Toon posts:

Optimale setup met 6 PV-panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cj2340
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-12-2022
Foto's

Beschikbare (dak)ruimte
Maximaal 6 pv-panelen onder de dakramen.
De ruimte tussen de dakgoot en de dakramen is 2,45 mtr en de breedte van de woning is 6,0 mtr. Hier kunnen 6 pv-panelen in landscape-opstelling geplaatst worden (2 rijen van 3 panelen).

Ik realiseer me dat er meer PV-panelen op het dak kunnen en dat dit economisch de meest verstandige keuze is, maar bij ons thuis is deze opstelling de gewenste.

Het zichtbare pijpje op de foto wordt zsm verwijderd.
Schaduw
geen
Jaarverbruik
ongeveer 2200 tot 2300 kWh per jaar, geen plaats voor een elektrische auto en warmtepomp in de komende 10 jaar ook niet aan de orde.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ah
Omvormer wordt aangesloten op 1-fase (bekabeling is al naar zolder gelegd).
Budget en doel
Doelstelling is om met maximaal 6 panelen z'n hoog mogelijk rendement te behalen. De panelen moeten volledig zwart (dus geen zichtbare lijnen) zijn.

Budget: maximaal 5.000,- excl BTW. Bij voorkeur 3.500-4.000.

Daarbij zijn goede/lange product- en vermogensgaranties ook van belang.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Minimaal met een app van de omvormer, integratie in Home Assistant heeft de voorkeur. Liever geen data versturen aan een Chinese partij.
Reeds verkregen offertes
Al een aantal offertes ontvangen maar nog geen goed gevoel over gehouden. Ervaring is dat de meeste adviseurs/installateurs alleen de producten adviseren die ze voordelig kunnen leveren. Idee is nu om de "optimale" setup voor onze woning te vinden en daarna deze uit te vragen bij partijen.

Via Sunny Design en Valentin software heb ik een aantal berekeningen gemaakt.

PV-panelen
Tot nu toe heb ik deze PV-panelen gevonden welke een optie zijn:
- Sunpower SPR-MAX3-400
- REC Alpha Pure 405W Half-Cut Full Black

Omvomers:
Vanuit een adviseur is er geadviseerd om een SMA omvormer te kiezen en andere gaf aan dat micro-omvomers ook een goede optie zijn (Enphase IQ7A Micro Omvormer of APSystems DS3-L).

Uit de berekening in Valentin Software kwam de combinatie tussen de REC-panelen en de IQ7A omvormer het hoogste uit qua opbrengst (2575 kWh per jaar).

Graag wil ik weten wat volgens jullie de meest optimale setup voor onze PV-panelen zijn. _/-\o_
Regio
West-Friesland (kop van Noord-Holland)

Alle reacties

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32
Geen schaduw?? Lekker sma nemen! Ideaal met homeassistant.

Kijk eens bij solaroutlet. Dan shop je 6 sunpowers of bv de Meyer burger 380wp panelen icm een sma 2.5. Heb je Europees spul, geen Chinese / oeigoeren handjes incl.montage voor 3700 incl btw.

Een 3kw sma heb je niet nodig. Beetje aftoppen is niet erg en die panelen halen toch hun volle vermogen amper.

Ga je voor Chinese spullen dan kan er 1000€ van af. Maar dat is een persoonlijke keuze

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Om je even een vanaf prijs te geven: Een prijsvechter webshop komt 6x405Wp Jinko bij je op het dak leggen voor €2300 euro ex.btw in combinatie met een GoodWe omvormer.

Voor €3000 ex.btw leggen ze de ruimte boven de dakramen ook vol (9 stuks, als het past)
En dat levert 100% zeker meer op dan de hele dure luxe panelen.

SMA omvormer voor systemen op deze schaal vind ik wel heel erg aan de prijs; voor vergelijkbaar of minder geld heb je APS DS3's... Dus dat als je geen GoodWe wil.

Stop de 2000 euro die je over houdt maar in het potje 'aanbouw met plaats voor de warmtepomp'... Zonde om dat zonder meerwaarde op je dak te leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hyundai is ook nog een mogelijkheid
https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html

Gewoon op een SMA inderdaad.
Hoeft niet eens aan internet te hangen om uit te lezen.

Steigertje bouwen en zelf doen.

@Ronald
Aps is incl. loggingapparaat nog steeds qua prijs vergelijkbaar met SMA.

@cj2340
Mocht je het zelf willen doen heb ik nog een nieuwe 2.0 liggen en een 2e handse 2.5

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2022 08:13]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een Goodwe kun je ook prima dichtzetten naar internet (China) en de data lokaal in Home Assistant binnentrekken overigens.

Gewoon scherpe offerte zoeken met een string omvormer, dakje vol en geen gekkigheid met micro-omvormers, optimizers e.d. als er geen schaduw is.

[Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2022 07:36]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Ronald
@AUijtdehaag Ja dus? Je wil zeggen dat SMA superieur is bij gelijke prijs aan een micro-omvormer oplossing?

Geloof niet dat ik het daar mee eens ga zijn :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald kan je die aps ook dynamisch begrenzen in vermogen als de netspanning te ver op loopt?
Hebben ze ook een modbus tcp aansluiting welke elke 5 sec uitlezing mogelijk maakt?

Moeilijk appels met peren vergelijken, maar doe mij maar een stringomvormer bij dit dak. Geen noodzaak voor micro
(En vochtige aansluitingen op het dak waardoor de productie weer eens stil ligt)

[Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2022 09:52]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• cj2340
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Voor de panelen overweeg ik nu ook de Jinko 405WP panelen, deze zijn scherp geprijsd en hebben ook goede garanties.

Ik zie jullie reacties over de omvormer. Micro-omvormers lijken mij inderdaad wat overdreven en lijken mij ook gevoeliger voor weersinvloeden.
@AUijtdehaag en @Ronald Wat maakt een SMA beter dan een GoodWe omvormer? Zit dat met name in de instellingen of ook in het rendement?

Hoeveel vermogen omvormer heb ik dan nodig? Sommige sites bevelen een 2,0 aan en andere 2,5. Wat is jullie advies?

Voor het plaatsen overweeg ik nu serieus om dit zelf te doen, dit lijkt me een overzichtelijke klus (heb ook ons hele huis al zelf verbouwd, inclusief elektra). Dit scheelt toch minimaal 850,-.

• Ronald
@cj2340 De SMA is in sommige situaties sneller met vinden van optimale powerpoint dan een GoodWe.
Duits bedrijf, in theorie betrouwbaarder dan de Chinees met dito cloud monitoring.

Dit is voornamelijk of jij er genoeg waarde aan hecht. De SMA kost gewoon heel veel meer.

@AUijtdehaag APS roept al jaren reactive power control ;-)
En qua uitlezen... Sja weer prioriteiten. Ik zou kiezen voor het voor mijn woning meest geschikte systeem... directe monitoring is voor mij bijvangst.

• AUijtdehaag
  • Niet online
6x405= 2420 Wp
Een 2.0 is voor de meest van de tijd zwaar zat.

Tenzij je verslaafd raakt en nog 2 erbij plaatst dan een 2.5

@Ronald
Per paneel uit kunnen lezen en dan logging niet belangrijk vinden.
Maar laten we het eens zijn niet eens te worden. :-)

[Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2022 11:04]

• Ronald
@AUijtdehaag De logging is er... Alleen niet lokaal. Dat is waar jij persoonlijk veel waarde aan hecht en dat is prima. Gewoon eerlijk over zijn en de keuze aan @cj2340 laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cj2340
Nogmaals dank voor de reacties en de discussie over de omvormers.
De afgelopen weken niet zo actief geweest maar ik heb wel een aantal offertes ontvangen.

Ik heb nu een aantal verschillende setups van panelen en omvormers ontvangen.

Opties type panelen:
- LG 405N3K-V6 NeON® H+ Full Black
- SunPower Maxeon 3 - 420 Wp Full Black
- Jinko 405 Wp N-Type All Black Half Cell
- Suntech Power 390 Wp full black

Voor de omvormers heb ik zowel prijzen voor micro omvormers, string+optimizers als stingomvormer ontvangen.

Voor welke opzet zouden jullie gaan:

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en beweegredenen.

Alvast bedankt:)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:59
Opmerkelijke verschillen wat betreft kosten Wp...

Ben benieuwd hoe partij 6 dat doet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Partij 5.

Mooie panelen, mooie omvormer.

Kan partij 4 ook een sma leveren?

[Voor 30% gewijzigd door teacher op 04-03-2022 20:49]

Wise enough to play the fool

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die sunpower zijn wel de top inderdaad.
Met 67 volt ook prima stringspanning.
(Maar ook net als de rest over 10 jaar technisch achterhaald)

Zelf leggen op een SMA 2.5 en knallen maar.
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2022 02:44]

• cj2340
De prijzen van partij 5 en 6 komen van solar-outlet dus dit zal de prijs misschien verklaren.
Kan partij 4 ook een sma leveren?
Partij 4 kan kan ook een SMA omvormer leveren, meerkosten zijn ongeveer 400,-. Is dit het waard?
Volgens de "adviseur" kan ik voor hetzelfde geld een solaredge omvormer inclusief optimizers nemen. Al de meerwaarde van de optimizers zijn mij - bij onze woning - vooralsnog totaal onduidelijk, behalen de toekomstige uitbreidingsmogelijkheid.

Vraag voor de kenners:
is er een groot kwaliteitsverschil tussen deze panelen:
- LG 405N3K-V6 NeON® H+ Full Black
- Jinko 405 Wp N-Type All Black Half Cell

en in welke is dan het beste?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vergelijken van de panelen heeft geen nut, ze zijn allemaal 405 Wp

Dus vergelijk je op andere zaken:
Bel je liever met noorwegen, zuid korea of china bij een probleem
En lg gaat ermee stoppen.

• Ronald
WeeTeeEf? Een SMA 2kW kost €787 incl btw
Een SE2200H + 6*p505 kost €618 + 6x€62 incl btw
Wat is partij 4 hier aan het doen?

Vergelijken van de panelen heeft zeker nut. De REC, indien het een REC gecertificeerde installateur is, hebben garantie tot op je dak... Als enige. Ze zijn dan ook ruim €100 per stuk duurder dan de Jinko.

En verder kijken dan dat heeft weer geheel geen nut... Want er zit op zijn best enkele procenten tussen panelen onderling genormeerd naar vermogen: https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/

Wil je meer opbrengst, dan leg je meer panelen. Geen dure snufjes.

Offerte 6 / Solar Outlet dus. Steek de rest van het geld maar in het potje: Van Putin's Gas Af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
cj2340 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:36:

vooralsnog totaal onduidelijk, behalen de toekomstige uitbreidingsmogelijkheid.
toekomstige uitbreid mogelijkheden? dan is je dak nog niet vol genoeg de eerste keer :+

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald Die solar-bouwmarkt test is een lachertje.
Zit allemaal op gecapte micro omvormers.
Men geeft toe dat de onderlinge verschillen klein zijn. Gek he?
En hun eigen merk staat steeds bovenaan....yeah right

Men zou beter kWh/m2 kunnen publiceren

Ik heb hier een nieuwe SMA 2.0 liggen voor +/- 400 euro.
Kwestie van goed zoeken....

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2022 08:57]

• Ronald
@AUijtdehaag First choice heeft ook regelmatig onderaan gestaan. En in januari komt een 500W paneel nog niet aan de limiet van een IQ7+... dus dat cappen is een onzin argument. Met panelen die allemaal ongeveer gelijk vermogen zijn is de cap überhaupt niet relevant.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Prima, dan kijken we over een paar maanden weer eens.
Of het nog steeds onzin is.

We zitten al in maart by the way.
coob in "Het grote Enphase topic"
385 Wp

Als je het onderste uit de kan wilt hebben ga je voor de hoogste WP (met prima Vmpp) op een string omvormer.
Nummertje 5 dus.

Ga je voor budget, dan nummertje 6, 7 of 9.

[Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2022 09:29]

• cj2340
Als ik jullie dus goed begrijp zijn het allemaal prima panelen. Nu is het gewoon een keuze maken op gevoel.

ik zal jullie adviezen hierbij ter harte nemen.

Weet iemand van jullie of de omvormer Solis Mini 2500-5G eenvoudig via Home Assistant is uit te lezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wellicht via de cloud.
Maar als die eruit ligt houdt het ook op.
https://github.com/hultenvp/solis-sensor

Ik lees mijn smas lokaal uit via webconnect en modbus tcp/ip:

En stuur het door naar pvoutput.
Dan kan je vergelijken met de buren :Y)

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2022 07:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:44
@cj2340 mijn vraag is niet helemaal on topic maar ik ben benieuwd hoe je dit zelf gaat installeren?.
Ik zit ook in een tussenwoning en heb het schuine dak ook op dezelfde hoogte (ongeveer).
Hoe was je van plan die spullen te installeren? Gewoon op de ladder?

Ik bedoel het niet lullig, ben gewoon oprecht benieuwd hoe je dit wil gaan doen…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@badkuip

Panelen even met 2en aangeven aan elkaar op de steiger.

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2022 21:24]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee