Vraag

• Sylvia
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-01 23:26
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een nogal oude PC die een nieuwe C-schijf nodig heeft en nu kijk ik naar de Samsung 980 M.2.
Mijn moederbord, de Asus Z97 Pro, ondersteunt (volgens de handleiding) een M.2 (NGFF) SSD module. Verder staat er dit in de handleiding: "This socket supports M Key and type 2260/2280 storage devices."
Mijn vraag is dus of ik deze Samsung 980 kan installeren in mijn pc?

De bedoeling was eerst een nieuwe MB/CPU/Ram set in te bouwen maar gezien de prijzen van afgelopen jaren heb ik dat maar even uitgesteld. Echter een nieuwe harde schijf wordt nu echt wel nodig en ik hoop deze dan weer mee te nemen in de (later) geüpdate pc). Een 2.5 inch ssd aankopen vind ik dus zonde nu.

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken en advies!
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10
Asus Z97 Pro met een Intel i7 4790 cpu en 16GB ram

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De handleiding van mijn MB geraadpleegd.
...

Beste antwoord (via Sylvia op 16-02-2022 11:26)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Het m.2 slot is ook geschikt voor PCIe ssd's (x2 lanes op PCIe 2.0 weliswaar), en sinds bios versie 2205 is ook ondersteuning voor NVMe gekomen.

Alle reacties

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zo te zien niet, uit de handleiding van je moederbord maak ik op dat je M.2 slot enkel SATA ssd's ondersteund. PCIe SSD's gaan daar niet in werken.

Het maakt nog wel uit of je een Pro of een Pro Gamer hebt blijkbaar. Die laatste zou dan wel weer 2 PCIe lanes beschikbaar hebben, maar goed, daar ga je nooit de potentie van die 980 Pro uit halen dus een budget SSD'tje doet het dan net zo goed.

[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 15-02-2022 15:49]

• Sylvia
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:45:
Zo te zien niet, uit de handleiding van je moederbord maak ik op dat je M.2 slot enkel SATA ssd's ondersteund. PCIe SSD's gaan daar niet in werken.

Het maakt nog wel uit of je een Pro of een Pro Gamer hebt blijkbaar. Die laatste zou dan wel weer 2 PCIe lanes beschikbaar hebben, maar goed, daar ga je nooit de potentie van die 980 Pro uit halen dus een budget SSD'tje doet het dan net zo goed.
Ik zie in de handleiding op pagina 1-34 het volgende staan:
"The M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA/EXPRESS."
en
"When using Intel Desktop Responsiveness technologies with PCIe M.2 device, ensure to set up the Windows UEFI opering system under RAID mode."

Onder M.2 support (blz.1-2) staat het volgende:
"The motherboard features the M.2 slot, which shares bandwidth with PCI Express x2 slot to speed up data transfer up to 10Gb/s. This helps enchance the performance of your SSD that is dedicated only to the operating system. The M.2 slot also includes Intel Rapid Storage Technology support for faster access to data and applications, and quicker wake up time for your system."

Volgens mij gaat het dan wel over een PCIe M.2?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij bijna vergelijkbaar met Samsung 980 ssd zeer lage lees en schrijfsnelheden?

Allicht kan je beide moederborden even vergelijken qua handleiding & verwoording; het zijn allebei 97-chipsets dus niet heeeeel erg verschillend.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sylvia
MAX3400 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:22:
Volgens mij bijna vergelijkbaar met Samsung 980 ssd zeer lage lees en schrijfsnelheden?

Allicht kan je beide moederborden even vergelijken qua handleiding & verwoording; het zijn allebei 97-chipsets dus niet heeeeel erg verschillend.
Dank je wel.

Hmmm, dat lijkt er idd op. Het werkt bij hem wel...

Het gaat mij nu niet om de allersnelste prestatie maar als ik nu nog een 2.5" koop en daarna de pc ga upgraden dan heb ik eigenlijk nog maar weinig aan die 2.5". De 980 kan wel gewoon mee verhuizen en dan wel tot volle glorie komen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:45:
...
- edit: onderstaande info is achterhaald, zie de volgende posts -

Om je even voor een miskoop te behoeden: de 980 is wel M2, maar NVME. Jouw "oude" systeem loopt alleen op M2 SATA.
Een 2,5" SATA SSD is te gebruiken in zowel je oude als je nieuwe PC.
Als je dat niet wil (dus persé NVME), zul je je aankoop uit moeten stellen tot bij de nieuwe PC en voor nu iets anders verzinnen.

[Voor 36% gewijzigd door Renault op 15-02-2022 23:26]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26
Het m.2 slot is ook geschikt voor PCIe ssd's (x2 lanes op PCIe 2.0 weliswaar), en sinds bios versie 2205 is ook ondersteuning voor NVMe gekomen.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 07:53
Ik heb ook een Asus Z97 Pro en dat ging prima met een PCIe SSD. Helaas verloor ik daar wel 1 of 2 sATA connectoren mee omdat die worden uitgeschakeld als het M.2-slot gebruikt wordt.

• Sylvia
Renault schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:10:
[...]

- edit: onderstaande info is achterhaald, zie de volgende posts -

Om je even voor een miskoop te behoeden: de 980 is wel M2, maar NVME. Jouw "oude" systeem loopt alleen op M2 SATA.
Een 2,5" SATA SSD is te gebruiken in zowel je oude als je nieuwe PC.
Als je dat niet wil (dus persé NVME), zul je je aankoop uit moeten stellen tot bij de nieuwe PC en voor nu iets anders verzinnen.
Maar wel heel erg bedankt voor je waarschuwing en meedenken hoor! Ik had mijn aankoop al uitgesteld i.v.m. de enorme prijsverhogingen tijdens corona. Mijn bijna 10 jaar oude Crucial M4 is hard aan vervanging toe al draait hij nog foutloos 😉

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Ach, zolang hij zelf nog geen fouten aangeeft (daarvoor kun je de Crucial-eigen software gebruiken, die kan ook de broodnodige firmware updates voor je uitvoeren), is het goed.

• Sylvia
JW1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:05:
Ik heb ook een Asus Z97 Pro en dat ging prima met een PCIe SSD. Helaas verloor ik daar wel 1 of 2 sATA connectoren mee omdat die worden uitgeschakeld als het M.2-slot gebruikt wordt.
Ja, dat is jammer idd maar daar kan ik mee leven. Blij dat het iig kan, de Samsung 980
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee