Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-04 18:11
Allen,

Ik ben van plan zonnepanelen te gaan leggen op korte termijn.

Ik heb een vrij aardig plat dak en wil daar 20 stuks JINKO 535 WP P-TYPE ZILVER WIT HALF CELL panelen op gaan leggen
In mijn woning is de hoofdaansluiting 3 x 25 ampere
Schaduw is gering, volgens sunny design.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uunQriM7Kqh15PNhDiHpGbaJmMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IohxcHsAYtWLimjIzNRTyJoo.png?f=fotoalbum_large

Als ik dit bekijk, heb ik geen optimizers nodig?

Volgens mij heb ik voor omvormers heb ik 2 keuzes.

1.
2 centrale omvormers, ik zou graag monitoring per paneel willen doen, kan dat met centrale omvormers?
Reden hiervoor is dat ik lees dat het in geval van problemen het makkelijk te zien is of er iets defect is, ofdat er iets niet goed werkt.

2.
Ik zou gebruik kunnen maken van micro omvormers van APS DS3 880 DUBBELE 1 FASE MICRO OMVORMER.
Ik zou dan 3 strings (2 maal 6 panelen, en 1 maal 8 panelen) kunnen configureren om en deze om 3 verschillende fases aansluiten.
2 panelen van 535WP geven 1070 WP, kan dat op deze micro omvormers? Of gaan ze dan aftoppen?

Hoe denken jullie hier over?

Groeten,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom twee centrale omvormers? Kijk eens naar SolarEdge met P850 dual-optimisers.
Als die APS maximaal 880VA output heeft, gaat je aftoppen, maar een stringomvormer kies je vaak ook op ca 80%. 4 van deze omvormers kan ook prima achter een 16A.

Probeer wat winkelmandjes bij elkaar te klikken bij verschillende webshops en kijk wat het voordeligste is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
Ik zou dan 2 strings maken van ieder 10 panelen en 2 omvormers erop aan sluiten.
[
Kijk eens naar SolarEdge met P850 dual-optimisers.
Als die APS maximaal 880VA output heeft, gaat je aftoppen, maar een stringomvormer kies je vaak ook op ca 80%. 4 van deze omvormers kan ook prima achter een 16A.

Probeer wat winkelmandjes bij elkaar te klikken bij verschillende webshops en kijk wat het voordeligste is.
Zoals ik het lees heb je bij die P850 dual optimisers minimaal een string nodig van 14 panelen.
Is dan het idee om 20 panelen te koppelen en die vervolgens op een 3 fase omvormer aan te sluiten, want nu ben ik een beetje in de war. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Met SE kan dat op één string.
De spanning weet ik niet, maar globaal met 20x 40V heb je 800V (en met koude dagen waarschijnlijk meer). Dat is prima voor 3-fase.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:18

de Peer

under peer review

Gewoon alles op 1 string ja. Lijkt me veel beter.

Je hebt de boel wel krap op de rand gepland. Ivm windbelasting en zichtbaarheid (regelgeving) zou ik iets meer marge nemen.

Welke hellingshoek ga je hier vanuit? Moet er dan niet meer ruimte tussen de panelen om schaduw te voorkomen. of ga je een schans maken?

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 15-02-2022 13:21 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
@timovd Dat voldoet echt helemaal niet aan de ontwerprichtlijnen. Bovendien alleen toepasbaar vanaf SE16K.

Daarnaast heeft SolarEdge geen optimizer die zwaar genoeg is voor een 535W paneel. Onderdimensionering van de optimizer mag niet.
maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:11:

1.
2 centrale omvormers, ik zou graag monitoring per paneel willen doen, kan dat met centrale omvormers?
Reden hiervoor is dat ik lees dat het in geval van problemen het makkelijk te zien is of er iets defect is, ofdat er iets niet goed werkt.
Monitoring per paneel kan alleen met Micro's of SolarEdge. SolarEdge heeft echter geen oplossing voor dit paneel. (even snel bevestigd door Designer)
2.
Ik zou gebruik kunnen maken van micro omvormers van APS DS3 880 DUBBELE 1 FASE MICRO OMVORMER.
Ik zou dan 3 strings (2 maal 6 panelen, en 1 maal 8 panelen) kunnen configureren om en deze om 3 verschillende fases aansluiten.
2 panelen van 535WP geven 1070 WP, kan dat op deze micro omvormers? Of gaan ze dan aftoppen?
Ja ze gaan aftoppen. Maar het verlies is beperkt. Hoeveel kun je simuleren door in Sunny een Tripower 10K te cappen op 8800W.
Zo werkt het niet. De omvormer is 1 of 3 fase, ongeacht de strings.

Voc van dit paneel is dermate hoog dat je niet veilig met 1 string kan werken (Voc + 10% bij kou 1100V overleven de meeste omvormers niet). 2 strings van 10 dus.

Het gebruik van meerdere omvormers is jezelf pesten en duurder... Dat hoeft hier echt niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

Tazzios

..

https://www.solar-outlet....zilver-wit-half-cell.html

"LET OP! Dit paneel is enkel te plaatsen in combinatie met een seriële omvormer. Dit omdat er geen geschikte optimizer en micro-omvormer bestaat voor dit paneel. Tevens kan dit paneel enkel op een schuin dak geplaatst worden omdat er (nog) geen geschikte plat dak onderconstructie voor dit formaat paneel beschikbaar is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tazzios APS DS3 kan het... En als @maniac_1979 zijn eigen onderconstructie wil maken kan het ook. Zoals hij het getekend heeft gaat in elk geval niet met normaal platdaksysteem.

Dat de Outlet geen APSystems verkoopt maakt hun claim geen waarheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

Tazzios

..

Tekst is natuurlijk een moment opname geweest DS3 is ook vrij nieuw en voor veel installateurs helaas onbekend.
Bij mijn offerte uitvraging heb ik ook nog partijen de DS3 aangeven als optie, helaas werken veel installateurs niet met APS.

Wat betreft constructie is dat natuurlijk ook een moment opname, maar wel iets om rekening mee te houden bij je plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
@Ronald , Constructie laat ik inderdaad zelf maken.
Op dit moment kan ik geen systeem vinden gebruikt kan worden voor die panelen.

Als ik sunny design de automatische config laat doen, komt deze met
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv2PyxxMCisfUH9B-BcrL8ndkdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6N8lzjYAjR9IpNOEM4RiqmPl.png?f=fotoalbum_large

Als ik doe wat jij zegt Ronald, dan kom ik hier op uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA_nm4vLMwHEY-eCWeOrgnlSljw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUfyhvO4NAHGZnVEbnaQYcnU.png?f=fotoalbum_large

Dan ben ik ook nog aan het laten onderzoeken of ik een omgevingsvergunning nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:19:
@Ronald , Constructie laat ik inderdaad zelf maken.
Op dit moment kan ik geen systeem vinden gebruikt kan worden voor die panelen.

Als ik sunny design de automatische config laat doen, komt deze met
[Afbeelding]

Als ik doe wat jij zegt Ronald, dan kom ik hier op uit.

[Afbeelding]

Dan ben ik ook nog aan het laten onderzoeken of ik een omgevingsvergunning nodig heb.
Aan het laten onderzoeken?
Ik kan het antwoord zo ook wel geven:
Komen de zonnepanelen op een plat dak, dan moeten de panelen minstens zo ver van de dakrand verwijderd blijven als de hoogte van de panelen. Is de hoogte van de panelen bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn;
Voldoe je daar aan, dan is het vergunningsvrij.

Of gaat het hier om een monument ofzo :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
de Peer schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Aan het laten onderzoeken?
Ik kan het antwoord zo ook wel geven:

[...]

Voldoe je daar aan, dan is het vergunningsvrij.

Of gaat het hier om een monument ofzo :P
Nee, geen monument. :*) Maar heb net mijn architect gebeld. Hij gaat het nakijken, ik voldoe in ieder geval niet aan de eis. Dwz, mijn hoogte is hoger dan de afstand tot de dakrand.
Ik wil een schans laten maken, hoek van ongeveer 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Nee, geen monument. :*) Maar heb net mijn architect gebeld. Hij gaat het nakijken, ik voldoe in ieder geval niet aan de eis. Dwz, mijn hoogte is hoger dan de afstand tot de dakrand.
Ik wil een schans laten, hoek van ongeveer 10 graden.
Dus vergunningsplichtig :+ valt weinig meer na te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@maniac_1979 Omdat je stiekem een 2e gebouw hebt staan in je tekening?

Ik schreef de conclusie die je laat zien al even hiervoor: 1x20 is teveel spanning, 2x10 gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:21

j4y

Je kan de panelen ook plat leggen (alleen ff schoonmaken als er blad op ligt). Dakrails op tegels schroeven. Omdat je dan lager blijft past het misschien wel binnen de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
@maniac_1979 Omdat je stiekem een 2e gebouw hebt staan in je tekening?

Ik schreef de conclusie die je laat zien al even hiervoor: 1x20 is teveel spanning, 2x10 gaat werken.
2e gebouw was voor de schaduwvorming te bekijken. :*)

@Ronald

Maar nou begrijp ik het toch nog niet helemaal als ik de APS DS3 880 DUBBELE 1 FASE MICRO OMVORMER wil gebruiken.

Ik kan die 20 panelen toch verdelen over 3 strings en per string aan te sluiten op een aparte fase?
Die APS zijn 1 fase micro omvormers.

Voordeel hiervan is inzicht per paneel.

Of alternatief is 2 SE omvormers dus 2 strings van ieder 10 panelen.

Voordeel hiervan is wellicht goedkoper, maar geen monitoring per paneel.

Vat ik het zo goed samen?

[ Voor 42% gewijzigd door maniac_1979 op 15-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Ik wil een schans laten maken, hoek van ongeveer 10 graden.
Oke, Dat heb ik zelf ook. Schans 10 procent op mijn schuurdak. Ik heb er op gegokt en het gedaan zonder vergunningsaanvraag. gaat nu al 5 jaar goed. Als ik commentaar krijg, moet ik 2 of 4 panelen weghalen.

Hangt er ook vanaf of het storend oogt denk ik en of het zichtbaar is vanaf openbare weg.

Je kan de schans dus ook aanpassen (kleiner maken) zodat je vergunningsvrij bent.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-02-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
de Peer schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:38:
[...]

Oke, Dat heb ik zelf ook. Schans 10 procent op mijn schuurdak. Ik heb er op gegokt en het gedaan zonder vergunningsaanvraag. gaat nu al 5 jaar goed. Als ik commentaar krijg, moet ik 2 of 4 panelen weghalen.

Hangt er ook vanaf of het storend oogt denk ik en of het zichtbaar is vanaf openbare weg.

Je kan de schans dus ook aanpassen (kleiner maken) zodat je vergunningsvrij bent.
Dan passen er geen 20 panelen op. Ik wil het liefste 20 panelen, optimaal gebruik van mijn dak. 12 Meter bij 4,8 meter.
Ik heb geen idee hoe groot de kans is dat het afgekeurd wordt. Of dat ik een vergunning moet aanvragen, en bij geen commentaar van mijn buren dat het goedgekeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:38:
[...]

2e gebouw was voor de schaduwvorming te bekijken. :*)

@Ronald

Maar nou begrijp ik het toch nog niet helemaal als ik de APS DS3 880 DUBBELE 1 FASE MICRO OMVORMER wil gebruiken.

Ik kan die 20 panelen toch verdelen over 3 strings en per string aan te sluiten op een aparte fase?
Die APS zijn 1 fase micro omvormers.

Voordeel hiervan is inzicht per paneel.
Sorry, ik vergiste me met een serie-omvormer schakeling... Ja dat kan denk ik;
Of alternatief is 2 SE omvormers, met 2 strings van 10 panelen.

Voordeel hiervan is wellicht goedkoper, maar geen monitoring per paneel.

Vat ik het zo goed samen?
Nope, SolarEdge is op geen enkele manier een optie met deze panelen. SolarEdge omvormers kunnen alleen met optimizers toegepast worden, en er is geen geschikte optimizer in hun aanbod.

Je bedoeld string omvormer... SMA, GoodWe etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Sorry, ik vergiste me met een serie-omvormer schakeling... Ja dat kan denk ik;

[...]

Nope, SolarEdge is op geen enkele manier een optie met deze panelen. SolarEdge omvormers kunnen alleen met optimizers toegepast worden, en er is geen geschikte optimizer in hun aanbod.

Je bedoeld string omvormer... SMA, GoodWe etc?
Sorry, ja ik bedoelde string omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Dan passen er geen 20 panelen op. Ik wil het liefste 20 panelen, optimaal gebruik van mijn dak. 12 Meter bij 4,8 meter.
Ik heb geen idee hoe groot de kans is dat het afgekeurd wordt. Of dat ik een vergunning moet aanvragen, en bij geen commentaar van mijn buren dat het goedgekeurd wordt.
NW/ZO dakje /\ van 2x10 op dual betonvoeten van Sun Solar zou je vergunningvrij moeten zijn;
Nadeel iets lagere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:22:
[...]

NW/ZO dakje /\ van 2x10 op dual betonvoeten van Sun Solar zou je vergunningvrij moeten zijn;
Nadeel iets lagere opbrengst.
Ja klopt.
Is 500 WP minder.
Ik weet niet als je wel een vergunning aanvraagt ofdat er een kans bestaat dat deze goedgekeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maniac_1979 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Ja klopt.
Is 500 WP minder.
Ik weet niet als je wel een vergunning aanvraagt ofdat er een kans bestaat dat deze goedgekeurd wordt.
Waarom zou je een vergunning aanvragen voor een vergunningsvrije constructie?

Of bedoel je jouw originele plan? Tsja er is altijd risico op afkeuring. Bovendien maak je waarschijnlijk een paar honderd euro kosten voor de vergunningsaanvraag.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 16-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac_1979
In mijn originele plan,
omdat de afstand van mijn dakrand kleiner is dan de hoogte van de constructie.
Misschien klap ik ze er wel gewoon op en dan zien we wel. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maniac_1979
Allen,

Dank jullie allemaal wel voor jullie input en expertise.
Het is het volgende geworden.
20 x Longi Solar LR4 455 WP Perc
1 x GOODWE GW8K-DT (3 FASE OMVORMER)
chiko solar schans. panelen steken 17 cm over.
Ik maak 2 strings. Ivm schaduwvorming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maniac_1979
Allen,

Gisteren geinstalleerd.
Hierbij nog een foto van het resultaat.
Zij en achterplaten moeten nog gemonteerd worden.

Nogmaals bedankt voor al het advies en input wat ik van jullie gekregen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6YkkVINl3xAGJJAQV0R9UvlCCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duIqsaVz25n08fMMAOeVXH5Z.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1