• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-03 15:21
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Na het assembleren van een PC bij een vriend en het aanpassen van de geheugen frequentie naar 3600, start de PC helemaal niet meer. Na het opslaan van de instellingen gaat hij na een paar seconden weer uit, aan, uit, totdat de BIOS zichzelf reset en het geheugen weer op 2133 Mhz staat.

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met Intel, waar dit aanpassen altijd "gewoon werkt". Klopt het dat je bij AMD meer moet spelen met voltages of genoegen moet nemen met minder? 3000 bijvoorbeeld?

Ik heb zowel met als zonder XMP, 3600 en 3400 geprobeerd. Ik heb geen fysieke toegang tot de PC op dit moment, en die zaken zoals voltage las ik dus later toen ik deze issue ging opzoeken.

Gigabyte Aorus Elite V2
Ryzen 5800X
Corsair 32GB kit, 3600 (CMK32GX4M2D3600C18)

Tips zijn welkom!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Te oordelen aan je post heb je wel al ontdekt dat een CMOS reset dit in elk geval oplost zodat je verder kunt testen :)

Check even of het geheugen dat je gebruik op de QVL lijst van het moederbord staat i.c.m. de processor. AMD CPU's zijn net wat specifieker op geheugen dat Intel en het kan zijn dat een hoger XMP profiel dan niet lekker werk. Dit geheugen terug sturen en geheugen kopen dat op de lijst staat zou ik aanraden.

[Voor 3% gewijzigd door n9iels op 15-02-2022 15:24]

• camillus
n9iels schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:23:
Te oordelen aan je post heb je wel al ontdekt dat een CMOS reset dit in elk geval oplost zodat je verder kunt testen :)

Check even of het geheugen dat je gebruik op de QVL lijst van het moederbord staat i.c.m. de processor. AMD CPU's zijn net wat specifieker op geheugen dat Intel en het kan zijn dat een hoger XMP profiel dan niet lekker werk. Dit geheugen terug sturen en geheugen kopen dat op de lijst staat zou ik aanraden.
Thanks! Ik heb die lijst opgezocht en daar staat hij nét niet op. (Hetzelfde type met 3400 wel). De spullen zijn helaas al een tijdje geleden gekocht, dus terugsturen zal niet meer gaan.

Denk je dat met een iets hoger voltage, bijvoorbeeld 1.35, die 3600 wel gewoon te halen is? Ik ga het in ieder geval proberen zodra ik daar weer ben.

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:53
Corsair heeft een reeks speciaal voor amd ryzen: deze hebben allemaal een "z" in de naam bijvoorbeeld de z3600c18 of de z3200c16.
Alle andere types zoals d3600c18 zijn eigenlijk voor intel.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Corsair LPX is niet zomaar geschikt voor Ryzen, je moet de versie hebben 'Optimized For Ryzen'.(staat op de doos)

Verder moet je bij 2 modules de ram-sticks in Bankje 2en4 vanaf de CPU steken, vaak DDR-4 A2-B2.

edit: laatste bios wil vaak wel eens helpen

[Voor 16% gewijzigd door Hackus op 15-02-2022 17:19]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37
welke versienummer staat op de latjes zelf? Je vindt hier genoeg topics over de moeilijke combinatie van corsair en Ryzen. Aan de hand van de versienummer (op de latjes zelf), kan je achterhalen welke chips gebruikt zijn door Corsair: sommige werken samen met AMD, en met sommige heb je pech

Daarnaast, welke bios versie gebruik je? Er zijn wel wat updates naar geheugencompatibiliteit.
camillus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Thanks! Ik heb die lijst opgezocht en daar staat hij nét niet op. (Hetzelfde type met 3400 wel).
Staat er dus helemaal niet op. Er staat ook nog een versienummer achter (bijna) elk Corsair model op de QVL. Zolang dat niet overeen komt heb je pech.

• camillus
Hackus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:17:
Corsair LPX is niet zomaar geschikt voor Ryzen, je moet de versie hebben 'Optimized For Ryzen'.(staat op de doos)

Verder moet je bij 2 modules de ram-sticks in Bankje 2en4 vanaf de CPU steken, vaak DDR-4 A2-B2.

edit: laatste bios wil vaak wel eens helpen
Hier was ik me dus totaal niet van bewust. Ik heb wel de laatste bios update gedaan (F14), heeft geen verschil gemaakt. Ik ga kijken met Megekko of wij deze nog mogen omruilen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
camillus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Hier was ik me dus totaal niet van bewust. Ik heb wel de laatste bios update gedaan (F14), heeft geen verschil gemaakt. Ik ga kijken met Megekko of wij deze nog mogen omruilen.
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

zou deze dan nemen, verschil in werkelijk 3200 v 3600 merk je amper. en je kunt de ram ook finetunen met DRAM Calculator for Ryzen

als je meer geld uit wilt geven, voor echt sneller ram pricewatch: Crucial Ballistix MAX BLM2K16G40C18U4B

[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 16-02-2022 10:41]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee