Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Maximaal 6 pv-panelen onder de dakramen.De ruimte tussen de dakgoot en de dakramen is 2,45 mtr en de breedte van de woning is 6,0 mtr. Hier kunnen 6 pv-panelen in landscape-opstelling geplaatst worden (2 rijen van 3 panelen).
Ik realiseer me dat er meer PV-panelen op het dak kunnen en dat dit economisch de meest verstandige keuze is, maar bij ons thuis is deze opstelling de gewenste.
Het zichtbare pijpje op de foto wordt zsm verwijderd.
Schaduw
geenJaarverbruik
ongeveer 2200 tot 2300 kWh per jaar, geen plaats voor een elektrische auto en warmtepomp in de komende 10 jaar ook niet aan de orde.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ahOmvormer wordt aangesloten op 1-fase (bekabeling is al naar zolder gelegd).
Budget en doel
Doelstelling is om met maximaal 6 panelen z'n hoog mogelijk rendement te behalen. De panelen moeten volledig zwart (dus geen zichtbare lijnen) zijn.Budget: maximaal 5.000,- excl BTW. Bij voorkeur 3.500-4.000.
Daarbij zijn goede/lange product- en vermogensgaranties ook van belang.
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Minimaal met een app van de omvormer, integratie in Home Assistant heeft de voorkeur. Liever geen data versturen aan een Chinese partij.Reeds verkregen offertes
Al een aantal offertes ontvangen maar nog geen goed gevoel over gehouden. Ervaring is dat de meeste adviseurs/installateurs alleen de producten adviseren die ze voordelig kunnen leveren. Idee is nu om de "optimale" setup voor onze woning te vinden en daarna deze uit te vragen bij partijen.Via Sunny Design en Valentin software heb ik een aantal berekeningen gemaakt.
PV-panelen
Tot nu toe heb ik deze PV-panelen gevonden welke een optie zijn:
- Sunpower SPR-MAX3-400
- REC Alpha Pure 405W Half-Cut Full Black
Omvomers:
Vanuit een adviseur is er geadviseerd om een SMA omvormer te kiezen en andere gaf aan dat micro-omvomers ook een goede optie zijn (Enphase IQ7A Micro Omvormer of APSystems DS3-L).
Uit de berekening in Valentin Software kwam de combinatie tussen de REC-panelen en de IQ7A omvormer het hoogste uit qua opbrengst (2575 kWh per jaar).
Graag wil ik weten wat volgens jullie de meest optimale setup voor onze PV-panelen zijn.