Toon posts:

Tijd voor een nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maa85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:20
Ik zoek een?
Nieuw / vervangend GPU, daar m'n huidige GPU "Gigabyte GTX 950" artefacts begint te vertonen en regelmatig voor crashes zorgt op het moment dat ik een game probeer te runnen (pas na een speel sessie van 5 á 10 min)

Wat is je budget?
€ 500,- (max € 550,-)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur wat betreft Merk, indien mogelijk een vrij stille kaart

Idealiter zou ik een RTX 3060 / TI of een RX 6600 XT / 6700 XT willen, echter gezien de huidige GPU markt is dit jammergenoeg niet haalbaar.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig setup:
Case - Sharkoon REX8
PSU - be quiet! Pure Power 9 - 500W
Mobo - Asus B150M Pro Gaming
Ram - HyperX Fury - DDR4 2x 8GB, 2133Mhz, CL14 en Corsair Vengeance LPX - DDR4 2x8GB, 2400Mhz, C14
CPU - Intel Core i5-6400
CPU Koeler - be quiet! Pure Rock
GPU - Gigabyte GTX 950 OC
Overig – 3 Tal Artic F12 PWM PST fans

Waar ik zelf aan zat te denken als potentiele kandidaten zijn:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 489,-€ 489,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2060 12GB TWIN X2 OC€ 499,-€ 499,-
Totaal€ 988,-

Graag verneem ik graag van jullie wat jullie mij adviseren voor een vervangend GPU

[Voor 3% gewijzigd door maa85 op 15-02-2022 17:36]

Beste antwoord (via maa85 op 09-03-2022 08:53)

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-02 14:58
Wat een onzin weer. Tuurlijk zal een nieuwe cpu beter meekunnen met een nieuwe gpu, maar op dit moment gaat een upgrade van een GTX950 je zoveel meer plezier geven dan een cpu upgrade.

Eerst je gpu, en dan later je cpu dus.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Meer dan een GTX 1660/Super/Ti zou ik niet willen adviseren met een trage quadcore als de i5-6400 anders loop je onherroepelijk tegen een cpu bottlekneck aan.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Zou tweedehands gaan kijken. Genoeg snels te vinden voor rond de 500 euro.

En ik zou me niet laten tegenhouden door de tragere cpu. Die kan je altijd nog upgraden! Zit je dan met je 1660 en een 5800x oid...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
100% kans dat je een cpu bottleneck krijgt.
De 6400 kan gewoon geen huidige gpu aan.

Ik zou echt beide upgraden,als dit mogelijk is.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Het is niet alsof die 6400 in vlammen op gaat als je er een moderne GPU in stopt ofzo. Hooguit zal de GPU niet op zijn volle kracht draaien, een situatie die je in de toekomst kan verhelpen met een nieuwe CPU.

@maa85 kan ook op V&A voor een tweedehands geforce 960, 970 of 980 gaan of een AMD RX480/580. De 970 gaat voor ergens tussen de 150 en 200 zie ik, dan kan je weer even vooruit en heb je 300 euro om te sparen voor een nieuwe CPU :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• maa85
Alle,

Thnx voor de replies, dat de cpu niet meer mee kan met de recente gpu begrijp ik.

Echter de mobo bied ook niet meer denderend veel opties om te upgraden, volgens de Asus site zou ik hooguit tot een i7-7700k kunnen gaan.

Is wellicht een upgrade kit ala.
Upgrade-Kit-Gigabyte-B550-Ryzen-5-5600G-2x8GB-3200-

Of een
Upgrade-Kit-Gigabyte-B550-Ryzen-7-5700G-2x16GB-3200-

Dan geen betere keus?
Denk dat de igp/apu ten op zich te van de 950 niet voor een enorme achteruitgang zal gaan zorgen. Of zie ik het soms verkeerd?

[Voor 9% gewijzigd door maa85 op 16-02-2022 11:25. Reden: url correctie]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-02 09:35

vectormatic

Warlock of the doorlock

Afhankelijk van wat voor games je speelt zou ik gewoon een rx6600 halen, de keerzijde van een cpu bottleneck is dat je de grafische effecten helemaal kan maxen voordat je tegen een gpu beperking aanloopt.

En dan daarna sparen voor een nieuwe cpu/mobo combo, met socket 1700 heb je voor onder de 300 euro een i3 die een 7700k zich dood laat schrikken en 16gb nieiw ddr4, voor iets meer heb je een 6 core i5

Als je budget strak op die 500 zit kan je in de huidige markt nieuw helaas niet veel, misschien net die i3 12100 combo en een 6500xt, wat vanaf je huidige systeem overigens ook een mega upgrade is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-02 14:58
Wat een onzin weer. Tuurlijk zal een nieuwe cpu beter meekunnen met een nieuwe gpu, maar op dit moment gaat een upgrade van een GTX950 je zoveel meer plezier geven dan een cpu upgrade.

Eerst je gpu, en dan later je cpu dus.

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:56
Ik ben het met Flapwaaier eens. Een nieuwe CPU kan altijd nog een keer later. Dat je nu de GPU niet helemaal 100% open kan draaien voordat de CPU begint te stuiteren is helemaal niet erg. Ik zou gewoon voor het maximaal haalbare qua GPU gaan en niet een nieuwe mwah GPU en een nieuwe mwah CPU bij elkaar zetten omdat de CPU er een klein beetje moeite mee heeft om de GPU bij te benen.

• freaky35
Ik zou geen APU nemen,dan liever zoals hierbovern voorgesteld,eerst gpu en dan een nieuwe cpu.
Echter welke games speel je?

• maa85
freaky35 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:33:
Ik zou geen APU nemen,dan liever zoals hierbovern voorgesteld,eerst gpu en dan een nieuwe cpu.
Echter welke games speel je?
Speel op dit moment voornamelijk :
GTA V, Watch Dogs 2, Saints Row IV, AC Unity, AC, Origins, Frost Punk, Genshin Impact, League of Legends.

Cyberpunk 2077 ligt nog op de plank, daar deze niet lekker draait op m'n huidig setup heb ik 'm for the time being weer uninstalled.

NB: Full HD (1080 High/Ultra setting) gaming is voor mij ruim voldoende

• freaky35
Assassins creed games zijn echt cpu games GTA ook wel,daar ga je het het meeste bij merken.
Je zal dus zeker een bottleneck ervaren,hoeveel is uittesten.

Maar ik zou voor die games sowieso dan een aparte gpu en cpu nemen, geen APU
Dus eerst GPU upgraden een dan later de cpu.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:47
6600 is complete overkill voor 1080p en een i5 6400. Die veel te dure kaart zal uit zn neus zitten vreten en een CPU bottleneck draait vaak ook niet erg soepel.
Koop een 2e hands kaartje voor 150-250 euro en spaar verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee