Nefit Proline Nxt HRC CW5 continu melding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb het volgende probleem met de ketel: De ketel blijft in de opstartmodus, blijft 0U aangeven. Ketel wil vervolgens niet of nauwelijks verwarmen. Wat kan het probleem zijn?

- Digitale drukmeter fluctueert tussen de 1,8 en 2,2 bar.
- Expansievat 0,5 bar vervangen (ketel hangt op zolder)
- Druksensor vervangen
- Af en toe wel warm water, vaak niet
- Ketel start af en toe bij warmtevraag, maar schakelt dan snel weer uit. Meestal is dan ook kort het moersleuteltje te zien in het scherm
- Het lijkt ook dat de driewegklep regelmatig omschakelt, voordat de ketel aan de warmtevraag gaat voldoen.

Systeem bestaat uit 4 radiatoren op de eerste verdieping en de begane grond alleen vloerverwarming.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
brand de ketel wel ?

of blijft die continu in een ciclus opstartmodes zitten ?
want als ik het zo zie lijkt het er op dat je 3wegklep loopt te rotzakken (vaak geen warm water) dat die open neer gaat kan wel eens kloppen ze staan altijd in tapwater stand zodat die sneller warm water kan geven.

of je hebt geen stroming over je cv systeem alle radiatoren thermostaat kranen die dicht staan ? vloerverwarming op tempratuur en dus dicht ? zit er een bypass in je installatie?

wat is de reden dat je druksensor en expansievat hebt laten vervangen? defect of vermoeden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Ketel blijft over een hele dag gezien veel in opstartmodus. Wat het meest gebeurt is dat de ketel wil gaan branden, start dan en valt direct weer weg. Komt dan een moersleuteltje in beeld te staan en gaat dan gelijk weer naar de 0U code.

De druksensor en expansievat heb ik vervangen uit vermoeden dat deze defect zouden zijn. Ik ga je tip gelijk is uitproberen met de stroming. Er zit geen bypass in de installatie. Eerste radiator zit op ongeveer 2 meter (badkamer) en deze heb ik nu open gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door r3dr1ck op 18-02-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Helaas lijkt het niet te helpen. Heb de vuilfilter en automatische ontluchter er ook even tussenuit gehaald in de gedachte dat die teveel weerstand opleverden. Ketel heeft hierna 10 minuten gedraaid en is nu weer in de opstartmodus bezig.

Kan het iets met de flowsensor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik heb het vermoeden dat je pomp niet draait. Is een bekend euvel van de proline nxt. De pomp heb er al veel vervangen.

Als je een oud model pomp hebt kun je de schroef aan de voorzijde losdraaien en met een schroevendraaier voelen of deze rond gaat. Kijk wel uit komt dan iets water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Gididegiebs schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:58:
Ik heb het vermoeden dat je pomp niet draait. Is een bekend euvel van de proline nxt. De pomp heb er al veel vervangen.

Als je een oud model pomp hebt kun je de schroef aan de voorzijde losdraaien en met een schroevendraaier voelen of deze rond gaat. Kijk wel uit komt dan iets water uit.
Heb de pomp even gecheckt. Deze draait rond. Heb ook alle radiatoren openstaan. Zonet had ik wel weer warm water, maar is de ketel sinds de herstart gisteren niet meer aangeslagen op de warmtevraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
Dan kan het de flowsensor zijn.... deze zijn jammergenoeg niet te repareren. Dit onderdeel is wel makkelijk te vervangen en niet duur.

Als het sleuteltje in beeld komt kun je deze uitlezen in het menu. Deze code geeft meestal het daadwerkelijke probleem weer. Deze kun je terug vinden in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Heb even het e.e.a. geprobeerd.

1. Zodra de 0U cyclus is doorlopen start het verwarmingsbedrijf. Dit duurt maar kort, geeft in het infomenu kort 2A aan, maar dit is ook gauw weer weg. Daarna geeft hij weer 0U aan.

2. Zodra de 0U cyclus is doorlopen start het verwarmingsbedrijf. Als ik op dat moment het tapwater ga vragen, dan werkt dat. Doorstroming geeft dan een 14 aan in het infomenu.

Flowsensor even losgehaald en schoongemaakt. Was niet erg vuil.

[ Voor 7% gewijzigd door r3dr1ck op 19-02-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
2a geeft aan dat de ketelbrand de rookgas temperatuur stijgt. Maar de aanvoertemperatuur niet.

Als het goed is moet je een subcategorie kunnen uitlezen.

deze geeft aan of het aan de flow ligt of de temperatuur sensor. Deze zit links onderin de ketel om de aanvoerleiding geklikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Het vreemde is dat de melding maar kort wordt aangegeven. In het submenu geen code. Heb de weerstand gemeten van de sensor en die lijkt overeen te komen met de weerstand uit de tabel bij ongeveer 20 graden (12K Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Even voor de duidelijkheid: werkt zowel verwarming als douchewater niet?
De flowsensor is alleen relevant voor douchewater; die doet niets met verwarming.

Als je steeds 0U voorbij ziet komen, betekent het dat het toestel danwel echt uitvalt (stroomonderbreking) of dat hij een storing heeft gehad (zo te lezen dan onverwacht vlamverlies). Het heeft dan geen zin om naar het verwarmingscircuit te kijken, als je namelijk daar problemen in zou hebben, zou je andere storingscodes krijgen (bijv dat hij zn warmte niet kwijt kan omdat er geen flow is).

Heb je recent iets veranderd aan/in de buurt van de ketel?
Welke code zie je op het moment dat het moersleuteltje in beeld is?
Wat staat er in de storingshistorie? (5 seconden op INFO drukken, dan met pijltjes door menu)

EDIT:
Ik had er overheen gelezen, maar je zegt dat je 2A voorbij ziet komen; dat is (zoals hierboven al gemeld) dat het toestel wel brandt maar de watertemperatuur niet toeneemt. De 14 die je noemt bij DHW zou 14L/min moeten betekenen.

Via het service-menu kan je kijken wat hij denkt dat de huidige aanvoer/retour temperatuur is. Check eens of dat overeen komt met de daadwerkelijke temperatuur van de leidingen.

Diezelfde sensoren worden gebruikt voor DHW bereiding, dus eea kan wel met elkaar te maken hebben. Als je een vaste weerstand meet over de sensor, betekent niet dat hij goed functioneert; kan ook intern kortsluiting zijn bijv.

[ Voor 52% gewijzigd door WeetIkHetNou op 19-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Tijdens de 0U code in het info menu gekeken (5 sec.) ingedrukt:
L1: 1P
L2: 1P
L3: 1P

Sensor gemeten tijdens tapwaterbedrijf (precies op het moment starten als de Ketelvraag wil gaan starten, dan heb ik warm water) en die weerstand werd bij 60 graden stukken kleiner, dus de sensoren lijken ook goed te werken.

Twee maanden geleden is er wel een radiator bijgeplaatst op de badkamer (3 meter vanaf ketel) en deze staat altijd open. Heeft ook altijd goed gewerkt

[ Voor 68% gewijzigd door r3dr1ck op 19-02-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
1P = temperatuur rookgassen stijgt te snel.

Wijst toch op een probleem met het verwarmingswater. Als hij hetzelfde probleem heeft met douchewater, dan kan het niet liggen aan een obstructie verderop in het circuit bij de radiatoren ofzo.

Grootste kanshebbers: defecte of vastzittende pomp of een defecte 3-weg klep.
Iets mindere kanshebber: warmtewisselaar is verstopt (aan de verbrandingskant of waterzijdige kant)

Toch gek, ik zou verwachten dat die 1P wel een tijdje op het scherm blijft staan zodra hij optreedt. Blijkbaar niet :?

[ Voor 12% gewijzigd door WeetIkHetNou op 19-02-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Heb het voetventiel van de badkamer maar is helemaal dichtgedraaid. Vannacht heeft de ketel beter gedraaid. Woonkamer is wat meer op temperatuur gekomen en aan het gasverbruik zie ik ook dat de ketel meer 'gewerkt' heeft. Valt nu minder vaak in storing. Heb de pomp nog bekeken en die lijkt gewoon te werken. Het schroefje draait vrij rond en hoor de pomp ook werken. Kan het dan nog de 3-weg klep zijn of kan het alleen aan de instellingen nog liggen? Waar zou ik mee kunnen beginnen? Juist meer stroming door de pomp laten plaatsvinden, of deze even laten staan en het vermogen van de ketel verder omlaag?

Zodra ik het warm water kan gebruiken en er stroming is, gaat dit goed. Hij valt dan niet tussentijds uit, de ketel blijft dan ook goed draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
Als het nu wel goed gaat zou je het minimale pomp toerental eens kunnen verhogen van de standaard 30% naar 50% zo drukt hij wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Het heeft de hele nacht goed gewerkt tot vanmorgen: Na het tapwatergebruik schakelt de ketel wel weer in op warmtebedrijf, maar direct erna weer uit en staat het sleuteltje weer in beeld. Melding is weer 1P. Mijn vermoeden is de driewegklep die vuil/kapot is?

Kan ik de cardridge uit de driewegklep halen en deze schoonmaken? Zijn dat nog tips bij van de kenners -;)?

[ Voor 17% gewijzigd door r3dr1ck op 20-02-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gididegiebs
Deze gaan normaal bij nooit kapot op de proline nxt... schoonmaken helpt uit mijn ervaring eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Systeem al goed ontlucht ?
Na het plaatsen van de nieuwe radiator is dat wel van belang
Digitale drukmeter fluctueert tussen de 1,8 en 2,2 bar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 23:35

lytjepole

Schier?

Kijk ook even of het sifon niet verstopt is, met name de thule onder aan de warmtewisselaar waar het sifon aangesloten zit.

[ Voor 14% gewijzigd door lytjepole op 20-02-2022 17:53 ]

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
De chiffon is helemaal schoon en loopt lekker door. Heb het systeem nog is een keer goed ontlucht. Hier en daar een klein beetje lucht wat er uit kwam.

Wat me wel triggerde door deze tip is dat de ketel helemaal boven op zolder hangt en daarmee het hoogste punt is. Ondanks dat er een ontluchter in de ketel zit, zijn er ook situaties waarbij men nog een 'extra hoger punt' maakt met ontluchter om zo te voorkomen dat alle lucht via de ketelontluchter moet ontsnappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Inmiddels zijn we een dag verder. Het systeem is gisterenmiddag weer een keer aangegaan en is gelukkig blijven draaien. Hierdoor kon de boel goed opwarmen. Het vermoeden van een flinke luchtbel (of bellen) in het systeem is steeds groter geworden. Dit omdat ik na het flink opwarmen van het systeem alles nog eens heb ontlucht en het sindsdien is blijven werken. Fingers crossed dat dit het euvel was!

Tot zover iedereen bedankt voor de tips!! Ik zal het de komende dagen nog even blijven monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3dr1ck
Toch helaas ondertussen alweer een week problemen. Ketel start vaak op bij warmteaanvraag en knalt na de opstart er weer uit. Dan komt het moersleuteltje in beeld. Vervolgens als ik de foutlog opvraag staat er alleen 1P. Af en toe blijft de ketel wel aan, maar dat duurt dan niet langer dan 10 a 15 minuten. Inmiddels het systeem aardig doorgespoeld en zoveel mogelijk lucht verwijderd. Warmwaterbedrijf functioneert wel naar behoren (mits je niet warmwater vraagt in de 0U modus, die kort na het moersleuteltje verschijnt). Tijdelijk oplossing hiervoor heb ik gevonden in de warmteaanvraag stoppen, dan vijf minuten wachten totdat het moersleuteltje verdwenen is.

Als ik lang op de infoknop drukt verschijnen er ook geen andere foutcodes. Is er dan nog steeds lucht in het systeem waardoor de ketel weigert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoe oud is de ketel?
Je kan Nefit bellen (technische helpdesk) 0570-602206 optie 4.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Waarom bel je niet gewoon iemand?

Je loopt nu al dik 1.5 week met dit probleem. Een 1P storing betekent te hete rookgassen, terecht dat het toestel daar dus op ingrijpt, maar het betekent gewoon dat er iets echt niet goed zit. Rookgassen worden niet zomaar te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Heb je nog een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gagh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06-2022
Topic is al 2 weken oud, maar misschien heb ik nog een tip.

De code OU betekent dat hij bezig is met zijn automatische ontluchting. Dat doet hij altijd bij een opstart nadat de netspanning eraf is geweest. Dat duurt ca. 5 minuten. Daarna is hij ofwel bedrijfsklaar, ofwel staat de display te knipperen met een foutcode. Hij bewaart zijn (fout)status als de netspanning eraf gaat, dus simpel de stekker eruit en weer erin is geen reset. Als hij in de errormodus staat (foutcode knippert, al of niet met sleutel in beeld) dat kan je hem resetten door de onderste twee knoppen tegelijk in te drukken (staat duidelijk op de kast aangegeven). Dit terzijde.

Een 1P kan ook als oorzaak hebben dat de rookgastemperatuursensor instabiel is. Dat is een NTC-weerstand die de temperatuur van de rookgasuitlaat meet. Als regel krijg je daarvoor een 1Y, 318 foutcode (NTC onderbroken) maar het kan ook dat de NTC niet onderbroken is, maar alleen van waarde is verlopen. Je krijgt dan geen 1Y, 318 (rookgassensor onderbroken) maar verderop in de keten kunnen dan andere meldingen ontstaan omdat de ketel begint te regelen op basis van de foutief gemeten rookgastemperatuur. Dat geregel resulteert vaak in een wanhoopsdaad van het programma: vaak en veelvuldig de automatische ontluchtingsprocedure starten. Dat geeft veel gerommel met de kleppen en de pomp, en de CV verwarming werkt dan niet, of gebrekkig. De tapwaterverwarming werkt dan nog wel, omdat die een veel hogere prioriteit heeft dan de CV opwarmen. De rookgastemperatuursensor is een 20 KOhm NTC die je met een ohmmeter kan doormeten: bij kamertemperatuur zal hij ergens tussen de 20 en 15 KOhm geven. Deze NTC gaat vaak kapot. De mijne ging ook kapot, en ik kon het Nefit-typenummer van de sensor nergens vinden. In de servicewinkel keken ze me glazig aan toen ik erom vroeg zonder het bestelnummer te weten, dus ik heb het ding eruit gesloopt en zelf een nieuwe NTC van de juiste waarde in de houder gezet. Zo'n losse NTC kan je gewoon online bestellen bij een elektronicawinkel. Mijn ketel draait nu weer.

De Proline Nxt is best wel mooi ontworpen en zit vol veiligheidsmaatregelen, maar de keerzijde is natuurlijk dat hij bij de kleinste afwijking alarm slaat, waarbij de oorzaak soms lastig te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:38
Ik heb dit probleem ook sinds een paar weken. Ook Nefit toestel die OU melding geeft. Ik heb alleen gedoe met warmwater niet met CV.

Heb jij het nog kunnen oplossen? Ik kreeg de tip dat het misschien de drieweg klep is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gieter schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:22:
Ik heb dit probleem ook sinds een paar weken. Ook Nefit toestel die OU melding geeft. Ik heb alleen gedoe met warmwater niet met CV.

Heb jij het nog kunnen oplossen? Ik kreeg de tip dat het misschien de drieweg klep is….
Ook hetzelfde issue (ketel hangt er net 3 maanden). Ik ga de installateur laten komen, het lijkt mij dat het 'gewoon' moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:18
PolarBear schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:20:
[...]

Ook hetzelfde issue (ketel hangt er net 3 maanden). Ik ga de installateur laten komen, het lijkt mij dat het 'gewoon' moet werken.
Hier het zelfde probleem
Cv doelnet prima , warm tap water steeds op ou …. Bij mijn schommel de bar steeds van 1,6 2,4 , 1,8. Enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Installateur is geweest. Het was, in mijn geval, een defecte stromingsmeter. Volgens de installateur gaan die nooit stuk, maar ja. Gelukkig had hij een koffer serviceonderdelen bij zich. Het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:18
Gieter schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:22:

Hoi gieter
Is het inmiddels opgelost?

Mvg
Pagina: 1