Temperatuursensor in koelkast - hoe doe ik draadjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 19:54
Ik ga een temperatuursensoren maken in een aantal koelkasten.
De sensor wordt een Dallas DS18B20, die met 3 draadjes naar de buitenkant van de koelkast moet. Daar wordt hij uitgelezen door een apparaatje met netvoeding die zijn meting doorgeeft aan een centraal systeem.

Ik zit te denken hoe ik het beste 3 draadjes de koelkast in krijg. Ik wil liever niet door de wand heen boren al zou dat bij deze koelkast wel kunnen (er zitten gegarandeerd geen leidingen in).
Liefst via de deur, dus.

Ik ben bang dat de draadjes te dik blijken en de deur-sealing van de deur verstoren.
Ik heb niet van die superplatte flexcable anders zou ik die gebruiken.
Ik zit te denken over dunne ribbon-cable, die zou ik kunnen verwarmen om de plastic isolatie platter en dunner te maken.

Is er iemand met nog betere ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Kan je het niet via de condensafvoer proberen? Of via het gat wat er voor the thermostaat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jesse- schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:47:
Kan je het niet via de condensafvoer proberen? Of via het gat wat er voor the thermostaat is?
De condensafvoer zou ik niet doen. Die is al extreem dun en soms is een broodkruimel al voldoende om het met verstoppen en de zaak te laten overlopen. Als je daar nog kabeltjes door gaat voeren weet je zeker dat het mis gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Heb je geen opties om met draadloze sensoren te gaan werken met batterij. Bijvoorbeeld zigbee?

ESP met batterij voeding en deep sleep icm een DS18B20 zijn ook opties voor. Die daar runtime van 200+ dagen voorbij komen op 1 charge van een 2600mah batterij

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:52
Disclaimer: ik weet niets van koelkasten. Maar kun je niet aan een extern component aflezen wat de binnentemperatuur is? Denk aan de warmte van een motor of een of ander koelkanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
The_Cube schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:55:
Heb je geen opties om met draadloze sensoren te gaan werken met batterij. Bijvoorbeeld zigbee?

ESP met batterij voeding en deep sleep icm een DS18B20 zijn ook opties voor. Die daar runtime van 200+ dagen voorbij komen op 1 charge van een 2600mah batterij
Een koelkast lijkt me een aardige kooi van Faraday, dus het signaal wordt dan lastig. Ook worden batterijen niet bepaald blij van temperaturen dicht bij het vriespunt.

@TS: Kun je niet de draadjes door het deurrubber leiden en met wat flexibele kit of lijm de randen van die gaatjes afdichten?
Marco1994 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:00:
Disclaimer: ik weet niets van koelkasten. Maar kun je niet aan een extern component aflezen wat de binnentemperatuur is? Denk aan de warmte van een motor of een of ander koelkanaal?
De thermostaat sniffen is inderdaad ook een mooie oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zou even bij de opening kijken die er al voor het lampje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Wat dacht je boren door de afdichting heen waarbij je de sensor op de deur ergens plakt? De afdichting kan je nog kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Bedankt, goede antwoorden zover.
Toelichting, ik wil niet met zigbee werken of met enige batterij-optie. Ik wil iets maken voor 3 koelers en 2 vriezers en het moet behoorlijk robuust zijn.
Ik ga niet modderen met én draadloos én batterijen in een stalen vriezer.

Door de afdichting heen heb ik bekeken. Dan zal de draad altijd meebewegen met de deur. Het is wel een slimme om de sensor dan op de deur te bevestigen.

Ik heb geprobeerd om mijn flatcable platter te maken. Met een strijkijzer op een hoge stand, een teflon velletje en weinig druk kan ik de flatcable van 1.0mm naar 0.65mm brengen. Dat is al een begin.

Ik denk eraan om bij het naar binnen leiden een sleufje te frezen met een Proxxon (dremel). Dat klinkt ernstig maar het wordt een sleufje van 3mm breed en minder dan 1mm diep. Dat is te overzien en ook nog te fixen.
Daar kan de plattere flatcable dan door naar binnen.

Voor wie interesse heeft: Ik ga trouwens een ESP8622 (Wemos D1) gebruiken om de sensoren uit te lezen en via Wifi, MQTT en JSON te rapporteren. Zo komt de data terecht in een domotica+dashboard systeem (ik gebruik NodeRed).
Het wordt gebruikt om in een horecagelegenheid de koeling continu bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Bij de deur zou je misschien een gleuf kunnen frezen/vijlen/dremelen waar die kabel past. Heb je wellicht niet eens een flat cable nodig, en de afdichting zou dan ook goed moeten passen.
Likje siliconenkit eroverheen en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXcnR_rzGfecixi8n4b8vXL9HeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdodZg7zghkDcaP3gs4vlf1w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door com2,1ghz op 16-02-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan je niet gewoon een weerstation kopen en de buitensensor in de koelkast plaatsen? Als je iets slims aanschaft kan je dat ook redelijk eenvoudig ontsluiten in een domotica platform

[ Voor 65% gewijzigd door revolution-nl op 16-02-2022 12:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
com2,1ghz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:04:
Bij de deur zou je misschien een gleuf kunnen frezen/vijlen/dremelen waar die kabel past. Heb je wellicht niet eens een flat cable nodig, en de afdichting zou dan ook goed moeten passen.
Likje siliconenkit eroverheen en klaar.
Geweldige foto! _/-\o_

Ik denk dat ik die kant op ga inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
revolution-nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:06:
Kan je niet gewoon een weerstation kopen en de buitensensor in de koelkast plaatsen? Als je iets slims aanschaft kan je dat ook redelijk eenvoudig ontsluiten in een domotica platform
Nee om meerdere redenen. Als het een bedrade sensor is moet ik nog steeds een draad naar binnen leiden. Ik denk dat jij denkt aan een onbedrade draadloze sensor met radiosignalen. Dan heb ik hetzelfde probleem als met elke andere draadloze sensor: Bereik in een stalen koelkast/vriezer en batterijen bij -18.

Bovendien schaalt deze oplossing niet lekker. Ik ga er idealiter 5 plaatsen dus dat loopt snel op qua kosten.
Met mijn eigen hobbysoldeerproject kan ik er al 2 of 3 samen pakken (één Wifi apparaat met meerdere sensoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:53
Tarquin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:52:
Bedankt, goede antwoorden zover.
Toelichting, ik wil niet met zigbee werken of met enige batterij-optie. Ik wil iets maken voor 3 koelers en 2 vriezers en het moet behoorlijk robuust zijn.
Ik ga niet modderen met én draadloos én batterijen in een stalen vriezer.

Door de afdichting heen heb ik bekeken. Dan zal de draad altijd meebewegen met de deur. Het is wel een slimme om de sensor dan op de deur te bevestigen.

Ik heb geprobeerd om mijn flatcable platter te maken. Met een strijkijzer op een hoge stand, een teflon velletje en weinig druk kan ik de flatcable van 1.0mm naar 0.65mm brengen. Dat is al een begin.

Ik denk eraan om bij het naar binnen leiden een sleufje te frezen met een Proxxon (dremel). Dat klinkt ernstig maar het wordt een sleufje van 3mm breed en minder dan 1mm diep. Dat is te overzien en ook nog te fixen.
Daar kan de plattere flatcable dan door naar binnen.

Voor wie interesse heeft: Ik ga trouwens een ESP8622 (Wemos D1) gebruiken om de sensoren uit te lezen en via Wifi, MQTT en JSON te rapporteren. Zo komt de data terecht in een domotica+dashboard systeem (ik gebruik NodeRed).
Het wordt gebruikt om in een horecagelegenheid de koeling continu bij te houden.
heeft die horeca koelkast niet al voorgemaakte gaten (al dan niet afgedicht met breekplaatjes) voor sensoren aan de achterzijde?

Hier op het lab hebben de koelkasten/vriezers die gelogd moeten worden dit wel. En anders komt de TD een mooi gaatje boren...Kabel doorheen, afkitten en klaar.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sethro schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:06:
ik zou even bij de opening kijken die er al voor het lampje is.
Ik blijf erbij dat dit de beste oplossing is :*) Gewoon de bestaande doorvoer gebruiken, Dat dremelen langs de deur heeft een heel hoog DIY gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-05 18:11
Je kan ook zoiets gebruiken:
https://www.conrad.com/p/...5-mm-1219-m-020-kg-605295

Of een flexprint laten maken bij:
https://www.pcbway.com/flexible.aspx
En dan heb je echt iets netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:05:
Een koelkast lijkt me een aardige kooi van Faraday, dus het signaal wordt dan lastig. Ook worden batterijen niet bepaald blij van temperaturen dicht bij het vriespunt.
Dat werkt prima hoor. Ik heb 1 in de vriezer en koelkast op batterijen. Geen problemen met bereik en batterij (18650). Ongeveer 1 keer in de 1,5 maand de batterij vervangen en opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Dat werkt prima hoor. Ik heb 1 in de vriezer en koelkast op batterijen. Geen problemen met bereik en batterij (18650). Ongeveer 1 keer in de 1,5 maand de batterij vervangen en opladen.
Een 18650 voor een temperatuursensor van een koelkast in anderhalve maand leegtrekken is dan ook aardig inefficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klein gaatje boren, draden er doorheen en dan met een beetje goede kit (vloeibare pakking, ruitenkit oid) dichtmaken.

OIf bij de deur:
https://treinplezier.nl/product/zelf-klevende-koper-strip/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:32
Of een raamdoorvoer voor netwerk kabel?https://www.allekabels.nl...el-raamdoorvoer-03-m.html

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Heb zelf al bij een aantal koelkasten en vriezers sensors in gebouwd, en de bestaande gaten voor de thermostaat/koelleidingen zijn eigenlijk altijd ruim groot genoeg om een heel pakket aan draden erbij te doen.

Vaak is het een best groot gat waar een gummi of schuim in zit om het dicht te maken, daar kan prima een draad bij.

Wel een opmerking, je moet niet de temperatuur van de sensor blind uitlezen om de temperatuur van de inhoud van de koelkast te krijgen, de lucht in een koelkast veranderd best veel van temperatuur, je moet daar gemiddeldes van nemen, anders heb je niks aan de waardes.
Pagina: 1