Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 20:59
Onlangs viel het mij op dat bij een restart (na patches doorgaans) mijn user settings al geladen worden voordat ik daadwerkelijk aanlog. (Of wellicht is mijn sessie niet echt afgelogd)
Ik heb namelijk een soort driver die de WLAN led laat branden, en die wordt in de usercontext geladen. Ook bepaalde apps zijn al geladen na een restart, als ik inlog.

Als ik echter "shutdown" kies (ingesteld dat dit bij display dichtklappen gebeurt) dan moet ik dus na het inloggen "veel" langer wachten, en zie ik ook pas ná de login dat het WLAN ledje aangaat etc. (Ook als ik een tijdlang wacht na het opstarten voordat ik inlog. )

Ik had eigenlijk verwacht dat het andersom zou zijn. Een restart een volledig schone boot, en een shutdown laat bepaalde zaken in je userprofiel bestaan oid.

Kortom; ik wil na shutdown dat ik snel kan inloggen; terwijl restart een schone start moet doen. Fast startup optie staat aan.

Zijn geen world-problems natuurlijk maar ik snap niet goed waar dit verschil vandaan komt en hoe ik het kan beinvloeden.

Ik boot van SSD; geen UEFI enabled.

Iemand die dit herkent en weet waar het vandaan komt?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08
https://techpulse.be/tips...tarten-beter-uitschakelt/

Beter kan ik het niet uitleggen.
Betreft de optie Snel Opstarten die ervoor zorgt dat je systeem niet echt opnieuw opstart zeg maar.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik was toevallig vanavond zelf ook eens aan het zoeken, en het blijkt niets met fast boot te maken te hebben, het zijn immers ook user-applicaties zoals telegram, dropbox.

Hier is een hele draad:

https://www.tenforums.com...-reopens-apps-before.html
En hier wat duidelijker: https://www.tenforums.com...restart-windows-10-a.html

De setting die ik bij mij aan heb staan zegt inderdaad alleen iets over updates en restart; niets over shutdown.
Dus daar ga ik eens even mee testen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 23-02-2022 00:07 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Paar testjes gedaan; de functie "Use my sign-in info to automatically finish setting my device after an update or restart" die dit veroorzaakt (Die veel mensen blijkbaar overigens liever uit willen hebben) lijkt inderdaad expliciet niet te werken bij een shutdown.
Als ik een restart doe zie ik ook dat mijn laptop wat drukker bezig is vóór de login (en de wifi led springt aan) en na de login is direct alles beschikbaar.

Bij een shutdown is de boot welliswaar snel, maar op het login screen is de laptop niet druk, wifi led blijft uit, en pas ná de inlog wordt het systeem druk met inladen user apps.

De functie heeft zelfs een naam schijnbaar: ARSO https://docs.microsoft.co...t-sign-on--arso-#policy-2

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mistraller schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:20:
Onlangs viel het mij op dat bij een restart (na patches doorgaans) mijn user settings al geladen worden voordat ik daadwerkelijk aanlog...
Als het goed is, zou je verschil moeten zien tussen een restart die je zelf hebt geïnitieerd en een restart die door windows update is veroorzaakt. In het eerste geval blijft windows gewoon met het inlog scherm wachten tot jij inlogt. In het tweede geval laat windows ook dat inlog scherm zien, maar logt hij onder water alvast in op jouw profile om wijzigingen in de user context te kunnen maken. Jij ziet dat, omdat je WLAN lampje gaat branden; de meeste mensen zien dat niet. Maar de situatie is dan vergelijkbaar met alsof jij je computer alleen maar gelocked hebt.

De feature om Windows na een reboot voor een update alvast in te laten loggen op jouw user profile kun je ergens in de system properties uitzetten. Sorry, ik ben even kwijt waar precies.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Als het goed is, zou je verschil moeten zien tussen een restart die je zelf hebt geïnitieerd en een restart die door windows update is veroorzaakt. In het eerste geval blijft windows gewoon met het inlog scherm wachten tot jij inlogt. In het tweede geval laat windows ook dat inlog scherm zien, maar logt hij onder water alvast in op jouw profile om wijzigingen in de user context te kunnen maken. Jij ziet dat, omdat je WLAN lampje gaat branden; de meeste mensen zien dat niet. Maar de situatie is dan vergelijkbaar met alsof jij je computer alleen maar gelocked hebt.

De feature om Windows na een reboot voor een update alvast in te laten loggen op jouw user profile kun je ergens in de system properties uitzetten. Sorry, ik ben even kwijt waar precies.
Al die opties in de registry ken ik en heb ik getest. En ARSO is dus óók actief bij een user-initiated restart! Na het inloggen is mijn gehele profiel dan al ingeladen. En bij een cold start dus niet. Overigens heb ik ook een vermoeden waarom: Het is minder veilig omdat er data unlocked wordt. Helemaal als je bijv bitlocker gebruikt (doe ik niet). Bij een restart gaat men er vanuit dat de computer waarschijnlijk in een veilige omgeving is (in elk geval met de user in de buurt). Bij een cold start kun je daar veel minder vanuit gaan. Vanuit die optiek snap ik het en daarom laat ik het maar zo; maar dan nog vind ik het raar dat je deze functie niet alsnog kunt aanzetten als je dat mocht willen bij een cold boot.

---------------

Pagina: 1