Speakers voor in een zeiljacht

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
M'n pa heeft sinds een paar weekjes een zeilboot, daarin heeft ie een radio/cd wisselaar van sony (gewoon een autoradio). Nu wil ie natuurlijk ook nog speakers hebben en daarvoor heeft ie mij ingeschakeld. Hij wil liever geen gaten in de wanden zagen voor autospeakers (deze oplossing heeft wel mijn voorkeur ---> lekker makkelijk aan te sluiten).
Wat hij liever heeft is 2 of evt. 4 van die speakertjes van het formaat van de sony pascal serie (die kleintjes dus). Deze speakertjes mogen ook van een ander merk zijn (bose, jbl, eltax ofzow) echt super hoeft het ook weer niet te klinken maar een beetje goed geluid is nooit weg.

Nu vraag ik me 2 dingen af:
1. bij die setjes krijg je vaak een subwoofer, en die wil ie per-se niet in die boot hebben, maar klinkt het dan nog wel goed? zonder woofer dus. Volgens mij mis je dan veel bas.

2. Hoe gaan we dit aansluiten, zonder subwoofer dus? we hebben zo'n verloopstekkertje bij de autozaak gehaald van sony ---> universeel

Wie o wie heeft een oplossing en evt alternatieven. Ook wil ik graag weten wat nou precies de beste speakertje zijn (het liefst zo klein mogelijk)

Alvast bedankt

Verwijderd

Goeie vraag! Same problem @ liter's pa :D

Kickin` ^

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 14:18

Metten

ik hou het graag simpel

Je moet dus _GEEN_ subwooferset kopen. ALs je daarvan de sub weghaalt is het geluid simpelweg onacceptabel. Je kan beter op zoek gaan naar kleine boekenplank speakertjes. Mission m71 is een optie, maar je zou wel ff moeten luisteren dan.

Verwijderd

Is het bouwen van kastjes waar je (auto)luidsprekers inbouwt ook een optie?

Heeft als voordeel dat je de kasten mooi passen kunt maken voor in het zeiljacht.

Verwijderd

denk je er wel aan dat normale speakers niet echt goed tegen water kunnen... je hebt dus speciale speakers voor op boten etc.

• Timmert
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 11:59 schreef tROBbel het volgende:
Is het bouwen van kastjes waar je (auto)luidsprekers inbouwt ook een optie?

Heeft als voordeel dat je de kasten mooi passen kunt maken voor in het zeiljacht.
Dat is een goeie! Ik heb het er net met m'n pa over gehad en nu blijkt dat ie toch wel bereid is om gaten in z'n boot te zagen (grof gezegd).
denk je er wel aan dat normale speakers niet echt goed tegen water kunnen... je hebt dus speciale speakers voor op boten etc.
Het is dus voor alle duidelijkheid voor IN de boot, op die plek waar ze komen is het zowieso nooit zeiknat, ook niet erg vochtig. Hoogstens een klein beetje vochtig, maar dat is het in een oude auto soms ook.

Ik dacht zelf aan vdo-dayton speakers omdat we op m'n werk daar dealer van zijn en ik er dus makkelijk en goedkoop aan kan komen.

Ik ben alweer heel wat dichter bij de oplossing gekomen, thanx !

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Als je autospeakers gaat kopen moet je gaan zagen, en dan is het meteen zo definitief. Je kan de plaatsing niet meer veranderen, en je moet de boot ook verkopen met die dingen erin hopende dat de volgende eigenaar dat wel trekt. Komt nog bij dat ik de meeste autospeakers niet over om naar huis te schrijven vind.

Ik zou voor twee kleine speakers gaan. Zoiets als de B&W Dm303 of Dm602, of de eerder genoemde M71 van Mission. Of iets van Magnat uit de vintage reeks, of een kleine van Canton of Phonar. Of een Mx1 of Mx2 van Tannoy. Keus genoeg, en dat is kwalitatief echt stukken beter dan autospeakers. En je hebt dan ook geen sub meer nodig, en dat heb je met autospeakers wel (die hebben ook geen behuizing bijvoorbeeld).

• Timmert
  • Niet online
Op donderdag 23 augustus 2001 14:58 schreef Jag het volgende:
Als je autospeakers gaat kopen moet je gaan zagen, en dan is het meteen zo definitief. Je kan de plaatsing niet meer veranderen, en je moet de boot ook verkopen met die dingen erin hopende dat de volgende eigenaar dat wel trekt. Komt nog bij dat ik de meeste autospeakers niet over om naar huis te schrijven vind.

Ik zou voor twee kleine speakers gaan. Zoiets als de B&W Dm303 of Dm602, of de eerder genoemde M71 van Mission. Of iets van Magnat uit de vintage reeks, of een kleine van Canton of Phonar. Of een Mx1 of Mx2 van Tannoy. Keus genoeg, en dat is kwalitatief echt stukken beter dan autospeakers. En je hebt dan ook geen sub meer nodig, en dat heb je met autospeakers wel (die hebben ook geen behuizing bijvoorbeeld).
Ben ik helemaal met je eens, maar zo'n hele grote boot is het nou ook weer niet (10 meter) en m'n pa vind die speakers die jij noemt allemaal te groot, helaas pindakaas.
Daar komt nog bij dat er wel een leuke plek voor autospeakers te bedenken is, en niet voor hifi speakers.

Overigens denk ik dat een eventuele volgende eigenaar een radio/cd wisselaar met leuke (auto) speakers wel zal waarderen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Begrijp ik het goed als ik uit je tekst opmaak dat je zegt dat autospeakers zowieso niet goed klinken en in een boot (geen behuizing) zo mogelijk NOG minder klinken als in een auto? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja

• Jag

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 20:57 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens, maar zo'n hele grote boot is het nou ook weer niet (10 meter) en m'n pa vind die speakers die jij noemt allemaal te groot, helaas pindakaas.
Daar komt nog bij dat er wel een leuke plek voor autospeakers te bedenken is, en niet voor hifi speakers.

Overigens denk ik dat een eventuele volgende eigenaar een radio/cd wisselaar met leuke (auto) speakers wel zal waarderen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Begrijp ik het goed als ik uit je tekst opmaak dat je zegt dat autospeakers zowieso niet goed klinken en in een boot (geen behuizing) zo mogelijk NOG minder klinken als in een auto? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja
Uhm, die speakers zijn echt absoluut niet groot hoor! Het idee is dat je ze dan ergens hoog ophangt zeg maar, lijkt mij persoonlijk een hele mooie oplossing. Ik zou proberen om je pa te overtuigen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de meeste zeiljachten die ik ken zitten de speakers links en rechts voorin de kajuit, naast de doorgang richting slaaphok in de punt.

Meestal zijn ze in de wand vastgezet, of zijn het van die speakertjes op pootjes, al dan niet draaibaar. Op die manier hoef je maar drie schriefjes in je schip te draaien, ipv een gat te zagen. Je moet natuurlijk wel een fatsoenlijk soort speaker vinden, met zo'n behuizing op een voetje (bose, maar dan fatsoenlijk :)).

[nieuwsgierig]
Watvoor boot is het??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb drie vakanties in Griekenland doorgebracht met een vriend en zijn ouders, waarbij we een zeilboot voor drie weken huurden en aan de westkust rondvoeren (in de buurt van Ithaka, het eiland van Odysseus). En één boot had ook een geluidsinstallatie aan boord. En die had twee van die waterdichte speakers aan boord. Zo'n full range ontwerp (één weg zeg maar). Klonk echt hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:15 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Bij de meeste zeiljachten die ik ken zitten de speakers links en rechts voorin de kajuit, naast de doorgang richting slaaphok in de punt.

Meestal zijn ze in de wand vastgezet, of zijn het van die speakertjes op pootjes, al dan niet draaibaar. Op die manier hoef je maar drie schriefjes in je schip te draaien, ipv een gat te zagen. Je moet natuurlijk wel een fatsoenlijk soort speaker vinden, met zo'n behuizing op een voetje (bose, maar dan fatsoenlijk :)).

[nieuwsgierig]
Watvoor boot is het??
Een beneteau first, 10 meter (is dat 30 voet?), bouwjaar '79, yanmar dieseltje erin, echt een leuk schip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griekenland is echt prachtig om te zeilen. Ik heb zelf zo'n tocht gemaakt onder athene richting hydra, echt geweldig...

(ik zal btw wel ff icons switchen, dit is alstig als ik me eigne posts zoek ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op vrijdag 24 augustus 2001 12:34 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Griekenland is echt prachtig om te zeilen. Ik heb zelf zo'n tocht gemaakt onder athene richting hydra, echt geweldig...

(ik zal btw wel ff icons switchen, dit is alstig als ik me eigne posts zoek ;))
Om eerlijk te zijn weet ik geen hol van zeilen, eigenlijk ook niet veel van boten in het algemeen. M'n pa is 8 jaar zeilinstructeur geweest dus die kan er wel aardig wat van. En ik mag dan motoren naar de jachthaven toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou vragen of hij na die 8 jaar zin heeft om het jou nog een beetje bij te brengen.
hmmm, nu moet ik mezelf ervan weerhouden om een ode aan het zeilen te tikken :). bij deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Hoi,

Kijk hier eens:

speakers

Deze speakers zijn speciaal voor dit soort situatie ontwikkeld: Ze kunnen tegen vocht, hoge temperaturen enz. Ze zijn er in een coaxiale uitvoering, net als autosoundspeakers. Dus hoog en laag in 1 unit.
Volgens mij is dat precies wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jbl heeft ook kleine kast spreakers special geschik voor vochiger ruimtes en zelfs buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu hopen dat die dingen ergens naar klinken. Coaxiaal is al eng, en dan ook nog 175 Watts opgeven...
Eerst horen, dan kopen. Of liever die jbls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op zaterdag 25 augustus 2001 14:50 schreef Lampje het volgende:
Hoi,

Kijk hier eens:

speakers

Deze speakers zijn speciaal voor dit soort situatie ontwikkeld: Ze kunnen tegen vocht, hoge temperaturen enz. Ze zijn er in een coaxiale uitvoering, net als autosoundspeakers. Dus hoog en laag in 1 unit.
Kijk! Daar schieten we nou nog es wat mee op. Thanx :)
We hebben ff gekeken naar mission m71's, maar die zijn echt TE groot (30 hoog, 30 diep).

Ik zal dit es bij m'n pa voorleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tannoy Mercury M1 zijn ook klein en er komt een goed geluid af.
Met autospeakers in een boot zul je nooit de juiste literinhoud hebben.
Voordeel van deze speakers is dat je niet hoeft te zagen en dat je ze makkelijk ook voor andere toepassingen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nog wel een paar oude pioneer ms-45's voor je staan, 1 middentoon(6cm), geen filter, spaanplaat behuizing, maar wel klein *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op zaterdag 25 augustus 2001 20:16 schreef mark_dabomb het volgende:
heb nog wel een paar oude pioneer ms-45's voor je staan, 1 middentoon(6cm), geen filter, spaanplaat behuizing, maar wel klein *D
Nou nee, bedankt voor het aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zaterdag 25 augustus 2001 14:50 schreef Lampje het volgende:
Hoi,

Kijk hier eens:

speakers

Dat soort speakers klinken dus echt voor geen meter. Ik heb wel eens dit soort "marine" speakers gehoord. Coaxiaal, zo'n wit waterbestendig ontwerp. Nou, dan heb ik nog liever die lullige melkpakjes van Bose.

Jammer trouwens dat je pa 30cm hoog en 30cm diep te groot vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op zondag 26 augustus 2001 02:33 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat soort speakers klinken dus echt voor geen meter. Ik heb wel eens dit soort "marine" speakers gehoord. Coaxiaal, zo'n wit waterbestendig ontwerp. Nou, dan heb ik nog liever die lullige melkpakjes van Bose.

Jammer trouwens dat je pa 30cm hoog en 30cm diep te groot vindt.
Dat is idd erg jammer ja.
Zijn opbouw autospeakers even slecht als inbouw trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 26 augustus 2001 09:26 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Dat is idd erg jammer ja.
Zijn opbouw autospeakers even slecht als inbouw trouwens?
Opbouw autospeakers? Wat zijn dat?

Autospeakers zijn trouwens niet allemaal even beroerd hoor, alleen ik heb toch wel een stuk liever een normale speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 26 augustus 2001 20:51 schreef Jag het volgende:

[..]

Opbouw autospeakers? Wat zijn dat?
Volgens mij zijn dat autospeakers die je op je hoedenplank kan schroefen in plaats van erin. Zit dus een klein kastje omheen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Autospeakers zijn trouwens niet allemaal even beroerd hoor, alleen ik heb toch wel een stuk liever een normale speaker.
Sterker nog: Focal maakt autospeakers op basis van dezelfde technologie als home-hifi speakers. Alleen zijn auto's nu eenmaal acoustisch een wat moeilijke ruimte.
Dat die speakers zo slecht klonken is vreemd. Naar mijn mening zouden die niet beter of slechter dan standaard autosoundspeakers moeten klinken. Hengt natuurlijk ook voor een gedeelte af hoe ze zijn ingebouwd en hoe oud, duur ed. ze zijn.
Ik zou zeker even met speakerland contact opnemen om een en ander na te vragen. Ze zijn namelijk niet duurder of goedkoper dan autospeakers, dus wanneer ze een beetje klinken zou ik er eerder voor gaan dan voor standaard autospeakers. Ruud kan je danook nog wel even voorlichten of je ze dan het beste in een kastje kan stoppen, of gewoon in het interieur verwerken.

En ik neem aan dat geluidskwaliteit op zo'n boot nou ook weer niet het allerbelangrijkst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op zondag 26 augustus 2001 22:28 schreef Lampje het volgende:

[..]

Sterker nog: Focal maakt autospeakers op basis van dezelfde technologie als home-hifi speakers. Alleen zijn auto's nu eenmaal acoustisch een wat moeilijke ruimte.
[..]

Dat die speakers zo slecht klonken is vreemd. Naar mijn mening zouden die niet beter of slechter dan standaard autosoundspeakers moeten klinken. Hengt natuurlijk ook voor een gedeelte af hoe ze zijn ingebouwd en hoe oud, duur ed. ze zijn.
Ik zou zeker even met speakerland contact opnemen om een en ander na te vragen. Ze zijn namelijk niet duurder of goedkoper dan autospeakers, dus wanneer ze een beetje klinken zou ik er eerder voor gaan dan voor standaard autospeakers. Ruud kan je danook nog wel even voorlichten of je ze dan het beste in een kastje kan stoppen, of gewoon in het interieur verwerken.

En ik neem aan dat geluidskwaliteit op zo'n boot nou ook weer niet het allerbelangrijkst is?
Precies! Jullie zijn denk ik dermate audiofreak dat het allemaal fantastisch moet klinken, maar dat is echt helemaal niet nodig hoor. Zo vaak gebruiken we die stereo toch niet.

Ik heb nu in ieder geval voldoende mogelijkheden, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow die Beneteau's hehe. Zit op zich best ruimte genoeg in. maarja, zagen is geen optie. heb je al wat gekocht?
Op zich hebben wij in onze boot auto radio speakers. (van vorige eigenaar)
Hij had ze in een houten blok ingebouwd en gewoon in een van al die handige vakken gemaakt. Maar goed, nam die idioot ook nog een autoradio erbij. zo'n 100Jaar oud ding. gruwelijk.

Maar goed, je kan autoradio speakers nemen, en die in een blok hout zetten en dat plaatsten.
Of kleine speakers. Op zich is het met dm303's echt fantastisch genieten op een boot denk'k.
Je kan even kijken bij de betere watersport zaak. op zich zouden er speakers gemaakt moeten zijn voor de pleziervaart.
zijn ze natuurlijk wel gelijk 4x zo duur maar wellicht is het een optie.

owja 10 meter? uhm, das ong zo'n 32Voet maar het kan er een minder zijn denk'k. dat terzijde. waar varen jullie er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Op maandag 27 augustus 2001 10:03 schreef Peltier het volgende:
Ow die Beneteau's hehe. Zit op zich best ruimte genoeg in. maarja, zagen is geen optie. heb je al wat gekocht?
Op zich hebben wij in onze boot auto radio speakers. (van vorige eigenaar)
Hij had ze in een houten blok ingebouwd en gewoon in een van al die handige vakken gemaakt. Maar goed, nam die idioot ook nog een autoradio erbij. zo'n 100Jaar oud ding. gruwelijk.

Maar goed, je kan autoradio speakers nemen, en die in een blok hout zetten en dat plaatsten.
Of kleine speakers. Op zich is het met dm303's echt fantastisch genieten op een boot denk'k.
Je kan even kijken bij de betere watersport zaak. op zich zouden er speakers gemaakt moeten zijn voor de pleziervaart.
zijn ze natuurlijk wel gelijk 4x zo duur maar wellicht is het een optie.

owja 10 meter? uhm, das ong zo'n 32Voet maar het kan er een minder zijn denk'k. dat terzijde. waar varen jullie er mee?
Hij is echt 30 voet, dat zal dan wel negen meter zijn ofzow.
We hebben de boot nu bijna 3 weken en echt ver zijn we nog niet geweest. Meestal varen we een beetje op en rond de westeinderplassen bij aalsmeer.
M'n pa heeft de boot uit zeeland overgevaren dus die is al wel wat verder geweest.

Nu weer ff ontopic, jouw idee van de autospeakers in een houten kastje bouwen is ook wel leuk ja, niet duur, en je hoeft niet te zagen.

Ik denk dat m'n pa nu echt wel voldoende mogelijkheden heeft dus bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
excuses voor het omhoog schoppen, maar dit zal Jag, mij en je vader toch wel tevreden stellen:

http://www.babbspeakers.com/index2.asp

-waterproof
-goede kwaliteit
-niet duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 09 september 2001 21:23 schreef Lampje het volgende:
excuses voor het omhoog schoppen, maar dit zal Jag, mij en je vader toch wel tevreden stellen:

http://www.babbspeakers.com/index2.asp

-waterproof
-goede kwaliteit
-niet duur
Hoef je je niet voor te excuseren. Omhoogschoppen mag wel hoor :), als het maar niet zo'n reply is met alleen maar "blaat" ofzo.

Die speakers zien er wel grappig uit idd. Wel typisch dat je ze in 4 en 8 Ohm versie kan bestellen. Zouden ze een 4 Ohm hoog vermogens weerstand in serie ermee schakelen als je de 8 Ohm versie koopt :P ? Dan moet je er dus gewoon een heel andere spoel erin zetten, na ja, grappige optie.
Zouden die dingen ook ergens in NL verkocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Op zondag 09 september 2001 21:49 schreef Jag het volgende:

[..]

Die speakers zien er wel grappig uit idd. Wel typisch dat je ze in 4 en 8 Ohm versie kan bestellen. Zouden ze een 4 Ohm hoog vermogens weerstand in serie ermee schakelen als je de 8 Ohm versie koopt :P ?
Dan moet je er dus gewoon een heel andere spoel erin zetten
Er zit een andere spoel in. Volgens mij met dubbele hoeveelheid "draad". Weetnietprecies, kan ik uitzoeken, maar lijkt me niet zo heel belangrijk. Het wordt trouwens door veel fabrikanten gedaan: Visaton bijvoorbeeld heeft practisch alle modellen in twee varianten leverbaar.
Zouden die dingen ook ergens in NL verkocht worden?
Denk het niet, kon het iig niet uit hun site opmaken. Maar ik denk dat je ze wel gewoon bij hen kan bestellen. je kan dan niet luisteren, maar luisteren voor dit soort toepassingen is toch vtij nutteloos: De omgevingen waarin je luistert zijn zooooo verschillend dat die effecten het verschil in geluidsproductie van die speakers overstemmen.
Pagina: 1