Ik ben begonnen met project "zonnepanelen op eigen dak" aangezien onze energieprijzen gaan verdubbelen 
We hebben bomen voor het huis, dus er is schaduw-werking (zie foto van voorkant, dit is juli 2022, in de zomer met de zon op het hoogste punt is er dus geen schaduw)...
We verbruiken zo'n 3500 kWh per jaar aan stroom.
Ik vind het leuk als ik de zonnepanelen kan uitlezen, maar mijn tweakers-projectjes zijn meer digitaal dan domotica, dus het is niet heel noodzakelijk.
Ik ga het niet zelf leggen, dus totale installatie moet door anderen gebeuren.
Twee offertes dachten meer te kunnen leggen, maar daar heb ik een hard hoofd in: 2 op het platte dak van de uitbouw (ik denk dat het niet past en in de weg ligt voor de andere panelen) en 4 aan de achterkant (die kant verliest rond middaguur zijn zon).
- hebben 4 extra panelen op de achterkant (noord-oosten) zin?
- de panelen van Solar Bouwmarkt zijn 400Wp, een stuk hoger dan de 370 Wp van Zonneplan. Bovendien zijn ze van Hyundai ipv DMEGC. Klinkt als leek als groot verschil, maar is dat ook zo?
- we hebben nu nog geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp. Maar de ervaring leert dat dat soort plannen ineens opkomen. Een laadpaal kunnen we voor het huis niet kwijt. Moet ik me hier met mijn 6-10 panelen nog druk om maken?
/f/image/w7Tj6VQri8n5NKZzo4lOl0at.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zFqWmgluHrli3aS7CrpaSpIw.png?f=user_large)
/f/image/NUZfMHjYbK7cEDxeIxn9yr0U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K76SXYFNe3sAaYcQKKtrUyiW.png?f=fotoalbum_large)
Alvast heel erg bedankt met het meedenken!
Situatie
Rijtjeswoning op het zuidwesten (zie de luchtfoto). De dakhelling: 34,7 graden.We hebben bomen voor het huis, dus er is schaduw-werking (zie foto van voorkant, dit is juli 2022, in de zomer met de zon op het hoogste punt is er dus geen schaduw)...
We verbruiken zo'n 3500 kWh per jaar aan stroom.
Bedoeling
De energierekening drukken, en een groenere voetafdruk nalaten op onze planeet.Ik vind het leuk als ik de zonnepanelen kan uitlezen, maar mijn tweakers-projectjes zijn meer digitaal dan domotica, dus het is niet heel noodzakelijk.
Ik ga het niet zelf leggen, dus totale installatie moet door anderen gebeuren.
Mijn inschatting
Met rondkijken op dit excellente forum en bij verschillende aanbieders, _denk ik_ dat we 6 panelen kunnen leggen (zie de andere foto).Twee offertes dachten meer te kunnen leggen, maar daar heb ik een hard hoofd in: 2 op het platte dak van de uitbouw (ik denk dat het niet past en in de weg ligt voor de andere panelen) en 4 aan de achterkant (die kant verliest rond middaguur zijn zon).
Offertes
Ik heb twee offertes binnen en heb zelf zitten rekenen bij Solar Bouwmarkt:- Zonneplan: 6 panelen DMEGC 370 Wp, Zonneplan One optimized omvormer, 3,459 euro - 1,55 euro / Wp
- Byprojects: 10 panelen Trina Solar Vertex 385 Wp, GoodWe 3600D-NS, 4,066 euro - 1,06 euro / Wp
- Solar Bouwmarkt: 6 panelen Hyundai 400Wp, Enphase micro-omvormers en Envoy metered, 3,658 euro - 1,52 euro / Wp (zie screenshot)
Waar ik over twijfel:
- moet ik werken met optimizers of micro-omvormers? (of heb ik dat niet nodig?)- hebben 4 extra panelen op de achterkant (noord-oosten) zin?
- de panelen van Solar Bouwmarkt zijn 400Wp, een stuk hoger dan de 370 Wp van Zonneplan. Bovendien zijn ze van Hyundai ipv DMEGC. Klinkt als leek als groot verschil, maar is dat ook zo?
- we hebben nu nog geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp. Maar de ervaring leert dat dat soort plannen ineens opkomen. Een laadpaal kunnen we voor het huis niet kwijt. Moet ik me hier met mijn 6-10 panelen nog druk om maken?
/f/image/w7Tj6VQri8n5NKZzo4lOl0at.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zFqWmgluHrli3aS7CrpaSpIw.png?f=user_large)
/f/image/NUZfMHjYbK7cEDxeIxn9yr0U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K76SXYFNe3sAaYcQKKtrUyiW.png?f=fotoalbum_large)
Alvast heel erg bedankt met het meedenken!