Toon posts:

Thuis werk & game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hokhmah
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-01 11:38
De aanleiding voor een nieuwe PC is dat mijn huidige het na 4,5 jaar (al) begeeft. Ik heb allerlei problemen met Windows, en last van falende hardware. Mogelijk doordat de voeding het net niet trekt nadat ik twee jaar geleden een videokaart heb toegevoegd.
Ik heb geen zin om een schone installatie te doen voor het hele gezin als ik toch van plan ben om over een jaar een andere te kopen. Deze keer wil ik meer rekening houden met de toekomst, kinderen die eerst niets met de PC deden spelen er nu spellen op (m.n. Fortnite en Minecraft). Dat kunnen er meer / andere worden. Ik liever niet later weer moeten upgraden, tenzij de kosten nu anders veel te hoog zouden worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor office en webbrowsing, met soms wat videobewerking en Photoshop.
Daarnaast vooral Fortnite, en in de toekomst mogelijk meer en andere games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximum prijs, maar wil er zeker geen € 2.000 aan uit geven.
Ik zou graag niet (veel) meer dan € 1.000 uitgeven. Het systeem bouwen doe ik niet zelf, daar heb ik onvoldoende tijd (geduld) voor. Ik wil het daarom ook kunnen kopen bij bv een leverancier die de PC ook voor me bouwt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb eventueel een Gigabyte Geforce GTX 1060 OC 3GB om over te zetten. Het lijkt me handig om nu direct een stap(je) vooruit te maken. Als de kosten echt te hoog worden, zou ik de videokaart nog (tijdelijk) mee willen nemen om op een later moment een nieuwe videokaart te kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil voldoende opslag en geheugen hebben. Bij de laatste 2 PC’s moet ik halverwege de levensduur extra geheugen en opslag aankopen.
Randapparatuur heb ik nu niet nodig. Ik gebruik een standaard 60 hz 1080 monitor, op termijn wordt dat vast een >120 hz 1440.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen sterke voorkeur. Heb Intel en AMD gehad, nu lijkt Intel het verstandigst. Wel lichte voorkeur voor Samsung SSD (icm met hun software ben ik een tevreden gebruiker). Verder graag goede / gerenommeerde merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mag gewoon een grote tower zijn, de PC staat onder het bureau (met linker zijkant tegen een wand). Geen wifi nodig, bluetooth zou een pluspunt zijn, maar niet noodzakelijk. Toegankelijke USB (liefst ook USB-C) aan voor/bovenzijde. Stroom moet gewoon voldoende zijn, ook als ik er in de toekomst toch iets bij moet steken / veranderen.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek dus een voldoende goede PC die ook geschikt is voor games. Die toekomstvast is, voor een redelijke prijs. Daarbij wil ik dus voorkomen dat ik over een tijdje vast kom te zitten door bv wattage. De voeding vind ik sowieso altijd lastig uit te kiezen.
En een toets op de videokaart. Is dit nu verstandig, of kan ik beter (tijdelijk) de huidige kaart overzetten?
Ik vind het ook lastig om te toetsen of alles wel goed samengaat.
Er zou nog wel iets van de prijs af mogen, maar ben bereid om dit geld er aan uit te geven als ik er lang mee vooruit kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660 DS3H DDR4€ 145,04€ 145,04
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 528,64€ 528,64
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 79,78€ 79,78
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 74,12€ 74,12
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 1.230,28

Beste antwoord (via hokhmah op 16-02-2022 18:59)

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:21

belgianmadcow

enthousiast

De vraag of het "wijs" is om nu je GPU te upgraden is een zeer lastige. De prijzen van de GPUs zijn wat aan het "normaliseren" naar het niveau "licht gek" vanaf de piek "helemaal doorgeslagen" over het eindejaar. Er zijn er best wat die in de buurt van hun laagste prijs of prijs bij introductie komen.
Het loont de moeite om de prijsdalingen in de pricewatch in de gaten te houden voor GPUs! Er is al een 6600 gepasseerd voor 452 oid..
Ook zoeken in de pricewatch op een kaart die je wil, zoals de 6600 is erg nuttig. Ik zie zo pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 6600, bespaart je 70 €. De verschillen tussen merken voor een bepaalde GPU zijn meestal niet groot (qua prestaties), en liggen eerder op gebied van koeling & stilte, grootte, esthetiek en aansluitingen.

Veel mensen met een GPU zoals de jouwe bouwden recent nieuwe systemen maar behielden hun kaart. Gezien je niet direct acute noden hebt voor gamen (fortnite is niet veeleisend), houdt wachten dan steek. Maar je weet niet wannèèr en of er ooit weer mid-range kaarten komen tegen wat je "normale" prijzen kan noemen.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:40
Een 450 Watt voeding zoals deze BitFenix Formula Gold 450W voldoet. De SSD is duurder dan perse nodig: PNY XLR8 CS3030 1TB is wat goedkoper en net zo snel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

De vraag of het "wijs" is om nu je GPU te upgraden is een zeer lastige. De prijzen van de GPUs zijn wat aan het "normaliseren" naar het niveau "licht gek" vanaf de piek "helemaal doorgeslagen" over het eindejaar. Er zijn er best wat die in de buurt van hun laagste prijs of prijs bij introductie komen.
Het loont de moeite om de prijsdalingen in de pricewatch in de gaten te houden voor GPUs! Er is al een 6600 gepasseerd voor 452 oid..
Ook zoeken in de pricewatch op een kaart die je wil, zoals de 6600 is erg nuttig. Ik zie zo pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 6600, bespaart je 70 €. De verschillen tussen merken voor een bepaalde GPU zijn meestal niet groot (qua prestaties), en liggen eerder op gebied van koeling & stilte, grootte, esthetiek en aansluitingen.

Veel mensen met een GPU zoals de jouwe bouwden recent nieuwe systemen maar behielden hun kaart. Gezien je niet direct acute noden hebt voor gamen (fortnite is niet veeleisend), houdt wachten dan steek. Maar je weet niet wannèèr en of er ooit weer mid-range kaarten komen tegen wat je "normale" prijzen kan noemen.

• hokhmah
Dat zou dit een alternatief kunnen zijn, uitgaande van het meenemen van de GPU.
Daarbij kies ik ook een andere kast, met een usb-c aansluiting en meerdere usb aansluitingen aan de voorzijde.
Aangezien ik de PC wil laten bouwen en pas thuis de GPU kan omzetten, lijkt het me dat de CPU ook een geïntegreerde GPU nodig heeft. Die twee tientjes is me het gemak wel waard, dan kan ik thuis het oude en nieuwe systeem nog even naast elkaar blijven gebruiken tijdens het omzetten van data etc.
Tevens de voeding aangepast naar een recente Corsair, waarvan het vorige model toch ook goede recensies kreeg. Daarnaast maken de kosten voor de SSD (in ieder geval waar ik hem wil kopen) maar weinig verschil. Zo wordt het een veel vriendelijker prijskaartje en kan ik over een tijdje de GPU alsnog upgraden, mocht dat nodig zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenGigabyte B660 DS3H DDR4€ 145,04€ 145,04
1VideokaartenGigabyte GTX 1060 WINDFORCE OC 3G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 127,-€ 127,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 764,64

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Goeie aanpassing, die voeding. Niet duur, kwaliteit en 550 W, dat geeft je wat ruimte voor een toekomstige GPU.
De kast die je kiest vind ik wel erg duur. Voor 30 € minder heb je de pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart en die heeft ook USB-c op de voorkant. De lichtshow kan je afzetten. Kast met goeie airflow en veel ruimte. Maar, kast is ook een heel persoonlijke kwestie van smaak, dus dat was maar my 2 cents ;)
pricewatch: NZXT H510 Zwart bespaart je 60 €
Hier de hele lijst ATX + USB-C om in te grasduinen.

• hokhmah
Dank voor je reactie.

Ik had al gekeken naar de kasten die je noemt.
De be quiet! is maar bij 1 winkel goedkoper, bij andere winkels maakt het nauwelijks uit.
Naar de NZHT had ik ook al gekeken, dat scheelt aanzienlijk.
Die heeft echter een beperkt aantal USB aansluitingen voorop. Eigenlijk voldoende, maar niet als er 1 stuk gaat. Ik zie ook het nodige commentaar op de airflow van die kast. En mijn ervaring met Fractal is goed, vandaar dat die mijn voorkeur heeft.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Kversta het, als je meerdere USB wil. En airflow inderdaad bij de NZXT 510. Er bestaat ook wel een flow versie van: pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart.
Wat dacht je van deze Fractal design: pricewatch: Fractal Design Define S2 Black? 50 € verschil, en die window staat toch onzichtbaar bij je.
Klinkt nu wel alsof ik je van je kast weg wil, niet hoor :)

• hokhmah
Dat zou een goed alternatief zijn, ware het niet dat deze net zo duur is bij Azerty als die ik al op het oog heb.

• robmor13
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:30
Ik volg dit topic met interesse, ben ook op zoek naar een nieuwe pc. Stel dat ik later voor een RX 6600 zou gaan (om mijn huidige RX 480 te vervangen), zou dat dan prima passen met de benoemde processor, moederbord en voeding?

Toevoeging:
Ik gebruik op dit moment 2x 24 inch monitoren, op 1080p. Voor werk overdag en 's avonds om te gamen. Ik denk dat ik niet op korte termijn een stap zou zetten naar 2x 27 inch monitoren. En volgens mij heeft 1440p op een 24 inch monitor niet zo heel veel zin.

[Voor 37% gewijzigd door robmor13 op 18-02-2022 23:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee