Weersinvloeden op pvc pijpje met CAT6 kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdberg81
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-10-2023
T.b.v. zonnepanelen zijn we bezig om een stroomkabel te trekken naar buiten om vervolgens 2 meter verderop weer het huis in te gaan via de meterkast ingangen. Hiervoor hebben we een gat (schuin naar beneden) geboord. Als ook een tweede gat, omdat we nu gelijk ook netwerkkabel willen trekken. Qua netwerkkabel heb ik gekozen voor 7,4mm PE Kabel (geschikt voor buiten).

Met veel moeite hebben we een dikker buisje kunnen plaatsen voor de stroomkabel, en hebben we voor de netwerkkabel een pvc 5/8 buisje geplaatst.

Ik heb echter netwerkkabel over, dus ik zou twee draden door het pvc buisje van 5/8 kunnen trekken. Dit gaat gezien de diameter maar net... Het plaatsen van een dikker buisje is niet mogelijk / niet makkelijk.

Mijn vraag is, gaat het 5/8 pvc pijpje wat vast door de muur loopt als ook de PE netwerkkabel die hierin loopt 'werken' met kou / warmte? Of is dit verwaarloosbaar? Ik heb natuurlijk liever 1 werkende dan 2 niet werkende netwerkkabels :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
interessante vraag :)

ik heb ff op google gekeken en ik denk dat het verwaarloosbaar is:
Krimpt PVC na verloop van tijd?
inkrimping in PVC is meestal tussen de één en twee procent, maar wel variëren op basis van een aantal factoren, waaronder materiaal durometer (hardheid), poortgrootte, houddruk, vasthouden niet de tijd of, smelttemperatuur, malwanddikte, maltemperatuur en het percentage en type additieven.
https://wikipedikia.org/n...ture-do-pvc-pipes-freeze/

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Krimp van een buis gaat over de lengte, de diameter is verwaarloosbaar.
Mede doordat de kabel(s) ook krimp(en) en uitzet(ten) bij temperatuur schommelingen compenseert dat weer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
De buis zal eerst ovaal worden voordat kabels defect raken.