Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Ik heb recent een nieuwe QHD 165Hz monitor gekocht. Deze heb ik op de miniDisplay poort op mijn laptop aangesloten (i7-4710MQ / GTX 980M 4GB / 32GB DDR3 1600).

Ik heb de frame skip test op testufo.com gedaan. Deze heb ik met meerdere browsers (Chrome/Firefox), meerdere resoluties (1024x768, 1920x1080, 2560x1440) en meerdere refresh rates gedaan (120Hz, 144Hz, 165Hz) (in alle combinaties).

Boven de 120 Hz heb ik in de tests frame skipping, i.e. wanneer ik een foto met mijn telefoon maak met ISO100, krijg ik soms 1 of 2 onderbroken vakjes (zoals op de "bad image"). Wanneer ik op 120Hz (maakt niet uit welke resolutie) test, zijn alle vakjes altijd gevuld (die gevuld horen te zijn). Op 144Hz en 165Hz krijg ik frame skips (op 144Hz constant 1 blokje dat mist, op 165Hz vaak 2 blokjes die missen).

Betekent dit dat de monitor niet voldoet aan zijn specificaties, en dus vervangen dient te worden?

Het betreft een combinatie van een Medion Erazer X7835 laptop en een GB3271QSU-B1 monitor.

Ik heb geprobeerd een custom nvidia resolutie aan te maken, omdat ik zag dat er een forum post was voor een andere monitor om frame skipping te fixen: https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=3598

Ik heb dus gespeeld met meer/minder van elke waarde (behalve resolutie), en combinaties van waardes, maar op geen wijze krijg ik "constante lijnen zonder missende blokjes". Ik dacht dat het misschien aan de kabel lag, maar dat is het 'm helaas niet (of ik heb twee slechte displayport kabels? maar het signaal is digitaal, dus OF het werkt 100%, OF het werkt 0% / helemaal niet).

Ik heb al de nieuwste graphics drivers van zowel Nvidia als Intel (alleen die van Nvidia zijn relevant, de dGPU kan de iGPU compleet skippen op deze laptop).

En ik weet niet of het misschien een bias is, maar ik denk dat wanneer ik 120Hz instel, dat scrollen op websites veel smoother lijkt dan op 144Hz of op 165Hz.

Verder heb ik ook wat instellingen in de monitor aangepast, zoals Overdrive (0,1,2) / X-Res (Off,Soft) / Freesync Premium (On, Off) - maar dit doet ook niks voor de frameskipping.

Hebben jullie nog tips wat ik kan proberen of moet ik de webwinkel vragen om het product conform te maken?

Edit: Het gaat om deze beelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_-0fCI0rczvbe3rWCfsmazBC5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUwW1VUrCuvoV80AGiRFdVWN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyrMFlQQTK8ZCc5OSV5ppWwHOCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6pkosCcJWbauHbaVUF6obuZ.png?f=fotoalbum_large

Nog een edit:

! OPGELOST !

Nog een toevoeging, ik heb de RMA geannuleerd. Wat bleek: AMD Freesync Premium moest UIT (had ik gedaan)... maar dat is niet alles, daarna komt in de monitor de optie Direct Drive beschikbaar, deze moet AAN! Nu heb ik stutterloze 165 Hz :D

Apart dat ik daar nergens iets over kan vinden in de user manual. Blijkbaar doet AMD FreeSync nog steeds iets, ook al support de GPU/computer dat niet? Ik nam aan dat als er geen Sync-compatible PC aangesloten wordt, dat die functionaliteit een soort pass-through / negeer situatie doet. Maarja..

Bij direct drive staat er alleen "reduce input lag", ik dacht: zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? En jawel hoor..

Was dat niet het geval geweest dan had ik de RMA door laten gaan - je weet overigens niet of de volgende unit een slechte IPS glow zal hebben of meer dode pixels zal hebben, of op een irritante plek 1 dode pixel (heb 1 dode pixel op een niet-zo-irritante plek nu).

[ Voor 32% gewijzigd door grasmanek94 op 17-02-2022 13:08 ]

Beste antwoord (via grasmanek94 op 17-02-2022 10:24)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 14:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

grasmanek94 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:26:
Op de i7-8750H / GTX 1070 combo heb ik precies hetzelfde. Weet iemand hoe het zit met frame skipping, wordt dat officieel erkend als defect?
Het zou mij verbazen als een supporthoek bij wat voor retailer of fabrikant dan ook weet wat je ermee bedoelt, maar m.i. is het een defect.

Frameskipping is een resultaat van de monitor scaler die de refreshrate niet kan bijbenen, wat je vaak ziet als je handmatig je monitor gaat overclocken en net een stapje te ver gaat. Er zijn zat monitors die 165Hz adverteren waarbij de 165Hz eigenlijk een overclock is, en het paneel eigenlijk ontworpen is op 144Hz. Bij sommige schermen doen fabrikanten daar eerlijk over, en maken ze de 165Hz een optie in de OSD met de opmerking "geen garanties dat het werkt". In die situatie zou je dus geen verhaal hebben, maar omdat de 165Hz bij deze Iiyama niet als overclock wordt geadverteert, heb je gewoon recht op een product wat dit daadwerkelijk haalt.

Ik heb nergens een bron kunnen vinden die anders beweert dan "dit scherm kan 165Hz". De scaler houdt het duidelijk niet bij, dus je hebt een product in handen wat niet voldoet aan de specs. Kortom RMA, en op je strepen blijven staan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
eerlijke vraag: heb je er last van?
eerlijke vraag2: ligt het aan je gloednieuwe beeldscherm, of misschien aan de output van je 7-8 jaar oude laptop?

als ie bij je ufotest gewoon 165 framerate en 165 refresh rate aangeeft is 't goed toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
dyrc schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:46:
eerlijke vraag: heb je er last van?
eerlijke vraag2: ligt het aan je gloednieuwe beeldscherm, of misschien aan de output van je 7-8 jaar oude laptop?

als ie bij je ufotest gewoon 165 framerate en 165 refresh rate aangeeft is 't goed toch.
Nou ja dus, want ik vond de smoothness niet overeen komen met 165 Hz (vriend van mij heeft ook een 165Hz monitor).

Mijn laptop kan gewoon prima volgens de specs 165Hz aan, maar ik zal spoedig een ander apparaat proberen (kost even tijd om te regelen).
Verder zoals ik al aangaf, hoe raar het ook is, ik heb het gevoel dat 120Hz zonder frameskips vloeiender is dan 165Hz met frameskips. Ik zal wel een "blinde" test doen met nog een persoon.

Ik dacht ook dat het aan mijn laptop lag, en daarom probeerde ik dus ook 1024x768@165Hz, Dat vereist veel minder bandbreedte dan 2560x1440@120Hz. Op QHD@120 Hz (bijna 4x zoveel bandbreedte) geen frameskipping.. dus apart.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 15-02-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 19:57
Kijk ook eens naar cpu verbruik, deze wil wel hoog zijn op 120hz. En dan wil het ook gebeuren dat je fps skips,drops krijgt

En hoe hoger de resolutie, hoe minder cpu botteneck krijgt, dus dat zou kunnen passen bij jou probleem.

Hoe lager resolutie hoe meer je daar last van hebt

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 15-02-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
freaky35 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:52:
Kijk ook eens naar cpu verbruik, deze wil wel hoog zijn op 120hz. En dan wil het ook gebeuren dat je fps skips,drops krijgt
Goeie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxmQiDy89dU88diWAxwkI8R7K2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzTZSvW4cW26BfDAYu8okyNV.png?f=fotoalbum_large

Hmm dat valt mee.

Bij GPU tabs ook niks op 100%.

En de test zelf zegt natuurlijk als er een groene "READY" is mag men foto's maken en de testresultaten vertrouwen, bij geel, oranje of rood zijn ze onbetrouwbaar. Ik maak foto's bij 'READY' (groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik probeer even mee te denken:
staat je energieplan/powerprofile op performance?
werkt je gsync? (nvidia control panel) dat kan in de ervaring schelen (als je wel de solid 120fps haalt maar niet de solid 165, dan voelt de 165 minder snappy, dat lost je gsync dan voor je op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
grasmanek94 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Goeie!
[Afbeelding]

Hmm dat valt mee.

Bij GPU tabs ook niks op 100%.

En de test zelf zegt natuurlijk als er een groene "READY" is mag men foto's maken en de testresultaten vertrouwen, bij geel, oranje of rood zijn ze onbetrouwbaar. Ik maak foto's bij 'READY' (groen).
Als dat testtooltje slechts een van je vier cores gebruikt kan dit alsnog de bottleneck zijn.

Het is überhaupt de vraag of je laptop QHD resoluties op die frequentie kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
dyrc schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:54:
ik probeer even mee te denken:
staat je energieplan/powerprofile op performance?
werkt je gsync? (nvidia control panel) dat kan in de ervaring schelen (als je wel de solid 120fps haalt maar niet de solid 165, dan voelt de 165 minder snappy, dat lost je gsync dan voor je op)
GSync heeft Nvidia niet aangezet voor oudere kaarten, vziw is dat een extensie die DP1.2*a* vereist. Mijn GPU is DP1.2 dacht ik. Ik wou DP1.4 (er is een firmware upgrade beschikbaar voor mijn GPU), maar ik kan maar niet aan de juiste vBIOS komen voor specifiek mijn laptop model. Ik zit dus vast op DP1.2 zonder de 'a'.

Windows power management staat alles op high performance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FfmTXMci1EFbFijmW8Dq_TNwCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ggaAan4c277AV3stdj2poBqC.png?f=user_large
In de Intel en Nvidia panels staat ook alles op Quality / High Performance. Alles wat met energy efficient / balanced / battery optimized te maken heeft staat uit. Laptop is ingeplugd in netstroom tijdens de testen.

Verder is GSync niet bedoelt voor spellen / full screen applicaties? Dat dacht ik in ieder geval.
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:56:
[...]

Als dat testtooltje slechts een van je vier cores gebruikt kan dit alsnog de bottleneck zijn.

Het is überhaupt de vraag of je laptop QHD resoluties op die frequentie kan halen.
Als geen van de cores 100% benut wordt, dan denk ik niet dat er een CPU bottleneck zit.

De specs van de GTX 980M zeggen dat via DP QHD@165Hz gewoon mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door grasmanek94 op 15-02-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik citeer even:
"DisplayPort 1.2
This standard allows for up to 21.6Gbps of bandwidth. This means the max supported refresh rate for each display type is: 240Hz at 1080p. 144Hz at 1440p."

Je displayport kan dus überhaupt geen 1440P op meer dan 144hz doen.

Doe de test nog eens op 1080p. Als je dan geen vertraging ziet is de displayport je probleem danwel je systeem.

[ Voor 164% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:02:
Ik citeer even:
"DisplayPort 1.2
This standard allows for up to 21.6Gbps of bandwidth. This means the max supported refresh rate for each display type is: 240Hz at 1080p. 144Hz at 1440p."

Je displayport kan dus überhaupt geen 1440P op meer dan 144hz doen.
Maar QHD@165Hz is 18.25 Gbps..? Dus ik val gewoon binnen spec, toch? Zulke teksten komen van sites vandaan die 165Hz niet hadden verwacht als een tussenstap. En ik heb een test gedaan op 1024x768, dat is minder dan FullHD, zelfde resultaat. 1080p/FullHD/1920x1080 heeft meer bandbreedte nodig dan 1024x768.

Verder hoef ik in de NVidia panel en Windows niks te doen om 165Hz te mogen kiezen, deze optie is gewoon beschikbaar zonder gefroemel.

[ Voor 21% gewijzigd door grasmanek94 op 15-02-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
grasmanek94 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Maar QHD@165Hz is 18.25 Gbps..? Dus ik val gewoon binnen spec. Zulke teksten komen van sites vandaan die 165Hz niet hadden verwacht als een tussenstap. En ik heb een test gedaan op 1024x768, dat is minder dan FullHD, zelfde resultaat. 1080p/FullHD/1920x1080 heeft meer bandbreedte nodig dan 1024x768.
De maximale effectieve bandbreedte ligt veel lager (17.28 Gbps)

Hrm, als het op 720P ook gebeurt zit er vast een andere oorzaak achter.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:07:
[...]

De maximale effectieve bandbreedte ligt veel lager (17.28 Gbps)

Hrm, als het op 720P ook gebeurt zit er vast een andere oorzaak achter.
Ik heb even nog wikipedia gecheckt (DisplayPort) en vond deze tabel (8bits kleur die ik gebruik, geen HDR):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7QllWwsx7IWX8UwqDYM6PgD-WQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9I9YNoVUVdLrFU40abcf30aR.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar deze tabel kijk, doe ik niet iets wat unsupported is. Maar ook op 144Hz is er frame skipping.

Het is echt moeilijk om betrouwbare informatie te vinden over de capabiliteit van de GTX 980M).

Morgen rond 19u komt een vriend met zijn GTX 1070 machine die DP1.4 support heeft.

Ik was even vergeten dat de kleurinformatie 24bits is, en niet 32 bits.. waardoor ik op een te hoog getal uit kwam. Het moet 13.56 Gbps zijn. Wat DP1.2 prima kan, dat zit onder de max effectieve bandwidth.

[ Voor 40% gewijzigd door grasmanek94 op 15-02-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Nu online
Op de i7-8750H / GTX 1070 combo heb ik precies hetzelfde. Weet iemand hoe het zit met frame skipping, wordt dat officieel erkend als defect?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

grasmanek94 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:26:
Het zou mij verbazen als een supporthoek bij wat voor retailer of fabrikant dan ook weet wat je ermee bedoelt, maar m.i. is het een defect.

Frameskipping is een resultaat van de monitor scaler die de refreshrate niet kan bijbenen, wat je vaak ziet als je handmatig je monitor gaat overclocken en net een stapje te ver gaat. Er zijn zat monitors die 165Hz adverteren waarbij de 165Hz eigenlijk een overclock is, en het paneel eigenlijk ontworpen is op 144Hz. Bij sommige schermen doen fabrikanten daar eerlijk over, en maken ze de 165Hz een optie in de OSD met de opmerking "geen garanties dat het werkt". In die situatie zou je dus geen verhaal hebben, maar omdat de 165Hz bij deze Iiyama niet als overclock wordt geadverteert, heb je gewoon recht op een product wat dit daadwerkelijk haalt.

Ik heb nergens een bron kunnen vinden die anders beweert dan "dit scherm kan 165Hz". De scaler houdt het duidelijk niet bij, dus je hebt een product in handen wat niet voldoet aan de specs. Kortom RMA, en op je strepen blijven staan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Weet je zeker dat HBR2 ondersteund wordt? Ik ben daar tegenaan gelopen, ik kwam er achter dat mijn 3 jaar oude GPU in mijn PC wel HBR2 doet op DP1.2 en mijn gloednieuwe laptop met dockingstation alleen maar HBR op DP1.2. Ik kon deze beperking vinden bij de specs van mijn dockingstation.
Geen 4K 60Hz op mijn laptop dus, wel op mijn veeld oudere pc met videokaart.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Twazerty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:01:
Weet je zeker dat HBR2 ondersteund wordt? Ik ben daar tegenaan gelopen, ik kwam er achter dat mijn 3 jaar oude GPU in mijn PC wel HBR2 doet op DP1.2 en mijn gloednieuwe laptop met dockingstation alleen maar HBR op DP1.2. Ik kon deze beperking vinden bij de specs van mijn dockingstation.
Geen 4K 60Hz op mijn laptop dus, wel op mijn veeld oudere pc met videokaart.
Maar precies zoals je zegt, als HBR2 niet ondersteund zou worden zou die modus simpelweg niet werken. DP is erg secuur met dergelijke informatie afspreken tussen bron en weergever. Dat gaat zo ver als dat DP1.2 niet op 100Hz wil draaien (bij 3440x1440) als je een passieve USB-c naar DP adapter ertussen plaatst. Deze blijft dan steken op 85Hz omdat gesignaleerd wordt dat er sprake is van signaalregressie.

• grasmanek94
  • Nu online
Blaat schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Niet officieel erkend dus, maar wel een defect. Ik leg het voor aan de verkoper, hopelijk weet deze er goed mee om te gaan (Dat ik niet het product terug krijg met "alles werkt naar behoren").

Ik heb een paar foto's gemaakt en ik denk dat ik mijn gevoel kan verklaren dat 120 Hz vloeiender lijkt: als ik de weggevallen frames pak, op de totale lengte (en totale lengte + 2 vakjes) dan kom ik uit tussen 123 Hz - 131 Hz.

120 Hz is wel stabiel en consistent.

Bedankt allen!

Edit:

! OPGELOST !

Nog een toevoeging, ik heb de RMA geannuleerd. Wat bleek: AMD Freesync Premium moest UIT (had ik gedaan)... maar dat is niet alles, daarna komt in de monitor de optie Direct Drive beschikbaar, deze moet AAN! Nu heb ik stutterloze 165 Hz :D

Apart dat ik daar nergens iets over kan vinden in de user manual. Blijkbaar doet AMD FreeSync nog steeds iets, ook al support de GPU/computer dat niet? Ik nam aan dat als er geen Sync-compatible PC aangesloten wordt, dat die functionaliteit een soort pass-through / negeer situatie doet. Maarja..

Bij direct drive staat er alleen "reduce input lag", ik dacht: zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? En jawel hoor..

Was dat niet het geval geweest dan had ik de RMA door laten gaan - je weet overigens niet of de volgende unit een slechte IPS glow zal hebben of meer dode pixels zal hebben, of op een irritante plek 1 dode pixel (heb 1 dode pixel op een niet-zo-irritante plek nu).

[ Voor 22% gewijzigd door grasmanek94 op 17-02-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-06 22:43

Hu9o

Schokkend

grasmanek94 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:35:

Nog een edit:

! OPGELOST !

Had ik dit maar een jaar eerder gelezen.
Bedankt. Hier nu ook opgelost _/-\o_

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Pagina: 1