• lila
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Hoi,

Ik ben op zoek naar een groothoeklens voor mijn 5D IV.
We gaan over een paar maanden ons huis te koop zetten en ik wil proberen of ik zelf mooi foto's van het huis kan maken. De afgelopen ca. 12 jaar heb ik alleen nog met primes gefotografeerd (Sigma 24 1.8, Canon 35 1.4, Sigma 50 1.4, Canon 85 1.8 en Canon 135 2.0, dus ik heb sowieso een wijdere lens nodig om iets van de kamers te laten zien, maar om het ook een beetje reëel te houden begreep ik dat het niet verstandiger is om wijder dan 18mm te gaan.
Daarnaast merk ik dat ik de laatste tijd mijn camera niet echt vaak meer mee neem voor autonome fotografie, dus hoop ik dat een groothoek zoomlens me weer wat nieuwe impulsen geeft op dat vlak.
Verder is het handig als ik de lens ook kan gebruiken bij weinig licht, voor concerten en feesten (zodra dat weer kan... :X )

Vandaar dat ik, na veel kijken en vergelijken, nu zit te twijfelen tussen:
Canon 17-40 4.0
Canon 16.35 2.8 II
Canon 16-35 4.0 IS
Tamron 15-30 2.8 VC.
Ik ben van plan de lens tweedehands aan te schaffen.

Voordeel van de 17-40 is de laagste prijs natuurlijk, en volgens sommige reviews is de beeldkwaliteit gelijk aan of zelfs beter dan beide 16-35's. Nadeel: 4.0 en geen IS.
De Tamron heeft zowel 2.8 als VC maar daar kan ik wat minder over vinden (en ik was jaren geleden niet zo tevreden over de Tamron 17-50 die ik destijds bij mijn 40D had waardoor ik, misschien geheel onterecht, daar toch wat huiverig voor ben). En met 30mm max misschien toch aan de korte kant voor walkaround lens.
Op het moment ligt mijn voorkeur bij de 16.35 2.8 II of 16-35 4.0 VC.
Maar welke zou beter zijn voor de door mij genoemde toepassingen? Is de 4.0 de circa €200 euro extra (tweedehands) waard?
Of hebben jullie ervaring met een van de andere door mij genoemde lenzen, of iets waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:52

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Bedenk in ieder geval goed wat je onderwerpen gaan zijn. Een statische kamer of landschap heeft heel andere eisen dan feestend publiek. Denk bijvoorbeeld aan lichtsterkte vs. stabilisatie.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-01 14:40
lila schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:23:
Of hebben jullie ervaring met een van de andere door mij genoemde lenzen, of iets waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?
Word de lens een aanvulling op wat je al hebt, of ben je van plan wat dingen te verkopen etc? Ik kan me namelijk voorstellen dat je met een 17-40 een leuke walk-around lens hebt en met de 24/1.8 die je al hebt voor een concert prima uit de voeten kunt (als je daar ook wide-angle plaatjes wil maken).
Ik heb toevallig zelf ook af en toe naar die 17-40 zitten kijken, dus de aantrekking daarvan snap ik wel.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:18

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even afgesplitst van het algemene Canon lenzen topic. Dit is typisch gevalletje Aankoopadvies.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01
Voor “real estate photography” is het volgende van belang:
  • Objectief met een brandpuntsafstand tussen 16 en 35mm
  • Losse (off camera) flitsers en een radio transmitter
  • Statief
Een “snellere” lens en IS heb je niets aan. Met name de flitsers en transmitter zijn belangrijk. Hedendaagse fotografen hebben vaak één of meerdere flitsers + modifiers om goed licht binnen te creëren. Met name de Godox AD200 is populair. Een volledige Godox licht setup in combinatie met de Canon 17-40 F4 is nog altijd een stuk goedkoper dan de duurdere opties uit je lijst.

Zonder flitsers is het trouwens ook goed mogelijk met HDR fotografie:

HDR Vs. Flash For Interiors And Real Estate Photography

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 18:40
Wil je scherpte tot in de hoeken vanaf f/4?
Zo ja, dan vallen de 16-35 II en de 17-40 af. Die worden pas scherp in de hoeken vanaf f/5.6, de 17-40 zelfs pas vanaf f/8 - f/11.

Ik zou dan gaan voor de 16-35/4.0 IS. Een modernere lens met een veel betere reputatie dan de 16-35II en de 17-40.

Maken de uiterste hoeken niks uit voor jou of fotografeer je toch altijd op f/11, dan zou ik voor de goedkoopste 17-40 gaan. :)

De Tamron, daar heb ik helaas geen ervaring mee.

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01 09:40
Zelf was ik niet zo te spreken over de 16-35 type 1 en heb die dan ook niet heel lang gehad. Veel kleurfout en onscherpte in de hoeken. Met de overstap naar de R5 nog eens naar de 15-35 gekeken die qua prestaties gelijk is aan de 16-35 III en dat maakt erg veel verschil. De type II ligt daar ergens tussenin, maar volgens mij ligt de II dichter op de III dan dat hij op de I ligt.

Als je de lens ook tijdens festivals en veel buiten wil gebruiken denk dan ook eens aan de waterdichtheid van de L lenzen. Maar ik zou in die gevallen liever 2.8 op zak hebben dan een 4.0.

Ik zou dus meer nadenken over waarvoor je de lens nog meer wil gebruiken dan voor de foto's van je huis. Dat is echt voor 1 keer 1 dag. Desnoods huur je een lens voor een dag.

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14
Geen filters? => Sigma 14-24mm f/2.8
Zo'n beetje de scherpste uwa zoom die je kunt vinden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik eventueel eerder gaan stitchen om toch een hele kamer op een foto te krijgen. Maar denk ook heel erg goed na over de styling voor de foto's. Aan de andere kant in de huidige markt kan je je afvragen of het allemaal veel uitmaakt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee