Gemeentelijke website land van Cuijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-01 14:09
Goededag,

Onlangs zijn viergemeentes samengevoegd als "Het land van Cuijk" Uiteraard heeft dit voor veel dingen invloed waaronder de naam van de gemeente maar ook de website. Nou was deze naam ook al in gebruik als streeknaam ter aanduiding van een bepaald gebied.

Een plaatselijke ontwikkelaar beheerde dit domein (www.landvancuijk.nl) echter door de nieuwe gemeente is dit wel het domein dat bij deze nieuwe gemeente toebehoord. Echter blijft dit domein in beheer van een plaatselijke ontwikkelaar/ondernemer en komt er een dubbele doorverwijzing naar de gemeente website en de streek website.

So far so good. Tot ik een mail van de gemeente kreeg met de domeinnaam @landvancuijk.nl terwijl de gemeente de domeinnaam gemeentelandvancuijk.nl heeft vastgelegd. Het lijkt mij toch onwenselijk dat het verkeer via een plaatselijke derde partij loopt waar enorme hoeveelheden persoonlijke info doorheen stroomt?

Is dit normaal en vooral in hoeverre is dit veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoe weet je zeker dat het mailverkeer via die derde partij loopt? Dat het mailadres daarop eindigt zegt voor zover ik weet helemaal niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht kan je de headers etc van de mails een analyseren?

Het is namelijk niet onmogelijk om beide domeinnamen "op de mailserver van de gemeente" af te monteren. En "dus" alle mail die verstuurd wordt vanaf die server is wel van de gemeente. Dat het onhandig lijkt en voor misverstanden kan zorgen, absoluut.

Je zegt overigens "Echter blijft dit domein in beheer van een plaatselijke ontwikkelaar/ondernemer"? Op welke niveaus dan? Ik kan me voorstellen dat de ondernemer de domeinnaam niet wil doorverkopen maar verder alle techniek wel heeft overgedragen aan de gemeente-ICT?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:56

samo

yo/wassup

Uitgaande e-mail hoeft niet over de server van de verzende domeinnaam te gaan. Dus verzenden vanuit een domein waar zij de rechten niet over hebben hoeft niet te betekenen dat een derde partij toegang tot jouw gegevens heeft.

Dus dan kan je in die e-mail kijken naar return-path en reply-to adressen. Dat geeft aan als er een e-mail terug gaat, naar welk adres dat dan gaat.

Als ik snel een vergelijking maak in de e-mail aflevering van landvancuijk en gemeentelandvancuijk, die ik dat deze beide door baracuda spamfiltering worden afgehandeld. Waar de email daarna naartoe gaat kan ik niet achterhalen.
code:
1
2
3
4
5
;; ANSWER SECTION:
landvancuijk.nl.    300 IN  MX  0 d317292.a.ess.de.barracudanetworks.com

;; ANSWER SECTION:
gemeentelandvancuijk.nl. 3600   IN  MX  0 d318217.a.ess.de.barracudanetworks.com

Kans is dat er met de domeineigenaar een afspraak is gemaakt over e-mail.

Wat dan wel een risico is, is dat de eigenaar van landvancuijk de e-mailinstellingen ten alle tijde kan wijzigen waardoor email niet langer bij de gemeente terecht komt.

Dit is dus wel een reactie naar de gemeente waard.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:04
edit: @samo was me net voor 8)

[ Voor 94% gewijzigd door dixet op 15-02-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste landvancuijk.nl valt onder de houder 'Projectorganisatie gemeente Land van Cuijk' dit lijkt mij wel een gemeente aangelegenheid (?).
Dat de technische beheerder van dit domein dan een IT dienstverlenende organisatie is, is niet vreemd. Hiervoor worden afspraken contracten en e.d. voor gemaakt.

'Projectorganisatie gemeente Land van Cuijk' kan de records aanpassen óf heeft dit overgedragen aan een instantie die dit doet voor ze. In beide gevallen zijn hier afspraken over gemaakt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 08:04
Ik zie bij SIDN dat de houder Projectorganisatie gemeente Land van Cuijk is, dus het is aannemelijk dat de gemeente de beheerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:56

samo

yo/wassup

moppentappers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:15:
Ik zie bij SIDN dat de houder Projectorganisatie gemeente Land van Cuijk is, dus het is aannemelijk dat de gemeente de beheerder is.
Een projectorganisatie kan werken in opdracht van de gemeente, kan een samenwerking van de gemeente met commerciële organisaties zijn en kan ook het beheer van delen uitbesteden aan derden. Dit vind ik dus wel een te makkelijke aanname.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 17:11

kodak

FP ProMod
@downcom als het onduidelijk of onoverzichtelijk is dan kan je ook overwegen om dit gewoon bij de gemeente voor te leggen. Als je er bij de gemeente niets over kan vinden wat hun officiele domeinen zijn, dan lijkt me dat juist een heel redelijke vraag om door de gemeente te laten beantwoorden, en dan ook duidelijk naar alle inwoners te doen.
Pagina: 1