Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Hi Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig! Ik kan niet kiezen en ben benieuwd naar jullie advies.

Situatie:
100mbit internet abonnement (geen glasvezel) -> aansluiting is er wel dus voor de toekomst wel optie
Experiabox 10 hangt in de meterkast
Vloer naar 1e verdieping is beton
Vloer naar 2e verdieping (zolder) is hout
Ik ga een Cat6 kabel trekken naar verdieping 1
Er gaat geen kabel naar verdieping 2/ zolder. Ben ik ook niet van plan.

Omdat ik inmiddels en kantoor op de zolder heb ingericht wil ik daar uiteraard ook voldoende stabiel internet hebben voor de vele teams meetings die ik op een dag heb.
Nu heb ik bovenstaande sets stuk voor stuk bekeken en waar het mij vooral om gaat is zo'n stabiel en snel mogelijke snelheid behalen tegen een redelijke prijs.
Setup zoals ik het nu in mijn hoofd heb:
Router -> Cat6 naar Deco 1 -> Cat6 naar Deco 2 -> Draadloze verbinding naar zolder Deco 3.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Deco M4 dual band - entry level. Snelheid voldoende en gelijk aan de M5. Geen parental control, home care.
Deco M5 dual band - Zelfde als de M4 maar duurder.
Deco x20 dual band - Wifi 6. Nieuwere hardware en meer functies dan voorgaande. Snelheid verwacht ik niet veel sneller dan de M4/ M5 terwijl deze wel 100 euro duurder is. Toekomst proof.
Deco M9 Plus tri band - Qua prestaties in reviews de snelste. Ook de duurste optie. Tri band kan voordeel zijn omdat ik de laatste deco via WIFI wil verbinden. Weet alleen niet of de kosten tegen de snelheid/ stabiliteit opwegen.

Volledig met AP's gaat niet werken omdat ik maar 1 draad kan leggen.
Wat zou volgens jullie de juiste keuze zijn? Of zijn er nog andere opties (los van kabel naar zolder) die in deze situatie goed zouden werken als Mesh/WIFI sets?

_/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
DOekoe wat zijn jou verwactingen betreft snelheden op de zolder aangezien die dus via mesh wil?
Belangrijkste is natuurlijk dat WIFI altijd een beetje onvoorspelbaar blijft omdat geen huis het zelfde is.

Belangrijkste verschil tussen de M9 en de andere deco's is dat de M9 Triband heeft en een dedicated backhaul heeft. Dit betekend dat de andere setjes dus 50% op snelheid moeten inleveren omdat ze die 3e band missen als dedicated backahaul.
Dus wat is voldoende snelheid? Betreft stabiliteit tja welke je ook komt allemaal zijn ze sterk beinvloedbaar op basis van demping dus lastig te zeggen hoe dit uitpakt.

Iedergeval duimpje omhoog van deze zijde voor je " wat ik tot nu toe heb gevonden " huiswerk. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Ik zou haast geneigd zijn te zeggen dat die deco op zolder draadloos aangesloten amper of geen toegevoegde waarde gaat hebben. Waarschijnlijk kunnen devices op zolder prima wifi krijgen van de deco op de eerste verdieping. Als je wel een deco op zolder wil zou ik daar zeker voor ze M9 kiezen omdat die een dedicated wifi backhaul kan opzetten. Dat zou betekenen dat je ook op 1e verdieping een M9 zou willen en dan dus beneden ook.
Maar waarom niet toch een kabel naar zolder? Je kan vanaf deco 2 ook weer doorlussen naar je zolder, moet je natuurlijk wel een kabel trekken, maar een gat in een houten vloer is zo geboord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Die Deco op zolder is niet persee nuttig. Als je daar toch al Wifi verbinding hebt, dan is daar een mesh apparaat tussen zetten meestal alleen negatief voor de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen idee wat voor huis het is, maar als het een fenix koophuis is, zou ik nogmaals heel goed nadenken over je stelligheid van geen kabel. Hoelang wil je hier nog wonen en bedenk dat de investering in die kabel voor heel veel gemak en plezier zorgt. Bij een koophuis is het echt meerwaarde.
Probleem met wifi is dat het steeds meer gebruikt wordt dus de performance wordt minder. Kabel ligt er over 20 jaar nog steeds en werkt dan ook nog steeds je wifi set komt iedere 5 jaar terug. Bedenk dus goed wat nou goedkoper en beter is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Even terug naar de originele vraag....

Die tri band van de m9: dat is dus een extra band op 5ghz zodat je en op 5ghz met een cliënt en met 5ghz met een node kan communiceren.

Nu is de vraag: gaat het node zolder lukken om op 5ghz met de andere node te zenden?
Anders zal de node toch terug vallen op de 2.4ghz?

Als er een gewapend betonnen vloer tussen zit kan dit lastig worden.

Wifi 6 klinkt leuk maar heb je devices met wifi6? Met je huidige 100mbit lijn gaat wifi6 tov wifi5 denk ik weinig verschil maken.
Zodra je glasvezel neemt echter...

Wat zou ik zelf doen? Het duurste en meest overbodige spul kopen 😜

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29
Ik neem aan dat je alles in AP mode gaat zetten? Dan vallen de voordelen van de m5 tov de m4 sowieso af want parental controls etc gaat dan uit.

- een m5/m4 is wifi 5 zonder dedicated backhaul (dual band)
- Een m9 is wifi 5 met dedicated backhaul (tri band)
- Een x20/x60 is wifi6 zonder dedicated backuhaul. Wifi 6 naar de clients en onderling. (dual band)
- Een x90 is wifi6 met dedicated backuhaul. Wifi 6 naar de clients en onderling. (tri band)

- In praktijk kost een dual band /2 snelheid

Over het algemeen kun je deze snelheden verwachten als je met een node verbonden bent die draadloos verbonden is:
Wifi 5 tri band: 400mbit (kpn superwifi, deco m9)
Wifi 5 dual band: 200mbit (deco m4, deco m5)
Wifi 6 tri band: 600mbit (asus zenwifi ax, deco x90)
Wifi 6 dual band: 300mbit (deco x20)

Ga je kijken echter welke snelheden haal je op een node die bedraad verbonden is (en je client wifi 6 kan:)
Wifi 5: 400-500mbit
Wifi 6: 600-700mbit

Dus voor 100mbit internet gaat een deco m4 (100 euro via ziggo accountje) de "most bang for the bucks" zijn. Je hebt maar 100mbit nodig en dat haalt iedere setup.

Wil je echt meer dan is het de keuze tussen een wifi5 triband (m9 plus), wifi 6 dual band (x20) op wifi 6 tri band (x90).

Als je moet kiezen tussen een x20 of m9 plus zou ik toch voor de x20 gaan. Ja dat geeft je op zolder iets minder snelheid (want dualband) maar gaat je (straks) met wifi 6 clients een betere en snellere verbinding geven naast de bedrade nodes. Of zelfs voor de x60, die blijft dual band maar heeft een snellere verbinding onderling (3x3 itt 2x2 als ik mij niet vergis)

Wat zou ik doen?
born2becheap: Deco m4 scoren voor 100 euro :P. Je internet is toch maar 100mbit

owja en volledig eens met:
Arthion-nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:37:

Iedergeval duimpje omhoog van deze zijde voor je " wat ik tot nu toe heb gevonden " huiswerk. (y)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 16-02-2022 09:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Even toekomstgericht denken.
Volgens Tplink zelf kan je alle deco's toevoegen in je netwerk en "werkt" het.

Als je nu de x20 koopt en in de toekomst 1 of 2 nodes van de x60. En je zet deze op de bg en 1e.
Dan heb je daar toch wifi 6? En een dualband backhaul naar zolder naar de oude x20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
Dus wat is voldoende snelheid? Betreft stabiliteit tja welke je ook komt allemaal zijn ze sterk beinvloedbaar op basis van demping dus lastig te zeggen hoe dit uitpakt.

Snap ik. Natuurlijk is 100 mbit niet fantastisch snel dus het liefst wil je zoveel mogelijk snelheid behouden om goede videocalls te kunnen doen. 75 mbit zou ik al een hele mooie vinden. Via speedtest op de telefoon kom ik nu uit op ongeveer 20 mbit met alleen de router in de meterkast. Dat is wat mager.

Thanks voor het compliment ;)
Ik zou haast geneigd zijn te zeggen dat die deco op zolder draadloos aangesloten amper of geen toegevoegde waarde gaat hebben. Waarschijnlijk kunnen devices op zolder prima wifi krijgen van de deco op de eerste verdieping.
Ja dat is ook nog zo'n ding. Omdat de verdieping naar zolder van hout is is de demping daar niet heel groot verwacht ik. Dus ik weet ook niet of 2 Deco's voldoende zouden zijn of dat er een derde bij zou moeten.. Scheelt uiteraard ook weer in de prijs als je maar 2 hoeft aan te schaffen. Zit er wel aan te denken om het eerst met 2 bedraad te proberen, kan altijd een losse toevoegen natuurlijk.
Wat zou ik zelf doen? Het duurste en meest overbodige spul kopen 😜
Die neiging heb ik ook haha :P Vandaar ook de keuzestress omdat duurder/meer in mijn situatie niet altijd beter is denk ik.
Als je moet kiezen tussen een x20 of m9 plus zou ik toch voor de x20 gaan. Ja dat geeft je op zolder iets minder snelheid (want dualband) maar gaat je (straks) met wifi 6 clients een betere en snellere verbinding geven naast de bedrade nodes. Of zelfs voor de x60, die blijft dual band maar heeft een snellere verbinding onderling (3x3 itt 2x2 als ik mij niet vergis)

Wat zou ik doen?
born2becheap: Deco m4 scoren voor 100 euro :P. Je internet is toch maar 100mbit
Precies dit. M9 plus zit rond dezelfde prijs als de X20. Tri band wifi 5 voor dezelfde prijs al dual band wifi 6. Waar ik op dit moment geen Wifi 6 apparatuur heb. De werklaptop gaat daar nog geen gebruik van maken :X Aan die kan zou een M4 dus ook gewoon voldoende kunnen zijn. Voor nu goedkoper en houd je geld over om binnen 5 - 10 jaar alsnog de stap naar wifi 6 systemen te maken als die ook weer goedkoper en meer mainstream zijn.
Als je nu de x20 koopt en in de toekomst 1 of 2 nodes van de x60. En je zet deze op de bg en 1e.
Dan heb je daar toch wifi 6? En een dualband backhaul naar zolder naar de oude x20?
Zou ook kunnen maar voor die prijs heb ik dus ook de snellere Wifi 5 M9 plus.

Hmmmm blijft lastig!

Ik denk nu eerst maar 2 nodes bedraad. Zitten er nog grote verschillen dan tussen een M4 en een M9 of een X20?

• laurens0619
@D0ekoe
Zie mijn post voor de verschillen :)

Ik vind persoonlijke internet verbinding voor huis tuin keuken boven de 50mbit overrated en ik kom nooit tekort. Een teams call is 4mbit, netflix 10-20 etc etc. Tenzij je download (bv xbox) dan snap ik het wel.

Genoeg mensen die het internet upgraden naar 500 of 1000 maar nog steeds pauper wifi hebben (1 accesspoint dus vaak 2.4 ghz) en verbaasd zijn dat de upgrade het internet niet sneller maakte ;(

Een deco m4 geeft je 400mbit (ik heb m zelluf ook) en scoor je nieuw bij ziggo voor 100 euro of 70 euro marktplaats (je word er mee doodgegooid ziggo geeft ze vaak gratis).

Ik zou dat doen en als wifi6 echr volwassen is over paar jaar upgrade halen als t nodig is. Wie weet zit je dan in ander huis en wil je poe apparatuur

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 17-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ekoe
Ik ga eerst een tweedehands M4 trio proberen.
Inderdaad een kunnen scoren op MP voor een mooie prijs. Dat zou dan in eerste instantie voldoende moeten zijn. Daarna eens kijken hoe snel Wifi 6 op komt zetten en of ik in de toekomst nog een glasvezel abonnement neem.
Thanks voor de info! Hoop dat het anderen ook kan helpen.
Als alles draait zal ik hier nog wat posten over de behaalde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th0ckx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-04 23:37
Ik heb zelf de m4, x60 en de m9 thuis getest. Ik heb T-Mobile 1000 Mbit. Ik wilde zelf uitkomen met 1 device. Uiteindelijk ( ook omdat ik geen wifi 6 devices heb) uitgekomen op de m9. Deze heeft als extra het home care met virus bescherming. De m4 heeft ook een parent control ( maar hiervoor moet je wel de router functie gebruiken ipv de ap modus). Die modus is echt geweldig als je kinderen hebt. Geen gezeur meer, wifi doet het gewoon niet voor 7 uur..

De M9 was voor mij een betere optie, want die kon ik mooi onder de trap ophangen door de plattere vorm. En door hem daar op te hangen heb ik stabiel wifi is heel het huis, zelf op de zolder haal ik 500 Mbit. Ik denk echter dat we niet veel beton in het huis hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D0ekoe
Ik heb de M4's inmiddels in Acces point mode geïnstalleerd en Deco 1 en 2 via de kabel verbonden.
Er staan nu 1 M4 in de meterkast direct aan de experiabox gekoppeld. Daarna is via de twee ethernetpoort op de Deco een kabel naar de slaapkamer op verdieping 1 gemaakt. Deco 1 en 2 zitten nu ook in de app gekoppeld via Ethernet. Vervolgens Deco 3 op zolder gezet en verbonden met Deco 2 in de slaapkamer.
Wifi op de experiabox uitgezet en in de Deco app het netwerk dezelfde naam als de oorspronkelijke gegeven met hetzelfde wachtwoord waardoor de devices automatisch weer koppelen.
Alles zit gekoppeld!

Speedtest begane grond in woonkamer geeft volledige snelheid van 100mbit. Eerste verdieping ook volledige snelheid van 100 mbit. En dan de zolder waar mijn zorgen het grootst voor waren een prachtige snelheid van 95 mbit! Maar 5% verlies wat echt boven verwachting is. Nu is op moment van meten er verder geen ander verkeer wat gebruik maakt maar dat is meer dan voldoende. Ik wil de Deco op zolder nog eens via een UTP kabel aansluiten op een laptop om te kijken of de snelheid dan ook nog 95 mbit is of dat dat nog verschil maakt.

Resume; de tweedehands M4's zijn meer dan genoeg en ik ben erg blij met deze oplossing! 8)

Hoop dat ik andere mensen hierdoor een klein inzicht heb kunnen geven van mijn situatie.
Overigens besef ik me goed dat ieder huis anders is en er andere materialen zijn die invloed kunnen hebben op het uiteindelijke resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi resultaat voor denk ik mooie prijs :)
Sowieso tof dat je terugkoppeling geeft
Kun je ook eens die 3e node afkoppelen en dan kijken wat je voor verbinding hebt op zolder?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-03-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
laurens0619 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:10:
Mooi resultaat voor denk ik mooie prijs :)
Sowieso tof dat je terugkoppeling geeft
Kun je ook eens die 3e node afkoppelen en dan kijken wat je voor verbinding hebt op zolder?
Ja dat zeker!
Ik heb wel getest maar kan het niet meer goed terug halen.
Dan zou ik het los moeten koppelen maar wil eigenlijk niet weer het hele proces van toevoegen doen aangezien het nu allemaal loopt zoals het zou moeten.
Als ik de stekker eruit kan halen en vervolgens weer kan inpluggen zonder dat gedoe wil ik dat nog wel even voor je nagaan.

Daarnaast nog een andere vraag; wat voor nut heeft Fast Roaming? Is dat nog een voordeel. Staat standaard uitgeschakeld zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja gewoon even stekker eruit. Testen en dan er weer in :)

Mbt (fast roaming)
Als je van accesspoint 1 naar 2 loopt dan gaat je client op een gegeven moment overschakelen. Het belangrijkste is dat hij dit op het juiste moment doet (En bv niet blijft hangen op beneden terwijl je boven staat).
Dat heeft niets met fast roaming te maken en is standaard roaming

Wat is fast roaming wel?
Als die overschakelt dan zul je een 500-600ms even de verbinding kwijt zijn. Dit merk je vooral als je aan het videobellen bent oid. Zet je fast roaming aan dan zakt die 500-600 naar 50-100 oid (weet het even niet precies). Dit noemen ze ook wel 802.11r
Waarom staat het standaard uit? Nou het kan ook tegenwerken. Als je een beetje bokkige client hebt dan gaat je roaming juist kapot. Het is een beetje een half uitgewerkte standaard en vooral oude clients gaan daar mank mee.
Omdat de meeste mensen die 500ms niet boeit, staat het standaard uit :)

Overigens valt 95 mij wel "tegen", ik had eerder richting de 150-200 verwacht (dus 100 tijdens je meting).
Kun je in de app zien wat de signaalbron is? Pakt die wel het AP van de verdieping en niet die van beneden? En hoeveel streepjes signaalsterkte geeft die in de AP?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-03-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
[b]laurens0619 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:35:[/b

Overigens valt 95 mij wel "tegen", ik had eerder richting de 150-200 verwacht (dus 100 tijdens je meting).
Kun je in de app zien wat de signaalbron is? Pakt die wel het AP van de verdieping en niet die van beneden? En hoeveel streepjes signaalsterkte geeft die in de AP?
Ik ga vanuit dat hij het getest heeft via online speedtest server en is 95 Mbit niet zo zo raar aangezien hij maar een 100 Mbit lijn heeft. Die 5% is is waarschijnlijk ook de overhead die ontstaat bij het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Arthion-nl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Ik ga vanuit dat hij het getest heeft via online speedtest server en is 95 Mbit niet zo zo raar aangezien hij maar een 100 Mbit lijn heeft. Die 5% is is waarschijnlijk ook de overhead die ontstaat bij het testen.
Ja dat dacht ik eerst ook maar hij geeft aan dat hij op de andere accesspoints wel de volledige 100 wist te halen
Speedtest begane grond in woonkamer geeft volledige snelheid van 100mbit. Eerste verdieping ook volledige snelheid van 100 mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ekoe
Inderdaad speedtest via de app op de mobiele telefoon.
In de woonkamer volle 100.
Op de eerste verdieping in de slaapkamer waar de Deco bedraad staat kom ik uit op 94.
Op de zolder kwam ik met Deco aan op 100.
Met derde Deco uit kwam ik op 94, dus verbonden met de Deco van de slaapkamer eronder.

Bijzonder dat ik bij de Deco die bedraad op de slaapkamer staat nu geen volle 100 haal.

Wat verschillende uitkomsten.. Ik merk ook in de Deco app dat het even kan duren voordat de telefoon op een bepaalde Deco is overgeschakeld. Overall nog steeds dik tevreden en had ik wellicht met 2 Deco's ook voldoende gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
nvm

[ Voor 106% gewijzigd door Real op 06-03-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
D0ekoe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:30:
Inderdaad speedtest via de app op de mobiele telefoon.
In de woonkamer volle 100.
Op de eerste verdieping in de slaapkamer waar de Deco bedraad staat kom ik uit op 94.
Op de zolder kwam ik met Deco aan op 100.
Met derde Deco uit kwam ik op 94, dus verbonden met de Deco van de slaapkamer eronder.

Bijzonder dat ik bij de Deco die bedraad op de slaapkamer staat nu geen volle 100 haal.

Wat verschillende uitkomsten.. Ik merk ook in de Deco app dat het even kan duren voordat de telefoon op een bepaalde Deco is overgeschakeld. Overall nog steeds dik tevreden en had ik wellicht met 2 Deco's ook voldoende gehad.
Ik denk dat je gewoon overal 100 hebt en die meting niet de meest betrouwbare is :)
Als ik hier speedtest paar keer herhaal wijkt die ook een paar megabit af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
Overhead blijft mogelijke een dingetje en kan best zijn dat je dus ff last van hebt omdat iets bij die deco verstoord waar je geen 100 haalt.
Beste is dat je ff op een wired windows machine een iperf3 server opzet en dan met je telefoon een iperf3 app ff alles test.

Als ik mijn iphone met wifiman(ubiquiti) de UAP U6-Pro test kom ik niet verder dan de 400, maar met iperf 3 testje is al 600+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D0ekoe
Ik ga geen moeilijke dingen doen die 2-5% neem ik wel voor lief. Het doel was om op zolder zo'n maximaal mogelijk signaal te krijgen en dat is voor mij gelukt op dit moment 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
Oh en wellicht ten overvloede, je moet niet de speedtest in de app zelf gebruiken, die test alleen de snelheid van je hoofd deco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard2
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb sinds een jaar van Caiway de Deco M5.
Daarvoor alleen een router/Modem. Ondanks mijn 200Mbit met UTP kabel (weet zo niet of het bit of baud is) in ieder geval iets met 200. Maar met wifi zo rond de 10 a 20Mbit (hooguit) dat terwijl ik in een flat woon, lees kleine ruimte. Ik had de op één na goedkoopste pakket.
Nu met de Deco M5 overal 200Mbit, zodat ik het goedkoopste pakket maar heb genomen van 75Mbit, ben blij met deze goedkopere pakket en de Deco M5 ben nu met de 75 Mbit via WiFi content, nooit geen haperingen, alles loopt gesmeerd.
Pagina: 1