Als organisator van een non-profit evenement zouden we graag onze aftermovie en eindshow (mix van allerhande muziek, inclusief een voorgeprogrammeerde lichtshow) online zetten ten aanzien van marketing van ons evenement voor bijvoorbeeld volgende edities, en natuurlijk om trots te presenteren als resultaat van vele uurtjes vrijwilligerswerk.
Echter, idealiter bevat deze eindshow allerhande muziek, zowel van artiesten welke bij ons festival komen optreden alsook van andere artiesten waarmee we geen contact hebben.
Door de bomen zie ik helaas het bos niet meer wat betreft de rechten op Youtube.
Als ik het goed begrijp kunnen we geen video-inkomen genereren indien we gebruik maken van auteursrechtelijk-beschermde muziek. Dit is prima voor ons, ons doel is niet om met de video inkomsten te genereren.
Wel zouden we deze video(s) graag gebruiken om via onze social-media publiekelijk te maken.
Hoe zit het nu als we graag 'vrije keuze' hebben in de door ons gebruikte muziek? Kan dit uberhaupt?
Aanleiding tot deze vragen is een vervelende ervaring in 't verleden waarbij een deel van onze eindshow door Youtube aangemerkt werd alszijnde inbreuk-makend op een auteursrecht.
Van die desbetreffende video werden 7 nummers 'aangemerkt'.
Bij 6 van deze nummers stond:
Mijn vragen:
1. Is er een manier om toch 'vrije muziekkeuze' te hebben, dus zonder rekeninghoudend met auteursrechten etc. voor deze videos, en ze toch publiekelijk te presenteren via Youtube, indien nodig zonder inkomsten te genereren?
2. Welke andere tips/tricks hebben jullie nog aangaande dit thema?
Alvast zeer bedankt!
Echter, idealiter bevat deze eindshow allerhande muziek, zowel van artiesten welke bij ons festival komen optreden alsook van andere artiesten waarmee we geen contact hebben.
Door de bomen zie ik helaas het bos niet meer wat betreft de rechten op Youtube.
Als ik het goed begrijp kunnen we geen video-inkomen genereren indien we gebruik maken van auteursrechtelijk-beschermde muziek. Dit is prima voor ons, ons doel is niet om met de video inkomsten te genereren.
Wel zouden we deze video(s) graag gebruiken om via onze social-media publiekelijk te maken.
Hoe zit het nu als we graag 'vrije keuze' hebben in de door ons gebruikte muziek? Kan dit uberhaupt?
Aanleiding tot deze vragen is een vervelende ervaring in 't verleden waarbij een deel van onze eindshow door Youtube aangemerkt werd alszijnde inbreuk-makend op een auteursrecht.
Van die desbetreffende video werden 7 nummers 'aangemerkt'.
Bij 6 van deze nummers stond:
Echter, 1 van de 7 nummers werd direct 'gedempt/ge-mute' door Youtube. (Nummertje van Whitney Houston in dit geval). Dit maakt dat er een audio-gat in onze eindshow zat waardoor deze eigenlijk niet meer vol trots gedeeld kan worden.Je kunt geen inkomsten genereren met de video
Advertentieopbrengst betaald aan auteursrechteigenaar
Mijn vragen:
1. Is er een manier om toch 'vrije muziekkeuze' te hebben, dus zonder rekeninghoudend met auteursrechten etc. voor deze videos, en ze toch publiekelijk te presenteren via Youtube, indien nodig zonder inkomsten te genereren?
2. Welke andere tips/tricks hebben jullie nog aangaande dit thema?
Alvast zeer bedankt!