Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
Mijn vraag:
Ik heb een tijdje op console gegamed en ben daardoor even uit de pc hardware geweest. Twee weken geleden heb ik toch maar een Radeon 6800 XT gekocht en deze in een systeem gezet dat hier werkloos stond te zijn. Hier zit een Xeon e5 2683 V3 cpu in met 14 cores (turbo unlocked, zodat ze op 3Ghz draaien) en 48gb ddr4 ram 2133Mhz.

Het systeem hangt aan een LG CX oled en mijn bedoeling is om in 4K op 120 fps te gamen. In Rainbow Six Siege gaat dat prima, maar in Warzone minder. Daar zit ik soms boven de 120 fps, soms rond de 100, soms rond de 70 en heb ik soms ook wat frame drops. Zo ver ik in de Radeon software kan zien is de cpu geen bottleneck: als de gpu op 90% draait dan zit de cpu op ongeveer de helft.

Nu vroeg ik me af of ik teveel verwacht van dit systeem en dat het beter is om mijn cpu, mobo en geheugen te upgraden om een stabiele 120 fps in huidige games te hebben? Zou een Ryzen 9 5950X met 32gb bijvoorbeeld voor meer fps' zorgen? Of is er iets dat ik nog kan aanpassen aan dit systeem om er meer uit te halen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Asrock X99 Extreme4 moederbord
- Intel e5 2683 V3 cpu (14 cores op 3Ghz turbo unlocked)
- 48GB DDR4 2133Mhz
- Windows 11 op een 256gb Samsung SSD
- Games op een 1tb Samsung SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Turbos unlocked om de cpu cores op maximale snelheid te laten lopen
- Juiste kabels vanaf voeding naar gpu aangesloten
- Met Windows Game Mode aan geprobeerd te gamen en met uit
- Een aantal cores in het bios uitgezet om te kijken of Warzone daar beter mee omging
- COD MW adv_options.ini aangepast (minder cores geprobeerd en gpu settings verhoogd)
- Oudere Radeon driver geprobeerd na DDU gebruikt te hebben
- Verschillende Radeon tuning profielen geprobeerd om het maximale uit de gpu te halen
- YT video's gevolgd voor optimale Warzone settings
- Op vraag en aanbod gekeken naar een mooie upgrade set ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
In sommige games is kloksnelheid belangrijk. Dan kom je met 3GHz niet mee als een recente cpu tegen de 5GHz zit met ook nog eens een hogere IPC.

Wat is de cpu belasting per core volgens MSI Afterburner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Uszka schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:06:
In sommige games is kloksnelheid belangrijk. Dan kom je met 3GHz niet mee als een recente cpu tegen de 5GHz zit met ook nog eens een hogere IPC.

Wat is de cpu belasting per core volgens MSI Afterburner?
Thanks voor je reactie. Ik dacht (en hoopte) dat op 4K de snelheid van de gpu belangrijker was dan die van de cpu.

Afterburner is een goede, dat zal ik even checken en hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kesj
Hier een screen grab uit afterburner met de cpu load. Heb even de laagste fps genomen die ik in mijn recording van een potje Plunder kon vinden.

Lijkt me dat de cpu het prima bij kan houden toch? Of is 4K 120 voor een Radeon 6800 XT niet realistisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1483yBOOR0J-Tnf3pd0aIxd_ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5CDJbRG93dy2A99UMBn4yOl.jpg?f=fotoalbum_large