Situatie
Rijtjeswoning op het zuidwesten (zie de luchtfoto). De dakhelling: 34,7 graden.
We hebben bomen voor het huis, dus er is schaduw-werking (zie foto van voorkant, dit is juli 2022, in de zomer met de zon op het hoogste punt is er dus geen schaduw)...
We verbruiken zo'n 3500 kWh per jaar aan stroom.
Bedoeling
De energierekening drukken, en een groenere voetafdruk nalaten op onze planeet.

Ik vind het leuk als ik de zonnepanelen kan uitlezen, maar mijn tweakers-projectjes zijn meer digitaal dan domotica, dus het is niet heel noodzakelijk.

Ik ga het niet zelf leggen, dus totale installatie moet door anderen gebeuren.
Mijn inschatting
Met rondkijken op dit excellente forum en bij verschillende aanbieders, _denk ik_ dat we 6 panelen kunnen leggen (zie de andere foto).

Twee offertes dachten meer te kunnen leggen, maar daar heb ik een hard hoofd in: 2 op het platte dak van de uitbouw (ik denk dat het niet past en in de weg ligt voor de andere panelen) en 4 aan de achterkant (die kant verliest rond middaguur zijn zon).
Offertes
Ik heb twee offertes binnen en heb zelf zitten rekenen bij Solar Bouwmarkt:
  • Zonneplan: 6 panelen DMEGC 370 Wp, Zonneplan One optimized omvormer, 3,459 euro - 1,55 euro / Wp
  • Byprojects: 10 panelen Trina Solar Vertex 385 Wp, GoodWe 3600D-NS, 4,066 euro - 1,06 euro / Wp
  • Solar Bouwmarkt: 6 panelen Hyundai 400Wp, Enphase micro-omvormers en Envoy metered, 3,658 euro - 1,52 euro / Wp (zie screenshot)
(alle prijzen ex BTW)
Waar ik over twijfel:
- moet ik werken met optimizers of micro-omvormers? (of heb ik dat niet nodig?)
- hebben 4 extra panelen op de achterkant (noord-oosten) zin?
- de panelen van Solar Bouwmarkt zijn 400Wp, een stuk hoger dan de 370 Wp van Zonneplan. Bovendien zijn ze van Hyundai ipv DMEGC. Klinkt als leek als groot verschil, maar is dat ook zo?
- we hebben nu nog geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp. Maar de ervaring leert dat dat soort plannen ineens opkomen. Een laadpaal kunnen we voor het huis niet kwijt. Moet ik me hier met mijn 6-10 panelen nog druk om maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YYZjIDDfHNqNzYMS8gKHaciUiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7Tj6VQri8n5NKZzo4lOl0at.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-KbEieitwi5ZYuWenUIVNISWiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zFqWmgluHrli3aS7CrpaSpIw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vqv0KIwMdU761qyaP3Qn72c_3mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUZfMHjYbK7cEDxeIxn9yr0U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyT9eX-vIlmBL7fj-poNhFDCKzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K76SXYFNe3sAaYcQKKtrUyiW.png?f=fotoalbum_large

Alvast heel erg bedankt met het meedenken!

Beste antwoord (via MatthijsZ op 13-03-2022 21:55)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Ik zou in jouw geval zeker alles vol leggen wat vol te leggen is; met 6 dek je je stroom rekening niet eens, en dan is meer leggen wel heel heel erg rendabel.

Met de bomen zo heel erg dichtbij durf ik echter niet in te zetten op de GoodWe suggestie van Byprojects.
Deze mening wordt gedeeld door Zonneplan: Ze zetten de 'optimized' offerte in (maar tekenen niet welke panelen ze voorzien, dus ik denk allen)

Solar Bouwmarkt pakt lekker uit met en IQ7A en de Envoy S metered wat de prijs redelijk doet stijgen.

Mijn suggestie is vragen of Byprojects met APSystems DS3 zou kunnen werken. voor een paar honderd meer heb je dan zekerheid dat alles optimaal werkt.

[edit] https://byprojects.nl/practice/zonnepanelen-installeren/ 8)7
Foto van de APSystems micro omvormer prominent in beeld... Zeker vragen dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 15-02-2022 23:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou in jouw geval zeker alles vol leggen wat vol te leggen is; met 6 dek je je stroom rekening niet eens, en dan is meer leggen wel heel heel erg rendabel.

Met de bomen zo heel erg dichtbij durf ik echter niet in te zetten op de GoodWe suggestie van Byprojects.
Deze mening wordt gedeeld door Zonneplan: Ze zetten de 'optimized' offerte in (maar tekenen niet welke panelen ze voorzien, dus ik denk allen)

Solar Bouwmarkt pakt lekker uit met en IQ7A en de Envoy S metered wat de prijs redelijk doet stijgen.

Mijn suggestie is vragen of Byprojects met APSystems DS3 zou kunnen werken. voor een paar honderd meer heb je dan zekerheid dat alles optimaal werkt.

[edit] https://byprojects.nl/practice/zonnepanelen-installeren/ 8)7
Foto van de APSystems micro omvormer prominent in beeld... Zeker vragen dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 15-02-2022 23:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsZ
Wauw Ronald, dat is een supersnel antwoord!

Dat Solar Bouwmarkt winkelwagentje had ik zelf bij elkaar gesprokkeld, ik begrijp dat dus dat ik daar wel wat minder “luxe” had mogen kiezen.

Ik ga eens bellen met Byprojects!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Even een update:

We denken nu aan 6 panelen voor, en 6 panelen achter (4 op schuin dak NO, 2 op de uitbouw gericht naar zuiden).

Ik heb mijn best gedaan dat na te rekenen met Skelion, het lijkt uit te kunnen.

Nu alleen nog de beslissing optimizers of Micro-omvormers.
Op basis van mijn nieuwe kennis uit het excellente “solaredge-topic” heb ik nagerekend met Solaredge designer (tip: was erg leuk en makkelijk te doen), en kom ik telkens op best veel verlies. De verdeling van 1 string over verschillende dagdelen is gewoon niet ideaal.

Als ik kijk naar een eerlijke vergelijking (dus zonder panelen, maar incl kabels, omvormers en/of optimizers en evt relais en monitoring), om ik op de volgende kosten:

Systeem met Enphase IQ7+ = 1.935€ (Solar-bouwmarkt*)
Systeem met Solaredge S500B en 3500H = 1.590 euro (Solar-bouwmarkt)
Systeem met APS met 6 DS3 = 1.407 euro (Winkelman)
Systeem met APS met 2 DS3 en 2 QS1 = 1.049 euro (Winkelman)

In laatste geval is APS zelfs nog goedkoper dan werken met optimizers, maar doordat je alsnog 4 panelen in serie inschakelt op de QS1 vermoed ik dat je potentieel wel nadelen van schaduw ondervindt. Dat klinkt wat “pennywise, pound foolish”.

Het Enphase systeem is met afstand de duurste, maar dan is het systeem wel 100% parallel (for what it's worth). Zelf neig ik daar wel naar, we zijn als familie beetje risico-avers en liever iets 'overcompleet'.

Afgaande op eerdere offertes gok ik in totaal op 5800 euro ex BTW voor 12 zonnepanelen 385 Wp met de Enphase IQ7+ en installatie in onze configuratie.

Solar-bouwmarkt raad de IQ7a aan bij 385 Wp paneel, maar dan is systeem direct 480 euro duurder. Doordat onze panelen toch niet optimaal staan en schaduw hebben vermoed ik dat het wel meevalt, de IQ7+ 'mag' in elk geval wel.

[ Voor 0% gewijzigd door MatthijsZ op 28-02-2022 11:00 . Reden: Fout in berekening voor 6 DS3-L ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
APS en Enphase zijn beide micro-omvormer systemen ('parallel')

Alleen stopt APS 2 of 4 van die dingen in 1 doosje, en kost veel minder.
De QS1 kan maar 300W per kanaal. Met hoog vermogen panelen is dat een klein nadeel (380W panelen 1% op jaarbasis, neemt langzaam toe met hoger vermogen)

Voor mijn gevoel heb je een te groot prijsverschil tussen de QS1+DS3 vs all DS3 opties, weet je zeker dat het klopt ;-)? Tenzij je richting 450W panelen gaat heb je genoeg aan de DS3-L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een opmerking: Weet je zeker dat je hier vergunningvrij panelen kan leggen? ziet er een beetje uit als een beschermd stadsgezicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@Ronald : opnieuw super veel bedankt voor je antwoord!

Ik moet ook geen aannames maken, zeker niet om 22:00 's avonds :D
De APS gebruiken MPPT en zouden dus de input van de zonnepanelen optimaal moeten verwerken, ook bij schaduw op één paneel. Mijn opmerking was dus onzin.

En ik kan blijkbaar om 22:00 ook niet meer rekenen (ik had 6 QS1s genomen, ipv 6 DS3-L). Als ik nu naar de APS micro-converters kijken bij Winkelman:
2x DS3-L + 2x QS1: 773 euro exBTW
6x DS3-L: 887,6 euro ex BTW

(ik heb de tekst van eerdere berichten aangepast)

Het enige wat ik nu nog afvraag is of ik ook een 'Q-Relay' nodig heb voor APS. Die is voor Enphase verplicht volgens Solar-bouwmarkt, maar kan ik voor APS niet vinden.
Daarnaast kan ik nergens het exacte verschil vinden tussen de ECU-R en de ECU-C. De R is nieuwer, goedkoper en minder lelijk?

@twain4me Rijswijk werkt niet met beschermd stadsgezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In de FAQ staat dat APS zonder ECU (het equivalent van de Envoy bij Enphase) gebruikt kunnen worden. Een Q-Relay equivalent hebben ze niet, ik ik ga er van uit dat ze aan netcode voldoen zonder monitoring.

Een kopje koffie? De 2xDS3-L+2xQS1 = 936 INcl btw
Voor die 100 euro zou ik niet gaan nadenken over het beetje aftopverlies met de QS1. Gewoon alles met DS3-L doen.
Bij beide heb je nog een ECU nodig voor communicatie met monitoring portal.

Heb je bij Byprojects al gevraagd of ze met DS3 kunnen werken :)?
Kostenverschil met hun offerte met de Goodwe zal ~500 zijn (incl ECU); en dan heb je een prima deal.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 28-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@Ronald Dat bakje koffie sla ik niet af. Wat een flater zeg, ik ga de prijzen nogmaals aanpassen. Ben echt niet scherp :D

Kun je me misschien nog het verschil vertellen tussen de twee ECU's? De R en de C?
(de B valt af, die is voor 4 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt @Ronald, misschien dat ik jou maar op een kop koffie moet trakteren voor al je nuttig hulp!

Zoals ik het nu zie:
  • Met beide ECU's zie ik straks de opbrengst per inverter (niet per zonnepaneel).
  • Met de C kun je daarnaast nog zien hoeveel stroom je 'importeert' en zou je 'zero-energie' naar een ander apparaat kunnen sturen (zoals je waterpomp, maar die hebben we niet).
De C biedt mij niet echt meerwaarde, maar het zou mij kunnen helpen te kijken wanneer we huishoudelijke klusjes kunnen optimaliseren (wasmachine/afwasmachine/etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Uiteindelijke offerte is 12 panelen 385 Wp (op drie dakdelen), APS DS3-L, ECU-R, met installatie: 5.400 euro (ex BTW, 200 euro meer dan met SolarEdge werken).

Als ik de offerte zelf opbouw bij Winkelman (incl installatie) kom ik uit op een totaal van 4.873 ex BTW.
Dat is 600 euro verschil, maar Winkelman legt niet in onze provincie.

Het voelt als een te groot verschil, maar tegelijkertijd is dit de offerte die tot nog toe het goedkoopst per kWh is aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MatthijsZ Dat maakt €1,16/Wp - Erg netjes voor een lokale installateur met micro-omvormers... Ik zie echt veel minder goed op het forum langs komen.

Even slikken en tekenen, hoe eerder het ligt, hoe eerder je van de torenhoge stroomkosten af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Hoi @Ronald, we zijn er inderdaad voor gegaan. Heel erg bedankt voor je hulp!

Het fijne aan de lokale installateur is dat ze al deze donderdag komen plaatsen (ze zitten letterlijk om de hoek en doen het 'tussen de grote klussen door').

We zijn er blij mee als het ligt, maar het zal niet echt als een besparing voelen ivm de verdubbelde gasprijs :)
Maandelijks blijft er een beetje hetzelfde afgeschreven worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MatthijsZ Hetzelfde is al heel wat... genoeg die x3 gegaan zijn ... zonder de keuze om PV te leggen of te isoleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Ja, @Ronald, je hebt zeker gelijk! Het is bij lange na niet iedereen gegund om iets aan zijn energierekening te doen. Er komen sowieso dure tijden aan vrees ik.

Voor anderen die dit lezen, ik heb 17 goedkope tips op een rijtje gezet hoe je de rekening toch iets omlaag kunt krijgen: https://matthijsz.medium....rm-christmas-d346afcf2a38
Pagina: 1